Trött på vädergnäll, WRC2 tuffast i Rally Sweden, skånske Tom utmanar värmländske Dennis i J-WRC, nytt bra grepp i SSRC-finalen och allt "Closer to rally".

Blogg

Idag börjar bloggen med att jag är lite irriterad och det som gör detta är alla inlägg på sociala medier, där man nu i elfte timmen verkar tävla om att kunna vara mest negativ om vädret inför Rally Sweden. Helt klart ser inte prognoserna optimala ut det kan jag erkänna, i synnerhet inte om jämför med hur det såg ut för bara en vecka sedan. Men nu är det som det är och varken VD Glenn Olsson eller någon annan makthavare (har förstås inte kollat med Annie Lööv…) kan göra ett enda dugg åt vädret. Verkar också finnas en inneboende skadeglädje hos en del som är ut på helgens sträckor och sedan flitigt delar med sig av grusspår i vägbanan eller slask i vägkanten. Hittar man dessutom ett parti som saknar snövallar, då verkar lyckan total. Vet inte heller syftet med dessa ”väderrapporter”? Är det för att skrämma bort publik eller hoppas dessa väderkåta rallyfantaster att rallyt ska ställas in? Nu är vädret som det är och det är bara att gilla läget. Tror dessutom att det blir en kanontävling och jag vet inte hur många gånger under minna 44 år i Värmland som olyckskorparna kraxat om just samma sak, vädret. Börjar faktiskt bli lite trött på detta. Bilden från Tom Kristenssons rek på Hof-Finnskog ser ändå ganska OK ut eller?

Även en del av förarna har trillat i samma fälla och börjat gnälla över att mildvädret kommer att gör att sträckorna blir spåriga och grusiga. Mycket möjligt att så blir fallet, men hur mycket gnäll hördes på sträckorna före till exempel Turkiet, där flera sträckor mer var som att köra ovanpå en stengärdsgård. Detta såvida man inte åkte i en ett sedan länge nerlagt grustag, då gillade WRC-gänget läget men när man kommer till Värmland då måste allt vara tipp topp. Som sagt jag börjar bli lite trött och på frågan om vem/vilka som gnäller mest så svarar jag inte.  Men enligt Autosport så snackar en engelska med fransk brytning…

*

Efter att ha avverkat WRC-gänget är det nu dags för det (känns som att svära i kyrkan) som jag personligen menar är mest intressant och i princip minst om inte i praktiken ännu häftigare, WRC2. Sjävklart är WRC-bilarna snabbare men helt ärligt, där finns inte mer än en knapp handfull förare som jag klassar som vinnare. Då är det skillnad i WRC2 och WRC2 Pro som jag i detta sammanhang räknar som en enda klass. Här vågar jag nästan säga att inte ens två fulla händer räcker för att summera vinnarkandidater. När det dessutom i den kategorin finns minst tre svenskar och lika många norrmän som kompletteras av en tuff finsk kvartett är det väl inget snack om var det blir allra mest spännande i helgen. Att det sedan även finns en snabb ryss i Nikolay Grayzin, en WRC2-ledande britt Gus Greensmith och så fjolårsvinnaren Takamoto Katsuta gör inte klassen mindre spännande.

Patriot som jag är börjar jag med ”di blågule” och där då Johan Kristoffersson/Stig Rune Skjaermoen i Volkswagen Dealer Team BAUHAUS trots sin i sammanhanget stora rutin ändå räknas in i favoritskaran. Klart, två VM-guld i rallycross och efter det idel segrar med nya R5-Polon gör att favoritskapet känns ganska naturligt. Som uppladdning har Johan varit i Portugal för första testkörningen med TCR-Golfen, tester som gick bra även om han kände sig lite rostig bakom ratten. Nu är det dock helt annorlunda underlag som väntar, å andra sidan är det på snö trots allt som Johan har mest rallyrutin. Vädret bryr han sig inte så mycket på.

 Jag tror det blir helt perfekt, säger Johan. 

Det bör bli rättvisa förhållanden, men personligen hade jag varit lika glad även om det varit lössnö eller spöregn.

Efter segerraden tidigare i säsongen blir det nu ännu tuffare motstånd menar den 30-årige Arvikabon, men.

 Hade ju varit trevligt att få behålla segersviten även över den här veckan.

Om Johan är lite orutinerad i rallyskogen är det tvärt med co-driver Skjaermoen med gedigen internationell erfarenhet. Han vet vad som krävs i Värmland.

 Tror vi måste ligga på 110 procent alla dagar om vi vill vara med högst upp på söndag eftermiddag!

