VOC ställer in flaggskeppet, Rally Estonia WRC-klart, Mäkinen ville hellre ha Rally Liepaja, ny tävling på Svampabanan, fylls på i SM-Snapphanerally och Motorlördag på gång!

Blogg

Tyvärr tvingas jag även idag berätta om mer inställt i rallyvärlden och nu är det VOC Mekonomen Rallys flaggskepp, SverigeSerien som lägger ner 2020.

Vi har hoppats och kämpat i det längsta för att kunna genomföra SverigeSerien på ett schyst och rättvist sätt utan at utsätta oss själva eller andra för orimliga risker i Coronas spår, förklarar ansvarige Roger Fransson.

Men till sist måste vi acceptera att detta inte är genomförbart!

    Viktiga pusselbitar kom från Polisen i Örebrodistriktet där både Rikspokalen och Noratrofén skulle köras berättar Roger.

    De har meddelat att de kommer att föra en hård linje med att kontrollera publiken och upptäcker man att där är mer än 50-personer i tävlingsområdet, då blåser man av allt!

    I praktiken skulle detta kunna innebära att vi samlar tävlande från hela landet, många med lång resväg för att plötsligt stå där med lång näsa och inte få tävla utan packa och åka hem.

    Örebropolisen linje som faktiskt följer FHM/RF:s regler och som jag vet finns på många fler håll, blir onekligen tuff att runda och Fransson menar.

    Personligen har jag väldigt svårt att se hur rally ska kunna genomföras i enlighet med det generella förbud som finns kring ”offentlig tillställning” med mer än 50 deltagare?

    Han har även studerat pandemin närmare och utifrån detta kommit till slutsatsen att lägga ner.

    – Jag säger som så många kloka röster före mig, ett år som detta känns rallyt helt enkelt mindre angeläget. Vill absolut inte ta eller utsätta någon annan för några som helst onödiga risker i synnerhet i en sport som rally där många i funktionärsleden är i riskgruppen 70+. Det enda kloka är att ställa in!

    Fransson är beredd på kritik för beslutet men i sanningens namn, vem kan kritisera ett beslut som bygger på att man följer regler och inte minst värnar om sina medmänniskor?

    Mitt beslut kommer säkert att kritiseras, ännu finns det ju i teorin tävlingar kvar som skulle kunna göra det möjligt att genomföra en serie. Men osäkerheten om det skulle fungera i praktiken plus riskerna att köra är helt enkelt för stora!

    *

    Precis som jag lät er förstå redan i onsdags så är nu Rally Estonia klar för WRC och den 4-6 september blir det omstart för VM-serien. Vet inte om det var sista pusselbiten men när den estniska regeringen gick in med garanterat stöd på 25 miljoner svenska kronor så var allt klart. Med detta blev Estland 33:e land att stå som värd för en VM-tävling och detta med en ”3-dagars variant”. Faktiskt kortare än vad de flesta nog trodde då fredagen enbart blir shake down plus den ceremoniella starten i Tarttu. Sedan körs två etapper på lördagen och två på söndagen. Ett problem med återstarten blir om inte landet släpper på gränsen med att bara 1000 personer får träffas på samma event. En gräns som det ännu inte finns någon tidsgräns för när den ska upphöra. 

    Vi jobbar med tanken att gränsen är borta till september men om inte, måste vi ha en plan för att köra utan publik, menar tävlingsledare Urmo Aava.

    Nu planeras för ett publikscenario med allt från 15 000 åskådare til noll.

    Men om  vi ser att 15 000 är orealistiskt så har vi friheten att sätta en lägre gräns.

    Premiärminister Jüri Ratas ger Aava stöd och hoppas även han att viruset ska ha gett med sig till september.

    Våra restriktioner är inte satta för nöjes skull, allt handlar om hur viruset sprids framöver!

