Toppförare vill ha korta WRC-tävlingar, tydliga Corona-regler från SBF efterlyses, inga co-drivers "in UK", Höljes vill streama RX och Motorbloggen för fem år sedan.

Blogg

Igår bestämde jag mig för att i dagens Motorbloggen inte ta upp någonting relaterat till Corona, Covid-19, pandemi, virus eller inställda tävlingar, men det gick så där. Anledningen till gårdagens tanke var så klart att jag i likhet med många andra, att allt detta står mig upp i halsen. Men om jag skulle valt bort allt som i numera inte har någon beröringspunkt med Corona, då kunde jag lika gärna satt punkt för bloggen här. Alltså bara att bita i det sura äpplet och dra igång dagens ”Corona News”.

*

Nu får FIA och rallybasen Yves Matton stöd av toppförarna i WRC i tanken att korta ner återstående tävlingar till bara två dagar. En idé som ursprungligen kom från M-Sports Richard Millener och som nu får mer stöd.

    Två dagar av intensivt tävlande kan vara tillräckligt, menar Sebastien Ogier till DirtFish.

    Vid sidan av att göra bilarna mindre kostsamma ser fransmannen att korta ner tävlingarna som viktigast för att mästerskapet ska överleva när bilfabrikanterna blöder pengar. Ott Tänak ser en nerkortning som något som inte enbart ska fungera under Corona-tiden, utan menar att detta borde bli det nya formatet för WRC.

    Foto: Tommy Svensson

    -Det börjar bli lite tråkigt med samma upplägg år efter år, menar Hyundai-föraren.

    Med kortare tävlingar blir det automatiskt lägre kostnader för teamen enligt både Ogier och Tänak.

    Skulle bli mer effektivt, när som idag publiken vill att allt ska hända direkt och inte vara allt för utdraget…

    *

    Just nu vänds och vrids det på många håll på regler, rekommendationer, beslut och annat från FHM, RF och SBF i syfte att just den egna tolkningen ska innebära grönt ljus för att genomföra ett tänkt arrangemang. Kan väl också tillägga att jag inte alltid delar alla kreativa lösningar som presenteras för att komma runt gällande regelverk. Jag och många med mig väntar istället på att SBF ska leverera kompletta och vattentäta regler för hur saker och ting ska hanteras av distrikt och klubbar. Som det är nu verkar det vara dagsformen som bestämmer hos respektive beslutsfattare och då en dagsform som gärna lutar sig emot ett luddigt och tyvärr då tolkbart regelverk. Tycker att Södra BF med tillståndsansvarige Torsten Haapalla varit lite av föregångare i sitt sätt att se på saken, med tydliga direktiv vad som gäller. Bland annat då att 18-årsgränsen för att få tävla inte går att ”tolka bort”.

    *

    I går kom direktiv från Motorsport UK hur motorsporten där ska agera för att i hårt reglerade former kunna göra en återstart. Onekligen studsade både jag och många britter till när vi läste punkt 1 i direktiven. Här kunde man läsa att det inte var okej att vara mer än föraren i tävlingsbilen, ingen co-driver eller passagerare allt för att kunna upprätthålla social distans. Ett dråpslag för rally om detta följs för då måste det köras utan kartläsare. Fanns dock en kreativ lösning även på detta genom att skärma av mellan stolarna med samma typ av plexiglasskydd som idag finns i många butiker för att skydda personalen. Ett annat förslag var att rallybesättningar framöver måste bo på samma adress,  själv är jag dock skeptisk till detta…

    Motorsport UK vill även införa Covid-19-testning för alla deltagare och att arrangören därför måste ta till extra tid för att detta ska hinnas med. Detta är dock inte alla krav som kommer att ställas ”in UK” men i mina ögon de mest drastiska.

