Blogg

Två månader till ERC-premiär, tre skåningar prisades på Bilsportgalan och inte "lapp på luckan" i Rally Vännäs.

Medan vi har WRC-premiären väntande runt hörnet med tävlingscentrum i franska Gap på torsdag för Rally Monte Carlo dröjer det ytterligare två månader innan ERC sparkar igång. Nästan som en tradition att ”Rally-EM” har Azores Airlines Rallye som ”curtain raiser” alltså premiären den 22 mars. Hit åker Hörby-föraren Tom Kristensson med co-driver Henrik Appelskog för att representera Opel Motorsport. Spännande blir det att se om han får sällskap av ytterligare någon svensk och det ryktas ju att Fredrik Åhlin planerar att tagga upp från BRC till ERC.
Hur som helst så känns det som att mästerskapet växer sig lite starkare för varje år som går och lockar nu deltagare precis under eller på WRC2-nivå. En väsentlig skillnad är att i ERC är scenen vikt för R5-bilarna medan dessa för en betydligt mer undanskymd tillvaro i WRC. Inbillar mig också att det är lättare att hitta sponsorer till ERC-starter när alla strålkastarna lyser på R5-åkarna.
Måndagen de 12 februari öppnar anmälan till premiären och stänger den 1 mars. På den lilla portugisiska Atlantön bjuds det på oerhört utmanande och spektakulära specialsträckor och då företrädesvis på grus. Asfaltinslag finns men väldigt lite på dryga 20 milen som de 15 sträckorna utgör.

*
I går var det Bilsportens stora galaföreställning i Göteborg och där massor av förtjänta fick ta emot medaljer och priser plus så klart, publikens hyllningar. Kul att tre skåningar utsågs till ”Årets…” och det var då två från Tomelilla, William Nilsson och Joel Eriksson plus Kristianstads Noah Milell.
Allra tyngst regnade det över 18-årige SM-vinnaren i Supercar Lites, William Nilsson. Han utsåg inte bara till ”Årets Rallycrossjunior” utan fick även äran efter att folket röstat, ta emot det ännu tyngre ”Årets Junior” alla kategorier. Ett pris som i fjor erövrades av en annan skåning, Tom Kristensson.
Det här känns riktigt, riktigt grymt, kommenterar William som efter en jämn kamp fick flest röster.
Jag trodde faktiskt inte att det skulle räcka hela vägen. Det här känns riktigt, riktigt grymt och har varit på Bilsportgalan i många år nu och sett upp till de tidigare pristagarna. Nu har jag själv kommit så långt att jag fått det här priset, det känns fantastiskt!
Joel Eriksson utsågs till ”Årets Racingjunior” medan Noha Milell fick ta emot pris som ”Årets Kartingförare”.
Hela listan på vinnare av tidningen Bilsports ser ut så här:
Årets Junior: William Nilsson, Tomelilla
Årets Senior:Pontus Tidemand, Charlottenberg/Jonas Andersson, Arvika.
Årets Rallyjunior/Co-driver: Elias Lundberg, Sala/Jim Hjerpe, Borlänge
Årets Rallycrossjunior: William Nilsson, Tomelilla
Årets Racingjunior: Joel Eriksson, Tomelilla
Årets Dragracingjunior: Oskar Norling, Gasabäck
Årets Kartingförare: Noah Milell, Kristianstad
Årets Rallyförare/Co-driver: Pontus Tidemand, Charlottenberg/Jonas Andersson, Arvika.
Årets Dragracingförare: Bengt Ljungdahl, Ingarö.
Årets Rallycrossförare: Johan Kristoffersson, Arvika.
Årets Racingförare: Thed Björk, Karlskoga.
Rydell Special Award: Hampus Ericsson, Kumla
Bilsport Special Award: Tommy Kristoffersson, Arvika.
Ronnie Peterson Minnesfond: Noah Milell-Benjamin Törnqvist Persson-Hugo Nerman
Robert Essebro Minnesfond: Viktor Gustavsson
Anecto Racing Minnesfond: Linus Lundqvist
Årets Idrottsförbund: Svenska Bilsportförbundet
Årets Folkspelsförening: BK Dundret, Gällivare
Årets Landslagsförare: Timmy Hansen, Götene
Årets Bilsportare: Johan Kristoffersson, MK Team Westom-Pontus Tidemand, SMK Eda-Jonas Andersson, MK Team Treske-Thed Björk, Karlskoga MF.
Bilsportens Hederspris: Johan Ejeborg och Jonas Kruse, (SVT Sport).
Motorbloggen gratulerar självklart alla, men speciellt vill jag skicka ett jättegrattis till Jonas Kruse. Detta har du och så klart även Johan, verkligen förtjänat!
Sedan blev jag lite konfunderad över att man på Svenska Bilsportförbundets egen gala delar ut pris till sig själv som ”Årets Idrottsförbund”. Eller är det utomstående som står bakom just den delen av ”Årets…”?

*
När detta skrivs återstår en knapp timma av anmälningstiden till första stoppet i årets Rally-SM, Rally Vännäs. Tyvärr ser det ut som att mitt tips på att inte komma över ”60-strecket” besannas, just nu 52 anmälda och en timma går fort. Bland de senaste att anmäla sig var Patrik Flodin/Göran Bergsten med en BMW M3 i klassen ”Trimmat 2WD”. Det är också här som flest anmält sig 12 ekipage i skrivande stund. Näst populärast är ”4WD Övriga” med elva anmälda och där lite överraskande Harry Joki med en Mitsubishi. I 4WD-klassen för de nyare R5-bilarna står elva namn i listan och bland dessa Fredrik Åhlin. Uppenbarligen hade inte min brittiska källa Motorsport News klart för sig vad gällde teamkompisen i CA1 David Bogie. Britten ska enbart köra Östersund Winter Rally och inte i Vännäs.
I Junior-klasserna är glädjande nog den Otrimmade delen exakt dubbelt så så stor som de som åker med trimmade bilar. Glädjande då det i mina ögon är R2-bilar som ambitiösa juniorer ska ha som tävlingsredskap. Inte Grupp H som bättre passar förare med sina allra bästa rallyår bakom sig. Nu börjar det snart plinga i mailkorgen är jag rädd…