Vad snackar dom om i F1 depån?

Blogg

Nu är det inte så att jag tillbringar fritiden i F1-depåerna och snackar med Massa eller Schumacher. Inte heller tillhör det vanligheterna att jag spenderar tid hos Hirvonen eller Loeb. Vet egentligen inte riktigt vad dom snackar om när det slappas lite mellan racen. En sak jag dock tror kommer upp titt som tätt, är däcksnack. För så länge jag har hållit på med motorsport, har detta ämne alltid varit både hett, kontroversiellt och ständigt lika populärt att diskutera.
Tyvärr är det inte lika intressant hos vardagsbilisten, utan för de allra flesta så är däcken bara runda svarta saker som man måste ha på bilen för att den ska fungera. Däcken är bland det allra viktigaste på bilen och det som många gånger kan vara skillnaden mellan liv och död. I dagarna är det dags för många att byta ut vinterdäcken mot de mera behagliga och tysta sommarvarianterna. Många upptäcker då att de gamla är utslitna och det blir till att åka till däckhandlaren för att köpa nya och det är nu som det blir intressant. Ska man betala lite extra för ”märkesdäck” eller duger det lika gott med lågprisalternativen från Asien eller Mellaneuropa? Svaret på frågan är kort och gott, pruta inte på priset/säkerheten utan köp riktiga däck!
Träffade en kompis som lagt på nya däck, lågpris eftersom den oseriöse däckhandlaren hävdat att de var precis lika bra som dyrare. Nu upptäckte kompisen dock att detta inte stämde fullt ut, jo rakt fram gick den fina och ganska nya Audin hyggligt om än lite svajigt Även högersvängarna fungerade bra, men till vänster då var där ett oljud i den tyska premiumbilen som höll på att skrämma livet ur honom. Han ville reklamera däcken, men se det gick inte.
– Det förstår du väl, att du inte kan räkna med att få allt när du valde så billiga däck, kontrade däckhandlaren iskallt.
I nummer två av Råd & Rön har man testat sommardäck. Med rubriken,
” Nya däck kan bli sommarens skräck” behöver jag egentligen inte fortsätta texten, men ändå. Testet gick ut med en riktig varning för fem olika däck Goodride Radial och Interstate Touring i storleken 185/65 R15H. I den lite bredare storleken 225/45 R17W/Y var det Sava Intensa, Sunny SN 3800 och Wanli S-1063. Samtliga dessa var dödskallemärkta men säljs ändå i stora mängder av, som jag menar oseriösa däckhandlare. Argumentet från dessa att, kunderna vill inte lägga för mycket pengar på däck så därför måste jag även ha billiga alternativ, köper jag inte. Saxar ur R&R texten: Säkerhetsmässigt är de usla i allmänhet och i synnerhet i vått väglag. Att sätta sig bakom ratten och köra runt med dessa däck när det regnar kan vara lika ödesdigert som att springa längs ett brant stup eller att utsätta sig själv och andra för rysk roulett”.
Alla utom Sava är tillverkade i Kina och är ett par tre hundralappar billigare än kvalitetsdäck. Frågan jag ställer mig, är en sammanlagd sparad dryg tusenlapp värd att riskera både sitt eget, familjens och medtrafikanternas liv? För mig är svaret givet…