Utmaning att väntar för svenska J-WRC-duon, "Kajto" byter ut Polon mot Skoda, ny kartis hos Sunninen, Veiby kör Hyundai, Sandell i finalkrasch, debutseger för Suzuki-bossen, Grybb tvåa, inga svenska på racingpallen!

Blogg

Nu har alla ”J-WRC-stjärnorna” landat på Sardinien och väntar nu bara på att få ”kick some gravel” efter att förra deltävlingen på Korsika bjöd på asfalt. Här blir det istället väldigt lös sand ovanpå stenhård väg, lite kullager alltså att vänta. I synnerhet kommer det att bli tufft för juniorerna som startar efter WRC-värstingarna som ger djupa och för deras små R2-Fiestor helt tokiga stenfyllda spårval. Rådet som ges av rutinerade ”Sardiner” är att inte göra alltför tuffa noter enbart i syfte att ta extra poängen för sträckseger, då löper man också stor risk att inte nå slutmålet. Sardinien tvekar nämligen inte att bita tillbaka om man  utmanar för mycket. Vinnarreceptet är enligt experter att ha acceptabel ”pace” för att undvika riskfyllda ”moments” som även tar väldigt hårt på bilarna. Ett annat råd till juniorerna är att träna på hjulbyte, för punkteringar råkar alla ut för. Gäller att hushålla med de 22 Pirelli K4-däck (hårda)  som är lika för alla. Finns även sex mjuka däck ifall det mot förmoda skulle börja regna. En udd duell är att vänta mellan svenskarna Tom Kristensson och Dennis Rådström. men där finns flera utmanare som spanjoren Jan Solans (2:a), Julius Tannert (4:a) och Martins Sesks på sjätte plats.

Efter att ha tittat på videos från tidigare rallyn vet jag att det här blir både intressant och kul, menar ledaren Tom Kristensson nyss nerkommen till Alghero .

Klart utmanande, ”tricky stages”, sand och sten är det som finns i skallen men som vanligt kör vi enligt vår plan och har kul!

Medan Sardinien blir en ny erfarenhet för Tom och Henrik Appelskog är det andra gång för trean i tabellen, Dennis Rådström/Johan Johansson. Värmlänningen berättar att han var mycket nöjd med tempot senast på Korsika och kommer nu att ta sig an nya uppgiften med självförtroende och hög ambition. Vet med sin tidigare erfarenhet också vad som väntar i helgen, en stor utmaning.

En utmaning som jag upplever för andra gången men med positiva minnen då det var här vi tog vår allra första sträckseger för två år sedan, konstaterar Dennis.

*

Problemet med eldfängda R5-Polo hoppas nu Volkswagen Motorsport ska vara åtgärdat med hjälp av en förändrad bränsleventil plus omdragning av avgassystemet. Men eld är inte det enda problem som Polon råkat ut för. Hittills har man trott att allt som lämnar Sven Smeets garage i Hanover varit näst intill skottsäkert vilket inte minst Polo WRC:s segerrad hjälpt till att bevisa. Till en början såg det också ut som att R5-versionen byggde vidare på vinnarkonceptet men nu börjar det resas lite tvivel och då inte bara vad gäller att bilen så lätt fattar eld. Ett annat problem som dykt upp är att bakvagnen säckat ihop vilket testpilot Pontus Tidemand råkade ut för innan bilen tävlingsdebuterat. Samma öde rönte WRC2-satsande polacken Kajetan Kajetanowicz i Rally Argentina  och efter det beslöt Lotos-teamet att inte tävla vidare med Polon.

Nu meddelar ERC-vinnaren ”Kajto” att han byter till nya Skoda Fabia R5 och detta redan till helgens Rally Italia Sardegna. I par med Maciej Szczepaniak blir det Skoda-debut då man före Polon litade på R5 Fiesta, ett förtroende som alltså bar till tre EM-titlar. Kajto berättar att man återupptar sina WRC2-planer men i ny bil, ett beslut som är extremt noga övervägt.

– Ett beslut vi tar efter djupgående analyser med massor av data plus officiell information från Volkswagen Motorsport och i samband med vår billeverantör (BRR/Baumschlager Rally Racing), förklarar polacken.

Även säkerhetsaspekten har vi tagit med i vårt beslut att skifta över till Skoda.

