Blogg

TOOLS fortsätter i Rally-SM, kritik mot WRC-finalen, "Siesta eller Fiesta", Johan K. nominerad och HU förtydligar.

En både glad och positiv svensk rallynyhet kom i dag, nämligen att TOOLS fortsätter som huvudsponsor i Rally-SM. MAS ( Motorsportarrangörerna i Sverige) som driver SM-serien och dess ordförande Lars Mattsson är så klart belåtna med avtalet.
Vi som jobbar i MAS är jätteglada över att knyta en sådan sponsor till oss. Det är sällan man träffar så positiva samarbetspartners som verkligen vill vara en del i det vi gör.

Precis som i år planerar TOOLS att arrangera kundevent i samband med fem av SM-tävlingarna 2018. Däremot är det i dagsläget inte planerat för något kundevent i deltävling två Östersund Winter Rally. Degebergaboende VD.n för TOOLS Sverige, Torbjörn Eriksson kan konstatera att fjolårets satsning blev en succé bland företagets kunder.
Under 2018 ser vi fram emot att vara en ännu mer aktiv samarbetspartner, och det känns jätteroligt att få vara en del av Rally-SM även nästa år.
Vår medverkan i år var väldigt uppskattad av teamen, publiken, våra kunder och inte minst av oss på TOOLS. Vi har lärt oss mycket och kommer att vara ännu mer delaktiga framöver.
Framrutan ska därför återigen prydas av den röd/vita-dekalen under samtliga deltävlingar.
Dagens beslut känns väldigt positivt och nu är det bara att hoppas att samma känsla som även började spira hos många redan mot slutet av årets säsong kan bibehållas. Har aviserats flera nya namn i SM 2018 och även nya R-bilar lär vara på ingång.

*
Att två år i rad och med svagt deltagarantal förlägga en WRC-final i Australien har förvånat många. När dessutom guldet både i WRC och WRC2 var klart redan före finalen gav tävlingen ”down under” långtifrån forna tiders glans som när det avgjordes i Rally GB. Nu har även teamen reagerat på det tokiga beslutet, ungefär som att förlägga en redan avgjord SM-final i Boden eller Trelleborg. Inte skulle det heller där bli något anmälningsrekord och då inte på grund av arrangören utan på den geografiska placeringen.

Teamchefer har reagerat på att det var allt för liten publik både i och på sträckorna utanför Coffs Harbour. FIA håller med men menar ändå att det var mer publik än i fjor men långtifrån samma som i till exempel de europeiska deltävlingarna.
Problematiken blir inte mindre av att det finns ett avtal mellan arrangören och regionen New South Wales vilket gör det svårt att omgruppera. När rallyt tidigare hade större staden Perth (1,5 miljoner inv. mot Coffs Harbours 70 000) som bas fanns också mycket större publik. En positiv sak för detta dock med sig enligt FIA:s Jarmo Mahonen som annars delar kritiken.
En väldigt säker tävling då där inte är någon publik…
WRC-promotorn Oliver Ciesla håller med om att det borde vara mer publik men påpekar samtidigt att Australien är en viktig tävling i Rally-VM och att den är en av seriens bäst organiserade.
Coffs levererar allt som behövs för den sportsliga delen men det är ingen hemlighet att den begränsade folkmängden här borta utgör en begränsing, menar Ciesla.
Rally director Mahonen erkänner också att han varit mot beslutet att köra finalen utanför Europa från början och säger till Autosport.
Rally Australia gör ett fantastiskt jobb med men det räcker inte så låt oss vara ärliga. WRC är är en Europa-baserad sport och vi måste därför avsluta säsongen i samma tidszon!

*
Fortfarande inget besked från Sebastien Ogier och framtiden. En engelsk rallykrönikör har kokat ner valet till enkla, ”Fiesta eller Siesta” och så är det så klart. Samma krönikör ”idiotförklarar” också Citroën som hade möjligheten att återvinna forna tiders ”Loeb-glans” med Ogier i en C3 WRC. Den chansen försattes på grund av några futtiga miljoner.
Med Ogier som frontfigur i ”The Red Army” hade man haft ett helt annat utgångsläge både hos media och sponsorer, menade krönikören.

*
Medan juryn till Årets Idrottsgala var helt vilse i pannkakan så har dom som utser kandidater till Jerringpriset lyckats bättre och självklart nominerat World RX-vinnaren Johan Kristoffersson. 14 kandidater där jag tror Johans tuffaste utmanare blir i tur och ordning, Fotbollslandslaget, simmaren Sarah Sjöström och kanske Tre Kronors VM-guld. Däremot känns de tämligen okända utövarna av boxning, finnjolle, diskus, skicross, thaiboxning och paratennis vara tämligen chanslösa. Men blågults triumf mot Italien kan bli en svår nöt att knäcka för Johan…

*
Ryktet att Marcus Grönholm är på gång att starta ett nytt team för World RX fortsätter att surra. Bilmärket som nämns är Hyundai och att man bill bygga en Supercar i20 med WRC-bilen från 2016 som råmaterial. Något som ska ske i samarbete med teamet SET Promotion men Grönholm lär hoppas på support även från Hyundai Motorsport i Alzenau. Motvilligt erkänner Hyundai Michele Nandan att kontakter finns och att man inte är främmande för att gå in i rallycross. Men att därifrån gå till ett fullt fabriksteam som Volkswagen, Peugeot och Audi är steget långt menar han.
Ryktet påstår att Grönholm siktar på ett tvåbils-team och att sonen Niclas (bilden) har en i20 vikt för sig. Att hitta förare till bil två ser inte Marcus som något problem, redan nu har många hört av sig. Det spekuleras om att Thierry Neuville skulle vara intresserad av att göra inhopp i World RX. Det skulle inte heller förvåna mig om han då samåker med kompisen Andreas Mikkelsen till någon av deltävlingarna…

*
Kollar under SBF:s ”Officiella Meddelanden” där ”Historiska Utskottet” känner sig tvingade att påpeka att det inte är dom som skriver reglerna för Appendix K. Att det kan behöva påpekas att så är fallet känns mycket märkligt för mig. Dessa regler är författade av FIA och som HU enbart har att rätta sig efter trodde jag var en självklarhet för alla som håller på med klassiks/historisk bilsport. HU skriver därför: ”Eftersom det finns en missuppfattning att HU skriver egna regler i Sverige så vill vi härmed dementera det, HU:s roll är att förvalta Appendix K i Sverige åt FIA, vi gör förtydligande eftersom man avviker från Appendix K och använder detaljer som ej är enligt FIA:s regler. Om reglerna ändras så ändras dom på bilarna som finns i Sverige.”.
Nytt som HU nu slå ner på är att ”spacerplattor” endast är tillåtna om de finns homologerade, hemtillverkade godkänns icke. Vidare påpekar man att ”tuffa styling grejor” inte heller dessa är godkända” Det finns många saker som är tuffa att montera på sin bil men man måste kontrollera så dom är OK att använda. ”Det kom en uppsjö med ”Stylingtillbehör” på 70 och 80-talet men är det inte homologerat så får man inte använda det nu även om man tycker att det hör till den tiden.
Exempel: 
1: Man kan inte montera en ”Grupp-A Vinge” på en Volvo 240 i Period I, Grupp A fanns inte då och följaktligen fanns inte vingen heller.
2: VW Golf Mk1 i Period I får t.ex. inte ha luftintag på huven eller vinge ovanför bakrutan om det inte finns i homologeringshandlingen.”.
Som avslutning påpekar man även att den nyare välvda bakluckan på Volvo 240 inte är tillåten. Tycker HU gör et bra jobb när man städar i den Vilda Västern-mentalitet som bitvis rått bland Appendix K-åkarna.