    *

    Nu var detta inte enda nyheten från WRC i går, en annan var att Rally Italia Sardegna som ställdes in i juni nu verkar ha löst ekonomin. Därmed är man tillbaka i kalendern men på ny datum 29 oktober-1 november. Däremot förblir Rally Argentina i gruppen inställda rallyn 2020. Målet är fortsatt åtta deltävlingar och fortsatta diskussioner förs med belgiska Rally Ypres som dock har problem med att flytta sin tävling tidsmässigt. Ett krav för att få plats mellan Turkiet och Tyskland. Helt nytt för mig var att Rally Croatia plötsligt dök upp som utmanare till en plats i serien redan i år. Att kroaterna jobbat för att få till status som observationstävling har varit känt länge, men därifrån till att gå direkt in trodde jag steget var längre. Så klart var promotor Oliver Ciesla glad över att kunna prestera en ny kalender.

    Dagens omstart skickar en klar signal att ”2020 WRC is back in business”!

    Alla tävlingar som nu är kvar i WRC-kalendern är öppna för både WRC2 och WRC3-förarna. Däremot återstår att se vilka som även får status av J-WRC- deltävling? Tyskland var klar redan före dagens beslut och så även Sardinien i sitt ursprungliga skick. Frågan är då om M-Sport Poland och FIA anser sig mogna att inleda juniorernas serie redan med Estland, för då kan serien bli över fyra tävlingar istället för fem som var tänkt från början. Sedan återstår även att se vad som händer med Belgien och Kroatien, väljer man att även en av dessa ska ingå så kan det ändå bli full serie…

    *

    Foto: Tommy Svensson.

    Toyota-basen Tommi Mäkinen var dock inte helt nöjd med att det blev Rally Estonia istället  för ERC-tävlingen Rally Liepaja som gick in som ersättare. Skulle det sedan även bli så att Belgien och Ypres Rally får plats i WRC blir han nog riktigt sur. Anledningen till Tommis lite sura attityd är att bägge Hyundai-piloterna Ott Tänak och Thierry Neuville får fördelen mot resten av WRC-åkarna, att åka på ”hemmavägar”. Hade man istället valt Liepaja så hade detta varit ett oskrivet blad för alla och mer rättvist menar Mäkinen.

    *

    Rally Estonias nya status som deltävling i WRC fick omedelbara konsekvenser för nykomlingen ”Rally DirtFish” som var tänkt att köras i början av augusti. Men inga sura miner hos den estniske kollegan som istället gladdes åt att landet för första gången kan erbjuda Ott Tänak att tävla på hemmaplan. 

    Foto: Tommy Svensson

    Rally DirtFish föddes ur tanken att erbjuda Estland att bevara sin rallyprofil när Rally Estonia såg ut att inte kunna köras, berättar tävlingsledare Justin Simpson på DirtFishs sida.

    Men nu är allt ändrat och med VM-status finns ingen anledning för oss att ta fokus och resurser från Rally Estonia.  

    Rallyt var tänkt att köras på samma sträckor som WRC:s nya omstart men nu blir Rally Estonia ensamma om att kunna erbjuda seriens snabbaste sträckor. DirtFish har dock inte gett upp tanken på att bli rallyarrangör berättar Simpson utan att gå in närmare på när, var eller hur. Men den lilla kommentaren med att det kan bli på ”båda sidor Atlanten” indikerar min värld att det även kan bli på deras egen hemmaplan i USA.

    Det finns även de som inte blev lika glada över Estlands nyvunna status som stormakt i rally och dessa finns till stor del i Finland. Vissa är oroliga över att Rally Finland inte längre sitter lika säkert i WRC-stolen som före Corona och när grannen dessutom tar över ökar oron. Farhågorna tror dock andra är klart överdrivna, tvärtom menas det är det jättebra med två tävlingar i samma del av världen. Vissa ser till och med en möjlighet att i framtiden med teamens krav på minskade utgifter, köra båda tävlingarna efter varandra. Detta skulle minimera många utgifter som till exempel res och testkostnader när allt avgörs på nästan samma plats. Fågelvägen är det bara drygt 40 mil mellan Jyväskylä och Tartu men det krävs även att Finska Viken korsas vilket stökar till det lite…

    *

    I dessa tider är det onekligen lite speciellt att få skriva om en ”ny tävling” men söndagen den 19 juli kör Tomelilla MK för första gången på många år ”Svampasprinten” i egen regi.

