Wilson vill ha Tänak, Tom K. kör SSR med VM-upplägg, Kopecky hårdtestade nya R5-Skodan, Røkland i i20 R5, dyrt att göra "munkar" fråga Neuville,”Volvo Doscuarenta” och bäst i WRC-tips!

Blogg

Det var tungt för Malcolm Wilson när Ott Tänak lockades över till Toyota av Tommi Mäkinen. M-Sport-ägaren har aldrig hymlat om att Tänak är en förare som ligger honom väldigt varmt om hjärtat. Men när Mäkinen öppnade plånboken plus att Yaris WRC verkade vara ett stabilare val om man som Tänak siktar på VM-titeln hjälpte inte detta, estländren lämnade. Nu går det lite tungt för honom i WRC och ligger på en garanterat besviken tredjeplats när första tredjedelen av serien är körd. Samtidigt  ryktas det att Malcolm jobbar för att få tillbaka sin kelgris och detta redan till 2020. 

Ott är mitt mål för 2020, avslöjar Wilson för Autosport.

Jag vill ha tillbaka honom i Ford!

I artikeln kan man läsa att några konkreta förhandlingar ännu inte påbörjats men Wilson är lika säker som spanjorerna i ”Tjuren Ferdinand”.

Det är han vi vill ha! 

Redan 2020 hoppas Wilson se Tänak i Ford igen, en bil han körde 2012-2015 och 2017. Mäkinen blev enligt uppgift mycket förvånad över att Wilson redan så här tidigt på säsongen jobbade med att hitta förstärkning till sitt team. Toyotabasen menade att han normalt sett inte börjar tänka på kontrakt förrän samband med Rally Finland eller när halva säsongen återstår. Han menar också att Tänak inte behöver stressa med att hitta en rallyratt då alla team vore intresserad av att få hans namn på ett kontrakt.

Han kan börja diskutera detta precis när det passar honom själv, konstaterar Mäkinen och misstänker jag dessutom lite irriterat!

*

Sent igår kväll dessutom på sin egen 28-års dag släppte Tom Kristensson lite av en rallybomb. En positiv sådan.

”Happy birthday” till mig, jag kommer att köra South Swedish Rally med en Ford Fiesta R2 från Slovenska IK Sport!

Med detta blir det första gången som en R2-Fiesta av 2019-års modell kommer att köras i en svensk tävling och Tom är jättenöjd över att det blir i hans händer detta sker.

Har jobbat på detta ett bra tag och då för att komma maximalt förberedd till nästa J-WRC-tävling på Sardinien som startar två veckor senare, berättar han.

Fanns först lite olika planer bland annat att låna en FWD Grupp H bil för att kunna köra SSR. Till slut menade Toms mentor Christer Håkansson om det inte skulle kunna gå att hyra en likadan Fiesta som han senare ska köra på Sardinien.

Har bra kontakt med killen som äger IK Sports så jag bad om ett pris på att hyra bilen och skickade sedan över bollen till Christer, avslöjar Tom.

Christer i sin tur kontaktade en av de trognaste supportrarna NV Entreprenad och så var saken klar, jublar Tom.

Jätteskoj och jag är så otroligt tacksam över att detta löstes!

I R2-klassen är idag 26 förare anmälda till SSR men några segerplaner finns inte hos Hörbyföraren, i så fall bonus. Istället ser han detta som ren test.

Jag och Henrik (Apelskog) tänker lägga upp allt exakt som om det vore en VM-start. 

Dessutom har M-Sport Poland lovat mig information om vilken set up som används i Rally Finland som trots allt påminner mer om Småland än vad Sardinien gör.

Än så länge har inte Tom kört en enda grusmeter med nya Fiestan om man inte räknar med grusbitarna i Rally Sweden och därför blir SSR viktigt.

Vill hitta rytmen i bilen och få möjlighet att fila på detaljer, placeringen i tävlingen däremot är helt oviktig!

Tom berättar att allt ifrån däck till bilen som får samma strajpning som i VM, att allt kommer att vara maximalt VM-likt. Annars vore det inte så meningsfullt är hans analys. Men det är inte enbart testmöjligheten inför Sardinien som är viktig sista helgen i maj.

