VM-silver till lilla Hörby är svårt att ta in, vad händer 2020, "Adam-Cup Sebastian" på väg mot brons och Eric avslutade fint i DS3 Cup!

Blogg

Med en natts sömn börjar man nu landa i att man har en klubbkompis i Tom Kristensson som är VM-tvåa i rally och resten av förmiddagen hade jag tänkt att ”läsa in mig” på allt som hände i Wales och helgen för övrigt. Istället ringde nyhetschefen och önskade jobb från min sida och därmed är det fortfarande stora luckor i skallen från helgen.

 

Självklart är det nästan svindlade och svårt att ta in  med ett VM-silver till lilla Hörby och lika självklart borde där inte heller finnas ett uns av besvikelse över att han och Henrik Appelskog inte nådde ända fram till guldet. Men ändå att en dj-la punktering till slut stökar till en hel säsong där svenskarna inte gjort ett enda riktigt misstag utan tvärtom varit seriens absolut stabilaste ekipage och ändå ville han där uppe att det skulle bli spansk världsmästare istället för svensk. För helt ärligt och utan att på något sätt förringa Dennis Rådström/Johan Johanssons insatser i sin tredje J-WRC-säsong så handlade det egentligen om Tom och Jan Solans från allra första början i Värmland. Poängställningen talar också sitt tydliga språk, 151 för spanjoren, 133 för skåningen och så ett megahopp ner till trean från Torsby som fick ihop 75 poäng. Lika ärlig ska man också vara med att berömma Solans som satte sig i förarsätet efter sträcka åtta och förblev sedan sittande ända fram till det var tid för skumpasprut i Llandudno. Så oavsett punkteringen hade det ändå varit svårt för Tom och Henrik att gå om de rödgula Fiestan vilket Tom också håller med om.  

    Trots att vi inte nådde ändra fram är vi väldigt stolta och glada över vad vi åstadkommit under året, menar Tom.

    Det var första året med VM-tävlingar och med allt vad det innebär och vi har skaffat oss massor av erfarenhet, lärt oss mycket om hur allt fungerar.

    Hörby-åkaren avslutar med det som präglat hela säsongen och det han och Henrik håller som viktigast. 

    Vi har haft väldigt kul på resan!

    Frågan är nu så klart vad som händer 2020 för topptrion? Än så länge har inget avslöjats mer än att Solans planerar att följa i storebror Nils fortspår och köra i WRC2 med prisbilen från M-Sport. Dock innebär detta att det kommer att kosta euro då merparten av kostnaderna för säsongen är något som Jan själv får stå för. Enligt uppgift lär säsongen i WRC2-klassen komma att kosta Solans runt fem miljoner kronor, där han troligen kan hämta in en del med hjälp av spanska bilsportförbundet som stöttar. Å andra sidan blev inte Nils säsong i WRC2 i fjol så lyckosam och det slutade med en 12:e plats. I år verkar han inte alls ha tävlat med sin Fiesta utan fokuserat på att stötta Jan.

    Tom Kristenssson har ytterligare ett år på sig i Junior-WRC-klassen innan ”gubbstämpeln” obönhörligt hamnar på 28-åringen. Nu har han 15 000 euro i startkapital om han väljer att utman om J-VM ännu en gång. Då får han sällskap av Pontus Lönnström och även Daniel Röjsel har som bekant meddelat att man planerar att köra serien till nästa år. Två namn som kan bli nog så tuffa att rå på och kommer där dessutom fler spanjorer som verkar vara heta på rallymarknaden för tillfället kan det bli en svettig uppgift att vinna VM-guld. I ERC blev det som bekant även  där en spanjor som vann junior-klassen, Efren Llarena. Lite märkligt är att det är tunt med unga finnar och ännu mer norrmän i såväl J-WRC som ERC. Bara Aleksi Röyhkiö och årets ”Star of the future”, Sami Pajari har haft blåvita flaggor på sina bilar medan inte en enda kört under norsk flagg. Redan klart är att Pajari kommer att köra hela säsongen med finska bilsportförbundet i ryggen.

    Nu börjar Sebastian Johansson/Jesper Elfver komma tillrätta i sin Adam Cup-bil och i seriens näst sista deltävling, ADMV Rallye Erzgebirge i Chemnitz  blev det en andra plats. Snabbast var inte helt överraskande finske mästaren Eerik Pietarien som kom i mål efter de elva sträckorna strax över två minuter före svenskarna. Ett tungt regn gjorde asfaltsträckorna hala och besvärliga vilket syntes i resultatlistan där halva cupfältet bröt. Bland dessa cuptvåan Gregoire Munster som nu får svårt att komma ikapp ledande Pietarinen. Med andra platsen i helgen hoppade svenskarna upp till femte plats. Vad som är ännu bättre, upp till tredje placerade Nick Loof skiljer bara sex poäng. Nästa och sista stopp för Adam-Cup är Knaus Tabbert 3 Städte Rallye den 18-19 oktober.  Här går cupen i graven vad gäller konventionell drivning och 2020 är tanken att tävla med nya elektrifierade Opel  Corsa. 

    *

    Det blev Tanner Foust som vann American Rallycross (ARX) efter sista tävlingen i Ohio. Tyvärr lyckades Subarus Chris Atkinson smita förbi teamkompisen Patrik Sandell med en enda poäng vilket innebar brons för jämten.

    *

    Med ny DS3 Citroën fick Brobys Eric Nilsson till en fin avslutning i  tuffa danska DS3Cup. Fyra i första finalen och tvåa i andra var Eric mycket nöjd med.

    Ett riktigt bra race. Farten var där så nu tänker jag att det var en bra avrundning på säsongen och hoppas på ett bra 2020!

    Cupen vanns av veteranen Thomas Faraas som dock blev utesluten från finalen, men hade då ändå säkrat segern. Anledningen var lite simpel, Faraas körde i samma föraroverall som haanvände under sina DTC-år och som nu gått ur FIA-godkännandet…  

    *

    Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson