Tomt på Industriområdet i Hörby, inte troligt alla WRC-tävlingar körs, även Eifel Festival ställs in, danskarna hoppas starta om i september, spänt i Åsum och i dag skulle Colin ha fyllt elva år.

Blogg

I dag skulle SMK Hörby kört premiären i RS-DM, ”Bilmånsson Hörby Rallysprint” men till skillnad från i fjol vid samma tid var det idag tomt och tyst på Industriområdet.

Foto: Tommy Svensson

Då dundrade Joachim Grahn med sonen Adam vid sin sida mot seger i R5-Fiestan och om inte Coronan dykt upp så var paret i år anmälda för att försvara segern. Nu blev det inget av med detta då klubben tidigt (i mitten av mars) förstod att det skulle bli helt omöjligt att arrangera en rallytävling utan att bryta mot Folkhälsomyndigheten och SBF/RF:s direktiv. Fanns visserligen någon som ville göra som man gör i Åtvidaberg, att avvakta med att ställa in för att se om viruset skulle lugna ner sig. Men majoriteten var ändå inne på att det var bättre att kasta in handduken innan allt för stora kostnader skulle drabba tävlingen. Med facit i hand så är det som vanligt väldigt enkelt att fatta beslut och att det var rätt beslut som togs vid tävlingsmötet i mars, är i dag solklart. 

    Foto: Tommy Svensson

    Nu är tävlingen framflyttad till den 8 november och blir om allt återgår till normalläge, final i stället för premiär i RS-DM. Blir intressant att se hur många deltävlingar där körs före finalen och i dagsläget är premiären framflyttad till 6 september med Eslövs MK som arrangör.

    *

    Lika ovisst är det i WRC där krafter i Kenya fortsatt tror på att Safarirallyt ska kunna genomföras. Frågan är om det då blir med eller utan WRC-teamen, då alla tre teamchefer uttryckt en stark önskan att slippa ta sig sig till Afrika. Dels är det kostnaderna som avskräcker när det ska byggas nya bilar enkom för detta rally och som en följd av detta, något som tär hårt på redan anstränga budgetar i Coronas spår. Sedan är det så klart även själva viruset, som experterna förutspår kommer att nå Kenya med omnejd ungefär samtidigt som rallyt drar igång i juli.    

    I en intervju med DirtFish slår också FIA:s rallyansvarige Yves Matton fast att andra halvan av kalendern med all säkerhet inte kommer att se ut som den gjorde när VM-startades i januari. Främst i raden av rallyn som lever farligt enligt Matton är ”overseas events” alltså Nya Zeeland och Japan. Istället ser han större möjlighet och lite enklare att stoppa in flyttade Sardinien och Portugal under andra halvan. Dessutom kanske i ett annat format än planerat och annat format betyder i klartext att tävlingarna kan kortas ner med minst en dag. Matton avslutar med.

    Viktigast är att behålla de tävlingar i kalendern som bett om att bli flyttade, viktigt för framtiden. Jag tror inte att vi lyckas köra alla planerade tävlingar, men det blir då viktigt att hjälpa drabbade arrangörer att överleva! 

    *

    Inte klokt hur mitt flöde på Twitter förändrats sedan Corona klev in på scen. Numera dominerar helt klart nyheter kring olika virtuella tävlingar och där det rapporteras med stor inlevelse om utövarnas olika framgångar respektive bottennapp. Självklart är detta ett i dessa tider bra surrogat för utövarna, men att som publik ryckas med har jag väldigt svårt att hetsa upp mig över vad som sker på en dataskärm. Följaktligen kommer inte eller Motorbloggen att bli någon större nyhetsförmedlare när det kommer till motorsport med hjälp av ”ettor och nollor”.  

    *

    Fortsatt kommer det till nya event som i spåren av Corona ställer in och nu sällade sig även ”Eifel Rallye Festival 2020” till skaran. Länge hoppades arrangören att det skulle gå att genomföra den tionde upplagan av folkfesten kring staden Daun i Eifelbergen men nu inser man att det inte kommer att fungera förklarar ansvarige Otmar Anschütz.

    Foto: Eifel Rallye Festival

    Restriktionerna gör det omöjligt att hålla festivalen i slutet av juli utan att riskera hälsan för alla inblandade. Detta drabbar oss hårt men i den här situationen är beslutet det enda rätta. 

    Någon möjlighet att flytta fram den populära rallybiluppvisningen finns inte, utan nu laddar man om för tio årsjubileum 2021, elva år efter första upplagan.

    *

    I Danmark har DASU nu bestämt att de tre första deltävlingarna i Danska Mästerskapet inte ska köras Istället väljer man att starta om i september och då köra ”DM1″ som egentligen skulle ha varit ”DM4” så resten av året är tänkt så här.

    DM1 – Cimbern Rally – Nordtyskland – 05-09-2020

    DM2 – Sydhavs Jubilæumsrally – Nykøbing Falster – 19-09-2020

    DM3 – Rally Midtjylland – Ikast – 03-10-2020

    DM4 – Djurs Rally – Randers – 24-10-2020

    *

    Även ute på Åsum Ring går man och är lite spända på hur den närmaste månaden kommer att se ut. I år är det tänkt att två stora internationella kartmästerskap ska köras ut bland furorna förutom några nationella tävlingar. Först ut är ”Champions of the future” sista helgen i juni där klasserna Mini 60, KZ2, OK och OKJ som ska göra upp. Årets höjdpunkt väntar sedan två veckor senare den 9-12 juli, när det är dags för EM-premiär. 

    *

    Inte enbart för att det inte blev någon RS-tävling som dagen känts lite extra tung. I dag skulle nämligen Colin ha fyllt elva år om han fått vara frisk. Tänt ljus och en blomma från oss för att hedra minnet av en hund som vi aldrig kommer att glömma.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se Tommy Svensson