Jag vill gärna visa upp mig för både mina nuvarande sponsorer men kanske ännu mer med en förhoppning att knyta nya till mitt VM-projekt, säger Tom.

Att köra J-WRC är som alla vet inget billigt nöje och för Tom är det jobb 24/7 för att sy ihop nödvändig budget. Så här långt är han inte i hamn med allt men det ser ändå ljust ut. Han blir inte ensam om att värma upp på hemmaplan, J-WRC-konkurrenten Dennis Rådström/Johan Johansson är även dom anmälda men här rör det sig troligen om den äldre varianten av Fiesta R2.

*

En annan som också är anmäld till SSR är Team Ramuddens Johan Fast med kartläsare Alexander Glavsjö i Grupp H-Golf. Men innan detta blir verklighet får bilen till plåtdoktorn efter att Johan rullat ett par varv i ”Lill-Jumbon”. Johan konstaterar besviket. 

Det gick inte som planerat men ingen är skadad…

*

Lite på samma ämne. Skoda planerar för att låta Kalle Rovanperä och Jan Kopecky göra debut med nya versionen av R5-Fabia redan i Rally Portugal i slutet av denna månad. Först var det tänkt att Rally Finland skulle bli Fabians premiär men med nya Polons segertåg påskyndas debuten. I dag var Koepcky ute på testuppdrag i Portugal och man kan väl enkelt konstatera att det gick så där…

*

I söndags fick Steve Røkland i egenskap av 2018 Junior Brittish Rally Champion möjlighet att prova en R5 Hyundai. På klassisk rallymark, Kielder-skogen i Cumbria fick Steve och walesaren James Williams prova Tom Caves vinnarbil från dagen före i Pirelli International Rally.

Fantastiskt att får köra en R5-bil på sådana här sträckor, berättar Steve.

Har inte kört många kilometer med R5-bil tidigare så det var till att sätta sig i skolbänken igen.

Andrew Johns i Hyundai Motorsport Customer Racing var imponerad av norrmannen.

-”Great” att se hur enkelt han fann sig tillrätta i i20:an och hur bra han kommunicerade med våra ingenjörer för att få till bra set up.

Johns avslutade väldigt positivt.

Är övertygad att både Steve och James har ett framgångsrikt rallyliv framför sig. Förhoppningsvis kan detta innebära att dom i en framtid sitter i en i20 R5!

En sak lärde sig Thierry Neuville efter att ha vunnit Rally Argentina, gör inte några ”donuts”och showa för publiken. Nu gjorde WRC-ledaren ändå detta vilket inte alls gillades av ”The Stewards”, Waltraud Wünsch, Hugo Mersan och Carlos Carcia. Tilltaget som mottogs av jubel av den rallygalna publiken kostade Neuville 1500 euro…

*

Att det kommer att bli minst hybrider i det mesta av bilsport framöver förstår nog de flesta. Själv hoppas jag det dröjer så länge som möjligt men den åsikten delar inte FIA:s ”rallyboss” Yves Matton. Istället lovar han i en fransk intervju att senast 2022 kommer det att finnas någon form av hybrid-lösning i WRC.

*

Brukar ju skriva lite kritiskt mot Volvo 240-dominansen inom historiskt rally i Sverige. Medan det här hemma mer eller mindre översvämmas av 240:er så är denna Guds gåva till mänskligheten tämligen glest förekommande i tävlingar utanför våra gränser. Därför blir jag lite förvånad när jag faktist får se en ”Volvo Doscuarenta” på bild från Rally Costa Brava Historic. Dock ingen vinst men väl en femte plats blev resultatet…

Trogna läsare av Motorbloggen vet att för mig är eget skryt inget som är vanligt förekommande. Men när jag för allra första gången går upp i topp i det Dalarnabaserade ”World Rally Tipping” kan jag inte undgå att nämna detta. Genom att tippa Thierry Neuville som vinnare i Argentina klättrade jag allra överst med resten av rallyexpertisen under mig. Undrar hur länge jag får vara kvar på toppen, kanske bara en dryg vecka till innan Rally Chile är kört…