Tyskland hårt pressat, rally i Schweiz kan ersätta, Skodaseger på hemmaplan, ESR kortas, fler cuper kvar och grattis Per Eklund.

Blogg

Kanske inte helt oväntat att FIA inte kunde ta något beslut om hur WRC-årets 2020 ska avslutas med tanke på hur svårt det är att  bilda sig en uppfattning om hur Corona-pandemin utvecklas. Det som tidigare verkade tämligen säkert som till exempel  Tysklands WRC-bidrag i mitten av oktober, är nu i allra högsta grad ovisst. Det är tyska motsvarigheten till FHM:s beslut att fortsätta med sin ”lockdown” för offentliga evenemang fram till slutet av oktober. Därmed även ett effektivt sätt att sätta ”lockdown” på WRC-rallyt. Än har dock inte ADAC gett upp utan förhandlar med myndigheterna för att hitta en lösning.

Alla möjligheter övervägs och idéer utvecklas så att rallyt kan organiseras på ett sådant sätt att sociala avstånd och hygienregler beaktas, berättas det.

Men vad detta betyder i praktiken nämns inte och att organisera en sådan jättepublik som förväntas till Baumholder och Panzerplate med flera klassiska sträckor, är inget man hanterar med insidan av vänsterfoten. Frågan är ens om det går att lösa så länge man inte släpper helt fritt för publik…

    Fredagens besked om vilka nio tävlingar som är klara för WRC 2021 mottogs inte positivt över allt. Speciellt i ”UK” började man direkt protestera över att landet skulle riskerade att bli utan tävling i rallyts ”premier league”. Jag måste nog hålla med och förstår inte riktigt vad som ligger bakom tankarna på att låta stora rallyländer som då Storbritannien men även Frankrike och Tyskland ingå i FIA:s rullande schema. Detta på bekostnad av smala  länder som Portugal och Kenya. Att däremot både Turkiet och Chile inte räknas som några förstaval är mer förståeligt. I min värld är de inte ens värdiga att vara med i snacket överhuvdtaget. 

    Foto: Tommy Svensson

    Ett helt nytt och extremt otippat rally för WRC 2020 dök upp när swisssport-auto i dag presenterade ”Rally Valais” som tänkbar inhoppare. Inget bra tecken för tyskarna då Valais är planerat till samma helg som Rallye Deutschland. Visserligen har rallyt ingått i ERC några gånger men att se det i WRC var otippat. Senast det kördes i ERC var 2015 och då med Esapekka Lappi som vinnare. 

    *

    I helgen kördes Mogul Test Rally Sosnová 2020 på en regnblöt och publikfri tjeckisk racingbana. Tre sträckor (samma sträcka) gav totalt tre ”testmil” för de 22 anmälda. Att Skoda Motorsports Jan Kopecky var storfavorit är en mild underdrift och på första vändan motsvarades alla förväntningar. Men andra omgången gick inte lika bra för Skoda-ikonen utan här fick han sämsta tiden och var plötsligt fyra minuter från toppstriden.

    Foto: Skoda Motorsport

    Istället var det en annan Skoda-åkare som tog över ledartröjan, Petr Semerad med sin EVO-version av Fabian. En tröja han sedan behöll även på tredje sträckan och vann det hela med två sekunders marginal till Vojtech Stajf, VW Polo. Som trea körde Martin Vlcek in med en R5 Hyundai. En enda WRC-bil, en M-Sport Fiesta fanns i listan och den kördes av Vaclav Pech junior till en femte plats. Jan Kopecky slutade som 16:e förare av de 22 i mål.

    *

    Idag kunde Ericsson Motorsport avslöja att även deltävling tre i Rally-SM, ”East Sweden Rally” skippar fredagens dubbla publiksträckor. Istället blir även ESR en ”en-dagars tävling” precis som ”EC Snapphanerally” i mitten av augusti. Tävlingen körs samma helg som BRC-deltävlingen ”Karlskronapokalen” skulle körts den 5 september men medan Karlskrona AK kände att det inte skulle fungera med rally till följd av FHM/RF:s restriktioner, så tycks östgötaklubbarna sitta inne på lösningar.

    *

    Igår skrev jag med anledning av att Bilsport Rallycup meddelade att årets upplaga lagts ner, att alla stora cuper nu tagit samma beslut. Inte helt korrekt då fortfarande Sydsvenska Rallycupen inte aviserat något annat än att man fortsätter med tanken på ”höst-vår” upplägget. För SSRC:s del innebär det två tävlingar i höst, ”Silverratten” i Älmhult den 19 september och så ”dubbelrallyt” ”Rally Småland” i början av oktober. 

    Även Klassiska Rallycupen kvarstår om än i stympat skick, där endast de två vintertävlingarna genomförts. Resten av grussäsongen har drabbats av virus och närmast väntar SMK Hörbys ”TV-Svängen” den 12 september. Här förväntas ett besked angående genomförande om drygt två veckor. Mycket att ta hänsyn till, bland annat utgör som bekant deltagarna i cupen till viss del av folk i det som FHM pekar ut som ”riskgrupp”. Samma sak med klubbens funktionärer som inte skiljer sig från resten av rallysverige gällande ålderspyramid på de frivilliga krafter som krävs för att genomföra en tävling. Efter TV-Svängen är det enbart SMK Örebros traditionstävling ”Rikspokalen” den 3 oktober som återstår för KRC. 

    *

    Foto: Okänd

    Idag säger Motorbloggen grattis till evigt unge Per Eklund på 74-årsdagen. Att räkna upp allt han åstadkommit sedan första rallystarten1966 är helt omöjligt. Likaså omöjligt att få kontroll på alla olika bilar som Arvikabon kört, allt från, Saab, Audi, Toyota, Nissan, Subaru, Lancia, MG, Triumph, Fiat, Porsche och VW Golf. En sak har jag dock noterat och i Pers CW finns bara en enda start med Opel och detta var i Belgiska ”Lotto Haspengouwrallye 1983”. Med en Ascona 400 slutade han på åttonde plats med inhemsk kartläsare.  För mig var hans två starter i TV-Svängen som SM-deltävling 1971 och 1975 dåtidens höjdpunkter. En tävling han förresten vann -75 ihop med Björn Cederberg. 

    Foto: Thomas Holst

    Har haft förmånen att träffa Per hemma i rallyverkstaden i Arvika men även flera gånger, när han varit dragplåster på South Swedish Rallys pressträffar på 80-talet.

    Foto: Peter Åklundh

    Fick även åkturer med honom i både Lancia och Saab. Stort grattis från Hörby! 

    *

    • Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se