Wales blir Nordirland (?), Magda A. tar ett "break", Sandell kör RX-Subaru, Engqvist till Le Mans, bröderna Eriksson i hetluften, jäktigt för Johan K. och Lexe lotsar Stoffe i Ljungby!

Blogg

Redan igår skrev jag att jag inte hängde riktigt med i WRC-promotorn Oliver Cieslas tankar med att Wales Rally GB måste omlokalisera från klassisk rallymark i Wales till andra delar av Storbritannien. Nämnde då att Ciesla inte ens var främmande för att förlägga örikets WRC-tävling till Nordirland. Här hade jag fel, för det var inte enbart ett förslag från honom utan mer eller mindre ett krav att flytta rallyt hem till  Kris ”The Ulsterman” Meeke. Har dålig koll på hur det ser ut på Nordirland men har för mig att merparten av de rallyn som körs där, körs på asfalt. Är kanske tanken från Ciesla att ”UK:s” VM-bidrag ska bli asfalttävling istället för som nu grus? 

Då kan jag plötsligt förstå tankegången även nom jag inte gillar den, då VM-serien bara körs med 3,5 tävlingar på asfalt, Monte Carlo (mer is och snö oftast),  Korsika, Tyskland och så halva Spanien. En vinter, Rally Sweden och resterande nio rallyn är ”gravel rally”.

Blir spännande att se hur WRC 2020 kommer att se ut och om en månad cirka ska kalendern presenteras för FIA. Från Värmland och Rally Sweden hörs inte så mycket ,men läste något kort i VF om att VD Glenn Olsson satt lugnt i båten och inte kände någon stress. Så länge Glenn känner så, känner jag likadant…

*

Börjar nu bli för mycket negativa nyheter kopplade till ekonomi och svensk bilsport. I dag offentliggjorde SMK Hörbys rallycross-förare Magda Andersson att hon tar ett ”break” under 2019. I och för sig ingen större nyhet för mig då jag haft lite underhands info i saken. Ändå väldigt tråkigt då Magda inte bara är en perfekt representant för rallycrossen utan även att en av få tjejer på ”top level”  inte lyckas få ihop budget för en ny säsong i Euro RX. Magda berättar att hon länge jobbat hårt för att hitta tillräckligt med starka samarbetspartners för att säkra en tredje Supercar-säsong.

Jag är besviken över att berätta att vi beslutat ta en paus i år, förklarar Magda.

Nu blir hennes uppgift berättar hon, att stötta lillasyster Klara i Junior-SM där hon ligger tvåa med sin BMW. För övrigt blir det för Magda att via tv-sändningar följa Euro/World RX. Dock har inte Löberöds-tjejen låst in hjälmen för gott förklarar hon avslutningsvis.

Hoppas kunna komma tillbaka till nästa år. Saknar redan känslan att släppa loss 600 hästkrafter! 

*

Får lite återkopplingar i detta med att skrapa ihop pengar för att kunna tävla och det kan jag lugnt säga, det är inte många av dessa som vittnar om positiva erfarenheter. En olycklig ambitiös förare berättade att allt var klart med stöd från ett stort välkänt företag som skulle etablera sig på ny marknad. Det enda som saknades var underskrift när plötsligt någon i företagstoppen drabbades av akut ”Greta-feber”. Med en plötslig motivering att motorsport inte låg i linje med företagets miljöprofil, revs helt sonika kontraktet. 

Andra ambitiösa unga bilsportare vittnar också om motvinden som blåser hos svenska tänkbara samarbetspartners när det ska öppnas plånböcker. Tyvärr känns det även som att Sverige utmärker sig som ett av de länder där motorsporten har absolut svårast att hitta finansiellt stöd. Räcker att kika på andra sidan Östersjön, där råder en helt annan mentalitet och ur denna synpunkt, mycket bättre sådan…

*

Har varit lite tyst ”over there” om Patrik Sandell och hans planer för 2019. Jämten är sedan några år knuten till Subaru Motorsport  USA och har kört deras bilar i både rallycross och rally. Hur det blir med hans tävlande i hop med Oliver Solberg och rally är lite oklart men rallycrossåret ser ut att vara säkrat. Häromdagen publicerade Patrik den här bilden med kommentaren.

WOW, kan knappt fatta att det är den här bilen jag ska köra i år. Är det inte fantastiskt!

Premiär i Mid Ohio om mindre än en månad för det numera i Vermont-baserade teamet.

