Blogg

Volvodominans i skånska rallypremiären, "Sigge på taket", usla rallyparkerare, Myrsell EM-femma och Solberg RX-testade i Arvika!

Precis när vårsolen började värma upp Skåne sammanföll det i år med barmarkspremiären för rallyåkarna med Anderslövsrallyt. Själv hade jag ingen möjlighet att gotta mig i solen utanför Sturup Raceway ( bland annat hade tranorna sin årliga ”drive thruu” utanför Yngsjö för att inte tala om Kristianstads hockeykrigares heroiska insatts mot Södertälje med förlust, allt på uppdragslistan) utan har istället få nöja mig med andra hands uppgifter från premiären. BloggKastenman
Den minnesgode minns kanske att jag tvärs emot Trelleborgs MK:s egen ”expert” Anders Anderholm, valde Kristianstads Johan Kastenman och fjolårsvinnaren i Bilsport Rallycup, David ”Plombo” Lindström som hetast i fajten om totalsegern. Nu vill jag inte slå mig för bröstet men det blev exakt som jag tippade med två silverfärgade Volvo 940 i topp. Vinnare blev Johan Kastenman/Ronny Espmarker och detta 17 sekunder före David Lindström/Ulf Thörjesson, sug på den Anders!BloggTom
Tre raka sträcksegrar bäddade för Kastenmans seger men frågan är vad som hade hänt om inte Opel Adam-åkaren Tom Kristensson på tillfälligt besök i en Grupp H 940 (bilden) om han inte fått bromsklydd på förstasegern? Här låste sig handbromsen och sju minuter försvann för Tom, den här gången med Johan Månsson i högerstolen. Vid upphållet när man sedan gav sig ut för att köra samma tre sträckor ännu en gång, åtgärdades problemet och sedan var det ”Der Volvo-Drifter show” för resten av dagen. I runda slängar var Tom drygt 15 sekunder snabbare än resten av fältet på de tre sista sträckorna…
Efter en strulig vårsäsong i fjor tröttnade SMK Hörbys Pontus Berglund på rally och tog ”time out”. Med sambon Julia Thulin i högerstolen var rallysuget tillbaka och fjärde platsen bara två sekunder bak Oskarshamns Ulf Eriksson var godkänt med råge.
Mer tveksamt om samma betyg gäller för klubbkompisen Joachim Kristiansson som för första gången hade rallyutskottets Ida Lidebjer Granberg med sig i Toyotan? Jocke och Ida krigade i toppen fram till sista sträckan där Toyotan försökte forcera en häck vilket inte gick utan det blev istället till att backa ur planteringen. Nästan en halv minut försvann och definitivt också tredje platsen som istället blev en femte.

*
En som fick en lyckad premiär var Simrishamns Andreas Persson som med Frida Olofsson vann B-förare Grupp H i allra första framträdandet i sin nyinköpta f.d Jocke Kristiansson/Jens Persson Opel Corsan. Mindre lyckad blev dagen för rallybilskrämaren Gunnar Olsson som kollade på lagret och hittade där en Grupp H 240. Gick lugnt och fint för Gunnar och Anna Hurtig i högerstolen fram till sista sträckan där något väldigt hårt förstörde både Volvon och dagen…

*
BloggSiggeInga träd växer till himlen brukar man säga och ett bevis på detta fick i går Grupp E-fantomen från Hörby, Magnus Sigvardsson/Mattias Persson. Inledde som vanligt med full attack och var klart snabbast på sträcka ett och två men på sträcka tre hade ”Sigge” över halvtimmen lägre tid än resten av gänget. När han linkade ut från mål behövdes ingen förklaring ”Max-Golfen” var ordentligt stukad runt om ( bild från Larssons rallyblogg) och nu är frågan om den ens kommer till start någon mer gång?
Istället blev det Jesper Larsson/Steffen Rosengren, Kristianstad MK som vann klassen men bara 2,7 sekunder före en annan Toyota, Johan Broman/Rickard Adelind, Team Skogsåkarna. Lägre hopp till trean, även dom från Kristianstad Andreas Lexander/Lasse Antikainen.

*
En kul uppgörelse var det i A-B-förare Grupp F/VOC där kartläsaren den här gången var snabbare än föraren. SMK Hörbys Anders Östberg normalt som notläsare till klubbkompisen Ola Wingren var när man satt i varsin bil snabbare än Ola. I par med Anna Svensson gav detta en tredje plats medan Ola i sin tur hade sonen Hampus till höger och den kombon gav en sjunde plats. Vann klassen Åtvidabergarna Lukas Kindgren/Christian Medbrant och detta före Simrishamns Fredrik Persson/Johan Haak.
Tidningen Bilsports snabbaste medarbetare Gert Karlsson har legat lågt i många år med sitt tävlande. Nu var det dock dags för comeback med en Grupp H 940 och i par med Jonas Andersson blev det seger i C-klassen. Tvåa, Pilatorps Peter/Thomas Lindén medan Kristianstads Jörgen Hildingsson/Steinar Bakkland blev trea. BloggkennyÄven här ställde sista sträckan till det då den som pressade Gert hårdast, Olofströms Kenny Andersson/Martin Nilsson la Golfen på taket strax före mål och bröt. BloggCristianInte på taket men tvärstopp blev det för Gullabos Christian Classon/Eva Ottosson när den här bredsladden nådde sitt klimax.

