Tufft på ERC-Kanarieöarna, Furuseth tvåa men tyngre för Lundberg, gruspremiär för WRX-mästare Johan, 228 får starta i Götene, TCR öppnar på Knutstorp, var är 4WD i Sprint-SM och en lördag i Trolleholmskogen!

Blogg

Det var norrmannen Sindre Furuseth med svenske ”notrabblaren” Jim Hjerpe som var den som såg ut att sätta ”the pace” efter de fyra första sträckorna i ERC Rally Islas Canarias. Peugeot-åkaren från Sainteloc Racing ledde då med 8,9 sekunder före fransmannen Jean Baptiste Franscheschi, Fiesta R2. Men en ledning som egentligen inte var alls stabil då faktiskt Franscheschi vunnit tre av sträckorna men även fått 20 sekunders tidstillägg för sen ankomst till TK:n inför SS4.

Allting fungerar faktiskt riktigt bra, så vi är glada, rapporterade Furuseth vid målet på sträcka fyra.

Men redan på sträckan efter plockades det glada bort från #32 Peugeot där man tappade både ledning och nästan 15 sekunder till fransmannen som därmed gick upp i topp med knappt sex sekunders marginal till Furuseth. Att det fortfarande råder sportmanship i rally fick man ett bevis på i dag när Franscheschis kartläsare räknat fel på bränsleåtgången och man fick soppatorsk. Vem kom då till dras räddning med en reservdunk, jo Furuseths Sainteloc Team.

Snabbe portugisen Efren Llarena, Peugeot är trea ytterligare nio sekunder efter Furuseth. Däremot har Elias Lundberg/Daniel Arhusiander hos Opel Motorsport haft en tung start på sitt första asfaltrally i R2 Opel Adam. Ligger åtta och är över minuten efter den ledande norrmannen. 

Fortfarande inte alls bra, konstaterade Elias vid målet på fyran.

Vi försöker hitta rytmen men samtidigt så ”pushar” vi nog lite för hårt…

Känner igen detta från i fjol när Tom Kristensson hade ungefär samma upplevelse på de svårkörda serpentinvägarna i bergen norr om Las Palmas. Tråkigt är det också för svenskarna med att även ha teamkompisen Gregoire Munster före sig. Än surare är det för ambitiösa brittiskan Catie Munnings med norska co-drivern Veronica Engan vid sin sida i en annan av Sainteloc Racings R2 Peugeot. Redan innan dagens shake down klagade Munnings på tandvärk och skulle till en tandläkare i hopp att få lindring. Uppenbarligen lyckades inte detta för paret bröt före start.

*

Annars är det som förväntat Alexey Lukyanuk som är snabbast efter fem av dagens åtta sträckor. Men faktiskt oväntat hårt då spanjoren Juan Lopez i en likadan Citroën bara är 2,1 sekund långsammare. Sedan långt hopp till britten Chris Ingram, Skoda, 26,2 efter och Marijan Griebel fyra bara 1,8 långsammare. Asfalttesten i Hörbys RS-premiär gav inte Lars Stugemo/Kalle Lexe tillräckligt med besked om hur nya Volkswagen Polo R5 ska köras för maximal attack på asfalt. Nu har svenskarna i Printsports Polo fallit ner ytterligare en bit sedan inledningen och ligger 25:a. Men glade Lars verkar långtifrån missbelåten.

Good fun, konstaterar han.

Mycket bättre nu än i morse och vi har gjort lite förändringar så känslan är bättre nu.

Dessbättre har man sluppit att som flera av medtävlarna konfronteras av ”Guardia Civil” som haft något form av kontroll längs transporten till SS4. Bland annat gillade man inte när det värmdes däck strax före start vilket kostar lite euro…

*

I morgon är det tid för Johan Kristoffersson och Stig-Rune Skjaermoen att göra grusdebut med KMS och Volkswagen Dealer Team Bauhaus R5-Polo. Debuten blir i Norska Mästerskapet och Rally Sørland utanför Kristiansand. Tuffaste utmanaren och kanske till och med i mina ögon lite mer favorittippad är WRC2-tvåan Ole Christian Veiby med Jonas Andersson skötande notblocket. Även han precis som i WRC med en blålackad Bauhaus-stöttad Polo. För Johan blir morgondagen spännande med sin ringa erfarenhet från rally på barmark.

− Spännande! Det är med skräckblandad förtjusning man ger sig i kast med det här, särskilt som jag inte har kört rally på länge, menar Arvikaföraren.

