Tom K. slutade tvåa på Korsika men kopplade grepp om VM-titeln, Dennis R, stabil trea, Evans punkterade och slutade trea, Neuvilles tionde WRC-seger, Veiby försvann och SSR-anmälan öppnar...

Blogg

Nu vet jag exakt hur dom känner sig som ägnar sig åt fridykning där det gäller att hålla andan så länge man bara kan. Samma känsla hade jag i dag när det var dags för sista sträckan av Tour de Corse och där frågan var om Tom Kristensson/Henrik Appelskog skulle lyckas hålla hårdsatsande tysken Julius Tannert bakom sig. Dagens första sträcka där försvann i stort sett Dennis Rådström/Johan Johanssons chans på seger, värmlänningen var här 17 sekunder ”off the pace” från Tannert. På SS14, rallyts sista nästan två mil långa sträcka, skulle det avgöras i ett ”epic battle”, Sverige eller Tyskland som vinnare av J-WRC:s andra deltävling. Det blev tysken som till slut passerade vilket så klart var lite tråkigt med tanke på att Tom lett rallyt från andra sträckan. En tidsmarginal på minimala 1,9 sekunder efter nästan 35 mil stentuff asfaltkörning innehållande ”10 000 kurvor” är nästan lite overkligt. Nu tappade Tom 6,2 sekunder på sista och som det visade sig nu helt avgörande sträckan. Jag vill ändå tro att detta var ett led i hans ”game plan”, att hålla ett tempo som garanterade målgång utan att chansa för att vinna. 

Supernöjda, det känns fantastiskt bra att prestera på detta sättet i en så tuff och utmanande tävling, summerade Tom.

Mästerskapet är tufft och långt men det känns extremt bra att ha en seger och en andra plats i början på säsongen. 

Det som borgade för att det blev tyskt överst på pallen var tre sträckor under lördagen där Tom inte alls var riktigt med. På dessa tappades över 40 sekunder berättar Tom. 

Tannert var alltför vass på slutet plus för mycket tidstapp i går, annars har allt gått enligt skolboken!

Co-driver Appelskog fyller i.

Tannert gjorde en kanontid men vi är grymt nöjda med placeringen efter ett mycket tufft rally!

Med detta och tack vara fyra sträcksegrar som ger lika många extrapoäng tog Hörbyåkaren ett stabilt grepp om j-VM-serien. 22 poäng kan han nu lägga till de 26 som redan fanns efter segern i Rally Sweden och nu står räkneverket på 47 poäng. Tvåa ligger nu Jan Solans och trea är Dennis Rådström som i helgen fick ihop lika många poäng som han hade efter Värmland och har nu 32 poäng. 

Jag tror inte att varken Tom eller Dennis blir sura om jag ändå påstår att spanjoren Jan Solans ändå varit dominanten i helgen. Tog ledningen på sträcka ett, punkterade på tvåan men har sedan dess presterat topptider. Sex sträcksegrar plus poäng för fjärde plats gör att han nu ligger trea i VM-tabellen, bara två poäng bak Rådström. Asfaltspecialist Tannert gick upp till fjärde plats på 28 poäng men nu tror jag att han lekt färdigt då resterade tre tävlingar alla körs på grus. Vågar nog redan nu påstå att J-WRC i år blir en upprepning av 2018 där två svenskar gör upp om om segern. I fjol var det Emil Bergkvist som dj-lades med Rådström och i är det en skåning med samma målsättning.

Tack för alla Korsikabilder Mats Andersson och Thomas Nilsson. Kan inte hjälpa att jag funderar lite på vad som händer i den stora rallyvärlden. I WRC är det både finska och norska förare som tävlar men i J-WRC finns inte en enda finne eller norrman. Här dominerar Sverige men vad är det sedan som går så snett att man aldrig når fram till WRC? Någon som vet svaret…

*

Om man tycker att ödet var grymt mot Tom och Henrik som missade andra VM-segern med futtiga 1,9 sekunder, vad ska dom då säga om Elfyn Evans som gick från ledning till tredje plats på sista sträckan. När Ott Tänak körde punktering tog Thierry Neuville ledningen före den tämligen otippade walesaren. För att riktigt understryka att det inte var lönt för Hyundai-åkaren att sticka upp, utklassade han honom och resten av gänget på näst sista sträckan. Med 11,5 sekunders ledning tog sig Evans an power stage men där gick det åt pipsvängen.

