Troligen ingen ersättning för WRC i Chile, Oliver S. testar med Polo i ny "kostym", 135 anmälda till Arctic, Morin fortsätter hos Brink och Sainz i fortsatt Dakartopp!

Blogg

Det mesta pekar på att WRC-säsongen 2020 bara kommer att innehålla 13 deltävlingar efter att Rally Chile ställts in. Hur intensivt FIA och promotorn Oliver Ciesla jobbat för att få till en ersättningstävling är för mig oklart. Enligt källor i Argentina har såväl erbjudande från Pargauay och Peru fått tummen ner till att ersätta.

Foto: Tommy Svensson I och med detta lär inte heller någon annan få erbjudande och enligt säkra källor har frågan om att bli tävling 14, enbart ställts till Spanien som dock avböjde.  

*

    Kommande helg är det dags för den stora bilmässan i Birmingham i år dock utan WRC-besök. Annars brukar det vara här som teamen visar upp allt från nya bilar, förare, samarbetspartners till i vissa fall enbart ”the new look”. I år väljer till exempel Toyota ganska naturligt att visa upp sig i Tokyos motsvarighet till Autosport International. 

    Däremot emotses det med viss spänning att det ska presenteras namn för såväl WRC2 som WRC3 där det än så länge är få bekräftade deltagare. Klara att köra R5 i något nav klasserna är Mads Østberg, Marco Bulacia Willkinson, Massimo Pederetti, Adrien Fourmaux, Paulo Nobre och Enrico Brazzoli. Idag kom så bekräftelse att även tjecken och fjolårets fyra i ERC, Filip Mares byter därifrån till WRC. Än så länge är Mares tämligen tystlåten om säsongen men att det blir premiär i Rally Sweden är klart meddelar han. Ryktet säger även att ytterligare en fransk förare är klar, Yohan Rossel för R5-körning i WRC. Samma rykten hävdar även att Eric Camilli preparerar för start i Monte

    Foto: Oliver Solberg

    En som också planerar för WRC2/3 är Oliver Solberg och Aaron Johnston som just nu testar för fullt inför premiären Rallye Monte Carlo. Har varit mycket olika rykten om vilken bil Oliver kommer att köra i år där det mesta förekommit från egna R5-Polon, Skoda, Hyundai till en Fiesta från M-Sport Ford. Klart är åtminstone att Oliver och Aaaron använder Polon vid Monte-testerna fast i delvis ny kostym, mest vitt men med gröna och svarta inslag.  

    *

    Det fylldes på rejält mot slutet till Arctic Lappland Rally och till slut blev där 135 bilar i startlistan. Så klart har Kalle Rovanerä och Valteri Bottas lite av huvudrollerna men runt två dussin R5-bilar med finsk elit bakom ratten är inte heller det fy skam. Ett par saker sticker ut i mina ögon till exempel vad som döljer sig bakom pseudonymen ”Piano”? Inte mer än att han/hon är från Frankrike och kör en Ford Fiesta R2 är vad som avslöjas i anmälningslistan. Tänker på uttrycket ”ta det lite piano” vilket jag hoppas inte stämmer. Ingen bra start på en tävling…

    Vidare att där finns en Kia Rio med i startlistan, alltså en spansk N5-bil med Daniel Alonso Villaron som chaufför. Plus att där bara är tre Volvo anmälda, två 240 och en 164. Uppenbart har inte finländarna riktigt förstått storheten. Rallyt startar vid lunch fredagen den18 januari och går i mål dagen därpå. En tuff bit blir första sträckan på lördagen, 43 kilometer lång i arktiskt klimat är inte att leka med. Dock är det inte lika kallt som vanligt i Rovaniemi, tio dagar framåt pendlar det mellan nollgradigt till sex minusgrader och ingen snö.

    *

    Mildvädret fortsätter att stöka till det och nu har ytterligare två tävlingar ställts in. SMK Dala Falun skulle ha kört Tractive Winter Rally den 25:e den här månaden men ställer in på grund av för lite vinter. Samma sak för Kolsva MS som gör samma sak med Tennstånkan som var planerad helgen efter.

    *

    Även om det inte är någon vinter känns ändå STCC väldigt avlägset fast det är runt fyra månader till premiären på Ring Knustorp. I dag presenterade Brink Motorsport att Hannes Morin fortsätter ännu en säsong med Eslövs-gänget. Planerna är tre bilar och då 17-åringen kör en.

    Foto: Brink Motorsport

      Vi är mycket glada över att kunna fortsätta arbeta med Hannes i STCC 2020, säger Ted Brink, teamchef för Brink Motorsport och tillägger.

    Han körde sina första varv i en STCC-bil för bara nio månader sedan och har redan visat prov på sin kapacitet, trots sin ringa ålder. Vi ser Hannes som en framtida mästerskapsvinnare i STCC.

    Fjolåret slutade med en åttonde plats och där ”top-fem” i finalen var årsbästa. Nu är målet pallplatser.

    Vi kommer att komma väl förberedda inför säsongen och börjar förberedelserna redan i helgen med att köra Dubai 24h, berättar Hannes.    

    Detta sker dock inte med Brink Motorsport utan Lestrup Racing och deras Volkswagen Golf GTI TCR. Som teamkamraten får Hannes, Oliver Söderström, Martin Öhlin och Marcus Fluch. I bil nummer två sätter Fredrik Lestrup Peter Fahlström, Mats Olsson, Christian Axelsson och Stefan Nilsson.

    *

    Efter fyra sträckor av Dakarrally är det Carlos Sainz som är i fortsatt ledning med tre minuters marginal till Nasser Al-Attiyah. Inte mycket med tanke på att körtiden totalt så här långt är är 15 timmar. Trea är ”ökenräven” Stephane Peterhansel som är elva minuter bak ledande spanjoren. Tyngre för Fernando Alonso som har tre timmar upp till Sainz från sin 19:e plats.

    Ännu har inte Ola Fløene och hans chaufför i SSV-klassen, Mitchell Guthrie nått målet på sträcka fyra. Efter tre sträckor håller paret 13:e platsen, 20 minuter bak ledaren Gerard Farres Guell.

    *

    Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson.