VM-ledare kör Toyota i SM-Sprinten, även Tidemand är anmäld, Mikkelsen till Rally Estonia, Kvick jobbar vidare mot proffskarriär, VOC i Europa 2020 och Klara tar över RX-pinnen!

Blogg

Vet inte om jag ska ta åt mig lite av äran att det fylldes på mot slutet med namn till ”SM Rally Sprint-Sommar” men oavsett, så blev det till slut ändå ett ”SM-värdigt” fält i Lockarp.  Bland de sista att anmäla sig var dessutom J-WRC-ledaren Tom Kristensson som direkt går in i gruppen med lite tyngre favoritskap än övriga 51 anmälda i 2WD-klassen.

Joachim Kristiansson är hygglig och lånar ut sin Toyota till mig, berättar Tom.

Som ”kartläsare” får jag en av mina stora supportar Pelle Larsson.

”Sommar-Sprint” blir ingen ny erfarenhet för Hörby-paret redan i fjol kördes man samma tävling när ”SM-Veckan” avgjordes i Helsingborg/Landskrona. Då med Toms Opel Adam R2 och där han och Pelle fick en bronsmedalj med sig hem. Bara Daniel Röjsel och Daniel Wall var snabbare i 2WD. För Pelle måste det vara maximal utdelning, en start, en SM-medalj och i sommar blir det kanske två…

Nu följer ”Jocke” själv med till Malmö och håller ett litet öga på Toyotan. Detta samtidigt som han själv väljer att köra med asfaltbilen, Opel Corsa ihop med Maya Rangtoft.

Ingen tvekan utan att 2WD-gänget är högst SM-värdigt och bland dom anmälda finns (uppräknade utan någon turordning) en hel drös med förare som normalt sett är vana att plocka SM-poäng på grus. Till exempel Daniel Wall, Robin Sandberg, Kristian Johansson, Johan Green, Daniel Röjsel och Niklas Hägg. Alla i ”Grupp H-bilar” men där finns även några snabba ”R2:er” som Victor Hansen, Albin Nordh, Mats Andersson och kanske även asfatspecialisten från Hörby, Robin Svensson.

Sorgebarnet i tävligen var för bara någon dag sedan 4WD-klassen med bara en handfull förare anmälda men som när anmälan stängde, ökat till 15. När så även Pontus Tidemands namn dök upp med PTR-Skodan så ökade absolut pulsen. Vid sin sida precis som i de två WRC-starter Pontus gjort i år sitter numera nya ”ökenrally-lovern” Ola Fløene. Till svåraste utmanare räknar jag i WRC-bilar Joachim Grahn, Michael Wikström, Fredrik Grahn men kanske kan även R5-åkarna Mattis Olsson och Kjell Sandberg blanda sig i medaljleken. 

Nu vet jag inte riktigt hur arrangören (Lunds AC/Arlövs MC) gör med gallring men i Iinbjudan är antalet maximerat till 60 bilar fördelat på 30 i varje klass. För 4WD blir det inget problem som bara är 15 bilar stor, men i 2WD är 51 anmälda och då är frågan om det fylls på så att tävlingen får 60 bilar eller det blir 30  plus 15 fredagen den 28 juni?

*

I förra veckan luftade jag min åsikt där jag menar att ansvariga (vem det nu än är?) lite slarvat bort möjligheten att förvalta denna gyllene chans att visa upp rally för tv/storstads-publik på grund av oklar målsättning med SM i Sprint. En som också reflekterat över detta är Arlövs 940-åkare Ola Schönström som återkopplat och han påpekar att tankarna är hans privata helt och hållet. Gymnasielärare Schönström skriver: Tanken med SM borde vara att locka den svenska eliten. Annas vore det en märklig inställning. Verkligheten är dock den, att man som arrangör inte alltid kan välja och vraka på möjliga områden att arrangera tävling. Området ska dessutom vara SM-värdigt (och ha fiberanslutning för SVT). Inför SM-veckan i Malmö har vi som arrangörer haft många, många, olika förslag vi kommunicerat och presenterat för SBF, SVT, kommunen och markägare. Men man ska få tillstånd från beröra parter och det ska, återigen, vara SM-värdigt. Att säga att underlaget ska vara det ena eller det andra, innebär att man sätter arrangerande klubb under orimliga förutsättningar beroende på var SM-veckan arrangeras. Utan SM-vecka ingen TV-sändning. 

Jag tänker tillbaka på  Vårdkaseloppet i Härnösand 1983. Jag var förvisso knappt 3 år fyllda men filmen gick varm på VHS under hela 80-talet hemma och nu på Youtube med Ola Strömbergs sköna kommentarer inifrån 99-turbon, ”full gas annars stannar den”. Vad jag vill ha sagt är att det 1983 var backe/sprint. SVT tv-sände med Jan Svanlund i spetsen och eliten var där. Per Eklund direkt hemkommen från Irland på morgonen. Tiderna förändras givetvis men visst vill vi se svensk rally och den svenska rallyeliten i Sveriges Television (oavsett underlag).”