Med detta hoppas han kunna plocka fler poäng i WRC2 än de 15 som just nu finns i tabellen efter tredje platsen på Korsika. Kajto är förhoppningsfull inför Skoda-starten.

Vi kommer till Sardinien med positiv attityd  medveten om vilken utmaning som väntar!

*

Om det är Teemu Suninen själv, managern Timo Jouki eller M-Sport som tröttnat på uteblivna framgång är oklart, men nu flyttar Marko Salminen ut från Teemus Fiesta efter bara sju tävlingar ihop. In i högerstolen flyttar istället en av WRC:s allra mest rutinerade och erfarna co-drivers, Jarmo Lehtinen. Med 13 säsonger hos Mikko Hirvonen och över 200 WRC-starter kan Lehtinen kanske ge lite mer stabilitet i #3 WRC Fiestan. Första start för de båda blir nu på Sardinien och Suninen verkar nöjd med sin nya bisittare även om han vill tacka Salminen för ett gott jobb. Efter sin egen förklaring känns det också som att han varit delaktig i skiftet.

Jag lär mig fortfarande och att få ta del av Jarmos erfarenhet är väldigt viktigt för att uppnå mina mål för andra halvan av säsongen!

M-Sport Ford ger dessutom paret en extra chans att lära känna varandra inför viktiga Rally Finland när dom är anmälda till stjärnspäckade Rally Estonia mitten av juli. Här blir det dock start i en R5-Fiesta, kanske även en av senaste modell.

*

Påminner även om SVT:s rallymagasin i kväll klockan 22.15.

*

I dag presenterades ett hett namn i belgiska storrallyt Ypres Rally som körs om två veckor. Ole Christian Veiby/Jonas Andersson tar en paus från Polo R5-åkandet i WRC2 och sätter sig Ypres i en Hyundai i20 R5.

*

Blev mycket ”krockfest” när American Rallycross (ARX) hade säsongstart i Ohio. Till en början dominerade Tanner Faust i sin Volkswagen Beetle men igår tog Subarutrojkan Scott Speed, Chris Atkinson och Patrik Sandell över mer och mer.

I finalen blev det dock bitvis väldigt tät racing vilket tråkigt nog drabbade Atkinson och Sandell som krokade ihop. Med detta blev det fritt fram för Speed som vann före Ford-åkaren Travis Pecoy med Steve Arpin som trea. Först på fjärde plats kom Faust med Sandell direkt efter och så ”Atko” sist i finalen.

*

Sista rapporten från Säffle och ”LE Thorp Memorial Rally” där mediansvarige Christian Bruce skingrade dimmorna kring Volvo 240 Turbo-föraren Göran Fredriksson. ”Dyngsväng” körde i Appendix K med prisbedömdes i A2WD och Bruce förklarar.

Görans 240 går ej in i SRC:s klassindelning för Appendix K ( Turbon är en 84:a och gränsen går vid 81) som var den klass som vi bjudit in till, förklarar Bruce.

Detta var oxå kommunicerat med Göran  innan tävlingen, att han skulle få åka i Appendix K- fältet men prisbedömmas i A 2wd.

Min undran om det numera är ändrat så att det är tillåtet att mixa Appendix K med Grupp H-bilar får också ett svar av Bruce.

-A 2 WD får dessa åka i, likt även nationell special mfl.

I Säffle kördes även 1300 Rallycup där det blev tuff toppstrid. Tobbe Abrahamsson passar först på att tacka värmlänningarna för en fin tävling.

Vi i Cupen tar av oss hatten och bugar för alla er som bidragit till att göra detta häftiga arrangemang möjligt. Självklart förstår vi att många av grannklubbarna har bidragit. Det är ju helt nödvändigt nuförtiden, menar Abramsson.

Men NIO sträckor där ingen kördes två gånger är otroligt imponerande. Inte så långa kanske men med kvalitet!

Bara för Säffle MC att suga i sig.

Efter de nio sträckorna blev det tillslut Joacim Rydin/Magnus Simensen som tog hand om segern med bara 0,5 sekunders marginal till B-åkarna Calle och Torbjörn Carlberg. Segern var snudd på heroisk då Rydin kämpade med en trilskande växellåda från sträcka fyra. Marginalen för de båda i toppen ner till trean Anders Nystedt/Björn Wulff blev snudd på gigantiskt, 2.45,3 minuter. Tufft i cupen där nästan halva fältet bröt eller sju bilar i mål och fyra i skogen… 

Nästa deltävling i 1300 Rallycup är Kullingstrofén i Herrljunga den 3 augusti.

