Toyota fortsätter med Yaris 2021, Ekström gillar "Sprint", VM/EM utan svenskar (?), bantad tysk rallyserie, Kils MK fyller på i raden att ställa in, SBF får stödmiljoner från RF och Wilke får åka till Halmstad 2021.

Blogg

Inte direkt överraskande att Toyota väljer att inte fortsätta med utvecklingen av nya GR Yaris WRC som var tänkt att ersätta dagens Yaris under 2021. Men att lägga ner så mycket resurser på en bil som bara skulle köras i WRC ett enda år (2022 kommer nya hybriderna) i ett ansträngt ekonomiskt läge blev för mycket för japanerna.

Foto: Tommy Svensson

I Puuppola väljer Tommi Mäkinen att inte ge några kommentarer kring beslutet men ändå verkar det vara helt klart att dagens Yaris WRC kommer att vara teamets bil även till nästa år. Tanken var annars när Yaris byter kostym i bilhallen, att då skulle även WRC-bilen kläs i en liknande kostym, men så blir det alltså inte. Istället fokuserar TGR på att få fram en vinnarbil med hybriddrift till -22.

    *

    Rallyvärlden går för tillfället i spänning över vad som ska hända med WRC 2020 där det som jag ser det finns tre alternativ. Det första är att chansa på att de tävlingar som finns kvar kalendern går att köra i höst. Alternativ två är det som poppade upp i veckan, att hitta helt nya ersättningstävlingar som med kort varsel kan placeras in i befintlig kalender. Sista och  klart sämsta men ändå kanske det som ligger närmast till hands, att ”call off 2020”. I tisdags kom där direktiv från FIA över hur man tänker sig en återstart av motorsporten och kommande vecka ska Yves Matton, rallydirector koka ner detta mer specifikt för hur rally ska kunna återupptas.  

    Vi har redan jobbat hårt med racing vilket gör att Formel 1 nu kan starta i nästa månad. Nu väntar övriga delar av sporten, konstaterar Matton.

    *

    Finns en del röster som menar att en återstart sker lämpligast genom korta sprinttävlingar istället för mer traditonella rallyn. Rally Sweden Lockdown framhålls som ett bra exempel på hur man kan få till korta men ändå spännande tävlingar som kan följas via streamingtjänster. I Finland ska man testa detta i Jämsän där tre sträckor ska köras samma helg som Rally Finland var tänkt den 8 augusti. Till och med någon av de tre skulle även ha använts i WRC-tävlingen. Något som underlättar för den här typen av tävling är att i Finland blir det från den 1 juli tillåtet att samlas 500-personer om man kan dela upp publiken i mindre klart åtskilda  grupper. Dessutom kommer det inte att bli någon central service utan ekipagen får serva längs med vägarna som förr i tiden. All kommunikation sker digitalt mellan funktionärer och tävlande förutom vid besiktningen.

    *

    Foto: Tony Welam

    I samband med Rally Sweden Lockdown fick Mattias Ekström tillfälle att lufta lite av sina idéer om hur rally skulle kunna utvecklas för att bättre motsvara dagens krav. Han menar att just sprinttävlingar kan vara ett bra sätt att få ännu mer ljus på sporten men även ett sätt att sparka liv i rally igen efter Corona.

    Ett bra ekonomiskt alternativ för team och förare även om alla vill köra mer, så är detta bra om man ser  till pris och utmaning, menade Mattias och syftade då på sträckan vid Torsby.

    Hade här dessutom varit publik hade det varit ännu bättre och jag tror att detta med sprint blir en del av framtiden! 

    Mattias menar att i takt med att sporten blir allt dyrare så borde även sprint bli ännu attraktivare.

    Gillade den här formen redan tidigare eftersom driftskostnaderna för våra bilar är hög. Tror absolut att detta är något som måste övervägas i framtiden som ett sätt att sänka kostnader.

    Med Mattias ord klingade i öronen är det bara att konstatera att nya SM-promotorn SRM då är inne på rätt väg med två nya sprintmästerskap 2021. Ingen hemlighet att Ekström var en av SRM:s tuffaste utmanare om att få uppdraget att driva Rally-SM efter att kontraktet med MAS går ut i höst. Inte så mycket har sipprat ut om hans idéer för att utveckla mästerskapet men så mycket har jag fått höra från insatta källor, att i SM skulle det bara körts i två klasser om Mattias fått sin vilja igenom, R2 och R5. Dessutom var han enligt uppgift inne på att enbart köra SM på grus, ingen vintertävling alls. Till detta så enhetsdäck och enhetsbensin vilket allt sammantaget blev en allt för besk cocktail för SBF att svälja. Då smakade SRM:s mix bättre…

    *

    I slutet av nästa månad är det tänkt att ERC ska ha premiär i Rom under stränga Corona-restriktioner. Något som slår mig är att de senaste dagarnas uppgifter om till vilka länder som svenskar är välkomna, kan ställa till problem för rallyåkarna. I ERC ska till exempel Dennis Rådström köra i junior-klassen med en Ford Fiesta.

    Foto: Tommy Svensson

    I WRC3 och J-WRC finns Pontus Tidemand, Tom Kristensson och Pontus Lönnström men till vilka länder är trion välkomna framöver? Känns lite konstigt att fullfölja VM och EM om inte förare från alla länder får möjlighet att delta som planerat på grund av olika stränga inresevillkor. 