*

Det blir högst troligt Andreas Mikkelsen som kör Rally Estonia för Hyundai som shake down till Rally Finland.

Lite mer sandigt än Finland men jag är ändå säker på att detta är ett bra sätt att förbereda sig på, menar Mikkelsen.

Redan klar för Estlands kandidattävling för WRC är Esapekka Lappi, Citroën. 

*

Har varit lite tyst om ambitiösa danskan Jeanette Kvick som drömmer om en karriär som co-driver. På hemmaplan sköter ”Kvicken” kontoret hos Polo-åkaren Jan Petersen men till helgen hade hon packat väskan och åkt till Kroatien. Där väntade start i Rally Opatija med tyske förare Norman Kreuter i Race-Pro Motorsports R3 Citroën. Elva sträckor väntade och dessvärre även lite busväder med regn på asfalten. 

Vi slutar 16:e totalt och trea i klassen något som vi är nöjda med med tanke på vädret, berättar Kvick.

”To snurre ture” blev det när vi stod helt stilla…

Klassen vanns av snabbe tysken Herman Gassner jr i den för oss udda men erkänt snabba RWD Toyota GT 86. Nu är det för Kvick att åka hem. packa om väskan och om två veckor väntar Österrike och Rally St.Veit.

Här åker jag med unge tyske talangen Stefan Kramer i en Opel Adam R2 som senast blev åtta totalt, även detta i Kroatien!

*

Skånske VOC-entusiasten Ted Malm jobbar vidare med att 2020 återskapa en internationell VOC-serie, Volvo Euro Cup. Nu börjar det lossna berättar Ted.

Nu har jag brutit igenom en vall och fått till stånd att svenska VOC:are slipper den i Tyskland obligatoriska och dyra besiktningen för att få ut en ”registreringsbok”.

Ted har lyckats få dispens för detta i en testserie på två-tre tävlingar och en av dessa är Rally Stemweder Berg den 14 juni där det bjuds på 16 mil asfalt. Fylligare information om detta kan man hitta på Teds sida ”Volvo Euro Cup”.

Om allting med detta test fungerar som arrangören önskar kommer vi även att ha möjlighet att köra Rally Sulingen i augusti under samma villkor.

Tyske VOC-fantomen Jochen Walther är så klart eld och lågor och planerar i höst ett grusevent i de östra delarna av Tyskland.

Ett event där man får möjlighet att köra tester en hel dag på en krävande grus sträcka utanför staden Ortrand, avslöjar Ted.

Planen för 2020 är sex tävlingar i lika många olika länder där fem tävlingar kommer att räknas.

*

En av deltagarna i tv-sända ”Det stora racet”, handbollsprofilen Magnus Wieslander och  fick då blodad tand för folkrace tack vare Totto Hööks entusiasm. Kommande helg är en av 132 startande i Säffles deltävling i Bridgestone Fair Race Cup. Detta innebär rekord på ”Krokstadsbanan” och ”Vårracet”.

*

Det blev en enda poäng för Joel Eriksson när DTM hade premiär på Hockenheim. Tionde platsen i helgens sista race var det som på något sätt räddade helgen för Tomelillaföraren i BMW.

Ingen höjdarhelg helt enkelt, det är bara att konstatera, säger Joel.

Självklart hade jag hoppats på mycket mer, men vi hamnade på bakfoten direkt i fredags och sedan återhämtade vi oss aldrig…

Premiärens två race vanns av Marco Wittmann (BMW) respektive René Rast (Audi).

*

Bättre gick det för Henric Skog som körde i Porsche Carrera Cup Deutschland som efter årsdebuten ligger tvåa i mästerskapet. Leder gör teamkompisen i Huber Racing, Larry ten Voorde.

*

För Brobys Eric Nilsson blev det ingen lyckad premiär i Norge för danska Citroën DS3 Cup. Eric fick ihop elva poäng totalt vilket ger en blygsam 13:e plats. Längst upp tabellen tronar norrmannen Thomas Farars med 50 poäng före Kenn Bach, Danmark med 40 poäng. Bäste svensk är Erik Bertilsson, fyra på 28 poäng medan Anton Bergström är tia med 17 poäng. Totalt 15 förare körde premiären.

*

Premiär var det även för ”Supercupen” i rallycross och detta i Värmland genom Team Westoms försorg. När storasyster Magda Andersson, SMK Hörby tagit ”time out” från rallycross är det nu Klara som försvarar familjens stolta traditioner. I den Volvo-motor försedda BMW:n slutade Klara femma i Junior-klassen som vanns av Orusts  Filip Martinsson. I klass ”2400” blev det Blekinge-seger genom Rasmus Olsson, Karlskrona. Tack för bilderna Lollo.

*

Kommande helg är det dags för Chile att göra debut som WRC-arrangör med ”Copec Rally Chile”. I kväll är det ”uppsnack” med SVT2:s Rally Magasin klockan 22.50.