Trist men inget ERC för Åhlin, Emil vädjar om hjälpt till WRC2, spricka FIA-WRC om hybridrally, Kajto avstår Chile, tysk Subaru till Ljungby och Alfred gjorde inget lyckat däckval!

Blogg

Idag kom ett för svensk rallysport mycket trist besked, Fredrik Åhlin kommer inte att göra comeback i ERC 2019. Fyran 2018 i ”ERC Juniors U.28” har kommit fram till att det saknas budget för en fortsättning. Redan i fjol menar Fredrik, att han hade alltför lite tid i bilen plus att budgeten var alltför tajt. Nu konstaterar han att det inte ser ett dugg bättre ut för i år.

Därför bestämde jag mig för att ”pull the plug” för årets säsong.

Fredrik skriver att han är väldigt besviken men vill samtidigt tacka alla som stöttat honom och verkligen försökt sy ihop ett ”ERC-paket”. Av slutklämmen att döma så lägger Fredrik inte hjälmen på hyllan. 

Nu sätter vi oss ner och bestämmer vad vi ska köra istället!

Drömmen för oss här nere vore så klart om Fredrik valde att försvara segern 2018 i South Swedish Rally som ett första steg. Hade sedan även Pontus Tidemand kommit till start i slutet av maj så hade utan tvekan Rally-SM fått den nytändning man förtjänar! 

*

Inte bara Fredrik Åhlin som har svårt att få ihop budget även Emil Bergkvist upplever samma problem. Nu vädjar Emil om hjälp för att kunna att fortsätta sin WRC2-säsong som inleddes i Rally Sweden med en fjärde plats i M-Sports R5 Fiesta. För en knapp månad sedan började situationen se mörk ut och då vädjade Emil ”Jag har under en lång tid försökt att hitta en huvudpartner för min rallysatsning efter förra årets succé då vi tog Junior VM guld. 
Inför denna säsong har jag äntligen fått chansen att köra i en bra bil och för ett bra team och har verkligen förutsättningarna för att lyckas. 
Vi började säsongen starkt med en fjärdeplats i Svenska Rallyt där vi hade hårt motstånd. Jag söker nu efter samarbetspartners till denna säsong.
Jag vill vända mig till er som följer mig här på sidan för att se om det finns någon som har någon bra idé för hur jag ska gå vidare i detta. Alla idéer tips och råd mottages med stor tacksamhet. Tävlingarna närmar sig med stormsteg, jag kommer verkligen att kriga in i det sista för att få ihop detta. Idag är läget svårt men inte omöjligt och jag hoppas att genom detta meddelande kunna få inspiration till nya idéer och få lite medgång. Framförallt kunna få lite lugn och ro och fokusera på det jag kanske gör bäst, att tävla ute i skogen och inspirera alla andra människor inom denna fantastiska sport.”

Tråkigt nog verkade inte vädjan ha haft avsedd effekt och nu verkar läget än mer akut. Emil ber i dag alla om hjälp (lite kortat då en del är samma som i förra uppropet). ”Här kan inte resan sluta – Framtiden i fara! Tekniska problem – Vi behöver DIN hjälp!

Intresset har varit påtaglig och Emil/Patriks status på den internationella rallycirkusen är uppenbar. Sanningen är dock att teamet i dagsläget befinner sig i en MYCKET kritisk situation. Emil har med förra årets framgång visat att han är en av världens mest talangfulla rallyjuniorer. I dagsläget är det tråkiga faktum att medel för att kunna tävla hela säsongen med dom bästa förutsättningarna saknas och nu behöver vi DIN hjälp.
Vi vet från allt stöd vi får att viljan att se Emil och Patrik i världstoppen i framtiden finns där ute och vi behöver nu all hjälp vi kan få.
För alla som vill hjälpa, stort som smått, finns ett Swish-nummer för bidrag. Känner du någon som kan ha intresse av att stödja teamet under 2019 och framåt – kontakta oss så snabbt som möjligt.
Vi utfärdar också en garanti. Ditt bidrag KOMMER att leda till att Emil och Patrik kan fortsätta att jaga VM poäng. (Blir det inte start i alla tävlingar pga. underfinansiering kommer alla bidrag återbetalas till fullo, se därför till att tydligt skriva vart ev. återbetalning sker.)För bidrag:
Swish: 073 990 49 12
Bankkonto: 8103-4 934 372 179-2 (Swedbank)

Alla bidrag kommer oavkortat gå till denna VM säsong.
Alla som skänker en gåva kommer att få 2st klistermärken.
Alla bidrag över 500kr kommer att få 2st klistermärken och dessutom en T-shirt. Var därför noga att märka eventuell gåva med adress och storlek. Tillsammans ska vi sätta Sverige tillbaka i världstoppen för rally! Bästa hälsningar Emil med team.”.

 Varför in i h-e ska det vara så svårt för svenska talanger att i likhet med till exempel de finska att få lov att visa vad man kan internationellt? Varför är svenska företag så ogina mot just rallyförare… 

*

I sista skälvande sekunder tillkom där även ett hett namn till SM i Sommarsprint i Malmö, Johan Kristoffersson. Därmed har 4WD gått från i början av förra veckan från knappt SM-värdigt till SM-värdigt plus!

*

Helt klart en spricka mellan FIA och WRC-teamen och planerna på att redan 2022 börja tävla med hybridbilar. Yves Matton (FIA:s rallybas) har klart och tydligt markerat att WRC måste konverteras till mer miljövänligt tävlande och i detta möter han heller inget motstånd från teamen. Men i dag, bara drygt två år innan första tävlingen har inga detaljer eller reglemente presenterats.  En källa i ett av teamen menar att det vore bättre om FIA inte la sig i detaljerna utan överlät detta till teamen att lösa. Då hade man redan varit i gång med att utveckla ”HWRC”. Att det är snäv tidsmarginal förstår man när teamen redan är i gång med logistik inför troliga premiären 2022 Rally Monte Carlo. Men vad det är för bilar som ska ”logistikas” vet ingen idag. Nu har DOCK Matton lovat klart besked inom en månad.

*

Ungefär samma tidsrymd som återstår innan FIA ska presentera WRC-kalendern för 2020 och där finn som bekant en del frågetecken som väntar på att rätas ut. Vilka nya deltävlingar kommer och vilka försvinner är den hetaste potatisen. Även Rally Swedens framtid är lite oklar men jag tror/hoppas att det gamla talesättet ”hälsan tiger still” är direkt överförbart på vår värmländska riks/världsangelägenhet…

*

Som jag skrev i går så är helgens WRC Copec Rally Chile ett helt oskrivet kort för alla utom de chilenska deltagarna. I dag visar inse f.d WRC-åkaren numera teamchef Toni Gaardemeister lite bilder från sträckorna med kommentarerna.

Rally Australia? Nej det är Chile och mycket annorlunda sträckor. Lite mix av Australien, Wales, Nya Zeeland, till och med en liten snutt Finland!

Till detta kommer så även problem med tunn luft då vissa sträckor körs på höghöjd och då med effektminskning i motorn som resultat. Som avslutning konstaterar den finske teamchefen.

Mer åt ett långsamt rally än åt det snabba hållet…

*

Det blir ingen start i WRC2 för polacken Kajetan Kajetanowicz med BRR:s (Baumschlager Rally Racing) Volkswagen Polo R5. I Argentina säckade höger bak ihop på sträcka fem och det blev ingen omstart för ”Kajto” som ledde till en början. Hans polska team, Lotos Rally Team tog då ett beslut att åka hem för att invänta besked från Hannover hur denna svaghet skulle hanteras. 

Även Pontus Tidemand råkade ut för något liknande när han gjorde sista testerna i fjol höstas med Polon innan Petter Solberg och Eric Camilla gjorde debut i Spanien. Då tappade Pontus hela bakvagnen med hjul och allt men detta var inget konstigt påstod då VW-basen Sven Smeets. Man ville helt enkelt provocera fram raset för att få en bild av hur mycket stryk Polon tålde. 

Nu ska ju testpilot Dieter Depping köra nästa deltävling i tyska mästerskapet som ett led i Polo-utvecklingen. Inte utan att man undrar om detta är ett beslut som fattats i ljuset av såväl Polons nyuppkomna eldfängdhet som detta att bakvagnen inte verkar så stryktålig som den borde. Faktum är att Kajto var den förste att köra Polon på grus ”in a top level race” och detta avlöpte alltså inte så bra…

*

I förra veckan så var det utan tvekan klart överläge för i ena ringhörnan Svenska Rallycupen/Götenerundan och i den andra Sydsvenska Rallycupen/Midsommardansen. Med nästan 230 anmälda till Götene mot drygt hälften till Ljungby såg SRC gå mot knockoutseger över den sydsvenska utmanaren. Men det tog sig till slut, som mordbrännaren sa och nu med en timma kvar till att anmälan stänger har smålänningarna fått in 181 rallysugna till den 18 maj. Även intresset för delen VOC Mekonomen Rally/SverigeSerien har ökar och nu kan general Roger Fransson glädja sig åt över 50 VOC:are. Enda klassen där fortfarande SRC har ett övertag på är 4WD där det som vanligt i de sydligare nejderna är tunnare, bara 13 anmälda i alla tre förarklasserna. Förutom med vanliga ”fyrkrafsarna” framstår den tyskanmälda men med svensklingande namnet Jan Eriksson som mest spännande. Jan kör ihop med en annan Jan men med Bernman i efternamn och bilen är en Subaru Impreza WRX STi. 

*

Rundar av med att skåningen Alfred Nilsson fick till en bra start i ”GT4”Ring Knutstorp. Trots att set up inte var optimal på kvalet blev det en fjärde plats för Alfred i debutkvalet. I det regniga heat 1 blev det samma placering med BMW:n från Lestrup Racing/BMW Motorsport. Andra racet började med torr bana men blev sedan ett rent lotteri för Alfred eftersom det mitt i började regna kraftigt. Däckstrategin med torrdäck till en början för att byta till regndäck lyckades inte då skuren snabbt drog över.

För mig känns det mycket bra att starta säsongen på ett så pass bra sätt, menar Alfred.

– Förutsättningarna med vädret var inte till min fördel men vi gjorde det absolut bästa av situationen…

*

I morgon när det dags för WRC-tipset som just nu känns lite som ”rysk roulette” när alla startar med oskrivna notblad. Tänker låta hjärtat och inte hjärnan fälla avgörandet denna gång, så får ni se vad detta innebär!