*

 Henning Enqvist är en för mig lite okänd svensk racingförare men icke desto mindre mer välkänd i racingvärlden. I dag berättar 25-åringen som kör i European Le Mans-series att han har klart med start i klassiska 24h Le Mans för slovakiska teamet ARC Bratislava den 15-16juni. Henning ska köra är en Ligier-Gibson i den näst största klassen i det för året rekordstora startfältet. Bland förarna i årets startfält märks storstjärnor som den tvåfaldige Formel 1-världsmästaren och fjolårssegraren Fernando Alonso, liksom en lång rad andra tidigare Le Mans-vinnare som André Lotterer, Romain Dumas, Sebastien Buemi, Marcel Fässler och Earl Bamber.  Henning har sällskap i tävlingen med två landsmän, Henrik Hedman och Niclas Jönsson.

– Jag är otroligt glad att få chansen att köra Le Mans 24-timmars, förklarar Henning.

  Alla sportvagnsförares största dröm att en dag vinna just det här racet och det känns stort att få ta sig an det en första gång. Att dessutom göra det i ett rekordstort startfält med så fantastiska förare och team gör knappast saken sämre.

 

I helgen startar Joel Eriksson andra deltävlingen i DTM och på nästan ny mark, belgiska  Zolder där man inte kört sedan 2002. Fast för Joel som tillbringat mycket tid i just Belgien är det snudd på ”hemmabana” då hans BMW Team RBM huserar här berättar han.

Det har blivit några vändor till Belgien det senaste året och det känns väldigt kul att vi får ha ett race på hemmaplan för teamet den här säsongen. 

Vi kommer inte att ha någon som helst sportslig fördel av det – det är en ny bana för alla – men det är ändå roligt för teamet och alla anställda.

I premiären på Hockenheim fick Joel till en tiondeplats och årets första poäng.

*

Medan Joel kör i Belgien drar storebror Jimmy till Tjeckien och ADAC GT Masters. Han är här fast besluten att förbättra sig från den problematiska premiären med  teamkamraten Jeroen Bleekemolen. Zakspeed-duon kämpade i motvind under premiären på Oschersleben för tre veckor sedan, hämmade av ett kostsamt motorras i sin Mercedes-AMG GT3 under den fria träningen.
En tuff premiär, inget att sticka under stol med men vi känner oss relativt trygga inför helgen och har vidtagit åtgärder för att det inte ska hända igen, säger Jimmy .

Vi testade bland annat just på Most i förra veckan och upplevde inga problem då, så förhoppningsvis är vi tillbaka i matchen nu. Det blir viktigt för oss att få till två bra träningar på fredag och verkligen bekräfta det vi lärde oss på testet här.

*

Ingen rast ingen ro för Johan Kristoffersson och övriga i WTCR, från helgens uppgörelse i Slovakien till nytt race på Zandvoort redan kommande helg.

 Två tävlingshelger på raken. Det innebär ännu mindre tid hemma, men annars är det en ganska normal vecka, säger Kristoffersson under onsdagen, enda ”hemma-dagen” för den här gången. I måndags reste Johan till Hannover och Volkswagen Motorsport och dagen efter var det simulatorkörning med Zandvoort på skärmen. Detta plus genomgång med ingenjörerna om varför det blev så klen utdelning senast. Nu hoppas Sébastien Loeb Racing på bättre poängutdelning för sina fyra Volkswagen Golf GTI TCR den kommande helgen menar Johan.

− Jag vill gärna vara med i topp tio-kvalet, så att man får nytta av den omvända startordningen. Det får blir målet den här gången.

När han var hemma i Arvika i onsdags blev det även en sväng till KMS. Här kollade SM-ledaren hur Polon såg ut inför kommande Rally-SM och South Swedish Rally.

*

Innan dess är det dock småländsk rallypremiär på lördag med Midsommardansen i Ljungby. Hit kommer en revanschlysten Stoffe Nilsson efter den för honom extremt ovanliga upplevelsen att krascha som Subaru-åkaren gjorde i SSRC-premiärenÖsterlen. Kartläsare Jesper Johansson är ännu inte helt ”fit for rally” och därför lånar Lars Stugemo ut sin vanlige bisittare Kalle Lexe för notläsning hos Stoffe.

Inte första gången Kalle lotsar Stoffe redan 2010 vann paret Kong Christian Race ihop. Självklart nämns Vinslövs-åkaren bland favoriterna och då ihop med vinnaren i Simrishamn, Joachim Grahn och överraskningen där, Mattis Olsson i sin R5-premiär. Men kanske det blir så att hela gänget snuvas på seger av snabbe smålänningen Robin Adolfsson…

I supertuffa och jämna 2WD-klassen hittats nog klassvinnaren i gänget, Robin  Sandberg, Ryd, Victor Karlsson, Vimmerby, Thomas Grönberg, Oskarshamn, Jonas Åkesson, Karlskorna och Simon Karlsson, Gullabo.