Vädret/Rally Sweden är den stora snackisen, inget hellyckat genrep för Östgård, Hägg kände på snö, R1 på gång, tankar kring "Appexit" och Meeke vann i Bastogne!

Blogg

Lätt att konstatera att mycket av rallyflödet på Facebook för tillfället  handlar om vädret/Rally Sweden. Inte så konstigt med tanke på den usla vintern som verkligen dj-las med Glenn Olsson &Co. Även om det figurerar bilder som visar på hyggligt med snö/is på sträckorna så får man nog vara ärlig och säga att vädret dagarna framåt inte ser så vintrigt ut. Kommande vecka utlovas minusgrader ner till sex minus men från lördag fem dagar före rallystarten, ser det återigen ut som att plusvarianterna dominerar. Dessutom fallet inte några större snömängder över Värmland under perioden.  Alltså bara att fortsätta att dansa snödans…

Alltid lika trevlig när man får ”race report” från tävlande så när Nils Östgård kom med en sådan kan jag inte utan delge er den trots att Vännäs Plåt Rallyt avhandlades i går. Vännäs-åkare Nils körde med Fredrik Andrén som kartläsare  i sin Citroën R3 konstaterar.

    Ett lyckat fast misslyckat genrep!

    Efter fyra sträckor ledde paret med nästan en halvminut trots att mildvädret gjort underlaget löst.

    Gick inte att lita på greppet i en enda sväng  och målet var bland annat att känna på om vi har tempo för att räcka till i SM, berättar Nils.

    Foto: Nils Östberg

    Tempot räckte till med tre av fyra möjliga sträcksegrar, men sedan hände något på SS5 ”Hjoggsjö” berättar Nils.

    Jag kände att vi kunde öka lite och det gjorde vi, men i en skarp vänster fyra kilometer in så gled vi ut och upp på en slänt, touchade ett träd och la oss på sidan. Ganska odramatiskt men riktigt surt!

    Cittran landade mjukt och utan större skador men man lyckades inte välta bilen på hjul så det blev till att bryta.

    Meckarna fixar bilen i veckan så vi kan köra nästa tävling i Örnsköldsvik på lördag igen sedan hoppas vi hinna med några tävlingar till innan Rally-SM här i Vännäs, avslutar Nils.

    Foto: Danny Holgersson

    Avslutar rapporten från Vännäs med en bild på de lyckliga tvåorna i A-VOC, Jacob Johannesson Danny Holgersson från Gullabo. Alltid lite extra när sörlänningar åker upp och visar framhjulen på snö och is…

    *

    Foto: Hägg Motorsport

    Kan tänka mig att Trelleborgaren Lukas Hägg gärna upprepar Johannesson/Holgerssons bedrift när det om tre veckor körs Rally-SM i samma område. I helgen som gick var Lukas med kartläsare Daniel Borgqvist och testade hos Depå Grande, totalt 20 värdefulla snömil blev det med R2-Fiestan.

    Med strålande väder och riktiga isvägar så skulle jag inte säga att en helg kan bli bättre än så här, summerar Lukas.

    Perfekt genomkörare inför SM-tävlingen i Vännäs. Jag tycker verkligen vi har fått upp ett tryggt tempo och även kunnat hitta många sekunder bara genom att våga skruva på olika inställningar!

    Än så länge är det gott om tid att anmäla sig, först den 16 februari stänger man för tävlingen som körs 28-29 februari. 35 anmälda så här långt och i Lukas klass, Otrimmat är där fem namn i listan och där det ska bli extra spännande att följa talangen Kalle Gustavsson, från Haninges äventyr med den udda R2-Skodan. Faktiskt två skåningar av de fem anmälda förutom Lukas så även Hässleholms Elias och Magnus Lörd, Fiesta R2.

    Flest namn tolv stycken, finns i klassen Trimmat och så här långt känns Team NYBES Jonas Åkesson som en av favoriterna. Men har lite rallykvitter i mina öron som bestämt hävdar att där kommer minst en förare till som helt klart är kapabel att utmana om SM-guld, dessutom i en potent bil. Ett nygammalt grepp i SM är ”R1-klassen” som då är öppet för inte enbart FIA-klassade R1-bilar utan även GruppE och GruppF/VOC. Sju förare är anmälda så här långt till Rally Vännäs.

    *

    Även Sydsvenska Mästerskapet hänger på R1-trenden vilket inte är så konstigt då tre av seriens sex tävlingar samkörs med SM.

    De tre SM-arrangörerna garanterar att minst tjugo ekipage kommer att få starta i R1-klassen i sina respektive tävlingar, berättar SSM:s Mats Bergman.

    Dessa kör hela tävlingen inklusive rekognosering med möjlighet att göra egna noter. Startavgiften är satt till 5 500 kronor och ingen övre åldersgräns.