På pappret är det Emil Bergkvist och Patrik Barth som är främste utmanare och där första delmålet är att bli bästa svensk. Nu kommer Emil med sin helt nya ”prisbil” den R5-Fiesta som utgör första pris för segern i J-WRC 2018. Rattrosten har filats av litegrann vid polska M-Sports anläggning plus många testkörningar vi måndagens officiell testdag. Ändå inte mycket i jämförelse med konkurrenterna som har kunnat förbereda sig mer, ändå tycker Emil att allt är under kontroll.

Känns som att jag har bra förutsättningar med en bra bil, teamet och min kartläsare Patrik Barth. Det är också många sträckor som vi kört tidigare, så det känns som vi har bra koll på tävlingen. 

Torsåkers stolthet håller med mig i min bedömning om antalet tänkbara vinnare.

Det finns över 10 förare i klassen som har chans på pallen och vårt främsta mål är att ha en problemfri tävling. Skulle vi komma topp fem är jag nöjd, skulle vi komma på pallen hade det varit guld…

Bakom de här två finns även ett par outsiders med svenska flaggor på rutorna, främst tänker jag på Patrik Flodin/Göran Bergsten och Martin Berglund/Joakim Gevert.  För regerande svenske mästaren Berglund blir det debut i ”Svenska” med Team Ramuddens Skoda.

Detta är väl en pojkdröm som går i uppfyllelse och ska bli hur kul som helst, menar Martin.

Startfältet är ju inte att leka med, så det gäller för oss att vara på tå på fredag morgon då det egentliga rallyt startar.

Patrik Flodin är ingen nykomling i Värmland och första starten i Rally Sweden skedde redan 2006 med en Grupp N-Subaru som året efter följdes upp med start i Olsbergs röda WRC-Subaru och med Maria Andersson vid notblocket. Resultatet blev en elfte plats i WRC-gänget och efter detta har det blivit ytterligare tre starter och nu väntar den femte. Även Ilsbo-Expressen menar att det finns 23 tuffa utmanare i klassen.

– Verkligen många tunga segerkandidater i klassen så det är svårt att veta var vi står oss i konkurrensen. 

Han och mångårige högersittare Bergsten har filat på taktiken.

Vi försöker gå ut hårt på fredagen och sen är målsättningen att hålla upp farten och ta oss i mål. Däremellan ska vi ha kul och då brukar resultaten komma!

*

Med svenskhoppen avverkade är det våra norska vänners tur och där får Mads Østberg/Torstein Eriksen finna sig i att vara favoriter. Paret har jobbat stenhårt med sin nya R5 C3 och på rapporterna från teststräckorna verkar Mads vara på topphumör vilket jag tolkar som att ”The snowflake” som nu bytt kostym till mer Citroën-rött blir allt bättre på snön.

Vi hade tre bra dagar av utveckling i förra veckan och tog viktiga steg i rätt riktning, menar Mads som en av de få i WRC2 Pro-klassen.

Även om jag är glad över utvecklingen har vi en bra bit kvar…

I KMS och Volkswagen Dealer Team BAUHAUS tält samsas Johan Kristoffersson och norska hoppet Ole Christian Veiby med Tidemands f.d co-driver Jonas Andersson. Segern i Rally Hadeland stärkte självförtroendet menar Ole Christian.

När jag startar ett rally vill jag alltid vinna men den målsättningen har många mer än jag och nu väntar den starkaste R5-line up någonsin i WRC2:s historia. Jag erkänner, det blir svårt att köra om seger men en pallplats är inom räckhåll!

De här två pallkandidaterna har sällskap av ytterligare två landsmän i Skoda R5, Henning Solberg/Ilka Minor och Eyvind Brynildsen/Veronica Engan. Även de här två klättrar mer än gärna upp på prispallen på söndag kan jag avslöja om ni inte visste.

*

Kanske kommer ändå tuffaste hotet från öst, underbarnet Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen i Skoda Motorsports bil  som nu har sällskap av en annan ruskigt snabb landsman i fabriksteamet, Eerik Pietarinen/Juhanna Raitanen. De båda är definitivt namn för torsdagens WRC-tips. Även f.d Hyundai-åkaren Jari Huttunen/Antti Linnaketo plus Emil Lindholm/Mikael Korhonen har kapacitet för ”ralli voitto” så se upp.

*

Ur skånsk synvinkel är Junior WRC ändå mest intressant där SMK Hörbys Tom Kristensson/Henrik Appelskog nu gör debut. Allt annat än debut är det för Torsbys egen Dennis Rådström/Johan Johansson som gör sin tredje start i ”Junior-VM”. I fjol tappade paret guldet till Emil Bergkvist tack vare en förarglig punktering i den Turkiska finalen. Nu ska ändå guldet hem till Värmland är planen.