    *

    Foto: ERC

    En som får boka om sina biljetter till ERC-finalen Rally Islas Canarias är Eslövs Mats Andersson som tänkt sig dra iväg dit med sin Opel Adam R2. Nu har man dock ändrat datum och flyttat fram rallyt en vecka till helgen 26-28 november. En flytt som beror på att försöket med att samordna tävlingen med Spanska Mästerskapet krävde ny datum.

    *

    Med Coronas intåg har så gott som samtliga nationella rallymästerskap fått problem med inställda tävlingar. Så även i Tyskland där man nu ändå planerar för omstart 3-5 september med ”Saxony Rally”. Totalt ska enbart fyra deltävlingar köras i mästerskapet som ofta har besök av svenska deltagare men som nu kan ha problem att komma in i landet. Två som redan gjort klart att man ställer in är  Rallye Saarland-Pfalz, som ursprungligen var tänkt till  21-22 augusti, och Rallye Oberland, 25- 26 september. 

    Kalender DRM 2020

    3-5/8. Sachsen rally

    31/10 Baden Württemberg Junior Rally

    13-14/11 Rallye Hessisches Bergland

    20-21/11 Rally ”Rund der Sulinger Bärenklaue”.

    *

    I slutet av veckan fyllde Kils MK på listan av inställda tävlingar när det meddelades att Rally Killingen den 8 augusti ställs in. Därmed försvann ännu en tävling från både Supercupen och VOC SverigeSerien. För Roger Fransson i VOC-toppen blev detta tredje raka tävlingen som tvingades kasta in ”Corona-handuken”.

    Det är olyckligt, men beslutet är taget efter noga övervägande. Enligt Länsstyrelsen i Värmland och de riktlinjer de har, gör det tyvärr omöjligt för oss att arrangera denna tävling, berättar Kils MK.

    – Fortfarande är prognoser och situationens allvar allt för viktig och med största sannolikhet kommer det att vara fortsatt smittspridning och en hård belastning på landets sjukvård under sommaren 2020.

    Foto: Tommy Svensson

    Värmlänningarna har samma inställning till dagens pandemiläge som merparten av landets olika eventarrangörer.

    Med största respekt för våra medmänniskor och sjukvården i vårt land ställer vi alltså in Rally Killingen 2020! 

    I samma trista ärende har jag även hört rykten att fler stora tävlingar framöver är beredda att följa Kils ansvarstagande inställning. 

    Häromdagen kom ett mejl från en bekymrad ekonomiansvarig i en klubb som står inför valet och kvalet om man ska köra som planerat i höst eller ställa in. Rent tekniskt är det möjligt att tolka reglerna till att det är OK att köra, men som denne undrade.

    – Vad är det för tävling vi kan erbjuda, ingen publik, ingen prisutdelning, ingen servering, inga sponsoraktiviteter och inte ens ett tävlingsprogram är lönt att trycka upp…

    Foto: Tommy Svensson

    Kassören hade även gjort en liten koll på ekonomin och kommit fram till att det innebär ännu högre startavgift än före Corona. Något annat sätt att hämta in pengarna finns inte.

    Inkomstbortfallet från annonser, programförsäljning, sponsorer och servering kompenseras inte på något vis upp av minskad utgift för tryckkostnader. 

    En ”tummen och pekfingret prognos” pekade mot ett inkomstbortfall på i storleksordningen 100 000 kronor. Den bekymrade ekonomen avslutar med. 

    När sedan utgifterna för själva tävlingen blir samma så måste förlusten fördelas på de startande, skulle tippa på 750 kronor högre startavgift än vad vi planerat före Corona!

    *

    Faktiskt lite otippat att Riksidrottsförbundet skule låta SBF få ta en så stor del av de 500 miljoner som ska betala ut som stöd för Corona-drabbad idrott. I hop med ”Cheerledingförbundet” (?) är man några av de 3500 föreningar och 41 förbund som får mest stöd.

    Det här stödet är helt avgörande för oss. Vi har ett tapp på 15 miljoner bara under våren och stödet på närmare 9 miljoner kronor ger oss möjlighet att över huvud taget klara verksamheten, säger Anna Nordkvist, VD hos SBF.

    Foto: Tommy Svensson

    Man sökte även bidrag för specifika arrangemang som fått ställa in, berättar Nordkvist.

    Evenemangen är viktiga pusselbitar i att bygga intresset för bilsporten, nationellt och internationellt samt en viktig strategi i rekryteringsarbetet. Dessa pengar ska nu också fördelas mellan dem som blivit drabbade.

     RF konstaterar också att många föreningar har fortsatt stora problem då restriktioner och förbud att ha publik, genomföra större ungdomsturneringar eller genomföra större motionslopp fortsätter gälla över sommaren och troligen en bit in på hösten.

    *

    Ett sådant arrangemang var SM-veckan Sommar där ”Sprint-SM” var en del. Nu är det också klart att man låter Halmstad vara kvar som ort för SM-veckan och Linköping som egentligen skulle ha arrangerat 2021 får flytta fram till 2022. Därmed är SM-serien i Sprint för asfaltåkarna komplett och nu blir det för Hässleholms MK och CG Wilke att börja planera…

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se