Vinterrallynas eviga dilemma del 2.

Blogg

Efter Rally-SM deltävlingen i Sandviken fick jag kritik både på bloggkommentarerna och via mail, bland annat av signaturen ”Micke”. Han kallade mig bland annat ”idiot och okunnig journalist” när jag skrev om vinterrallyns eviga dilemma, ”hinder på vägen”. I Sandviken var det ett gäng 2WD-åkare, bland annat hässleholmarna Johan Green och Jonas Olsson som fick bita i det sura äpplet, tappade tid och placeringar när vägen var blockerad av en avåkt medtävlare.
Samma sak hände i helgen i Supercuptävlingen Härjedalsbrickan, men där tog arrangörerna beslutet att konstruera tider för de ekipage som blev hindrade. Märk väl, detta inlägg är ingen som helst kritik mot detta beslut, utan här har tävlingsledningen gjort det man moraliskt tyckt vara rätt. Kan till och med hålla med om att det måste känts bra att ta det här beslutet. Ett beslut som jag själv mycket väl skulle kunnat vara delaktig i om det hänt en tävling där jag varit med i tävlingsledningen…
Men faktum kvarstår, man följer inte regelboken och det har nu Rallyutskottet reagerat på, genom att bland de officiella meddelandena i veckan publicera följande klarläggande:
“Hinder på väg.
Rallyutskottet vill påminna Tävlingsledare, domare och tävlande om bestämmelser för hinder på väg, se RY 8.12.7.
 Det är endast vid olycksfall enligt RY 8.12.8 som den tävlande som hjälper annan tävlande har rätt till s.k. konstruerad tid”.
Problem hade uppstått i Sveg om någon konkurrent lagt in protest mot beslutet om konstruerad tid, då hade domarna haft väldigt svårt att inte godkänna protesten. För trots allt utgår tävlandet från regelboken och när man gör avvikelser från denna, är man så att säga ute på både hal och tunn is. Risken för ”cirkus” blir då helt uppenbar.
I helgen är det dags för Lima, antagligen årets till antalet deltagare, största vinterrally och här kommer garanterat problemet att återkomma. Att inte någon av nästan tvåhundra ekipage på smala vintervägar med höga snövallar, ska snurra av och blockera för bakomkommande är ren utopi. Då gäller det för tävlingsledning och domare att veta hur man enligt regelboken ska hantera situationen.
Som avslutning vill jag bara citera en rallyutskottets förre ordförande Janne Rydh från Arlöv. När sådana här situationer uppstod använde han ofta den här kloka och tänkvärda devisen.
– Rally är varken ofarligt, billigt eller alltid rättvist!