Blogg

Tom K. vill le och njuta av ERC-finalen, Gryazin före Åhlin på "QS", vad sker med Sordo och Evans, co-driver lägger hjälmen på hyllan, WRC-kalendern klar, Lången kör Porsche, Spa ny i World RX och suck om trögt rallyfolk!

För en liten stund sedan avslutades ”Q-Stage” till Rally Liepaja och inte speciellt förvånade var det hemmaföraren ERC-vinnaren Martins Sesks som var snabbast i klassen ”Junior U.27”. Verkar ändå vara lite övertaggad och visade irritation  över funktionärerna.

Dom skrev in fel tider i tidkortet, något vi får lösa, kommenterade Sesks innan han försvann.

Två sekunder långsammare över den knappt tre kilometer långa sträckan var Sindre Furuseth/Jim Hjerpe. En sträcka som norrmannen upplevde som väldigt snabb berättar han.

Inget som jag är direkt van vid men jag tror vi kommer att anpassa oss!

Tredje tid hade Mika Hokkanen före Tom Kristensson/Henrik Appelskog. Mellan Opel-kollegorna Sesks och Kristiansson skilde tre sekunder. 

Ganska okej, förklarade Tom.

Vi har vår plan och nu vill vi bara le och njuta av rallyt…

En liten extra bonus fick Tom då EM-silvret redan är säkrat genom att tredje placerade spanjoren Efren Llarena avstår att starta. Trots uppbackning av spanska bilsportförbundet fanns inte ekonomi för finalen vilket känns lite märkligt. Llarena var ändå på plats för att köra reken som förberedelse för 2019. En av deltagarna i klassen, italienska Peugeot-föraren Vita Mattia tvingades avstå ”QS” efter att ha kraschat in i ett träd på shake down. Just nu jobbas det för fullt för att få bilen startklar till kvällens SS1.

*

Allra mest bråttom på de tre kilometerna hade favoriten Nikolay Gryazin som tyckte att sträckan bitvis varit hal men summerade ändå.

– We are happy!

Happy måste även Fredrik Åhlin/Joakim Sjöberg vara som  visade bra ”pace” och körde in 0,8 sekunder efter ryssens Skoda. En tid som enligt Fredrik kunde varit bättre.

Var kanske lite för försiktig i två svängar, men ingen stress!

Tredje tid hade Chris Ingram, Skoda även han och som femma körde Eyvind Brynildsen/Ilka Minor in. 

Två små misstag men så är det, förklarade bästa Ford-åkaren.

Senast jag satt i bilen var för tre månader sedan men det gick bra och jag gillade verkligen att köra i dag!

Därmed är det Gryazin som får välja startposition först inför kvällens öppningssträcka.

*

Två förare som verkar hänga lösare än andra i WRC är spanjoren Dani Sordo och walesaren Elfyn Evans. Ändå har Hyundai-föraren ingen direkt usel säsong bakom sig där andra platsen i Mexico årsbästa vilket ger honom en sjunde plats i VM-tabellen med två tävlingar kvar. Då hör det till saken att han bara haft ”halvtids jobb” hos Michele Nandan, andra halvan har Hayden Paddon haft. Ett rykte (finns det massor av) gör gällande att Sordo fått erbjudande om full säsong i Citroën men tackat nej. Motivering enligt Sordo.

Halvtid passar mig bra!

Därmed är framtiden fortsatt oviss för honom och spansk media hävdar att han är lite mätt på rally och vill trappa ner och kanske går över till rallycross. Inte omöjligt skulle jag vilja säga och minns hur intresserad Sordovar när jag träffade honom i Petter Solbergs RX-tält för några år sedan…

Om Sordo ändå kan se tillbaka på en hygglig säsong är det tvärtom för M-Sport Fords Elfyn Evans, här går det mesta i moll. Även Evans har en andra plats som bäst och detta i Portugal men sedan har det varit becksvart för Wales Rally GB-vinnaren 2017. Håller elfte platsen i VM-tabellen och är med detta sämst placerad av förare med full säsong. Evans har bara Mads Østberg efter sig. Mads har som bekant dessutom haft färre möjligheter att plocka poäng under året som för hans del verkar avslutat. Kör inte i Spanien och lär väl knappast göra så i Australien heller om franska mediers uppgifter stämmer.

Tillbaka till Evans som ännu inte har kontrakt påskrivet  för 2019, här har Malcolm Wilson än så länge bara Teemu Sunninen på lönelistan. Frågan är förstås vem som skulle kunna peta bort Evans när nu Kris Meeke som Malcolm verkar gilla, av allt att döma hamnar hos Toyota? Finns faktiskt inte så många att välja bland för jag tvivlar på att M-Sport är sugna på att plocka in ytterligare ”rookies”, den kvoten fyller enligt min mening redan med Sunninen. Ett skott i mörkret skulle kunna vara Kalle Rovanperä som redan i Wales 2017 fick en R5-Fiesta av Wilson. Att det är en blivande världsmästare i Kalle inser de flesta. Då kanske Wilson resonerar som så att det är lika bra att redan ha honom i ”The Blue Oval-family”. Välkänd brittisk rallymedia menar också att det kan bli en ny vända i WRC2 för Evans som hade en lyckad sejour här 2016. Vann WRC2 och blev brittisk mästare med en Fiesta från M-Sport, kanske blir det så även 2019…

*

Den som lotsade Evans till WRC2 guld för två år sedan var Craig Parry men som fick se sig utbytt när Evans tog steget tillbaka till WRC. Istället övertog Parry jobbet som co-driver åt landsmannen Gus Greensmith i R5-Fiestan. Men nu är 39-åringens karriär som notläsare avslutad och där Rally Finland satte punkt. På läkares råd har han bestämt sig för att avsluta och det är skadorna efter den våldsamma kraschen han och Greensmith gjorde senare på test inför Rally Deutschland. En träff på en ”hinkelstein” på Baumholder bromsade in Fiestan från 120 km/ direkt till noll. Parry skadades illa, bäckenet plus höften krossades och han opererades i elva timmar. Efter detta väntade sex veckors rehab och nu har han nått vägs ände vad gäller att åka rallybil.

Att lägga undan hjälmen är det svåraste beslutet jag någonsin tagit, förklarar Parry som tar detta trots att han lovats bli helt frisk, men en ny krasch kan innebära förlamning. 

Att han är en väldigt populär person i rallyvärlden förstår man av alla kommentarer på beslutet. Alla stöttar honom och menar att hälsan och familjen måste gå först. Finske co-driver kollegan Mikko Markkula hälsar.

Ett tufft beslut och vad du än gör i framtiden så gör det ”flat out”, ingen mening att leva med handbromsen åtdragen!

*

I eftermiddags kom så äntligen FIA:s kalender för WRC 2019 som då visar att Japan får vänta ytterligare ett år innan det är dags för comeback i VM. Kanske lämpligt då det ändå ryktas och även visats bild på en tänkt WRC-bil från Mitsubishi som ska göra debut just 2020 eller senast 2021. Istället var det Chile som i maj månad blir ny VM-tävling och så här ser kalendern ut.

Monte Carlo – Jan 27

Sweden – Feb 17

Mexico – March 10

France – March 31

Argentina – April 28

Chile – May 12

Portugal – June 2

Italia – June 16

Finland – Aug 4

Germany – Aug 25

Turkey – Sept 15

Great Britain – Oct 4

Spain – Oct 27

Australia – Nov 17

Vet inte vad som hände med detta att flytta finalen från Australien till Wales som det snackades så mycket om? Här syns då inget av det snacket…

*

Örkelljunga är långtifrån Chile ändå finns beröringspunkt med rally då det i morgon är dags för ”Mini Smedsvängen”. Runt hundra anmälda visar att sprint är en tävlingsform som onekligen har framtiden för sig och otakt med att kostnaderna för att tävla sticker i väg blir inte framtiden mörkare. Skulle inte bli förvånad att inom fem år är majoriteten av DM-tävlingarna har ungefär samma längd som dagens sprintar. Att plocka ut favoriter är snudd på omöjligt då flera namna är sådana som tävlar sporadiskt och att det ärmed är svårt att sia om dagsformen. Kanske kan publikfavoriten nummer ett Johan Kastenman, Kristianstad få till ett ”cleant race” och därmed få ett fint avslut på säsongen…

Första start är klockan 11.00 från Idrottshallen, Kungsvägen 16 i centrala Örkelljunga.

*

Knappt hundra mil söderut för det EM för Historiska Rallybilar i Ungern och Mecsek Rallye. På plats finns Thomas ”Lången” Pettersson tillsammans med kartläsaren Thomas ”Korten” Nilsson med den Porsche 911 man fått låna av Anders och Ingrid Johnsén.

Det är dom som gjort detta möjligt, det blir en utmaning, menar Lången.

Jag har knappt kört bilen innan och aldrig på asfalt, så vi får se hur det går.

Normalt kör han Ford Escort och då på grus så mycket nytt att lära.

Det svåraste blir att bedöma greppet på asfalt när det går ruskigt fort som det kan göra emellanåt. Det kan vara bra grepp ibland, dålig asfalt och halt ibland…

De bägge ”Thomasönerna” har åkt ihop i nästan 20 år men aldrig med de här förutsättningarna berättar co-driver ”Korten”.

Trots allt EM och många som åker fort, men jag tror att vi ska kunna vara inom topp fem eller ännu högre.

*

Samtidigt är ett gäng ur ”Joel Erikssons Fan Club” på väg till Hockenheim där Tomelillas DTM-stjärna ska avsluta säsongen. Här sluts cirkeln för Joels DTM-resa då det var här serien startade för fem månader sedan.

Hockenheim är en favoritbana och jag ser verkligen fram emot den här helgen, berättar Joel.

Jag vet att det har varit många ”favoritbanor” på slutet, men vi har en riktigt bra kalender och faktum är att jag njuter av varje mil i bilen!

Inför helgen håller Joel 13:e platsen med sin BMW medan Merceds-förarna dominerar längst upp med Paul di Resta i topp på 229 poäng medan Gary Paffet har fyra mindre.

*

Nytt i World RX 2019 verkar bli att Belgien flyttar sin deltävling från Mettet till legendariska Formel 1-banan Spa. Hur kalendern blir för nästa år ännu oklart,  men det lär bli maximalt 12 deltävlingar i VM precis som i år.

*

Blev som väntat lite återkoppling på Enköpings MK:s uppmaning att sluta köra på sträckorna inför helgens ”Allan Widéns Minne” med runt hundra anmälda. En av de mest ”hard core” i frågan skrev till mig och inledde med, att var där någon som var trög så var det nog bara Motorbloggaren själv. Den självklart anonyme fortsatte, ” är så djä-la trött på gnällande arrangörer, är det inte för lite program som säljs så är det avundsjuka över att sådana som jag är ute och rekar efter bästa kurvorna. Så länge inte vägarna är avlysta har jag full rättighet att köra på dom och tänker fortsätta med detta så länge jag vill!!!!!”

Vad säger man mer än, suck!

*

Avrundar med att påminna om när jag skrev om Ronnie Peterson och filmen ”Super Swede”. Inledde med att jag ångrade att jag aldrig köpte den Saab V4 Grupp2 som stod till salu hos Bilcentrum 1971. Har hela tiden visst att Saaben köptes av Olle Bertilsson från Åhus och att den fortfarande lever men oklart i vilket skick. Nu är det hans bror Lasse som delar ägandeskapet och även påbörjat en helrenovering av den f.d fabriksbilen. Med lite tur får vi kanske snart se den på rull igen…

*

Med detta avrundar jag veckan som för min del fortsätter med en hektisk jobbhelg. Med andra ord, ingen Motorbloggen lördag, njut istället av Brittsommaren!

Trevlig helg!