Fränt att köra på hemmaplan och på samma sträckor som man vuxit upp på och sett sina idoler köra. Vi har väldigt stort stöd i skogen med familj, vänner, partners och supportrar, menar Dennis och ligger till. 

Det är också en stor trygghet i att både vara och bo hemma… 

Någon guldpress känner inte paret i Fiesta #71.

Inget alls och vi har utvecklas enormt sedan förra säsongen, och det ska vi visa upp nu. Vi kan bara göra vårt bästa, så får vi se hur långt det räcker, bara att fokusera och köra vårt race.

När Tom och Dennis möttes under mer avslappnade form i Hörby kunde dom ändå inte undvika att känna lite på varandras muskler. Vem som var starkast behåller jag för mig själv men att det är en förväntansfull Tom som nu befinner sig med rek i Värmland kan jag avslöja. Inte heller ende skåningen verkar direkt orolig för vädret.

Det är gott om snö även om väderprognosen lovar plusgrader dagtid då kan så klart isen på vägarna mjukas upp  bli spårigt. Det blir säkert bra, ändå och det är härliga sträckor som väntar, menar Tom i en rekpaus.

För honom är allt nytt och så även bilen då han tidigare körde en Opel och nu sitter i den helt nya Fiesta R2 som alla i J-WRC-kör. Men co-driver Appelskog har allt under kontroll menar Tom.

Känns tryggt att ha Henrik med som är så rutinerad och dessutom åkt Rally Sweden tidigare.

Nu laddar vi och det här skall bli en fantastisk upplevelse och framförallt ska vi ha kul, avslutar Tom innan han och Henrik jäktar vidare.

I J-WRC är totalt 13 förare anmälda och där de främst hoten mot framförallt Rådström är Martins Sesks, som vann Junior-EM, estländaren Ken Torn, klassegrare i Rally Finland och så bevisat snabbe tysken Julius Tannert.

*

Med detta lämnar vi Rally Sweden och går över till något som  förhoppningsvis blir ännu varmare, SSRC-premiären i Simrishamn den 6 april. Nya greppet från SSRC med att ekipagen startar i respektive klass efter hur tidigt man anmält sig verkar onekligen ha gett effekt. Redan dagen efter att anmälan öppnade var där nästan 70 anmälda och med ett tak på 160 startade gäller det nog att vara snabb med sin anmälan. Ett annat nytt grepp är att försöka råda bot på detta med bristen på funktionärer. Österleningarna har tänkt till: På grund av funktionärsbrist så kommer vi att erbjuda följande:
Om du anmäler en licensierad funktionär till tävlingen på lördagen så får du 500kr i lägre startavgift. (Som vi kan använda till TK mm, givetvis med hjälp av våra egna funktionärer.)
Om du anmäler en icke licensierad funktionär (över 15 år) till tävlingen så får du 250kr i lägre startavgift. (Som vi kan använda till vägvakter, parkeringsvakter mm, givetvis med hjälp av våra egna funktionärer.) 

För att ta del av detta så måste din anmälan vara oss tillhanda senast den 6 mars. Funktionären anmäler du till info@simrishamnsmk.se. (ev. lic klass, namn, adress, mobilnr och mailadress). Du anmäler dig som vanligt och meddela oss att du har en funktionär, när du fått en bekräftelse på detta kan du betala din avgift.  Vi satsar max 25 000kr på detta. först till kvarn gäller. 

Om funktionären inte kommer tävlingsdagen så innebär det startförbud för aktuellt ekipage och ingen återbetalning av avgifter.  Ni som tillhör klubbar som redan hjälper oss, ni får hitta egna funktionärer! Annars faller detta experiment. Väl mött för utan funktionärer stannar Rallysporten. ”.

Blir oerhört intressant att se hur väl detta försök faller ut och min egen uppfattning är att alla vägar måste prövas om det även i en framtid ska köras rally i det här landet (med eller utan elbilar…).

*

I morgon går bilen mot Karlstad för ett första stopp innan det på torsdag bär av mot Torsby. Rallypackningen börjar ta form och nu börjar jag känna mig allt mer ”Closer to rally”. Som ni säkert förstår är det späckade dagar  som väntar och det kan hända att Motorbloggen uteblir någon dag och då är det helt enkelt tidsbrist som är orsaken. Men gör som alla riktiga rallyfans gör för att vintervädret ska vända tillbaka till Värmland, håll tummarna det gör jag!