Blogg

Tom K. nöjd fyra i ERC, "Ryske Raketen" vann igen, Sindre och Veronica bästa R2:a i Tyskland, Lundahl vann i Ringe, ömsom vin ömsom vatten för skåningarna i STCC och Joel gjorde stark DTM-debut!

Då fick Tom Kristensson och Henrik Appelskog sina allra första ERC-poäng 2018 efter en stabil insats i Rally Islas Canarias som resulterade i en fjärde plats i klassen ”Junior u.27”. Än en gång blev portugisen boende på Azorerna Diego Gago för svår för hela gänget och tog andra raka segern med sin Peugeot. Till ERC-news förklarade Tom att han var lite besviken att han inte lyckades komma på pallen. Men samtidigt ändå lite stolt över sin och Henriks insats på de för honom helt nya sträckorna.

-Jag känner till asfalt från Tyskland där det är mer rakt fram och vinkelsvängar, men här var de helt annorlunda, förklarade Tom.

Han konstaterar också efteråt att han inte kände sig helt ”säker” med sina noter något som är absolut nödvändigt om man vill vara med i toppstriden.

I de tvära kurvorna vet jag att jag är snabb men det är i de långa svängarna som öppnar och sedan svänger på igen som jag har mitt problem!

När besättningen i Opel Adam R2 #37 kände att man inte riktigt fick till tempot började man överladda förklarar Tom.

-Jag ”pushade” lite för hårt och var då tvungen att slå av för att hitta min rytm igen och få farten med mig ur svängarna.

Med tanke på att han fick bryta premiären var det viktigt att ta sig i mål och få poäng så ”mission complete”. Tom summerar sin andra tävling för året i Opel Motorsport och då är det ändå en nöjd Tom som satte sig på planet mot Sverige.

Nöjda med att vi genomförde tävlingen enligt den plan vi hade att köra fort men säkert, att noter och samspel i bilen stämde perfekt på de mycket krävande sträckorna i bergen!

Att konkurenterna i klassen är vassa skriver Tom under på.

 – Dom körde verkligen fort och det var sekundstrid hela vägen in i mål, efter två dagars tävling och drygt 20 mil specialsträckor.

Vassast var alltså Gago som var nästan minuten snabbare än Hörby-ekipaget och tätt efter vinnaren kom så Toms kompis i Opel-teamet litauern Martins Sesks, bara nio sekunder skilde. Att Kanarieöarna kunde bjuda på en tuff tävling var ingen nyhet, redan i fjol fick till exempel Mads Østberg känna på den ”stenhårda” inramningen med sin R5-Fiesta. En annan som fick göra samma sak i år var Toms konkurrent, hemmafavoriten Elfrén Llarena. Hans Peugeot mådde inte alls bra på SS10…

Efter de två inledande tävlingarna är Tom sexa med 19 poäng medan ledande Gago fått ihop 77 poäng. Nu är det dock frågan om portugisen  lyckas fixa budget för resten av säsongen? Redan till den här helgen var det på gränsen och nu väntar ännu längre (läs dyrare) resor för Peugeot-åkaren. Återstår i Junior-ERC gör närmast Italien (asfalt), Tjeckien (asfalt), Polen (grus) och så avslutningen Rally Liepaja på grus där Tom i fjol skrällvann i sin R2-debut. Närmast väntar redan på fredag South Swedish Rally på Tom och Henrik där man kör ”hemma-Adam”.

*

Totalsegrade för andra gången i rad gjorde ”den ryske raketen” Alexey Lukyanuk som med sin nya lite lugnare körstil ledde nästan hela vägen. Den som utmanade hårdast var ERC-nykomlingen Nikolay Gryazin men till slut skilde ändå 51,4 sekunder til ”raketens” favör. Dramatiskt värre för trean Fabian Kreim som först trodde han missat tredje platsen efter att han gått in för sent i TK:n till sista sträckan. Så var det inte utan han snodde sista pallplatsen före den bästa av Hyundai Spains tre anmälda i20 R5 i händerna på José Suarez.

För Eyvind Brynildsen och Torstein Eriksen var rally på Kanarieöarna en ny upplevelse och den norske stjärnan fick verkligen känna på hur snabba och tuffa ERC-åkarna är. Har skrivit detta tidigare om hur irriterande det är när svenska experter snackar om att ERC är för förare med för mycket pengar men mindre talang. Räcker att kolla hur svårt Tom hade att rå på R2-åkarna samma Tom som åkte åttor runt hela Grupp H-gänget i Rally Blekinge för ett år sedan. Eller Brynildsen som en gång vunnit South Swedish Rally, dessutom ständigt på pallen i de norska mästerskapstävlingarna men här blev det ”bara” en nionde plats för honom.

Lärde mig mycket och vi lyckades även få ihop körning på asfalt, konstaterade Brynildsen nöjt..

Sträckorna var verkligen helt annorlunda men tack vare att teamet lyckades få till bra set up andra dagen hade vi riktigt ”good pace”!

*

Sindre Furuseth och Veronica Engan fick verkligen till det i tyska mästerskapstävlingen ”ADAC Rallye Rund um die Sulinger Bärenklaue”och blev bästa R2-bil. Tolva totalt och bara tre ”R3-Cittror” var bättre än den norska R2 Opel Adam av bilarna med enbart 2WD.

