Blogg

Vill stoppa VW:s segertåg, Emil A. i Østbergs WRC-Fiesta, William mot SM-guld, säkerhet vid vägs ände och Kia i Spaniens WRC.

I går nämnde jag att Peugeot-föraren Sebastien Loeb var kritisk till Volkswagens segertåg i World RX då han menade att det på sikt var farligt för sporten. Ett avslöjande som Radiosporten hängde på och i en intervju med Team Peugeot Hansens teamchef Susann Hansen säger hon.
Vi vet att de la miljarder på sitt rallyprogram och utvecklat en fantastisk bil. Vi är långt, långt ifrån några miljarder och vi och de andra teamen kanske spenderar mellan 20 och 40 miljoner, säger en kritisk Susann Hansen till radion.
Hon utvecklar sedan resonemanget och menar att det på sikt blir svårt att locka sponsorer och bilfabrikanter till att satsa på rallycross om man redan från start är överkörd.
Föga överraskande håller inte nykorade världsmästaren Johan Kristofferssons pappa Tommy med Susann.
Jag tycker det är onyanserad kritik. Den är ogenomtänkt och orättvis, säger Tommy till Radiosporten.
Istället menar han att samarbetet mellan Johan och Petter Solberg var det som avgjorde till Volkswagens fördel.
Det är två duktiga chaufförer som slagit sina påsar tillsammans och gjort ett väldigt bra jobb. Vi har också varit väldigt noga med att inte ta poäng för varandra.
Han utdelar därefter en liten snyting till både Peugeot och Audi.
Går man in och analyserar våra konkurrenter så är det många tillfällen där de tagit poäng för varandra och inte satt teamet i första hand…

Nu tänker teamen utanför PSRX Volkswagen vädja till FIA om regeländringar, till exempel budgettak. Om inte känns det efter intervjun som att både Peugeot och Audi kommer att diskutera en framtid utan World RX…

*
Har varit lite oväntat tyst kring förarförflyttningar inför WRC 2018 senaste dagarna. Känns nästan som man kommit överens om att ligga lågt och istället fokusera helt på nästa WRC i Spanien om två veckor. Mest oroligt är det som vanligt hos Citroën och där då Sebastien Loebs kommande roll i teamet är lite oklar. Idag däremot är det klart att han och Daniel Elena sätter sig i en C3 WRC för att göra de första grustesterna i strävan att få ordning på det som redan i våras skulle varit en fullt utvecklad vinnarbil.
På en sträcka i Spanien nära Barcelona håller Citroën på med PET (Pre Event Test) inför årets enda VM-tävling med både grus och asfalt.
Det var nyttigt för oss att höra Sebs känsla efter asfalttesten och det kommer att bli likadant efter att han fått köra på grus, lovar Yves Matton teamchef.
Testen är inte bara viktig för C3:ans utveckling det lär också vara här som Loeb bestämmer sig för om han vill köra ett begränsat WRC-program 2018. Spänningen är oliiiiiiiiiidliiiig….

*
I går publicerades anmälningslistan till (skippar det långa namnet) WRC Rally Espana och där det då stod klart att det blir Torstein Eriksen som åker med Mads Østberg. Lite märkligt kan jag då tycka det är att Mads genrepar med WRC Fiestan i hemmatävlingen Rally Hedemarken men detta med Emil Axelsson som notläsare (bilden). Finns säkert någon logisk förklaring, men i mina ögon hade det varit naturligt att trimma in Torstein redan där med Spanien bara några få dagar längre fram? Istället ska Torstein som vanligt lotsa Frank Tore Larsen i R5-Fiestan.

Det var inte hur enkelt som helst för Mads att få köra med WRC-Fiestan i ”NM-løpet”. Nu har dock Norges Bilsportforbund lämnar dispens därmed blir det premiär för 2017 WRC-bilar på hemmaplan ( tidigare har det bara varit på Rally Swedens norska sträckor maan kunnat se en sådan). Dock får inte Mads och Emil delta i tävlingen utan det blir ren test för paret.
Den nye generasjonen WRC-biler inngår ikke i noen klasse for nasjonale mesterskap, og det endte med at vi måtte søke dispensasjon, berättar Mads.

Jeg er glad for at NBF fant en løsning etter hvert og ser nå fram til å kjøre for norsk publikum på de tøffe veiene rundt Hamar!

NM-finalen som arrangeras av NMK Hamar körs över en enda dag, med elva specialsträckor och har lockat 110 ekipage. Tio R5-bilar finns startklara och där trion Ole Christian Veiby, Skoda, jagar Ford-duon i senaste versionen av R5-Fiesta Eyvind Brynildsen och Anders Grøndal. Fajten om ”NM-gullet” står dock mellan Veiby och Brynildsen som leder med svenske kartläsaren Anders Fredriksson.
Intressant är också att WRC2-rutinerade Marius Aasen med Veronica Engan gör comeback i en splitterny R5-Fiesta. I 4WD-gänget men med en tamare men nyriktad Grupp N-Subaru, startar även Steve Røkland och än en gång med sin nya co-driver Joakim Sjöberg.
I R2-klassen får Opel Adam-åkaren Sindre Furuseth bära favoritskapet med Jim Hjerpe i högerstolen. ESR-vinnaren Kristian Johansson som vanligt med Fredrik Livh som ”side kick” startar i den nationella delen med sin ”Golf fyra”. Har här sällskap av flera landsmän till exempel Daniel Hoffmann, Magnus Engelbrektsson och Lars Andersson.

