Tuff däckbegränsning väntar i Rally-SM, Oliver snabbast under Fafe avslut, Tom och Jocke Covid-19 klara, skandal i Karting-VM, Linus L. klar segrare i USA, tungt för bröderna Eriksson och stor racingdoldis har gått bort!

Blogg

Vet inte om det stämmer, men för mig känns det som att däckfrågan i rally varit en riktigt het potatis i många, många år. Så fort någon andas däckbegränsning så reser merparten aktiva ragg direkt och för dessa är det självklart, allt måste vara fritt. Att det sedan kanske orsakar stora vägskador och höga kostnader för dom själva är argument som ofta viftas bort.

Foto: Tommy Svensson

Därför tycker jag att nya SM-promotorn Svenska Rallymästerskapen tagit ett stort kliv framåt när man idag meddelade ”Tuffare däckbegränsning minskar kostnaderna”. SRM inleder med ”En av de tävlandes största utgifter på en säsong är kostnaden för däck. Däcken har även blivit en symbolfråga för vissa arrangörer där utvecklingen mot allt mjukare gummiblandningar driver på vägslitage. Man kan även styra bort från ofoget att gena som kostar arrangörer mycket pengar i vägåterställning om de tävlande måste kunna använda sina däck i flera tävlingar.” Med på det här ”däcktåget” är även Rallyutskottet som här företräds av David ”Plombo” Lindström. Han berättar att RU, de tre största däckleverantörerna och en grupp tävlande enats om att det krävs ”lite tuffare däcksbegränsning i Rally-SM”. 

    Detta ett försök att begränsa kostnaderna för de tävlande och samtidigt styra mot att dessa inte använder de mjukaste gummiblandningarna och de längsta dubbutsticken, förklarar Lindström.

    Foto: Tommy Svensson

    Begränsningen kommer att innebära åtta däck för tävlingar under 12 mil och 12 däck för längre tävlingar. 

    På sommartävlingar kommer man få märka in 8 däck till första tävlingen på grus (eller 12 om det blir mer än 12 mil SS), berättar Lindström och utvecklar ytterligare.

    – Till tävlingen därpå får man ha 8 däck, men bara märka in 4 nya, sedan får man använda 4 av de man märkt in till förra tävlingen och så vidare. På det här viset sparar den tävlande som har tänkt köra hel SM-säsong på grus kostnaden för 12 däck eller cirka 36 000 kronor.

    Det finns så klart ytterligare frågetecken som RU och SRM kommer att rätta ut framöver och övergången kommer troligen inte att bli helt friktionsfri.

    Systemet ställer lite krav på den tävlande att hålla reda på vilka däck man har använt till SM, men det styr också mot att inte åka de mjukaste gummiblandningarna, hoppas Lindström.

    Det finns en utbredd hysteri att alltid åka på nya däck även om det går utmärkt att åka på bättre begagnade…

    För SM arrangörerna blir det  extra jobb att hålla en levande lista sorterat på SM-klass och licensnummer som man skickar vidare till nästa arrangör. 

    *

    Onekligen hade Oliver Solberg och Aaron Johnston varit värda ett bättre öde i ERC Rally Fafe än att efter den heroiska insatsen från mekanikerna efter shake down-kraschen även drabbas av turboproblem. 

    Foto. Oliver Solberg

    Fram till dess var Oliver den som uppvaktade vinnaren Alexey Lukyanuk allra hårdast men med 15 minuters tidstapp var han ändå chanslös. Nu blev det en total 26:e plats i Polon och tyvärr även utökat gap mellan honom Lukyanuk i EM-ställningen. Men med sig till Sardinien och WRC3-starten kan han ta det faktum att han var totalsnabbast under sista dagen i Fafe. Oliver var då 40 sekunder snabbare än Lukyanuk och tog även sina tre första sträcksegrar på asfalt. Men ett problem med turbon ledde till att Solberg tappade 15 minuter, och med det försvann även chansen på topplaceringarna. På söndagen vann Oliver sina tre första specialsträckor på asfalt någonsin, och han körde då totalt 40 sekunder snabbare än Lukyanuk. Nu vann ändå ryssen som var i ledning under hela rallyt men segern hängde ändå på en skör tråd. I stabil ledning snurrade Citroën-föraren på näst sista sträckan men seger blev det ändå, nu bara med 4,6 sekunder. Tvåa blev Yoann Bonato vilket innebar dubbelt Citroën i toppen medan trean Ivan Ares bara var tiondels bak Bonato i en Hyundai. Lite överraskande lyckades inte ERC3Juniors-ledaren Ken Torn köra hem Fafe utan blev tvåa bak spanjoren Jossep Bassas som nu knaprade in på Torns ledning. Nästa stopp är Rally Hungary första helgen i november.

    *

    Före detta och redan kommande helg är det WRCSardinien. Hit anlände i dag Tom Kristensson och Joakim Sjöberg för att komma i rätt ”rally mode” plus att få ordning på allt med Corona berättar Tom.

    Foto: Privat

    – Vi är på plats i Alghero och med negativa resultat på Covid-19 test för oss alla vilket innebär att allt är positivt.

    Med detta klart väntar nu anmälan för J-WRC-trean och sedan är det dags att börja rekognosera de sandiga sträckorna.