    För rallycrossen är detta med enbart förare i bilen så klart inget problem. Där finns istället andra stötestenar som till exempel mycket publik på avgränsad yta. I Höljes ska OMS-teamet själv köra en tävling utan publik men som istället planeras att sändas på sociala medier. Dock skulle detta bara kunna ses efter att man betalat en avgift, ungefär som många betalar för att få se på fotboll via någon betalkanal på tv. Ordföranden i Finnskoga MK, Morgan Östlund förklarar i P4 Värmland iskalla fakta för alla som kritiserar tanken på att behöva betala för att se tävlingen.     

    Ska vi kunna överleva vintern måste vi hitta på någonting!

    Självklart har Östlund rätt, oavsett vad det än gäller så är det alltid någon som måste betala eller som engelsmannen säger, ”there is no free lunches…”

    *

    Trillar fortfarande på med nya namn till Hässleholms GP den 25 juli och nu är man uppe i 82 anmälda till RS-premiären i Södra. Fortfarande är det dansk majoritet med 43 ekipage mot 37 svenska och två norska.

    Foto: Tommy Svensson

    De sistnämnda är familjen Danneborg, Rune i WRC-Fiesta och Viktor med C3 R5. Senast det begav sig för Rune var 2014 då han och kartläsaren Henning Elvekrok vann med parets WRC-Mini.

    *

    När jag funderade på en Motorbloggen utan Corona så letade jag mig tillbaka fem år i tiden. 2015 005 19 handlade Motorbloggen om att  ”WRC-fansen ”lajkar” Östberg, Emil hyllad av ERC och  Anders vill ha färre klasser.” . Läs och begrunda hur enkelt allt var innan detta dj-la virus gjorde entre!

    *

    På torsdag drar WRC Vodafone Rally Portugal i gång och kring HQ i Porto beläget i de norra delarna av landet, kokar det av förväntning. Att Citroén är populärt bland portugiserna är tämligen välkänt och längs en av sträckorna bedyrar fansen nu sin kärlek till Mads Östberg och Kris Meeke. Bådas namn finns målat i gigantisk bokstäver på klipporna och nu väntar alla bara på att showen ska börja.

    *

    Fortfarande känns det stort när man hittar svenska rallyåkare på utländska hemsidor för rallylovers. Senast men förhoppningsvis inte sista bidraget är fiaerc. com, alltså ERC:s egen sida som uppmärksammat Emil Bergkvist och Joakim Sjöbergs uppvisning i South Swedish Rally. Okej, uppvisning och uppvisning, B-förare Mattias Ledin i sin Peugeot var ju faktiskt bara fem sekunder bak en stor prestation i sig. Man skriver, ”Emil Bergkvist’s dress rehearsal for Rally Açores (4-6 June) could not have gone better, as the FIA European Junior Rally Championship leader won his class on the South Swedish Rally.”. Däremot missade man att vår andre ”ERC-driver” Mattias Adielsson blev trea med norrmannen Sindre Furuseth mellan sig och Emils Opel. Däremot hittade ansvarig för sidan att Emil och Mattias polske ERC-konkurrent Łukasz Pieniazek slutade fyra i ”Rally-PM” (polska mästerskapet), även han kör Peugeot 208.

    *

    Mer ERC-skvaller, fjolårets ERC-tvåa totalt, tyska Skoda-proffset Sepp Wiegand missade segern i hemmatävlingen 54 Rally Thüringen trots att han var snabbast när alla tio sträckorna var körda. Mellan sista sträckan och målrampen körde Sepp slut på bensinen. Nu körde han den gamla Super 2000 Fabian, fanns kanske inte bensinmätare i dessa…

    *

    Påhittige Hässleholmaren Anders Åberg har ständig nya ideér om hur rallysporten kan utvecklas och förbättras. Inte alltid jag håller med Anders men man måste ände beundra honom för sitt engagemang. Senast har Anders funderat på det här med klasser och har i likhet med mig och många andra kommit fram till att det är alldeles för många klasser i dag. När jag började tävla i början av sjuttiotalet fanns det två bilklasser, Grupp 1 (Otrimmat) och Grupp 2 (Trimmat) samt tre förarklasser Senior, A-junior och B-Junior. Nu har Anders räknat klasserna i sin egen klubbs kommande tävling, Snapphanerallyt i augusti och där finns 27 klasser (!) vilket fått honom att reagera. Så här skriver Anders: ” Här kommer lite funderingar jag ”slängde ut på Facebook”. Tror det hade kunnat bli bra om man återigen gjorde SBFs jobb och städade upp lite bland alla klasser. Det gynnar ingen att ha så många olika klasser. Hur gör vi för att få till stånd en mer genomgripande förändring av bilklasserna i nationella rally?

    Jag har under några år varit speaker under Lille Mats rallysprint (numera Hässleholms GP) och det är fullständigt omöjligt att i en totalseedad startordning hålla koll på alla dessa klasser. Varför måste vi som arrangörer envisas med att skriva ut alla dessa klasser? Kan vi inte enas om samma samlingsnamn för en rad klasser så slipper man en massa förvirring, särskilt från publiken som inte är insatt. Jag såg nu inför vår DM/SSRC tävling, Snapphanerallyt i Augusti, att det finns 27st (tjugosju stycken) klasser. Måste alla ha en ”egen klass”?

    Nej, nu får det minsann vara dags att helrenovera bilklasserna. Gör inte SBF det så tycker jag de stora serierna ska gå i bräschen och samordna röran.

    Hur ska vi dela in bilarna?

    Mitt förslag:

    1. 4wd alla (A, B C-förare körs ihop, inte nödvändigtvis först alltid)

    2. Super Nationell. A-förare (samlingsnamn på Grupp H över 1600ccm, Nationell Special, ”nya grupp H”, R3, R3T, KitCar/F2, Super 1600)

    3. Super Nationell. B- och C-förare (som ovan). Man bör inte ge C-förare som väljer denna dyra och komplicerade klass ”nöjet” att ha en egen klass.

    4. Nationell. A-, B- och C-förare ihop (N3, R2, Grupp H upp till 1600).

    I mina ögon tycker jag man nationellt kan släppa ”fri växellåda” på överåriga N3 (om det nu inte redan är OK). Alla förarklasser tillsammans initialt. Växer klassen kan man dela A, B och C-förare i

    två som med Super Nationell. Kanske en framtida ny klass typ ”Grupp H Light” eller Grupp G kunde vara passande här också.

    5. Standard B. A- och B-förare. (VOC Mekonomen, Grupp F Rwd, Grupp F FWD, N2, Norrlands Ekonomi, Suzuki Cup) Detta hade varit ett rejält lyft för att förenkla för de som tittar. Bilarna är tillräckligt jämbördiga och inget hindrar Fransson & gänget att fortsätta köra Sverigeserie etc.

    6. Standard B. C-förare. (som ovan). I denna billigare och enklare klass kan det vara lämpligt att låta C-förare ha en egen klass att kriga i!

    7. Grupp E eller Standard A. A- och B-förare. Grupp E som den är idag. N1 och R1 kör ju ingen så varför lägga energi på det? Sätt dem i Standard B om man är rädd att de ska ”förstöra” om nu någon skulle få för sig att köpa en sådan bil! Enda klassen i Sverige just nu som har automatisk föryngring och där de nya bilarna lockar då de oftast är en gnutta snabbare än de gamla = sund föryngring.

    8. Grupp E eller Standard A. C-förare. Precis som med Standard B är det lämpligt att låta C-förare kämpa i egen klass när det handlar om denna instegsklass.

    Ovan 8st klasser täcker in, vad jag vet, alla nuvarande 2wd klasser i Sverige. Hade vi slutat kalla klasserna för allt vad som ingår i dem och haft nya samlingsnamn så hade det gynnat alla på lång sikt! Vad tycker ni?

    Svenska Rallycupen och Sydsvenska Rallycupen enligt ovan klasser 2016?

    Med Vänlig Hälsning Anders Åberg”.

    Nu har jag inte lusläst och analyserat förslaget men allt som gör sporten mer överskådligt för både aktiva, media och publik tycker jag är positivt!

    Visst var det mycket bättre före Corona?

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se Tommy Svensson