Blogg

Tom K. kraschade, Mats A, blev stark R2-trea, Tänak vann igen, mycket om EC Snapphanerally och stort grattis Mikaela Åhlin Kottulinsky!

Tredje besöket i ADAC Rallye Deutschland och berömda ”Panzerplatte” blev inget bra för Tom Kristensson och Henrik Appelskog. Inför 38 kilometer långa ”SS13 Panzerplatte Lang” höll Opel-duon en stabil andra plats i R2-klassen och hade över sex minuter till trean från Finland, Taisko Lairo. Avståndet till ledande fransmannen Jean-Baptiste Francheshi hade sakta men säkert minskat tack vara sju sträcksegrar och var nere i 19 sekunder efter tolv sträckor. Men istället för att ytterligare minska blev det istället ”over and out” för Opel Adam #91.

En tuff ”rallygrej” men absolut ingen idiotgrej, förklarar Tom.

En V5- med fullt på 4:an där det var en lagning i vägen som stack upp och slog i bakvagnen så vi flög ut på yttern. Där slog vi i två hinkelstein med 10 cm marginal att klara oss kvar på vägen.

Tyvärr var det tio centimeter på fel sida marginalen bekräftar Tom.

Vi rullade, gled på taket och sedan flög vi i luften en bra stund innan det stannade. 

Opel Adam #91 var därmed ute ur Rallye Detuschlnad för gott.

Det tog hårt och vi är lite ömma i musklerna plus lite små blåmärken annars är det okej, menar Tom.

Egentligen ingenting att snacka om med tanke på att trackingsystemet mätte upp kraschen till 14 G! 

Trots motgången i det här tuffa ”träningspasset” inför nästa helgs viktiga ERC-tävling i Tjeckien är det inga huvud som hänger hos Tom och Henrik, tvärtom.

Vi tar med oss en fantastiskt bra känsla i bilen, bra fart och ett jäkla bra humör. Så fort det ömma släpper så ska det bli grymt kul att komma i bilen igen!

Extra salt i det Kristenssonska såret kom när suveräne ledaren Fracheschi fick bryta efter näst sista sträckan med rasad diff på R2-Fiestan. Med detta gick Eslövs-elspecialister Mats Andersson och Jörgen Jönsson med automatik upp som trea i R2-klassen. Utan straffminuten hade man varit tvåa och då bara halvminuten bak vinnaren Taisko Lairo, bilden från Håkan Bercic. Som sjua rullade Jens Nielsen och Line Lykke Jensen in.

*

Elias Lundberg/David Arhusiander rehabiliterade sig rejält  i etapp två av ADAC Opel Rallye Cup och vann tämligen överlägset efter att bara blivit fyra i tävling ett. Med detta gick nya SM-trean upp till 239 poäng före första ettapp-vinnaren Gregoire Munster. I gengäld nollade han i dag och om jag räknat är därmed cup-segern i praktiken redan klar för Elias och David. Med två tävlingar kvar har svenskarna 67 poängs försprång vilket gladde deras stöd från Västerås, Ola Axelsson och Hasse Gustavsson som vid ringside hejade fram till seger. Bilder från Tyskland kommer från Pierre Skytt.

Bäst av danskarna blev Marco Gersager/Carina Möller som åtta medan tyske Nick Loof med Jeannete Kvick körde in som elva precis före  Magnusen/ Skott.

*

I dag får dom stora grabbarna ursäkta men av utrymmesskäl håller jag WRC kort. Vann i Tyskland gjorde Ott Tänak, 39,2 sekunder före Thierry Neuville. Ny Toyota på plats tre, Esapekka Lappi minuten bak sin segrande kompis. Sebastien Ogier rullar in som fyra och därmed är spänningen minst sagt på topp inför resterande tävlingar. Både Neuville, Ogier och Tänak kan nu avsluta 2018 som världsmästare.

Trist för Jari-Matti Latvala som körde stabilt tills växellådan sa upp sig. Dani Sordo var på väg mot succé som tvåa när han hamnade ute i en vinodling och tappade tid. Mer än så gjorde Mads Østberg som även knäckte kylaren och bröt.

I WRC2 var det om möjligt ännu tuffare där Jan Kopecky ett tag trillade ner i fältet men körde till slut upp till seger, 3,8 sekunder före Skoda-kollegan Kalle Rovanperä. Fyra Skoda i topp innan Kajto Kajetanowicz som femma kunde hyllas som bästa Ford.

Nästa stopp för ledande Neuville och resten av gänget blir nya Rally Turkey om en knapp månad.

*

 EC Snapphanerally blev precis som förväntat så hård och jämn ända in och nästan igenom kaklet som tippat.  Favorittippade Mattias Adielsson och ledaren efter fredagen fick problem nästan direkt på gruset med PTR-Skodan.