*
I dag blev det klart att Kalle Rovanperä kommer att köra de bägge avslutande tävlingarna i WRC, Wales och Australien med en R5-Fiesta från M-Sport. Helgens ERC-tävling blev troligen avslut för Kalle i Italienska Mästerskapet med FFP Sports R5-Peugeot och i kommande Rally Liepaja blir det debut med Fiestan.

*
På lördag ska RallyX Nordic avgöras och då är det upp till bevis för Tomelillas William Nilsson om det sk bli något SM-guld? William ledde fram till förra deltävlingen och har nu fyra poäng upp till nya ledaren Simon Olofsson.
Kort sagt kommer jag inte spara på krafterna. Jag ska gå in stenhårt för titeln, så är det bara, säger William.
En mästerskapstitel skulle vara riktigt stort på sikt. Kort sagt kommer jag inte spara på krafterna. Jag ska gå in stenhårt för titeln, så är det bara!
I fjol knep Nilsson ett SM-brons, samt en sjätteplats i RallyX Nordic medan året bjudit på ännu mer framgång med besök på pallen i alla tävlingar utom en.
Den här säsongen har varit jäkligt bra och jämfört med i fjol har jag utvecklats väldigt mycket. Jag har alltid varit bra i det stora hela, men nu sitter även de små detaljerna. Min körning är mycket stabilare och jag kan nu vara snabb redan från början och hålla det genom tävlingen på ett annat sätt.
Nu är det allt ska avgöras på banan i Strängnäs.
Jag känner mig riktigt hemma på banan i Strängnäs och struntar i om det blir regn eller torrt. Det är en bana man måste vara väldigt försiktig på, ett litet misstag och du kan tappa väldigt mycket. Jag ska försöka använda min rutin på banan.

*
STCC är lite försiktiga med att presentera publiksiffror men min spontana känsla är att 2017 varit ett betydligt bättre år än de senaste för ”Kungaklassen” inom svensk racing. Övergången från ”järnsängsracing” till de nya fräscha TCR-bilarna har onekligen varit ett lyft, inte minst från fabrikanterna. Nu avslöjar vd Jonas Lundin att han själv bara trodde på 13-14 bilar i år men där PWR-teamets Peter ”Poker” Wallenberg satte emot och hävdade att runt 20 bilar var mer realistiskt.
– Jag är glad att han fick rätt och vi har nya team som kommer in tar pallplatser. Vi har en rookie (Fredrik Blomstedt) som kommer in och blir totaltrea. Det har varit fantastiskt bra, konstaterar en nöjd Lundin.
Inför året förändrades racen med warm up, nytt kvalformat och tre heat vilket blev lyckat enligt Lundin.
Under säsongen har vi också följt upp hur det tagits emot av team, förare, publik och vad vi själva tycker.
Men jag tror vi ska titta på tävlingsformatet igen även om et har varit otroligt bra underhållning i år men vi kan göra det ännu bättre.
En viktig spelare i STCC-konceptet är SVT och deras live sändningar vilka Lundin hoppas fortsätter.
Avtalet med SVT tar slut och vi har redan visat lite våra tankar runt TV med live-appen vi använde på Solvalla. Vi kallar det TV 2.0 och det är viktigt att få till bra uppgörelser för nya format och kanaler.
Han hoppas även på ännu fler bilmärken 2018 och är redan nu säker på att minst två nya kommer att ansluta.

*
På sociala medier (alltså Facebook) rullar debatten om säkerheten i rally vidare och med mer eller mindre intelligenta kommentarer (dock är vissa rent ut sagt bara korkade). Klart att det är positivt att saken debatteras men ändå känns det som att de allra flesta tycker att allting ändå är ganska okej. Lite ironiskt så känns det som att ” lite spill får man räkna med i en så här tuff sport” är den linje som har flest anhängare. Men jag är ledsen, detta ställer jag aldrig upp på.
Har också fått lite mejl direkt till mig där min kompetens i saken ifrågasätts och det får man så klart gärna göra och fram till dit var jag fortfarande ”kvar i matchen”. Men när min egen klubb i gott sällskap med några andra SSRC-arrangörer hängs ut på FB som några som bidrar till fusk i rallyskogen då är gränsen med råge passerad. Kändes efter detta som att den här debatten nått vägs ände för mig och nu får andra mer kompetenta krafter föra saken vidare. Framtiden får utvisa vem som hade rätt eller fel…

*
Avslutar med att pigga upp den luttrade kassören, sträckfixaren och arbetsmyran i SMK Hörby, Bertil Gunnarsson. Vid sidan av allt annat är han även hängiven KIA-fantast vilket inte alltid är så lätt när man umgås mest med Volvo och Opel-dårar. Därför måste Bertil bli glad över att få se en Kia Ceed GT med Oscar Freire i anmälningslistan till WRC Rally Espana. Dock verkar det inte som att Kian har någon FIA-klassning utan körs i den nationella delen av VM-tävlingen. Men ändå, en Kia i WRC är inte bara stort för Bertil utan det är även premiär i så här stora sammanhang.