Tror det hände på en raka mitt på sträckan, ett hål med en vass sten som punkterade höger fram, förklarar Evans.

Försökte sedan köra försiktigt för att minimera skadorna men sex kilometer före mål försvann däcket och vi kom i mål på bara fälgen. Svårt att acceptera men så här rally ibland och igår råkade Tänak ut för ungefär samma sak…

Med detta tog Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul sitt livs tionde WRC-seger och var i mål 40,3 sekunder före Sebastien Ogier/Julien Ingrassia.

Vilket otroligt rally och vilket fantastiskt resultat, jublade Neuville vid målet.

Samtidigt lider jag verkligen med Elfyn, riktigt tråkigt och han var utan tvekan snabbast i helgen.

Med segern skickade Neuville även upp Hyundai i topp i Märkes-VM och äntligen kan Andrea Adamo njuta av en god natts sömn. Nu leder Neuville Förar-VM två poäng före dagens tvåa Ogier och Tänak som trea och i Märkes-VM petades Toyota ner till tredje plats då Citroën smet förbi.

*

Rallyt på Korsika bjöd på intensiva sekunddueller i alla klasser och då inte minst i WRC2. När Eric Camilli eldade upp Baumschlagers nya VW Polo R5 lämnade han fältet fritt för trion Fabio Andolfi, Nikolay Gryazin och så Ole Christian Veiby/Jonas Andersson. Italienaren hade dock bästa slagläge och inför söndagens två sträckor hade Skoda-åkaren halvminuten att gå på före Gryazin. Ytterligare tre händer fulla sekunder långsammare hade Veiby kört inklusive en punktering på lördagen. Att nå Andolfi skulle nog bli svårt men andra platsen fanns inom räckhåll resonerade Veiby som också gick för detta. Men bara någon kilometer in på SS13 tog rallyt slut.

I en högersväng, hamnade jag lite för långt ut i lösgruset och slog i en sten, det var det, berättar vinnaren från Rally Sweden.

– Hjulupphängningen vänster bak blev förstörd…

Teamchefen för Volkswagen Dealerteam BAUHAUS, Tommy Kristoffersson, summerade en helg med blandade känslor:

− Surt när vi låg bra till för en tredjeplats, vilket är väldigt starkt i ett asfaltrally, men nu blev det stolpe ut på slutet.

Därmed fick Andolfi se till att hålla unge Gryazin bakom sig och det lyckades med 3,9 sekunders marginal. Sedan långt kliv, nästan tre minuter ner till trean, polacken Kajetan Kajetanowicz som blev bästa Polo-förare. På fjärde plats och en klar framgång placerade sig Tommi Mäkinens skötebarn Takamoto Katsuta. Veiby ligger fortfarande kvar i toppen på WRC 2 med sina 40 poäng.

*

Avslutar dagens nervpärs med att anmälan till South Swedish Rally öppnar i morgon den 1 april. Den 44:e upplagan av det anrika rallyt har, precis som förra året sin bas i centrala Älmhult. Tävlingsledningen tar plats i IKEA Hotell och de tävlande bygger upp sin service på parkeringen direkt utanför.

Vi kan klara tidsramarna med 100 startande, och vi hoppas och tror att vi når det maxtaket, säger tävlingsledare Patrik Persson.

Elva sträckor bjuder man de tävlande på och som vanligt utmanande vägar lovar Persson.

– Småland är känt för sina krokiga och fina byvägar, ofta kantade med stenmurar. Något som förarna uppskattar…