    Foto: Tommy Svensson

    Något jag personligen kan ha en liten invändning emot är sättet att gallra på. Klassen är öppen för alla  men om det behövs gallring så har A och B-förare företräde. Hade jag fått tycka, så hade jag gjort precis tvärt om och istället låtit C-förarna eller framtiden om man så vill ha företräde, jag kan så klart tänka fel…

    Det är nu också möjligt att förhandsanmälan sig till detta berättar Bergman.

    Förhandsanmälan innebär att visa en ambition att köra hela Sydsvenska Mästerskapet med start i SSR. Om fler än tjugo förhandsanmälningar inkommer kommer cupledningen att gallra!

    *

    Då har 23:e Rallye Monte Carlo Historique startat på allvar sedan alla de drygt 300 deltagarna samlats efter transporträckorna från olika håll i Europa. Enda helsvenska ekipaget i rallyt är en gyllengul Volvo Amazon 122S innehållande Dan Allven och Sven Johansson. Dan lämnar den här rapporten från #174 efter rallystarten.  ”Ja, nu är det bevisat det som sagts i alla tider att ” brottslingen alltid återvänder till platsen för brottet”. Tro det eller ej så kör jag Historiskt Monte Carlo Rally igen i år, det som jag lovade skulle vara slut i fjol! 

    Foto: Dan Allven

    I bland undrar jag om jag är riktigt vid mina sinnes fulla bruk och det är jag nog inte. Men det gör samtidigt livet lite spännande med oförutsedda episoder, som uppstår utmed livets gång. I fredags kväll kl. 21.38 startade jag och min gamla vapendragare Sven Johansson, som nu har övertagit ”Sladd Steve´s” roll, som co-pilot och därmed omdöpt till ”Sladd Sven”. Innan start i Monaco gick naturligtvis bilen sönder, kopplingen slutade göra som den är avsedd att göra, dvs. koppla ur. Efter ett idogt ringade till Sverige och Tyskland anlände 2 st. slavcylindrar på torsdagen, som monterades i bilen av ”Sladd Sven”, som inte bara är en stjärna med sladdar han klarar det mesta som skall lagas. Bilen vi försöker leka Stig Blomqvist, Tom Trana, Gunnar Andersson, Carlsson på Taket och andra är en Volvo Amazon 122 S från 1965 nästan lika gammal som männen i bilen.

    Foto: Dan Allven

    Bilen går som ett skållad råtta, helt otrolig motor, växellåda och annat och det behövs då vi anlände hit till Valence igår kväll efter ca. 24 tim i bilen och 100 mil på vägar uppe i bergen,. Vägar som egentligen inte skulle funnits där om dom skulle planerat vägarna idag. Tyvärr hade vi lite matematiska problem med den nya tekniken. Alla nollor och ettor skall justeras så att dom springer i rätt ordning i datorn som talar om om vi kör på rätt hastighet. Förr sköttes ju sådan verksamhet av mänskliga ”nollor och ettor” och jag tror nog att det som alltid, var bättre förr. Då kunde man ju i alla fall skälla ut någon, om dom inte gjorde som man sa, men dessa nya nollor och ettor är helt lomhörda. Idag är det dags igen, att ge oss ut och utöva den ”sport”, Regularity rally, som nog är den enda ”sport”, där den som har bäst datorer vinner. Kan ni tänka er att springa maraton 42 kilometer plus att man måste skaffa den bästa datorutrustningen för att ha en chans?

    Hur som helst trevlig är det och trevligt har vi med många både gamla och dåliga historier. Ibland kommer någon ny sådan in i samtalet i bilen och då bilen är en rallybil utan isolering, så ekar skratten i bilen ungefär 10-20 km. Detta ökar ju trevnaden då bilen inte har någon underhållning som alla bilar har idag, radio, stereo, tv och annat smått och gott. På tal om smått och gott, smakade våra äggmackor väldigt gott till frukost igår morse efter en hel natt i Volvon. Som vanligt när man leker dödspilot får man varken sömn eller mat, sådana små detaljer får man ordna själv. Trötta hälsningar från ”dödspiloten” Dan Alven.”.

    *

    Efter de fyra första etapperna är det tyskt i topp genom Roland Kussmaul/Peter Livanos som kör en Porsche 911. Bara tio prickar efter kommer så Jules Sapet/Christophe Sapet, i en franskreggad Golf GTI innan bästa nordbo uppenbarar sig som trea. Dansken Henrik Bjerregaard/Jaromir Svec kör med en Ford Escort och har 40 prickar upp till ledaren. Ny dansk som sjua, Lars Hindsgaul/Arne Pagh, Fiat 128. Norskorna Torhild och Tine Hallres VW 1303S går in som tia men med samma prickbelastning som Hindsgaull och ytterligare tre ekipage, 130 upp till ledaren. ”The Legends” Rauno Aaltonen/ Hans Sylvan går in som 121:a med den Hans-Åke Söderquist ägda Austin Cooper S. I #248 sitter Hans fru Anna vid sidan av Patricia Lambert och är så här långt på 264:e plats med den udda Fiat Moretti 850S. Än tyngre går det för Dan Allven och Sven Johansson och efter de fyra etapperna är det från en 268:e plats som svenskarna får ladda om.