    Foto: Peter Lindgren

    Inte helt på egen hand men med hjälp av Simrishamns rutinerade Johan Engström som tävlingsledare har man fått ihop det. Som vanligt avgörs tävlingen helt och hållet på rallycrossbanan vilket innebär 55 procent grus och resten asfalt. Deltagarantalet är även begränsat till 100 ekipage och i Corona-tider så är det så klart helt utan publik, något som det trycks extra på i inbjudan: ”10. Särskilda bestämmelser Tävlingen är publikfri pga Corona-pandemin. Det innebär att området kommer att vara stängt och tillträde har endast förare, kartläsare samt 2 mekaniker.
    Vid minsta symtom-stanna hemma. Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Håll avstånd, såväl mellan bilar som personer.”. Efter några timmar så hade redan över dussinet anmält sig…

    *

    Med nästan exakt en månad kvar till att anmälan stänger för Rally-SM och EC Snapphanerally i Hässleholm (saknas en dag) börjar det bli lite svettigt för rallyfirma CG Wilke & Co. Svettigt eftersom man maximerat antal deltagare till 110 ekipage och i dag finns där 87 namn i anmälningslistan. Men när man så kollar bland de anmälda så är det många ”SM-åkare” som fortfarande saknas och i ”huvudklassen” ”Trimmat 4WD (R5)” finns bara fyra anmälda. När man dessutom ser att ingen av de åtta förare som tog SM-poäng i premiären uppe i Vännäs ännu är anmälda så borde klassen ökas på framöver. Även i ”Otrimmat 2WD” ser det ungefär likadant ut även om där finns fler namn, elva stycken men de flesta i SM-tabellen saknas ännu. Tvärtom är det i ”Trimmat 2WD” där nästan mer än dubbelt så många som körde SM-premiären redan anmält sig till den 15 augusti. Med andra ord kan det bli tal om gallring även i Hässleholm om än inte lika tufft som nästa helgs ”Slottsprinten Rally Light” där hälften av de anmälda fick beskedet, nej tyvärr. Nu tillåter Katrineholms MK 75 startade och där 37 ”olyckliga” är uppsatt på ”reservlistan”. Blev inga skåningar alls bland de 75 om man undantar Jonna Eson Brådhes bisittare i R5-Mitsubishin från SMK Hörby, Julia Thulin. 

    Foto: Tommy Svensson

    Bland reserverna finns nu Karl-Johan Ingesson, Hörby (Ungdomsrally) och Johan Green Hässleholms MK (Trimmat 2WD). Vid en snabbkoll verkar det även som Johan är ensam SM-åkare att inte få köra den 11 juli…

    *

    Ni som förväntade er lite om rallycross i Höljes tvingas jag göra lite besvikna, det blir ingen rapport om detta. Tack vare mycket jobb under dagen har jag noll koll på läget i norra Värmland utan det får bli ett uppsop på söndag när allt är klart.

    *

    I morgon är det ny Motorlördag för Kristianstadsbladets läsare. Ett fylligt reportage inför Eric Nilssons V8 Thunder Cars-premiär dominerar (obs. när jag är färdig med Motorbloggen ska jag åka iväg och ta ny bild, så den som syns här byts ut mot en med Camaron i rätt stridsmundering). Även en liten kortare grej på Linderöds Peter Svensson som kör ”Time Attack” med en BMW M2. Så klart även Motorlistan där de tre heta är ”Kristianstad Kartingklubb-WRC-Höljes” medan Corona får stå för Motorstopp.

    *

    Trevlig helg.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges.