Tom och Jocke tog årets andra seger i J-WRC, Tidemand i förstärkt ledning i WRC2, Solberg kunde vunnit, Sordo upprepade sig, Bergman vann i Nyköping, Grybb tog ny seger, Stugemo snabb på Gotland och tungt i STCC för Brink!

Blogg

Efter en nagelbitare av absolut högsta klass kunde i eftermiddags Tom Kristensson utbrista ett jättevrål.

Yes, vi vinner Rally Sardinien!!! 

Foto: Tom Kristensson Motorsport

    Så blev det och detta i årets tredje deltävling i Junior-WRC där Tom och Joakim Sjöberg ledde från första till sista sträckan. 

    Efter tre långa, tuffa dagar står vi nu som segrare för andra gången i år, en helt fantastisk känsla!

    SMK Hörby-föraren gjorde inte ett enda misstag på de krävande sträckorna och hade en gigantisk marginal till tvåan från Paraguay, Fabrizio Zaldivar. Hela elva minuter skilde mellan de båda och ner till trean och fortsatta VM-ledaren Martins Sesks från Lettland ganska exakt en halv timme. Du läser rätt, 29 minuter och 56 sekunder i en sport där det ibland bara skiljer tiondelar av en sekund. Det var också bara Tom och Zaldivar som lyckades genomföra rallyt utan problem man både Sesks och tidigare tvåan Sami Pajari från Finland båda råkade ut för drivaxelbrott och fick utgå. De bägge startade dock om och kunde då ladda på för fullt och helt satsa på att ta de viktiga poängen för sträckseger utan någon tanke på risken att får bryta igen. Deras taktik blev för Toms del tyvärr lyckosam och sista dagen vann Pajari alla fyra sträckorna. Med två tidigare sträckvinster fick han ihop sex bonuspoäng, lika många som Sesks. Tom däremot, hade segern i rallyt att tänka på och fick därför sänka ribban för att inte riskera något, fick därför bara ihop fyra extra poäng. Men vid målet i Alghero brydde han sig inte om detta, istället var det segeryra som rådde kring #49 Ford Fiesta Rally4 där även coachen Mats Andersson deltog. 

    Så himla skönt för de båda, där satt den!

    Tom gjorde ifjol sin ”sämsta” insats på Sardinien och slutade då trea. I år hade han en delvis ny taktik som blev lyckosam. 

    – En härlig revansch och grunden lades direkt på fredagen med en sjukt bra taktik som också visade sig vinnande, förklarar Tom.

    – Magiskt och så jävla skönt och jag är så otroligt tacksam för alla som ställer upp och hjälper mig!

    Foto: Junior-WRC

    Med detta klättrade Tom och ”Jocke” upp till andra plats inför Belgien i november som så här långt verkar bli final även om nu Monza lagts till i kalendern. Sesks leder trots sin tredje plats inför finalen på 68 poäng, tio mer än Tom som ny tvåa. Sami Pajari trillade ner till tredje plats och är fem poäng efter. I finalen är det 1,5 poäng som gäller vilket ger segraren 37,5 poäng mot de 25 som Tom nu fick för andra gången i år. Enkelt uttryckt är det nog så att den i trion som vinner finalen även blir världsmästare 2020. Ny nagelbitare att vänta alltså…

    *

    Svensk seger även i WRC2 och där Pontus Tidemand/Patrik Barth svarade för lite ”Mission impossible” genom att vinna i sitt första besök på Sardinien. Nu fick man så klart hjälp av att guldjagande Mads Østberg/Torstein Eriksens Citroën fick problem med drivningen direkt på första sträckan. När detta väl var fixat vann den norska duon alla tolv återstående sträckor. Men Pontus höll huvudet kallt, körde i sitt tempo och det var också detta som bäddade för seger. I och med det stärker han också sin och teamet Toksport WRT:s ledning i det totala mästerskapet.

    Det svåraste var att kunna ge max när allt är så obekant, berättade Pontus.

    – Men det här är en tävling som egentligen passar mig och min körstil bra, och med lite mer erfarenhet kommer den nog bli en av mina favoriter!

    Precis som för Tom tvingades han köra i lite ”ingenmansland” med god marginal bakåt.

    Att vara i den positionen är inte så enkelt som man kan tro lätt att tappa koncentration som kan göra att man blir av med hela försprånget!

    Med dagens seger är guldfajten helt öppen mellan honom Østberg men oavsett så är det fördel Värmland inför Belgien.

    Nu tar vi maxpoäng den här helgen också och det är kanonbra för mästerskapsställningen, summerar en nöjd Pontus.

    Inför nästa tävling är nu Pontus i ledning med 18 poäng före Mads.

    *

    Foto: OLiver Solberg Meidaoffice

    Såg länge ut som att det skulle bli svensk seger även i WRC3 genom Oliver Solberg och Aaron Johnston och fram till sträcka elva var man i ledning. Då hade man tagit tillbak tid som förlorades på en punktering men en lite för sen inbromsning kullkastade allt. 

    Hade jag bromsat en sekund tidigare så hade min andra seger varit säkrad, förklarar Oliver besviket.

    – Självklart är jag besviken när jag tänker på vilket resultat vi kunde fått…

    Den sena inbromsningen gjorde att Skodan gled ner i diket och utan publik kunde man inte få upp bilen på vägen igen. Trots sin oerfarenhet av rally på den här typen av spårig väg lyckades Oliver ändå vinna fem sträckor. Detta gav honom en sjätte plats trots dikesvisiten medan finnen Jari Huttunen tog sin andra seger och därmed krympte Hyundai-föraren avståndet till dagens trea och ledare i WRC2, Marco Bulacia Wilkinson. Två poäng skiljer inför Belgien.

    *

    Foto:Hyundai Motorsport GmbH

    Dani Sordo upprepade sin seger på Sardinien men det satt väl år hårt inne och marginalen till Hyundai-kollegan Thierry Neuville blev nu bara 5,1 sekunder. Han i sin tur var en enda sekund för Sebastien Ogier medan VM-ledaren Elfyn Evans som fyra var dryga minuten efter Sordo. Med detta är nu Evans 14 poäng före Ogier och 24 till Neuville. Ott Tänak hade fortsatt oflyt men ändå är han bara fyra poäng bak Neuville och som jag brukar säga, ”än har inte den tjocka damen börjat sjunga”… 

    *

    Foto: Pierre Skytt

    I ”Gästabudstrofén Light” blev det Hälsinge-seger genom Tomas Bergman/Christer Carlsson rapporterar min man på plats Pierre Skytt. ”Gästabudstrofén Light” kördes under strikta Corona-regler i SMK Nyköpings regi med en totallängd på 15 mil varav 2,7 mil var fördelade på fyra specialsträckor. Den första och tredje var delvis samma väg, där man ”snitslade om” banan mellan körningarna.  Omväxlande vägar som krävde mycket av förareleganterna där det myckna regnandet på förmiddagen gjorde banan mycket hal. 

    Foto: Pierre Skytt

    Innan start talades det bara om ett namn som kunde totalsegra, favoriten från Östergötland Jari Saarinen i Skoda Fabia R5. Och visst ledde Jari med co-driver Jon Magnusson till dom nådde sträcka tre där man oturligt nog träffade en sten som punkterade vänster fram. Med 7 km kvar till mål rann tiden iväg och Jari fick en andraplats, besegrad av Tomas Bergman från Hudiksvall som hade Katrineholm MKs Christer Carlsson med sig i högerstolen. I sin Mitsubishi som har några år på nacken körde ekipaget på ett föredömligt sätt i de svåra förhållandena och gav Saarinen en match. Totalsegrar har Tomas klarat förr men Gästabudstrofén var hans största bedrift enligt honom själv.

    Foto: Pierre Skytt

    – Riktigt roligt att få vinna, men visst var det tufft att klara de svårkörda och hala vägarna, menade en glad Tomas vid målgång.

    Christer Carlsson som har mångårig rutin och många fina segrar och äventyr i bagaget tillägger.

    – Det var roligt att få vinna så här nästan på hemmaplan, sa Christer, hemmahörande i Forssjö några mil norr om Nyköping.

    – Visst var vi favoriter och det gick ju bra, men man kan inte skylla på nån annan än sig själv när vi körde punktering, sa den alltid lika trevliga Saarinen.

    Foto: Pierre Skytt

    I den trimmade tvåhjulsdrivna klassen kom nykorade juniormästarna från SMK Nyköping, bröderna Hampus och Pontus Jakobsson att ta hem segern före Katrineholm MKs Fredrik Eriksson med Daniel Mörn i högerstolen. Hälleforsnäs-boende Fredrik tappade lite tid på varje sträcka mot Jakobssons men var ändå nöjd över resultatet.

    – Om det är bra att bli tvåa så är det väl bra, det är tredje andraplatsen på rad nu, men visst är vi nöjda, allt fungerade bra, sa Fredrik efter målgång. 

    Hampus Jakobsson laddade friskt med sin Toyota Corolla och klarade motståndet i den 43 bilar starka klassen bäst. Även i firma Jakobsson rullade det på utan problem under dagen.

    – Förstaplatsen är väl den ända som räknas brukar dom säga, sa Hampus med glimten i ögat vid mål.

    Foto: Pierre Skytt

    Bästa B-förare i 4WD blev Kolsva MS Joakim Björnsson med Ida Lidebjer Granberg i högerstolen i sin Mitsubishi.

    – Bra tempo som vi bygger upp vartefter vi kör, Vi klarade målsättningen med att bli bästa B-förare, sa en nöjd Ida vid mål.

    I ungdomsklassen kom hemmaåkaren SMK Nyköpings Lucas Carlsson med Robin Norling att ta hem ytterligare en seger i sin Opel Astra.

    Tävlingsledaren Hampus Juteryd var i det hela nöjd med hur tävlingen flöt på även om den trista rullningen på första sträckan gjorde ett uppehåll på 20 minuter.

    *

    Det blev till slut bara 27 bilar som kom till start i årets enda RS-tävling på asfalt inom Södra BF, Svedala MK:s ”Sturups Sprinten”. Förhoppningsvis är detta ingen fingervisning inför 2021 utan kan enbart härledas till Covid-19 och att de flesta RS-åkarna redan gett upp säsongen. En som inte stallat in är Hässleholms Rolf Grybb med Tobias Grybb till höger i den vinstrika DS3 R5 och på regniga Sturup Raceway blev det ännu en triumf.

    Som bästa 2WD rullade SMK Hörbys Joacim Kristiansson/Maya Ragntoft in med Opel Corsan. Klar seger före Stenungsunds Bjarne Rutgersson/Pierre Ellison i den häftiga BMW M3:an. Även på tredje plats var det långväga besök med Botkyrkas Björn Bäckström i en Skoda R2. I Skodan satte Björn en skånsk kartläsare, Marcus Persson vilket bar till sista platsen på pallen. Dansk triumf i C-förarnas ”klass Standard” genom Eric  Christensen/Stefan Svensson. Hjörring AMK-föraren tog sin Volvo 240 allra snabbast runt de fyra heaten. För första gången i samma bil under tävling  körde Eslövssyskonen Frida och Simon Andersson med farfar Östens Opel Kadett.

    Foto: Privat

    En kombo som gav tredje plats i C-Trimmat med hemmaklubbens Andreas Lundahl/Marie Eriksson som vinnare och Oscar Karlsson/Kristoffer R. Nielsen, Eslöv som tvåa. Premiär för Oscar i den från England inköpta R2-Fiestan.

    *

    Foto: JC Rallypics

    Gotland kördes JR Motorsportpokalen och där Lars Stugemo/Kalle Lexe tog hand om segern med en Skoda före öns egen Bo Gustavsson. I 2WD-klassen var det Citroën i topp genom Sebastian Johansson/Jesper Elfver som tog sin Ds3 R3t till seger och tredje plats totalt. Nästan minuten före en annan hemmaförare Lars-Åke Hägglund/Rasmus Hansson. Längre resväg ända från småländska Plombo hade David Lindström/Jessica Svensson med tredje platsen som belöning. Ännu längre, ända från Storfors åkte B-vinnaren Alexander Fogdeby/Dennis Norén. Paret höll ett outstanding tempo i klassen och var en och en halv minuter före tvåan och man slutade även fyra totalt. Även vinnaren i C-2WD var snabb och dessutom smålänning, Arvid Johansson/Alicia Jonasson. Åtta totalt är inget Lessebo-duon behöver skämmas över.

    *

    Det lyckades inte för Tobias Brink att köra hem årets STCC-guld  trots att det såg så bra ut efter succéhelgen på Mantorp. Inför finalen på Ring Knutstorp toppade Brink Motorsport alla tre klasserna, Förare/Team/Junior där Hannes Morin låg överst i tabellen. Men på hemmaplan rasade allt för SMK Hörby-föraren i sin Audi.

    Foto: Henrik Åkeson

    Vi kom hit i ledning med siktet på totalseger och har varit starka hela året, men idag ville det sig inte, suckade en lätt uppgiven Tobias efter målgång.

    Tobias ville inte skylla ifrån sig utan konstaterade enbart att han behöver förbättra sin fart i regn.

    Man kan skylla på mycket och prata om vikter, men vi hade inte farten i det blöta och satte oss i en situation där vi behövde ta risker som inte gick hem. Det är ett extremt tufft mästerskap och nu gick det inte vår väg!

    Foto: Micke Fransson

    Nu rasade han från etta till trea i mästerskapet med 25 poäng färre än slutligen vinnaren Rob Huff, Lestrup Racing som även säkrade teammästerskapet.

    – Helt galet, helt fantastiskt! 

    Jag fick en bra start i sista tävlingen och kunde ta ledningen på det åttonde varvet. Det har varit ett tufft år med ett nytt mästerskap, ett nytt team och nya banor. Det här är en av de bästa titlarna jag tagit, menade den rutinerade britten.

    Foto: Henrik Åkeson

    En seger och två andra platser under helgen hjälpte inte PWR:s Robert Dahlgren till en ny titel i Cupran.

    Jag är sjukt besviken!

    Det är klart att vi ville vinna mästerskapet. Men Rob har gjort ett riktigt bra jobb i år, hatten av till honom. Tyvärr gjorde jag en dålig start i sista tävlingen vilket varit en röd tråd den här helgen. 

    Enda ljuspunkter för Brink Motorsport var att Hannes Morin tog hand om junior-guldet och detta med hela 80 poäng mer än tvåan Oliver Söderström.

    *

    Foto: Henrik Åkeson

    I V8 Thundercars heter årets mästare Dennis Strandberg och i lördags blev det en seger och en andra plats för Snake Pit Garage-föraren. Silvermedaljen går till Freddie Hemborg, Memphis Racing och bronset får Sebastien Arenram Magnetic filters Sweden Motorsport. Junior-klassen togs som förväntat av Daniel Andersson, DMR Racing före Brobys Eric Nilsson, Memphis Racing. Ingen bra helg för Eric som slutade sexa i Heat 1 medan det blev sandfållan i det sista.

    *

    Foto: Henrik Åkeson

    Porsche Carrera Cup Scandinavia hade redan sin vinnare klar för finalen, Växjös Lukas Sundahl som därmed tog sin tredje raka mästerskapstriumf.  På andra platts Pontus Fredricsson och som trea Edvin Hellsten. Men annars var det gästföraren Johan Kristoffersson som inledde bäst med seger i första racet och där Sundahl slutade trea med Edvin Hellsten mellan sig.

    Foto: Henrik Åkeson

    Men i nästa heat blev där tekniskt fel på Johans bil och Sundahl kunde defilera i mål. I ”Masters Cup” blev det seger för Magnus Öhman medan prins Carl Philip körde in som tvåa i sin racingcomeback. Han vann för övrigt första heatet.

    Foto: Micke Fransson

     

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se

    . .