Vädergudarna på Genns sida, tufft i WRC2, stolt Brynildsen, Ida vill bli proffs-kartis, JC Raceteknik satsar och Hässleholms GP ett sommartecken(?)...

Blogg

 Ser ut som att Glenn Olsson och Rally Sweden har bra tumme med vädergudarna inför nästa helg. I går önskade Glenn lite regn och plusgrader under några dagar för få den lösa snön att bli hårdare inför rallystarten.

När jag nu kollar prognoserna är det exakt så som Glenn önskar vilket borgar för näst intill helt perfekta förhållande nästa helg.

*

I början av veckan kom Sebastien Ogier till Malung för de första testerna av sin C3 WRC. När han och Julien Ingrassia så flög hem för lite av ”drive thruu besök” inför reken i början av veckan ersatte Esapekka Lappi och Janne Ferm direkt. Citroën-freaken Fredrik Gustavsson har så klart följt Lappi i sina ambitioner att hitta perfekt vinter set up inför debuten på snö med nya bilen. På Fredriks filmer noterar jag fortsatt samt sak som Ogier visade, C3:an vill väldigt gärna vifta med bakändan. Tycker mig inte se riktigt samma uppträdande hos varken Hyundai eller Toyota men det är kanske så att både Ogier och Lappi vill köra lite ”på ställ”…

*

Även Mads Østberg och Torstein Eriksen jobbar på med att få sin ”snöflinga” i racemode berättar dom.

”Great conditions”, och nu ser vi framemot mot att utveckla C3 R5 till en ”snowloving car”!

*

I Rally Sweden blir det debut för finske mästaren Eerik Pietarinen som fabriksförare för Skoda Motorsport och WRC2 Pro. Med detta blir han kollega med Kalle Rovanperä i nya ”semi-WRC” där man har tre konkurrenter. Främst då Mads Østberg i Citroën men i Monte Carlo också överraskande snabbe britten Gus Greensmith. Han kompletterar M-Sports line up med polacken Lukasz Pieniazek. Jag blir dock inte förvånad om bästa R5-bil återfinns i vanliga WRC2-klassen där det  finns en dryg handfull snabbingar. Till exempel ryssen Nikolay Gryazin, veteranen Henning Solberg, fjolårsvinnaren Takamoto Katsuta, mot WRC-satsande Ole Christian Veiby. Höll inte alls på att glömma de bägge stora svenskhoppen i klassen, Emil Bergkvist som gör debut med sin nya R5-Fiesta i par med Patrik Barth och succcédebutanten Johan Kristoffersson med Stig Rune Skjaermoen i Polon. Tror att Johan kan bli en svårtuggad nöt för resten av gänget och känslan av att allt RX-världsmästaren rör vid blir till guld kvarstår. Ja till och med förstärkts efter Bergslagsrallyt och SM-Sprinten. Ytterligare ett bra resultat på hemmaplan och jag tror att Volkswagen Dealer Team BAUHAUS-Polon kommer att synas i fler WRC2-tävlingar under 2019…

*

Ett par som också visat sig vara snabba är norrmannen Eyvind Brynildsen med nya co-drivern Veronica Engan. I Rally Hadeland ledde man till en början men föll sedan tillbaka tack vare ett tekniskt fel på nya Skodan och hamnade precis utanför pallen. Nu taggar Eyvind upp delvis på hemmaplan (några sträckor körs som vanligt i Norge) med Rally Sweden. Senast Eyvind satt i en rallybil var annars  i ERC-finalen Rally Liepaja som slutade med kraftigt ombyggd R5-Fiesta.

Innan Hadeland hade vi bara kört några korta svängar med Skodan men det kändes ändå helt naturligt att ”push” direkt, berättar Eyvind.

Han vann två sträckor innan det tekniska började strula men så klart var han mer än nöjd med fjärde platsen med tanke på förberedelserna.

Efter att bara hoppat rätt in i bilen och ändå slå tuffa konkurrenter, (Veiby, Østberg, Solberg) det gör mig faktiskt lite stolt!

Frågan är om Eyvind kan leverera samma ”push” i Rally Sweden eller om han enbart siktar på att putsa sitt fortfarande gällande längdhoppsrekord (45 meter) på Colins Crest?

*

Att det är näst intill akut brist på ambitiösa co-drivers är ingen större hemlighet. Helt enkelt så att det finns fler förare än frivilliga till högerstolarna. Vill man dessutom att notläsaren ska vara delaktig i allt uppoffrande slit som krävs nästan oavsett vilken nivå man tävlar på, blir utbudet ännu mindre. Som en förare som jag vill hålla anonym, kommenterade saken i sin jakt på kartis.

