Blogg

Vad händer hos Toyota, WRC Rally GB får ändra igen, Badhotelletrallyt sänker priset och nu är Silver-Kadetten klar på utsidan...

Det restes många frågetecken varför inte Toyotas coming man Esapekka Lappi startade om efter att fjädringen höger fram brakade ihop kort efter start i WRC Rally Polen. Normalt sett ett enkelt problem att lösa på service, av med det trasiga fjäderbenet och dit med ett nytt. Men för Lappi blev det istället ”Retired SF4 Mechanical” och nu har det avslöjats att fjädringen var det lilla problemet. Motorn i Yaris-WRC #12, visserligen enligt obekräftade uppgifter var tvärslut vilket då skulle vara den korrekta anledningen till Lappis sorti.BloggLappi kopia 3
En källa med god insyn hos Tommi Mäkinen och Toyota Gazoo Racing avslöjar att det i dag alternativt onsdag är kallat till vad man skulle kunna kalla ”krismöte” i Puppola. Detta då man från finskt håll (läs teamchef Mäkinen) inte alls ska vara nöjda med hur motorleverantören tyska TTE sköter sitt jobb. Man stöder sig på senaste tidens motorproblem som kommit plötsligt och inte alls visat sig under förtesterna där bilarna körts i över 3000 mil. Min källa uppger att Mäkinen önskar samma kontroll över motorn som resten av drivlinan som sätts ihop hos teamet i Puppola.
Det som gjort frågan superhet är kulturskillnaderna mellan sättet att jobba i finsk, tysk och inte minst japansk företagsamhet.
Att kalla till möte kalla det sedan vad ni vill, är så klart allvarligt med årets viktigaste tävling Rally Finland, väntande runt hörnet.

*
Ännu mer problem för arrangören av WRC Rally GB, först var det teamen som inte gillade upplägget med nattkörning. Nu är det istället en trädsjukdom Phytophthora ramorum som tvingar fram ändringar. Den svampliknande sjukdomen gör nu att sträckan Myherin kortas ner med nästan en hel mil. Sträckan skulle körts två gånger och för att kompensera kilometer bortfallet ska istället Aberthirnant köras dubbelt istället för planerade en gång.

*
BloggProtonNu finns den på riktigt nya Proton R5 och i helgen var det dags för första offentliga test och den som fick äran att prova var britten Oliver Mellors med Ian Windress i vänsterstolen. Inte så konstigt då Mellors redan kör Proton Satria S2000 och har mer än en fot inne hos malaysierna. Hur testerna utföll är oklart men skulle bli förvånad om de inte blev lyckade…

*
Den 23 september är det årets olyckligaste rallykrock då det i samma område körs två ”stora” tävlingar. I Tranås är det Svenska Rallycupen och Badhotellrallyt medan man i Karlshamn samtidigt drar igång Sydsvenska Rallycupen samt Södra och Smålands Rally-DM med Rally Blekinge. Oavsett vem som ansökte först eller hur turerna har gått, så kan ändå ingen påstå utan att krocken känns onödigt trist.
Nu tar Team Skogsåkarna/Gränna MK till ett tufft grepp för att locka rallyåkare till Tranås när man väljer att gå mot strömmen och sänka anmälningsavgiften i jämförelse med övriga tävlingar.
Vi ser att utvecklingen har gått åt fel håll och att det är dags att dra i handbromsen nu om förare ska ha råd att åka rallytävlingar som anordnas, säger tävlingsledningen för Badhotelletrallyt som arrangeras av Team Skogsåkarna och Gränna MK.
Vi vill på detta sätt erbjuda rallyekipagen att komma till Tranås och Aneby och där uppleva en riktig Smålandstävling med riktigt bra, fräna vägar till ett pris som varje smålänning kan vara stolt över.
Än så länge har inte priset för att köra SRC och Badhotelletrallyt avslöjats mer än att ”man lyckats sänka startavgiften långt under vad dessa kostar i ‘normala’ tävlingar i Sverige”.
Blir spännande att se hur lågt man lyckas pressa priset efter att sponsorerna öppnat sina plånböcker?  Ska Tranås-tävlingen verkligen leva upp till sitt utspel så borde inte avgiften bli en krona högre än 1000 kronor, möjligtvis med en kanske tvåa hundralappars pålägg…

*
Såg en lite tänkvärd sammanfattning av World/Euro RX i Höljes.
45100 besökare i Höljes och endast 2 anmälda brott på hela helgen.
45162 besökare i Bråvalla men 410 anmälda brott i helgen..
Man kan ju undra varför det är sån skillnad?BloggMagda
Istället för att här visa en bild på Magda Andersson på pallen blir det tråkigt nog istället efter att hon hamnat i muren i semifinalen efter en träff med Tommy Rustad. Just där stod rallyfotograf Lollo placerad.

*
BloggKomoEn av de ur svensk synvinkel allra populäraste tävlingarna på andra sidan Öresund är ”KOMO Rallysprint” som avgörs i Kalundborg. Nu är inbjudan ute till tävlingen som körs den 22 juli och där Simrishamns Joachim Grahn/Rickard Nilsson har segern från 2016 med WRC-Focusen att försvara. Vem kan/vågar utmana?

*
BloggmongerI början av april skadades unge britten Billy Monger svårt efter en krasch i Formel 4 mästerskapet. Båda benen blev amputerade på talangen men som nu återhämtat sig så pass bra att han i helgen gjorde comeback. På Brands Hatch och i en så kallad ”Fun Cup-car” specialanpassad för Monger var det återigen dags att ta sig in bakom ratten på en racerbil.
Team Brit var de som erbjöd Monger att köra och det var ingen engångsföreteelse utan man planerar att låta honom fortsätta köra hela serien. Detta då idéen bakom teamet är att låta alla med funktionshinder tävla om de så önskar. Kommande helg kör fyra andra handikappade förare 25 Hours of Spa för Team Brit och planen är att köra 24 h Le Mans 2019.

*
BloggSilverIdag blev det tid över för tvätt av Silver-Kadetten efter Midnattssolsrallyt. Efteråt kan jag bara konstatera, hade det varit lika lätt att få ordning på insidan som utsidan, då hade vi redan varit på rull…