Uppsnack inför WRC Neste Rally Finland, Tomelilla-Jimmy fick två "DNF" och Mikaela fick inte till det ...

Blogg

BloggOigerPå torsdag rullar nästa WRC-race igång och här kan man verkligen snacka om race när det bjuds på rally på de snabba finska grusvägarna kring Jyväskylä. Klockan 19.00 är det dags för SS1 Harju som en ren ”teaser” inför vad som komma skall, bara 2,2 kilometer lång.BloggTwitter
De senaste dagarna har det testats något alldeles otroligt på de finska vägarna och både på min Facebook och Twitter har det lagts upp otaliga bilder och videoklipp. Intressant är ju att Volkswagen testar med nya bilen vilket inte riktigt gillas av förarna om ryktena tar sanning. Av Sebastien Ogiers tempo att döma är detta dock inget som han låter gå ut över körningen utan det är plattan i mattan.
Att Neste Rally Finland är så snabbt ställer större krav på ingenjörerna än annars då varvstoppet på en WRC-bil är satt på 8500 rpm. Något som normalt sett inte innebär några problem och om det till och med är några hundra varv mindre är ”no big deal”. Men här gäller det att ligga exakt på gränsen annars är du väck från toppstriden. Om motorn överstiger gränsen måste bränsleinsprutningen automatiskt avaktivera vilket är lätt hänt när bilen blir ”luftburen” på ett snabbt parti. Därför gäller det att ligga så nära 8500 varv som möjligt.

*

Sébastien Ogier (F) WRC Rally Poland 2016

    Sebastien Ogier går som vanligt ut först och med samma problem som i andra grusrallyn, att sopa banan åt konkurrenterna. Finland är ett av hans absoluta favoritrallyn och något som han beskriver som ”highlights of the year” och han ser fram emot helgen.
    Sträckorna är inte bara vackra utan dom är även skräddarsydda för rally, menar VM-ledaren och tillägger som vanligt.
    Startordningen ger mig ingen realistisk chans att vinna något av årets grusrallyn…
    Föraren i Polo R WRC#1 berättar också att fokus är att förstärka VM-ledningen men säger samtidigt och som vanligt
    Skulle vara ”nice” att få en ärlig chans att slåss om segern under rättvisa förhållanden!
    Han är också lite bekymrad över vädret som i händelse av regn kan komma att spela stor roll. Nu ser det dock hyggligt ut och det är först på söndagen som det förväntas nederbörd i större omfattning, runt tre milmeter. Något som Ogier hoppas stämmer.
    Låt oss hålla tummarna att det blir torrt och fint…

    *

    Anders Jæger (NOR), Andreas Mikkelsen (NOR) WRC Rally Poland 2016

    Andreas Mikkelsen och Anders Jaeger är naturligtvis heta som bara f-n efter den turliga segern i Rally Poland. Besättningen i Volkswagen Polo R WRC #9 väljer dock att ligga lågt och menar att det inte blir lätt att upprepa en seger så här direkt efter.
    Rallyna är helt annorlunda, vägen är mycket hårdare i Finland plus alla krön och hopp, menar nuvarande VM-tvåan.
    Han menar också att Finland är mycket mer utmanande än Polen och påpekar hur viktigt det är att få till noterna hundra procent.
    – Därför kommer vi att fokusera stenhårt på detta under ”reccen”, att få dom så bra man bara kan!
    Att klassiska ”Ouninpohja” är vänd i år kommenterar Mikkelsen med.
    Ger lite extra krydda åt anrättningen…

    *
    BloggMadsNu är inte ”The Capito Boys” ensamma om att damma runt i de finska skogarna alla har gjort så. M-Sport med Mads Østberg, Eric Camilli för att inte tala Ott Tänak med sin DMACK-skodda Fiesta har säkert lagt lika många mil i ”Suomi” som VW-åkarna. Tänak och DMACK är så klart angelägna att visa att uppvisningen i Polen inte var en engångs företeelse och att Fiestan nu är mogen att permanenta en plats i ”vinnarcirkeln”. Lika sugen på detta är säkert även Østberg med Ola Fløene som inte haft flyt de senaste ”racen”. Dags för en vändning?