*

Det blev succé direkt för teamchef Anders Lysen i Suzuki Motorsport Danmarks nya Suzuki Swift R+ när det var deltävling två i Yokohamamesterskabet Øst. Lysen med kartläsare Henrik Dernoff inledde med bästa tid i Heat 1  följd av Rolf Grybb/CG Wilke, tio sekunder skilde mellan Suzukin och Grybbs DS 3 R5. I Heat 2 var det ombytta roller och Hässleholmaren plockade tillbaka sju sekunder. I tredje och omvända heatet blev det återigen Citroën i topp sedan Lysen fått tio sekunder extra efter att både snurrat och ha klyddat i”Målfeltet”. Inför sista körningen lede alltså Grybb med en knapp sekund men lyckades inte hålla stånd mot den hårdkörande dansken. Sista tiden var lite över sex sekunder bättre än Grybbs och därmed var premiärsegern klar för Lysen.

Bilen är vad jag förstår en så kallad ”N5-bil” där drivlinan kommer från Mitsubishi men motorn från Suzuki. ”The Russian Rocket”, Alexey Lukyanuk har också  varit  delaktig i utvecklingen hos den spanske bilbyggaren.

Som trea blev det nya svenskar, Håkan och Pamela Oddshammar, Fiesta R5 men rejält avhängda av toppduon. Över minuten skilde till Lysens värsting.

I klass 2 blev det även där Suzuki-seger genom Marco Gersager/Britt Mikkelsen i den något ”tamare” Swift Maxi 2000. Tvåa slutade John Frederiksen/Thomas Holm, BMW. Den tredje anmälde svensken, Lunds Skawomir Bronk lämnade återbud. Fina bilder togs av Kristian Lindberg som efter stort besvär till slut lyckades hitta tävlingsplatsen i Skaelsör.

Nästan som att köra Bilorientering, kommenterade annars så rutinerade kartläsare Lindberg. 

*

Något som inte har basunerats ut så där högljutt är vilka problem som Arlövs MC/Lunds AC stötte på när man skissade på bana till ”SM Rally-Sprint Sommar” i slutet av månaden. Efter sju sorger och åtta bedrövelser plus lika många förslag på bansträckning verkar det nu ändå klart för SM-tävling i Malmö. Så sent om som i förra veckan var det inte ens säkert att de luttrade arrangörerna skulle lyckas i  sina ambitioner och allt skulle behöva ställas in. Men hoppet är det sista som överger och nu har man fått med alla berörda myndigheter och markägare i samma båt. Det som kommer att erbjudas fredagen den 28 juni i samband med ”SM-Veckan” blir en vändsträcka med start/mål på kartingbanan i Lockarp.  

*

Lite summering av helgens racing där Joel Eriksson visade att ha hör hemma i DTM-toppen. I sista heatet på italienska Misano-banan och efter en tuff omkörning blev det sjätte plats för Tomelilla-föraren. Med detta ligger nu Joel nia i DTM-tabellen där BMW-förarna rent allmänt har det lite svårt. Topp-tre består av två Audi med René Rast som ledare, Philip Eng bäst i BMW som två medan Nico Muller är trea i Audi.

*

Även för brorsan Jimmy Eriksson blev det en bra helg, för hans del på Red Bull Ring. Här blev han och Lucas Auer näst bästa Mercedes i ADAC GT Masters och detta efter en tung inledning. När konkurenterna tränade för fullt satt Jimmy i depån med krånglande bil och hann bara med fem varv på två dagar. Placeringarna 8-11 ger Jimmy en 15.e plats efter tre av sju tävlingshelger är klara. 

*

Linus Lundqvist stod för helgens stora upphämtning i säsongens fjärde Euroformula Open-deltävling på Spa-Francorchamps. Studsade bokstavligt talat tillbaka in i matchen efter en spektakulär lufttur efter att blivit påkörd bakifrån av mexikanen Javier Gonzalez. Tyresö-sonens Double R Racing-bil slungades upp i luften i en situation där den också sånär voltade, men till slut ändå landade på alla fyra hjul i ett hårt slag mot asfalten.

Linus var pigg på omkörningar och noterades för totalt  16 stycken under helgen. Passeringarna gav Linus resultaten 9-7 vilket ger honom en sjunde plats i tabellen.