    *

    När jag ändå är inne på historiskt rally så dryftades ämnet vid torsdagens vanliga ”samkväm” på motorklubben. Ingången i diskussionen var de många trådarna på olika forum där de flesta verkar ha som mål att göra som britterna med EU, ”Appexit”. Alltså skippa FIA:s världstäckande och hårt reglerade  Appendix K-reglemente till förmån för betydligt friare nationella sätt att bygga och tävla med ”historiska bilar”. Finns många som gillar den här typen av äldre bilar men som jag tycker, inte verkar gilla så mycket att man önskar tävla med dom i det skick som FIA/SBF anser är nödvändigt. Istället känns det som att andemeningen från ”nytänkarna”, är att så länge karossen liknar ursprungsbilen ska det var helt fritt att fylla den med modernare drivlinor, fjädrar och stötdämpare. Detta för att kunna bygga både ”fränare” och enligt många röster även billigare ”värstingklassiker, så åt h-e med rallykulturen. Som en röst i torsdags påpekade.

    Vad är problemet, klassen som önskas finns ju sedan många år och heter Grupp H, var åsikten.

    Här kan man bygga väldigt fritt utan störande påpekande från FIA.

    Visst ligger där en hel del i åsikten då såväl Volvo 240, Ford Escort, Golfar och olika Opel-modeller är lika vanliga i Grupp H som i Appendix K. Så vad är problemet egentligen och även här satt ”åsikten” på svaret.

    Längtan att få köra Midnattssolsrallyt, här kan du inte komma med en Grupp H-bil även om den i en del fall är i stort sett identisk med Appendix K-varianten!

    Att det finns en del bilar som är mer eller mindre ”dopade” i det här sammanhanget är inget att hyckla med. Sedan om det är medvetna ”förbättringar” eller gjorda på grund av okunskap för att de rätta delarna inte längre finns att hitta på marknaden är egentligen ointressant. Jag dömer ingen i frågan och själv är jag fullt medveten om att mina 12-tums aluminiumfälgar på A-Kadetten inte är godkända enligt Appendix K, ändå har jag kört på dom. Fast egentligen är det som tv-kockarna Verner & Verner hävdade, ”går det precis lika bra med plåtfälgar”. Ett drastiskt steg i ämnet men i mina öron högst sympatiskt, kom från en annan kring fikabordet.

    Skippa tidtagningen för Appendix K-klasserna! 

    Den drastiske utvecklade resonemanget och hänvisade till tyska Eifel-Rallye som årligen lockar hundratals klassiska rallybilar för att inte tala om tiotusentals åskådare.

    Här kör var och en i sitt eget tempo, vill man gasa och sladda med sin dyra klenod gör man så eller väljer man att bara visa upp sig och sin fina bil. 

    I inbjudan till den tionde Eifel Rallye Festival som hålls 23-25 juli förklaras väldigt bra vad som egentligen är syftet med Appendix K eller att hålla gamla rallybilar vid liv. Här skriver arrangören bland annat, ”För att säkra historien är det viktigt att behålla bilarna i originalutförande” man lägger även till, ” Det är viktigt för vår Festival att skapa en bas för att kunna visa upp de här klassikerna som innebär en unik mix av sport, show och rallyromance.”.  Min åsikt är också välbekant, den att historien inte kan utvecklas, enbart förvaltas och försöka bibehållas. Allt annat är förvanskning av den verklighet som rådde när den aktuella bilen kördes i rallyskogen. I allt klassiskt tävlande både på bana och i rally, borde det överskuggande intresset handla om att mer bevara kultur än att jaga segrar!

    Seger jagade dock arbetslöse Kris Meeke med Seb Marshall som co-driver när paret segrade i årets upplaga av historiska belgiska Boucles de Bastogne. Med en Ford Escort var Meeke obeveklig på de bitvis väldigt  svårkörda sträckorna kring BastogneArdennerna. Nu vann han före märkeskollegan Cedric Cherain efter att tidigare tvåan Fred Caprasse fick problem. Mikko Hirvonens dåliga ineldning hängde i hela rallyt igenom och den finske f.d WRC-föraren slutade femma. Trots allt bättre än för hemmaföraren på bilden som har lite plåtjobb framför sig…  

    *

    Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson.