"Toyota-skräck" sprider sig i WRC, Tidemand grustestar (?), tufft med R5 i Norge nytänk hos SSRC missar magsårstendens...

Blogg

Många menar att redan nu är WRC 2019 klart, det blir en sjunde VM-titel för Sebastien Ogier och Julien Ingrassia. Samtidigt menar dessa röster att även Citroën gör  comeback som vinnare av Märkes-VM.  Finns också en del som talar för att ”siarna” kan ha rätt men där finns också tretton andra saker som gör att det kan bli helt fel. Tretton, då det är så många tävlingar som återstår av VM-serien och främsta utmanarna Thierry Neuville eller Ott Tänak har på intet sätt gett upp guldkampen. Dessutom att satsa på Ogier/Citroën som 19-vinnare redan efter  hasardbetonade Monte Carlo är nog att gå händelserna extremt mycket i förväg. 

Tvåan Neuville var ju väldigt, väldigt nära världsmästaren och ändå förklarar nu belgaren att han är orolig inför fortsättningen. Men inte för Ogier eller C3:an utan i hans värld är det Ott Tänak/Toyota som är ”huvudfienden”. Han bygger det på att Tänak ledde fram till punkteringen och var den helt klart snabbaste ”overall” i Monte. Åtta sträcksegrar varav sex i rad imponerar och sätter man detta i proportion till Neuville med tre och Ogiers enda bästa tid på sträcka fem, är det snudd på kross.

Toyota blir farliga, det sa vi redan före tävlingen och nu såg vi att så verklige var fallet, menade Neuville.

Han hoppas att teamet kan hitta mer ”power” i i20 WRC och helst redan till Rally Sweden om två veckor. Att sedan Kris Meeke vann power stage med fyra sekunder tillgodo är också ur Hyundai-folket lite skrämmande. Nu hade ”The Ulsterman” sparat fräscha däck till sträckan men ändå menar Neuville (sex sekunder efter) att även utan färskt gummi hade han varit snabbare.

Istället för att understryka ”Toyota-skräcken” väljer basen Tommi Mäkinen att mörka lite och menar att det inte går att dra slutsatser efter en enda tävling. Dessutom pekar han på att även dom hade tekniska problem, i deras fall fälgarna som inte fungerade som tänkt. Men att han var nöjd med insatserna i Monte stack han inte under stol med.

”Very brilliant” för oss men glöm inte att där var tre olika märken på pallen…

En som inte kör loppet med lika låg profil är Kris Meeke som efter sin debut med Yaris-WRC var tvärsäker i sitt omdöme.

– Den absolut bästa rallybil jag någonsin kört!

Vill nog till att man gör sin hemläxa inför Rally Sweden i såväl, Alzenau, Versailles och inte minst i ståtliga Davenby Hall där M-Sport huserar…

*

Ingen rast ingen ro för Pontus Tidemand och Ola Fløene som direkt efter prisceremonin framför palatset i Monaco började grustesta med Fiestan. I de sydligaste delarna av Frankrike är det inte snöbelagt och där görs grustesterna vilket jag tolkar som ett positivt tecken inför framtiden. För varför skulle man lägga energi och pengar på att testa för grus om WRC-drömmen planeras ta slut efter Rally Sweden? Nej, jag är säker på att det blir en fortsättning för de två i WRC, kanske inte i Mexiko men Portugal ligger nog riktigt bra till. I slutet av veckan väntar så en mer logiskt test på snö och dessa kommer att köras i Finland. Sedan får paret några dagars fritt innan det drar ihop sig i Värmland.

*

I morse slog Hyundai på stora trumman när man rapporterade om framgången man haft i helgen med i-20-R5. Tredjeplatsen bland R5-åkarna i Monte Carlo genom Stéphane Sarrazin var teamets bästa i WRC-sammanhang sedan bilen introducerades. Lite märkligt så framhäver Hyundai att dom som var före Sarrazin, var förare som ”was supported by manufacturer team”. Varför inte Sarrazin med sin väldigt täta koppling till teamet i Alzenau också var anmäld till WRC2 är för mig fortfarande en gåta… 

*

Kommande helg gör Mads Østberg och Torstein Eriksen debut med nya Citroën C3 R5 i norska mästerskapet och Rally Hadeland. För övrigt premiär för C3:an med full vinter set up och ett viktigt genrep inför Rally Sweden där paret kör i WRC2 Pro. Dessutom med många värdemätare även om vinnaren i de två första deltävlingarna ryssen Nikolay Gryazin inte finns med. Tidare utnämnde jag honom till kommande norsk mästare men då hade jag inte koll på att detta är omöjligt. Norsk mästare kan bara en norrman alternativt en norska bli och inför Rally Hadeland leder Henning Solberg på 30 poäng medan Ole Christian Veiby är tvåa på 23 poäng. Som trea, Anders Grøndal med 18 NM-poäng.