Placeringen efter både totalt och i klassen togs av danska Opel-paret Lasse Murmann Sørensen/Ole Frederiksen men här var det mer tur som spelade in. Rallyt började bra och de ledde till att börja med när växellådan packade ihop. Sista biten på sträcka tre avslutades med bara ettans växel fungerande. På servicen försökte man lösa problemet men till slut var det Audex-teamets bas Guido Knöbel som räddade det hela när han kom springande med ny växellåda i famnen.

Desværre tog det så lang tid at vi fik en straf på 2.20, berättar en ändå nöjd Frederiksen.

Snabbast runt ”Björnklon” var Dominik Dinkel med R5-Skodan men bara åtta sekunder efter slutade Christian Riedeman, även han i en Skoda. Trea kom Marijan Griebel, Peugeot men långt efter, hela 56 sekunder skilde till seger. Noterbart var att bara sex bilar bröt…

Bilderna från Sulingen kommer från Henric Åkeson.

*

I norska Rally Sørland blev det ny seger för Anders Grøndal/Roger Eilertsen som tog R5-Fiestan i mål med bred marginal till tvåan Søren Snartemos R5-Skoda, 1.33,1 skilde. Sist i klassen kom GN Motorsports ”Hyr-Fiesta” med Dagfinn Rosseland vid ratten.

Patrik Sandell/Per Almkvist körde sin egen Subaru till klasseger och femma totalt, även här med marginal och nästan två minuter till tvåan Runar Pedersen. Dennis Rådström/Johan Johansson skulle genrepa lite inför J-WRC i Portugal men det blev inte mycket av detta. Överskriden maxtid på sträcka ett vittnar om problem för J-WRC-ledaren…

*

I dag kördes Rallysprint i danska Ringe med ”Motorsportshop Rally Sprint” och med svensk seger genom Svedalas snabbe BMW-åkare Mats Lundahl/Marie Eriksson. Mats var snabbast på tre av de fyra körningarna och bara andra gången lyckades tvåan Benny Pedersen köra snabbare med sin Peugeot än den gröna M3:an. I mål skilde nio sekunder i blågults favör.

Trea kom Sebastian Aagaard, Renault och detta två sekunder före fyran, en ny svenskbil med Håkan och Pamela Oddshmmar, Lunds AC. R5-Fiestan blev två i Klass 1 (Lundahl vann) och som sexa i samma klass hamnade klubbkompisen Skavomir Bronk. Tack för bilden Carsten Magnusson.

*

I går var det stor racingdag på Ring Knutstorp med STCC-premiär. En premiär som såg två olika vinnare, i race ett var Daniel Haglöf, Seat som vann medan Andreas Wernersson var snabbast i andra racet. 

Ur skånsk synvinkel, tänker på Brink Motorsport var det en premiär i moll. I första rundan bröt både Tobias Brink och Micke Ohlsson med samma problem, drivaxelbrott.  I andra omgången gick det något bättre och där kom de båda ”Brinkarna” sexa (Micke) och sjua (Tobias).

-En tuff lördag där resultatet inte matchar vår speed, menar Tobias Brink.-

Givetvis vill vi mer, men detta är en del av motorsporten och det handlar bara om att ta med allt bra vi gjorde i helgen och komma tillbaka till Anderstorp, starkare och snabbare!

*

Ola Nilsson motsvarade förtroendet när ”Hasses påg” var gästförare i Porsche Carrera Cup och detta för att ”visa hur det går till”. 

-En helt fantastisk helg på Ring Knutstorp med dubbla pole positions, vinst i Race 1 och en andra plats i Race 2, berättar Ola.

Har varit en ära att få köra med #911 Stort tack till alla vänner, familj & härliga Porsche Malmö kunder för en underbar support!

*

I Swedish GT slutade Kristianstads Daniel Palma femma i heat ett och fick sedan bryta efter åtta varv i det andra. Samma öde rönte Prins Carl Philip i par med Richard Göransson i heat två medan man vann ”Lotus-klassen” i heat ett.

*

Succé direkt för ”Kristianstad-pågarna” Alfred Nilsson i Ward WestCoast Junior Team (okej Alfred är från Tomelilla men skolad på Åsum Ring) tog segern i första racet och där en lika glad Simon Olin slutade trea bara tiondelar före fyran Sebastian Persson. I andra heatet var dock Emil Heyerdal för svår men Alfred tog andra platsen och Gärds Köpinge-boende Ohlin trea. Lite sämre för ”Sebbe” som fick nöja sig med sjätte plats.

*

Hockenheim gjorde Joel Eriksson DTM-debut för BMW och var hårsmånen från att komma på pallen i race två. Bara tre tiondelar skilde mellan Tomelilla-grabben och Mercedes-föraren Gary Paffet. I första heatet gick det lite sämre för Joel som slutade tolva medan samme Paffet vann.

Det här har varit en otrolig premiär, men på något sätt är det ändå lite blandade känslor, menade Joel efteråt. 

Fantastiskt att bli fyra redan första helgen, men samtidigt var jag så otroligt nära pallen. Det andra racet var en ögonöppnare för mig. Jag kommer från formelbil och i DTM är det betydligt tuffare tag. 

Det tuffa innebar bland annat att han gnuggade plåt med Paffet

Den situationen kostade antagligen pallen, men jag kommer att lära mig av det. Farten har varit otrolig och att få slåss mot det här motståndet är extremt lärorikt.