    *
    Hyundai som jagar Volkswagen i ”FIA TEAMS STANDINGS” sätter stort hopp till Hayden Paddon och Thierry Neuville. Jag kan ha fel, men det känns inte som att det blir koreanskt på pallen nästa söndag…BloggMeeke
    Istället tror jag stenhårt på Kris Meeke som förste utmanare till Jari-Matti Latvala. Han kan köra helt avslappnat, utan press men ändå med självförtroendet från segern i Portugal. Dessutom har den 37-årige nordirländaren fördel av att starta långt bak i fältet. En fördel som kan bära långt, ända upp på pallen om det vill sig…

    *
    Dags för tipset och nu undrar ni om det inte är lite väl tidigt? Men Motorbloggen tar semester några dagar och återkommer föst på torsdag och då känns det som att det är lite för tajt med ett ”vinnande” tips.
    1. Jari-Matti Latvala Polo
    2. Kris Meeke Citroén
    3. Sebastien Ogier Polo
    4. Ott Tänak Ford
    5. Mads Østberg Ford
    Därmed blir bästa Hyundai bara sexa och den rattas av Thierry Neuville och efter sig upp på målrampen följer Andreas Mikkelsen, bara så ni vet…

    *
    BloggLappiWRC2 är än en gång superhet med svenska ögon sett och frågan är om Pontus Tidemand ska hitta samma ”pace” som i Polen innan framvagnen säckade ihop på Skodan? Även om jag så klart hoppas på svensk seger så tror jag hemmaförarna Esapekka Lappi och Teemu Sunninen blir för svåra för Pontus och Jonas Andersson.
    Intressant blir Henning Solbergs premiär med R5-Fiestan och rimligen borde han kunna vara med och slåss i toppen med all sin WRC-rutin. BloggAasenKanske kan det bli en skandinavisk fajt om placeringarna 4-5-6 och då med Emil Bergkvist, Citroên, Henning Solberg och Marius Aasen i Fiesta (bilden). Fast att begära stordåd av Aasen efter den fruktansvärda rullningen i Polen är kanske att begära för mycket…
    Tipset.
    1. Esapekka Lappi Skoda
    2. Teemu Sunninen Skoda
    3. Pontus Tidemand Skoda
    4. Elfyn Evans Ford
    5. Emil Bergkvist Citroën.

    *

    Det ville sig inte för Tomelillas Jimmy Eriksson när GP2 Series gästade ungerska Hungaroring, säsongens sjätte deltävling. Trots att Jimmy var riktigt snabb blev det två ”DNF”. I Race1, från 20:e startruta klättrade Jimmy hela vägen fram till den i GP2-sammanhang så avgörande åttondeplatsen vilket ger pole position på den delvis omvända gridden till söndagens race. Med bara ett varv kvar att köra och några kurvor från mål tappade plötsligt bilen fart och det var bara att parkera.
    Det som hände i det första racet är sådant man drömmer mardrömmar om som racerförare, säger Jimmy.

    Detta var mitt bästa race hittills i GP2 och jag var tre kurvor från pole position till söndagsracet, men istället blev det ingenting.
    Race två blev ännu sämre där en drivknut packade ihop när Jimmy låg tia.
    Vi fick verkligen noll utdelning den här helgen och kunde ha tagit många poäng, men känslan i bilen har i alla fall varit bra – mycket bättre än tidigare. Vi har anledning att känna oss mer optimistiska inför fortsättningen, konstaterade Jimmy efteråt.


    BloggMikaela kopia 8Ingen hellyckad helg heller för Mikaela Åhlin-Kottulinsky när ADAC GT Masters intog Red Bull Ring. I Race 1 slutade hon på 19:e plats med sin Audi R8 av de 23 som kom runt. I det avslutande racet gick det något långsammare och ”M AK” slutade då 22.a med tre bilar bakom sig.
    Edvard Sandström satt även han i en Audi R8 och kunde visa upp resultatraden 7 och 8.

    *
    BloggKadettDärmed sätter vi upp skylten ”Stängt för semester” och så ses vi på torsdag. Under tiden låter jag er njuta av en Opel Kadett A i den klassiska och supersnyggga kulören ”Laupiz Blau”. Lars Mårtensson kunde inte utan att stanna upp och imponeras av den tyska ingenjörskonsten när den är som bäst bland alla finbilar i Karlshamn Classic Car. Se och njut…

    *

    Dagens bilder: Volkswagen Motorsport-Citroën Racing- M-Sport- Skoda Motorsport- DMACK-Mikaela Åhlin-Kottulinsky och Lars Mårtensson.