Premiär i helt ny bil dessutom då den Polo han tidigare kört i Rally-SM och Rally Sweden är samma som nu Veiby använder i jakten på WRC2-guld. Helgen har föregåtts av lite tester för att få rätt stuk på set up och nu menar Johan att allting är hundra procent. Då är det mer ovisst med han som håller i ratten.

− Det svåraste är att det inte finns någon klar linje var man ska åka, på vintern har man snöplogkanten att följa, men här är det svårt att veta hur mycket man ska kunna gena, förklarar Johan.

Kan man lägga ner framhjulet i diket eller inte och två graders fel vinkel kan betyda femton centimeter fel linje. Det kan bli ödesdigert eftersom vägarna här är oförlåtande.

Medan Veiby har större må framför sig med nästa start i WRC Rally Portugal om en månad så blir det för Johan första förberedelse inför South Swedish Rally (än har han inte anmält sig, anmälan stänger den 12 maj). Här kommer Johan att få starta långt fram i egenskap av SM-ledare och samma sak i morgon även om Veiby går ut allra första med nummer ett på sin Polo. Bara bra påpekar Johan med ett leende.

Med bara Ole Christian framför lär ju inte någon vara i vägen för oss!

Nu handla inte Rally Sørland enbart om de båda KMS-Polona, tuffa utmanare är meste norske rallymästaren Anders Grøndal och Frank Tore Larsen, Fiesta R5.

*

Rallysport förbrödrar över hela världen och ett bevis på detta är Kenyanen Ngengi Waweru som 2003 stod som åskådare i Safarirallyt. Samma år som senare såg Petter Solberg som världsmästare och för unge Ngengi blev detta ett oförglömlig minne med Petter och Subarun. När han så flyttade till USA blev han där rallyförare och byggde sig en kopia av Petters Subaru. I helgens Olympus Rally toppades så hans story när han fick tävla mot sin store rallyhjältes son och rallyvinnaren Oliver.

*

Det var inte bara Citroën som fick problem i Rally Argentina när Esapekka Lappi ”byggde om” sin C3 WRC vilket föranledde att ny bil fick flygas till Chile. Riktigt lika illa var det inte för M-Sport Ford men ändå var skadorna på Elfyn Evans Fiesta stora.

Tre och en hav dag tog det för mekanikerna att göra Ellfyns bil redo ”for more action”, berättar en av ingenjörerna.

Ändå inte så mycket då Teemus (Sunninens) oskadade bil ändå behövde nästan lika mycket tid så när som på en enda dag ” to be cleaned, stripped, repaired and re-prepped”! 

*

Undras tro om vi inte redan fått ”all time high 2019” vad gäller antalet anmälda till en svensk rallytävling när räkneverket till Götenerundan stannade på 228 bilar. Därmed verkar Svenska Rallycupen ha kopplat lite grepp mot Sydsvenska Rallycupen som med fem dagar kvar av anmälningstiden till Midsommardansen i Ljungby står på 139 ekipage. Glädjande för alla som anmält sig till Götene är att alla får köra. 

228 stycken kommer att plockas in i startlistan och seedning kommer att ske inom kort, hälsar Götene MK.

*

När det är ny deltävling i Finska Mästerskapet ”Ralli SM” och Rihimäki Ralli den 25 maj blir det med storfrämmande. WRC2-åkaren Takamoto Katsuta gör här sin andra start med en av Toyota Gazoo Racings Yaris WRC i hop med Daniel Barrit.

*

I helgen är det racingpremiär på Ring Knustorp med TCR Scandinavia, V8 Thunder Cars, Porsche Carrera Cup Scandinavia och GT 4 Scandinavia. I den sistnämnda gör Tomelillas Åsum Ring-skolade Alfred Nilsson debut i Lestrup Racings BMW. Testerna i veckan gick bra konstaterar Alfred belåtet.

Det känns väldigt bra att jag har hittat rätt så pass fort tycker själv att jag har fått en väldigt bra känsla för bilen och teamet.

Extra råg i ryggen ger det faktum att Alfred vann på Knustorp i fjol men då i klassen Formula STCC Nordic.

Ur skånsk synvinkel är det Brink Motorsport som är gänget att heja på i TCR Scandinavia. I dag kör man kval vilket även detta ger poäng och så två race i morgon lördag. Dock ser inte väderleksrapporten så positiva ut (kanske läge med vinterdäck…) med nollgradigt på förmiddagen och blygsamma sex plusgrader efter lunch. Ändå känner sig ”Brinkarna” heta inför uppgiften.