*
BloggRuneOpelseger i Appendix K upp till 1975 genom SMK Hörbys Rune och Elias Nilsson som var halvminuten före Finspångsparet Janne Blom/Stig Bergkvist i en Volvo PV. I den nya Appendix K-klassen vann Sven-Åke Angerd/Niklas Johansson i den nyinköpta Ford Escort BDG som tidigare körts av Kenneth Bäcklund. En seger som Angerd fick tack vare att tvåan Thomas och Magnus Thelin i sin läckra Fiat 131 Abarth fick 30 transport sekunder extra.
I BRC:s egen klass ”Grupp H Classic” var det Olofströms Björn och Daniel Borgqvist som tog segern före Mattias Bengtsson/Emelie Lexander som luftade den nybyggda Toyota Starleten.
I Ungdomsklassen var Adrian och Jan Ring än en gång för svåra för familjen Hansen från Hörby där Victor kör och Jens sköter kontoret. 4,6 sekunder skilde i den familjefejden.

*
BloggparkeringAnderslövsrallyt fick gott betyg av de tävlande och en fjäder i hatten för Trelleborgs MK med tävlingsledare Lasse Mattsson. Inte ett enda stopp är bra med tanke på över 120 startande och redan klockan 16.00 var prisutdelningen avslutad. En sak gladde dock inte Mattsson och det var publikens parkeringsmoral.
På SS1/4 körde många rätt ut på en nysådd åker med sina bilar och parkerade, berättar han.
– När en anställd på gården så påpekade det olämpliga i att använda åkern som parkeringsplats blev han ombedd att dra åt h-e och detta hade han inte med att göra!
När dessutom den nysådda åkern tillhörde rallys allra största markägare blir Mattsson allvarligt bekymrad.
Vad händer till nästa år när vi kommer och frågar om tillstånd att få köra, inte alla säkert att han då är lika tillmötesgående som i år, konstaterar Mattsson.
Det är faktiskt beklämmande att ta del av detta och något som faktiskt på sikt hotar sporten. Kan inte publiken uppföra sig bättre har vi helt klart problem framöver!

*
BloggGöteFör att avsluta Anderslövsrallyt så är det nog så att många som fyller 70 år funderar på hur den milstolpen ska firas. För Hässleholms Göte Karlsson var det inget snack om saken, han drog till Sturup med Stefan Johansson och den fina men ack så gröna Ascona A:n. För att inte högtidsdagens skulle passera obemärkt hade även snälla kamrater satt på ny dekal för dagen ”Göte 70 år i dag” på bakskärmen. Motorbloggen gratulerar i efterskott!
Tilläggas bör att alla ”actionbilder” har tagits av Henrik Åkeson utom bilden på Tom Kristensson som har Kristian Lindberg som upphovsman, samt Göte Karlsson bilden som är anonym…

*
Första deltävlingen i EM för historiska bilar, Rally Costa Brava slutade med en fin tredje plats för Mats Myrsell/Esko Juntilla efter en problemfylld första dag. På fredagen startade rally under ett kraftigt regnoväder vilket orsakade massor av imma i den vita Porschen. I lördagens dagsljus gick det dock bättre och bättre, bland annat hade svenskparet tredje bästa tid på en av sträckorna. Myrsell berättar.
En riktig mardrömsstart på de tre första sträckorna i mörker och störtregn, en trilskande elruta gav rejält med imma. Så denna gång får vi skylla oss själva och lära oss av läxan, att man måste ha ordning på grejorna.
Men vi är jättenöjda att få bli 3:a i klassen och 5:a totalt vid målgång.
Dn andra svenskreggade Porschen med Anders och Ingrid Johnsen råkade ut för något unikt i rallyvärlden, inne på sista sträckan blev de stoppade av spansk polis. Någon riktig förklaring varför man stoppades levererades aldrig från myndigheten.…
Dock spelade incidenten mindre roll för på lördagen satte Anders Porschen i ett vägräcke efter en blöt vänstersväng.
Har man ”Lucky” som mellannamn så är det klart att man lyckas vinna och så gjorde italienaren Luigi ”Lucky” Battistolli med sin Lancia Delta. Detta före en vassare Lancia med Stratos i efternamn i händerna på Eric Comas. Fyra och rallyt bästa Opel, en Kadett GT/E kördes av George Barlandy. Förhandstippade Francois Delecour bröt på allra sista sträckan och så gjorde även Valter Christian Jensen på sträcka sex med den nya BMW M3:an.

*
BloggHenning1När det blev problem att få använda Team Westombanan fick Henning Solberg istället ta sig till flygfältet i Arvika för att köra de första testerna med Per Eklunds ”Beetle Supercar”.BloggHenning2 Av Lollos bilder att döma tog Henning verkligen i och nästa helg är det dags för premiär i Barcelona.

*
För skams skull får jag väl även nämna att det varit premiär för Formel 1 borta i Australien. vann här gjorde Sebastian Vettel, tio sekunder före Lewis Hamilton. Sju förare bröt och av dom tyvärr även Marcus Ericsson efter att ha blivit påkörd av dansken Kevin Magnusen.
– Kevin träffade mig höger bak. Jag tyckte inte att jag kunde göra så mycket. Jag försökte att hålla min linje och tyckte att jag hade mycket plats på insidan för den som kom där, säger Ericsson till Viasat.

*
BloggMILI helgen har det även varit lite jubileum och för att travestera Sven-Ingvars i ” Så många mil…” då vägmätaren slog över till 10 000 mil på Opel Insignian. Dessutom helt problemfria mil vill jag tillägga och dessa har körts på cirka 19 månader. Som sagt, så många mil…