Hela trion är också anmäld till helgen och dessutom får Østberg ännu hårdare konkurrens då även Eyvind Brynildsen nu ger sig in i NM-leken med sin nya Skoda. Poänglös så här långt är även hårdsatsande Frank Tore Larsen som gör ett nytt försök med Fiesta R5.

Noterbart är även att där lite kartläsarsnurr i mästerskapet och ny i Frank Tores bil är nu svensken Jim Hjerpe, som senare ska lotsa Sindre Furuseth i ERC. I Brynildsens Skoda tar Veronica Engan plats som tidigare läst till Oliver Solberg och senast med pappa Petter i WRC-comebacken i Spanien. I Arne Gustav Olsens Fiesta tar Roger Eilertsen plats. Spännande start blir det för ”Toyota-profilen” Erik Engen som gör debut med sin nyinköpta Hyundai i20R5 istället för någon av de klassiska Toyotorna som trängs i garaget.

Inte många svenskar bland de knappa 90 anmälda men SM-fyran i Ludvika, örebroaren Mattias Monelius och Nicklas Edvardsson kommer i alla fall med nya Skodan.

*

Även om det är styvt tre månader kvar till premiären för Sydsvenska Rallycupen/Rally-DM nere på Österlen och Simrishamnsmixen kommer där lite nyheter. Största nyheten i SSRC är ju det nya upplägget där inte alla klasser kör i samma tävlingar. Bara i fem av de sju deltävlingarna kör samtliga bilklassen, i Simrishamn, Lungby, Hässleholm, Skillingaryd och Hörby.

Ny är också finaltävlingen som återigen körs i Skåne den 26 oktober men inte som i fjol med Eslövs MK som arrangör. Istället blir det i nordöstra hörnet med Kristianstad MK som ansvariga där delar av prispotten på 200 000 kronor fördelas. Men det stannar inte här med priser i cupen berättar Mats Bergman i cupledningen.

Mycket glädjande är nya samarbetet med GN Motorsport och Hankook Rallytires vilket kommer att synas under säsongen med Hankook Competition baserad på läget i Prispottslistan.

Inget dåligt pris som väntar vinnaren, menar Mats.

– Segraren ges möjlighet att provköra en R5-bil i en utvald tävling under hösten 2019 eller våren 2020.

GN Motorsport och Hankooks engagemang i cupen stannar dock inte här utan i Simrishamn och Ljungby delar man ut ett ”uppmuntringsbidrag” på 50 000 kronor i presentcheckar till B och C-förare.

Det som jag ändå tycker är ännu bättre i sammanhanget är att SSRC även valt att lyssna på arrangörerna som ständigt brottas med ofoget med sena deltagaranmälningar. Hur vanligt är det inte med detta, att man väljer att klicka på Enter-tangenten långt efter att magsårstendenserna blommat ut för fullt hos de hårt prövade arrangörerna när antalet anmälda snurrar kring gränsen för att ställa in. Nu tar SSRC ett nytt grepp och istället för att seeda när anmälan stängt blir det nu startordning efter det att anmälan kommer in. Mats Bergman förklarar.

I klasserna för A-förare 4WD och 2 WD får först anmäld starta sist i klassen och i övriga klasser får först anmäld starta först.

Eftersom de flesta A-förare vill starta en bit ner i fältet så borde nytänket innebära att flera är tidiga med att skicka in. Bra SSRC och vill även passa på att berömma Anders Martinsson & Co för att man vågar tänka nytt. Tidigare har man provat att köra i olika seedningsgrupper eller att mixa startfältet med alla bilklasser i ”en enda röra”. Det senaste uppskattades av publik som inte gillade att se 15-20 VOC:are i följd utan hellre såg att man blandade och gav. Allt blir inte bra som man provar i SSRC men då är ledningen lyhörd och ändrar till kommande säsong. Något som många  även hade önskat genomsyrat resten av sporten…