    Oliver Solberg och övriga stjärnor i all ära, men den här söndagen var det inte ni som fick mest medial uppmärksamhet utan för detta stod 23-årige italienska kartingföraren Luca Corberi. Men inte för sin insats vid VM-finalen på banan i Lunato South Garda som ägs av Corberis pappa, utan mer för det som hände vid sidan av banan. I finalen för KZ där för övrigt Kristianstads Noah Milell slutade på 14:e plats stötte Corberi ihop med landsmannen Paolo Ipperti. Den sistnämnda kunde fortsätta medan Corberi åkte av banan och bröt racet. På det efterföljande arvet kunde förfärade åskådare och tv-kommentatorer se hur han med sin stötfångare väntade in Ipperti för att sedan kasta den på honom. Lyckligtvis träffade den varken honom eller någon av de övriga som passerade i ”racespeed”. Efter detta travade den rasande Corberi rätt över banan och ignorerande funktionärernas anvisningar. Inne i depån väntade han sedan in sin rival och attackerade där honom fysiskt vilket fick till följd ett jättetumult. Mekaniker, funktionärer och andra förare försökte skilja de båda åt men då trädde pappa Corberi in på scen. Springande och med en perfekt hockeytackling kastades Ipperti in i betongväggen innan andra mer sansade personer med våld lyckades få bort banägaren.  

    Reaktionerna lät inte vänta på sig och fd. F1-världsmästaren Jenson Button twittrade direkt. ”Lucas Corberi har förstört alla möjligheter för en racingkarriär efter sitt fruktansvärda  uppförande idag. Bannlysning för all framtid från all motorsport för de här två idioterna”. Banan i South Garda är en av de allra mest kända i kartingvärlden och en som används flitigt av inte minst svenska förare som träningsläger. Med detta i minnet borde nog FIA ta ett allvarligt samtal med signore Corberi om han vill se fler internationella mästerskap på sin bana. Sent i eftermiddags kom så ett officiellt meddelande från Paris att händelsen ska utredas och att efterräkningar är att vänta. 2021 behöver man inte tänka på detta då FIA istället valt Kristianstad Kartingklubb och Åsum Ring, här lovar jag redan, liknande skandalscener kommer inte att ske… 

    Foto: Privat

    I KZ2 blev Viktor Gustavsson bäste svensk på en tionde plats av de 23 som kom i mål. Benjamin Törnqvist hade en fjärde plats efter kvalen men vad jag kan förstå startade han sedan aldrig i finalen. I ”Academy” kom Albin Stureson bara 18 varv innan hans VM-final var över.

    *

    Trots att det återstår en deltävling och att Lindus Lundqvist ”bara” vann två av de tre racen på Homestead Miami Speedway är han redan klar vinnare av Formula Regional Americas.

    Foto: Mattias Persson / Motorsport Publication.

    Helt, helt fantastiskt, det här betyder oerhört mycket för mig och min karriär, jublade Linus efteråt.

    Det har varit och är, en obeskrivlig säsong där jag vill tacka mitt team, Global Racing Group, och alla som har trott på mig och hjälpt mig att nå hit. Jag är trött men väldigt, väldigt glad!

    Detta betyder att Tyresö-föraren vunnit tre olika mästerskap inom loppet av fem år. 2016 tog Tyresö-sonen hem svenska Formula STCC Nordic och 2018 blev han den blott tredje svensken genom tiderna att vinna det klassiska brittiska Formel 3-mästerskapet.

    *

    Lika lyckat blev det inte för Jimmy Eriksson Sachsenring och ADAC GT Masters. Först en 14:e plats i första racet men sedan i det andra torpederades deras Mercedes av två konkurrenter som krokat ihop. 

    Detta har varit en tuff helg, det måste vi konstatera och just nu känns det tungt, det vill sig inte för oss, menade Jimmy.

     – I det första racet hade jag stora problem med balansen i bilen, och i Race 2 kom jag inte mer än ut ur depån innan jag blev påkörd rakt i sidan. Det fanns ingenstans för mig att ta vägen och tyvärr avslutade vi helgen i en sandfålla!

    Något bättre för lillebror Joel som körde in som 11:a i race2.

    Vi har definitivt tagit ett steg framåt den här helgen och hittat betydligt mer rätt med vår set-up, och vi stod oss riktigt bra i racen, konstaterade Joel.

    För tredje svensken Henric Skoog blev det däremot årsbästa som sjua för BMW-teamet Schubert Motorsport.

    Otroligt skönt att få göra det här racet och det var väldigt kul att se vilken fart vi faktiskt hade, summerade Henric.

    *
     I förra veckan lämnade en av nordostskånes främsta racingförare jordelivet, Håkan Dahlqvist. Trots att målaren från Kristianstad 1973 tog SM-guld i Formel 3 och skulle så gjort även  året före om han inte felaktigt blivit diskad, var han ändå för den stora allmänheten en liten doldis. Detta trots 27 starter både nationellt och internationellt vilket gav åtta segrar, 12 pallplatser och detta bara under tre år i början av 70-talet.

     

    Efter en stenhård fajt passerade målaren med tio varv kvar Andersson och SM-guldet var klart. Med detta tackade Håkan för sig och satsade istället all kraft på målerifirman och 1974 kördes ett enda race innan penslarna tog över för gott.

    Under de här åren fanns det även anknytning till Hörby då både Håkan och kompisen Bengt ”Bengan ” Arvelid hade fantastiskt skicklige Kjell Gulin som mekaniker. Samma Gulin som höll så gott som alla Mellanskånes rallyhjul snurrande under första halvan av 70-talet och så även mina.

    Foto: Privat

    Inte nog med detta, han var även min kartläsare under flera år som här i 1974-års upplaga av ”Dackefejden”. Ingen som helst tvekan utan att Gulin låg bakom mycket av både Håkan och ”Bengans” framgångar då deras bilar sällan drabbades av tekniska problem. Håkan blev 73 år.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se