Blogg

Tufft, blött men ändå leder Ogier på Sardinien, Veiby fick problem, skånsk "hockeylegend" kör V8 Thunder Cars, Växjö behöver hjälp och Benjamin fick en trött kart!

Sardinien visar sig inte från sin allra bästa vädersida när Rally Italia Sardegna drog igång på allvar i dag med åtta sträckor. Regn, rusk och svinhala sträckor berättar förarna om och vittnar hur svårt det är att välja rätt däck. Verkar inte som att någon kör på samma kombinationer, vissa fyra mjuka, andra tre mjuka och ett hårt eller tvärtom. Någon ”vinnarkombo” verkar svår att hitta men så här långt, efter SS8 verkar ändå Sebastien Ogier haft mest tur med sina gummival. Leder nu med 10,5 sekunder för Thierry Neuville som dock var snabbast på sträcka åtta.

Svårkört, menade WRC-ledaren.

Försöker göra den här loopen med färre ”soft” för att ha fler sådana däck mot slutet, kanske var jag alltför försiktig härinne…

Tvåa på sträckan var Ogier som var nöjd med sin insats så här långt även om han hade problem med växlingsmekanismen.

-Tappade lite tid och vet faktiskt inte riktigt vad som är problemet, menade Ogier vid målet på sträcka åtta.

Ett tag såg det ut som att Andreas Mikkelsen skulle få sitt verkliga genombrott hos Hyundai och ledde fram till sträcka sex där växellådan började krångla. Dessvärre stannade han sedan helt på sträckan efter och lämnade över ledningen till Ogier.

Trea ligger Ott Tänak, Toyota men bara 16,2 efter M-Sportföraren medan fyran Teemu Suninen har större marginal uppåt, 34,7. Jari-Matti Latvala håller femte platsen och söker efter mer fart.

Vet inte varför jag inte får upp någon ”speed” och här var inte tiden bra (2,8 sekunder efter Neuville), undrade Latvala som körde med tre mjuka och ett hårt däck.

Mads Østberg, sjua är bäst av Citroën-åkarna men hade stora problem på sträcka åtta och faktiskt exakt som när sträckan gick som SS4.

Jag är inte glad utan känner mig dum att göra samma misstag två gånger.

Det Mads syftar på är däcksvalet, han hoppades att det skulle vara torrare än vad det nu var trots att han visste exakt vad som vätande efter första loopen.

Det här känns inte bra…

*

Ole Christian Veiby inledde bra i WRC2 med Skodan men fick sedan problem med fjädringen och rasade till åttonde plats. Leder gör Citroëns Stephane Lefevbre, 13,7 sekunder före Skodas asfaltspecialist Jan Kopecky. Trea kommer en Hyundai, körd av Nicolas Ciamin. Rally Sweden-bekantingen Hiroki Arai har bruti efter avåkning medan Kajto Kajetanowisc ligger toksist i sin WRC2-premiär efter att ha knäckt framvagnen på Fiestan. En sträcka återstår att köra idag.

*

Kanske inte ”Breaking news” i den stora vida motorvärlden men i nordöstra Skåne och Kristianstad är detta en jättenyhet. Fd. hockeyspelaren, tränaren och senast sportchefen i Kristianstad IK, Jocke Johansson, Åhus gör racing debut nästa helg på Anderstorp Raceway. Då körs deltävling två i V8 Thunder Cars och då med brandman Johansson bakom ratten på en av Memphis Racings Camaros. Med #66 på dörren gör Jocke sig redo för sin allra första biltävling någonsin. I ryggen har han bara ett lyckat testpass på Mantorp.

Det var obeskrivligt roligt och intressant att genomföra en testdag med hela teamet, berättar Jocke.

Jag blev näst intill chockad över med vilken gästfrihet man togs emot av alla förarna och teamen på plats. 

Att han har rutinerat folk runtom kring sig med teamchef Rickard Berggren i spetsen känns tryggt menar Jocke.

-Det är också racinglyx att ha så proffsiga och hjälpsamma teamkamrater i Fredric Magnusson och Alexander Graff.

Så klart sätter inte Jocke ribban så högt i det tuffa sällskapet utan hoppas kunna utvecklas vartefter.

Vara lite snabbare varje gång jag kör ut och framför allt, ta bilen i mål. Några förhoppningar om placeringar får vi kanske vänta någon helg med, avslutar han. 

*

Nästa helg är det dags för ny deltävling i Sydsvenska Rallycupen och även i VOC Mekonomen Rally när klassikern ”Dackefejden” körs i trakterna av Växjö. Totalt strax över 150 anmälda är fullt godkänt men nu har arrangören problem med att hitta tillräckligt med funktionärer. Via Facebook vädjar man nu om hjälp.

Hej alla rallyintresserade vänner!

Det närmar sig Dackefejden och vi behöver hjälp!  Saknar vägvakter och besiktningspersonal. Snälla hjälp oss!

Besiktnings personal gäller morgonen/förmiddagen vi bjuder på frukost/fika och program. Ni hinner ut och titta på eftermiddagen.

Gällande vägvakter så är det inget svårt utan du/ni blir utplacerade där det behövs för att hålla bilar och publik borta från farliga ställen. Samtidigt som ni kan kolla på tävlingen.”.

Med andra ord är Växjö MS i samma båt som vågar jag lova, så gott som alla andra rallyarrangörer. Vet vissa som lever i lite förnekelse och hävdar att dom klarar av att köra sina tävlingar utan hjälp från grannklubbar, men till detta ställer jag mig lite skeptisk…

*

I dag hann jag även med ett snabbstopp på Åsum Ring där det stora hemmahoppet Benjamin Thörnqvist testade den som han menade ”trötta” Rotax-karten. Förhoppningsvis hittar han mer fart innan det är dags för final på söndag i Rotax Max Euro Challenge..