Vi är grymt taggade och det är riktigt härligt att äntligen vara här efter en lång vinter, kommenterar SMK Hörby-föraren i teamet Tobias Brink.

– Vi har varit tydliga med att vår målsättning är att vi ska slåss om mästerskapsguldet i år och i morgon är första gången vi får se hur vi utvecklats och förberett oss under vintern och våren.

I Brink Motorsport kör förutom Tobias även Hannes Morin och Andreas Wernersson.

*

Debut för året är det även för danska Citroën DS3 Cup och även i år med Eric Nilsson från Broby på startlinjen. Avslutningen i fjol gick i moll för Eric som tack vare en strulande bil rasade från första till tredjeplats i ”Rookie-mästerskapet” och till åtta totalt i cupen. Premiären  för den sju tävlingar långa serien körs i norska Rudskogen för att framöver även ha två deltävlingar i Sverige, båda i Falkenberg. 12-14 juli och 17-18 augusti besöker Eric hemlandet. Dessutom är han inte ensam med svensk flagga på bilen, även Erik Bertilsson kör vidare och toppade i fjol med seger på Ring Djursland.

*

Inte utan att jag är mer än lite förvånad över intresset för ”SM Rally Sprint Sommar” som stänger anmälan på söndag. Så här långt futtiga 44 anmälda och där det är snudd på katastrof i 4WD-klassen med bara sex bilar. Lägger man dessutom till att tre av dessa fem är GN Motorsport-vita Fordar förstår alla att något gått snett med ”SM-statusen”. Joachim Grahn kör själv nya WRC-Fiestan med Jonas Olsson, Hässleholm som normalt kör en numera blå/röd Ford Puma, sätta sig i R5-Fiestan. WRC-Focusen är så anmäld med Gullabos snabbe Simon Karlsson. Kompletterar gör Bodens Michael Wikström, WRC Focus och så Simrishamns Peter Rosinski som kör en udda och knappast konkurrenskraftig Opel Calibra. Precis när jag ska skicka iväg bloggen kommer så en sjätte 4WD-åkare, Ola Schön med Subarun.

Vad är det som händer är en fråga jag ställer sig, när hela det normala SM-fältet väljer bort att synas i en tv-sänd tävling med all positivt detta för med sig? Tävlingen avgörs på en sträcka som är nästan fifty-fifty grus/asfalt så ingen förare behöver egentligen känna sig helt chanslös. Skulle det inte strömma till fler förare nu på sluttampen får nästan alla 4WD-åkare medalj med sig hem bara man tar sig i mål. SM-värdigt? Knappast om ni frågar mig.

Då är intresset betydligt bättre i 2WD-gänget med 38 anmälda och merparten av de normala besökarna i Rally-SM kommer också till Malmö den 28 juni. Min ”Dr Phil-analys” är att det är SBF/RU som slarvat bort SM i Sprint. Detta sedan det hattats fram och tillbaka mellan första årens succé asfalt som underlag för att sedan bli grus så att ”grusåkarna” fick ännu en SM-tävling att köra medan asfaltåkarna nu blev utan. I fjol var det mixat med grus och asfalt i Helsingborg och så även i år när Lunds AC och Arlövs MC arrangerar. Mitt råd är att man en gång för alla bestämmer hur SM i Sprint Sommar ska köras, på grus, asfalt eller mixat så att man vet år från år vad som gäller. Menar att en så pass bra chans att visa upp sig för folk utanför de redan frälsta, inte får kastas bort på det vis som nu sker…  

*

I morgon är det även premiär för Södra BF:s nya Rallysprint DM med AM Elteknik Rallysprint. Första start från Röstånga Camping klockan 10.00 för de drygt 60 deltagarna. Sedan väntar tre sträckor i trakterna av Trolleholms Slott och i målet på SS1/4 återfinns jag ihop med glada kamrater från SMK Hörby. Därför är det dags för den obligatoriska ”lastat och klart-bilden” men inte med rallybil utan väderskydd för Mia Nilsson och Majsan Hasslöf  som ansvarar för det tekniska medan deras män ”leker med bilar”. Med detta hinns ingen Motorbloggen med i morgon ses på söndag.

*

Trevlig helg och stort tack för alla positiva omdömen jag fick efter min reträtt från Kristianstadsbladet.