Många vill åka och många hade säkert också funkat men när man från en del möts av frågan hur mycket man är beredd att pröjsa för att dom ställer upp, då backar jag! 

En som verkar ta co-driver sysslan på fullaste allvar och även siktar på att försöka få till en karriär som professionell notläsare är Ida Lidebjer Granberg. I fjol satt hon i J-SM femman SMK Hörbys Victor Hansens Peugeot och i år har hon bytt till Kolsvaföraren William Binbachs bil. Men Ida nöjer sig inte med detta för nu kliver hon dessutom in i Team Ramudden som första enskilda co-driver. Som presentation skriver Ramudden ” Ida jobbar målmedvetet mot stora mål och vill satsa på att bli en co-driver av absolut högsta klass.”.

Teamansvarige Johan Fast utvecklar tankarna

Vi tycker att Ida visar stor vilja och passion för att nå sina mål och vill helt enkelt stötta henne på vägen.

Att inte Ida sitter i någon av Team Ramuddens bilar är inget problem varken enligt Fast eller Ida.

 Allt handlar om att samla erfarenhet och det är erfarenhet av den bästa sorten jag helst samlar på, menar Ida och lägger till. 

  Jag är jättestolt att få vara en del av Team Ramudden, både för att få stöttning men även att få bidra till teamet.

Redan i veckan som kommer väntar en stor utmaning för Ida när hon sätter sig i Joakim Romans R5-Skoda för att åka Rally Swedens WRC2-klass. 

Att Idas målmedvetenhet är uppskattad noteras tydligt när man ser alla kommentar av hennes satsning på Facebook, många ”Gilla” där. En som går ännu längre och dessutom kommenterar sitt gillade är J-WRC aktuelle Tom Kristensson som vet vad han snackar om när det kommer till ambition och engagemang. Tom skriver:

Ett team som verkligen satsar på rally och ÄVEN satsar vid sidan av på en kartläsare som väljer att köra sin egna grej och egna karriär!  Vill påstå att detta är väldigt unikt och det känns otroligt bra att få vara en liten pusselbit i detta och se att det går framåt 💯  Tack för att vi alla hjälper till och inspirerar varandra! ”.

*

I dag avslöjade det Kilsbaserade rallycrossteamet JC Raceteknik vem som kommer att köra för dom 2019. Mats Öhman och Robin Larsson är namnen där förstnämnde kör i RallyX Nordic-serien medan World RX-rutinerade Larsson tävlar i både RallyX Nordic och EM. 

Vi har samarbetat i flera år med Mats och det har känts bra så det ska bli riktigt roligt att kunna stötta honom till 100 procent nu, säger Joel Christoffersson teamägaren för JC Raceteknik.

Larsson har ett par tuffa år bakom sig efter att  EM-guldet bärgades och  nu hopas han och teamet på en vändning.

Det blir spännande med Robin i teamet, menar Christoffersson.

  Vi vet att Robin är snabb och nu slå vi ihop våra två kloka huvuden och jobbar mot en topplacering i EM! 

*

Från Daytona och Florida till Indien bar det av för Linus Lundqvist som redan i helgen ska köra den sista av MRF-mästerskapets tre deltävlingar. Serien körs med enhetsbilar byggda av Dallara och med runt 210 hästkrafter, likvärdiga med Formel 4 i Europa. Helgens finaltävlingar körs på Madras Motor Race Track utanför Chennai där Linus redan är på plats.

Det här är en värdefull chans att få några extra mil i kroppen under vintern och slipa formen lite extra inför säsongen som väntar, säger Linus

.-Det blir mitt första besök i Indien och mitt första formelbilsrace sedan jag vann brittiska F3 på Silverstone i oktober. Huvudsyftet är att komma in i körningen igen, men som tävlingsmänniska vill man förstås alltid göra ett bra resultat.  Bland förare som tidigare tävlat i MRF-serien märks namn som Mick Schumacher.

*

Ännu ett vårtecken eller nästan ett sommartecken idag när Hässleholms MK  kom med inbjudan till klassikern ”Hässleholms GP” Garnisonen. Söndagen den 28 april är det dags för landets största asfalttävling som precis som ”Bil-Månsson Hörby Rallysprint” ingår i både RS-DM och Asfaltcup.

Noterbart är att ”Mr Hässleholms MK”, Claes-Göran Wilkes namn inte finns med i inbjudan, något som knappast skett så länge Kung Carl Gustav regerat…

Nu väntar vi bara på inbjudan till grus och SSRC/DM-premiären ”Simrishamnsmixen” den 6 april. Därefter den 13 april väntar första deltävlingen Bilsport Rallycup i den framflyttade och tidigare döpt till ”Anderslövsrallyt” i regi av Trelleborgs MK.