Kände direkt efter några svängar att bilen betedde sig lite konstigt, den sladdade och for över hela vägen. Helt omöjligt att kunna hänga med i tempot som de andra satte upp, förklarade göteborgaren.

Felet konstaterades till framdiffen som byttes på servicen efter sträcka fem och sedan var det en helt annan Skoda som Mattias hade i sina händer. Tråkigt nog var tidsförlusten redan så stor att det var omöjligt komma ikapp de bortflytande guldkonkurenterna Johan Holmberg och Martin Berglund.  Allra hetast var gotlänningen Johan Holmberg i R5-Fiestan och trots hygglig ledning inför avslutande power stage på Hovdala släppte han och Christoffer Bäck aldrig fokus. Satte bästa tid och tog fem superviktiga bonuspoäng med sig hem till ön. När Johan hoppade ur bilen före målrampen så kom gliringen.

Du är inte så bra på att tippa va?

Han syftade så klart på att jag inte hade med honom på topp-tre inför rallyt och det var vara att böja på nacken och ta smällen.

Faktiskt inte första och absolut inte sista gången jag tippar fel, förklarade jag ödmjukt.

Att det var en glad och överraskad Ford-åkare jag hade framför mig stod klart och Johan erkände att han inte riktigt trott att han skulle kunna vinna. Men när han så fick två vändor på Hovdala kändes det som det skulle kunna gå.

Här trivdes jag, fick lite ”Tofta-feeling” och det var nog det lilla extra som krävdes för att hålla Berglund bakom mig!

Martin Berglund med inhoppande Sofie Lundmark i högerstolen var den andre att gratulera till segern (först var Adielsson) och menade att gotlänningens tempo imponerade.

Tror aldrig jag kört så här hårt tidigare, menade Gävleåkaren.

”Hovdala lång” var exakt lika som 2016 när PG Andersson vann med WRC-Skodan och i dag var vi flera sekunder snabbare, med en R5:a!

Med detta skickade han en hälsning till Rally-SM:s kritiker som menar att det inte är de bästa som kör i SM.

Skitsnack, kolla med Fredrik Åhlin och snabbe ERC-ryssen Gryazin, båda är imponerade, menar Berglund.

 – När jag dessutom slår PG:s tid idag tycker jag att det bevisar att det är dom snabbaste som kör SM!

Guldstriden spetsades till rejält och inför East Sweden Rally har fortfarande pallen i Hässleholm chans alla tre. Dessutom kan Fredrik Åhlin även han vinna om han bestämmer sig för att klämma in ESR i sitt EM-program. Mellan ledande Berglund och ner till fyran Adielsson skiljer 15 poäng. ”Sämst” läge har egentligen helgens vinnare Holmberg som tagit poäng i samtliga tävlingar och måste räkna bort en i slutet. En elva poängare bort och han hamnar på samma antal poäng som Adielsson. Alltså lite slagläge för Berglund men då ska man veta att gotlänningen ännu inte spelat ut sitt jokerkort…

*

Trots att Tobias Johansson och Miriam Walfridsson inte kom mer än några hundra meter på första sträckan innan Mitsubishi-motorn packade ihop behåller man SM-ledningen. Tvåan inför helgen Thomas Lathi mötte nämligen samma öde lite senare och ner till nya tvåan Michael Wikström skiljer. Behövs nog trolleri a ´la Joe Labero för att kunna passera ”Lill-Eken” och sno guldmedaljen. I helgen var det Peter Göthberg/Robert Eriksson som vas snabbast med Skoda WRC.

*

En mer besviken tvåa än Kristian Johansson och Fredrik Livh var svår att hitta i Hässleholm. Höll ledningen i Trimmat 2WD fram till sista sträckan sedan ivrigaste utmanaren Patrik Flodin/Göran Bergsten fått problem med en växelförare. Då händer det tråkiga, punka på Golfen och BMW-åkande Flodin smiter förbi.

En bult till växelföraren gick av på sträcka tre och vi fick köra över en och en halv sträcka på enbart fyran, då trodde vi det var kört, berättar Patrik.

Inför avslutande Hovdala ledde Kristian med 12,7 sekunder men Flodin tog i allt han kunde och satte bästa tid och vann med knappt tre sekunders marginal. I finalen kommer så även Elias Lundberg, trea i nya tabellen och lika många poäng bak topparna Flodin och Johansson. Kommer det att gasas i Linköping eller kommer det att gasas…

Kul var att otursförföljde Gullabo-åkaren Mattis Olsson och Marcus Sundh fick till det, trea i klassen och årets första SM-poäng var hemma.

*

Säkrade guldet gjorde Jonas Bodin/Madeleian Buskas i Otrimmat 2WD och likaså i Junior-SM-delen av samma klass Jari Liiten/Mikael Kjellgren. Sällan har jag sett någon vara så glad trots sista plats i klassen som Liiten. Trots rullning på sträcka fyra och ”bara” tre bonuspoäng Hovdala säkrades guldet.

De poängen där var viktiga för nu kan inte Eddie Lundquist gå förbi oavsett vad som händer i finalen, konstaterade Liiten belåtet.

Måste nämna Jonna Eson Brådhe och Annie Hellstadius i Otrimmat som körde in som klasstrea och tack vare ”jokern” nu även har chans på SM-medalj. Ligger trea och gör upp om detta med Samuel Gustavsson och helgens vinnare, Erik Smedberg.

Just Emrik och Timmy Berntsson fick en skakig avslutning efter att man spräckt oljetråget på Hondan. In till Stortorget kom man med oljetom motor och fick knuffa bilen in i TK och över målrampen. Som tur var räknades detta som slutmål och inte som vanligt, när parc ferme innebär avslut.

Det hade vi aldrig fixat, oljan rinner rätt igenom, avslöjade två glada smålänningar.

*

I Junior-SM Trimmat kopplade Pontus Lönnström/Rickard Svensson strypgrepp på tvåan Pontus Jakobsson/Martin Andersson. Till Linköping kommer Volvo-åkaren i 39 poängs ledning efter poäng i alla tävlingar vilket ger 10.5 poäng som sämsta resultat. Toyotaåkaren behöver däremot inte plocka bort, dessutom har han finalen som joker. Hyggligt spännande…

*

I ”Wilke-klassen” R1 var Kullings Isac Nordström och Karl-Johan Borhammar helt överlägsna och vann med 940:an. nästan två och en halv minut före näst bäst, Eslövs Filip Svensson/P-I Hellberg även dom med Volvo 940.

Är för rädd om min nybyggda bil, konstaterade Filip.

Ganska klokt kan jag tycka…

*

Rallyt blev inte någon lyckad tillställning för de lokala hoppen och allra mest besviken var Hässleholms egen Johan Green som jagade poäng för att slutligen nå SM-medalj. Redan på fredagen hade han och co-driver Kevin Athley problem på Garnisonen och hamnade långt efter. Direkt på lördagens första grussträcka blev det lite plåtkontakt utan någon större tidsförlust men på sträcka fyra började styrningen krångla på Toyotan.

Tror inte det kommer att hålla, konstaterade Johan vid sträckmålet där han rullade in som åtta i klassen..

I bland låser ratten sig, känns inte alls bra…

Han fick tråkigt nog rätt och på efterföljande Hovdala var det slutåkt och drömmen om ny SM-medalj är nu definitivt släckt.

*

Bästa skåning blev SMK Hörbys J-SM-satsande Victor Hansen med Ida Granberg Liljeberg slutade fyra i sin klass. Victor var glad över detta men allra mesa men mest över sin insats på avslutande ”Hovdala-power stage”. 

Här var vi näst snabbast av alla Otrimmade bilar, känns riktigt bra, menade Victor.

*

Kristianstads Hampus Larsson med Frida Axelsson i högerstolen inledde fint men tråkigt nog gick växellådan sönder efter Garnisonen. Inför lördagen med reparerad Honda-växellåda  hade därför Vinslövsåkaren 300 straffsekunder i bagaget vilket så klart var omöjligt att köra in. Utan dom hade det blivit en tredje plats i klassen Otrimmat.

Surt, kommenterade Hampus vid målet.

*

Punktering och knäckt drivaxel satte stopp för Joachim Grahn/Rickard Nilsson direkt på första grussträckan. R5-Fiestan fortsätter att dj-las med ”Jocke”. Pontus Berglund/Julia Thulin, SMK Hörby var med i toppen av J-SM Trimmat efter Garnisonen men på Hovdala gav Volvomotorn upp.

I Otrimmat 2WD hade far och son Andreas och Tommy Andersson från Hörby en stenhård fajt med likaså Hörbyboende Hässleholms-åkaren Jens Persson/Timmy Olsson i sin nyinköpta Renault. Till slut blev det ändå Hondafördel med en enda sekund och en fjärde plats medan Jens fick nöja sig med att bli femma.

Joachim Kristiansson och Roger Clausson hade det lite motigt med Toyotan i Trimmat 2WD. Till slut blev det ändå hyggligt med en sjunde plats. Tre placeringar sämre hamnade klubbkompisarna Lars Mårtensson/Lotta Hansson.

Kortast rally fick Hörbyföraren Bengt Bengtsson och Mats Jönsjö. Redan på transporten ut till till Garnisonen stannade den ”nystrukna” Mitsubishin med ett elfel.

*

Avslutar med att än en gång konstatera hur kul det är att vara rallyfunktionär. SMK Hörby hade ansvaret för målet på SS4/7 Hissmossa plus att vi även stöttade upp i starten och med vägvakter. Målgänget med Emil Månsson, Anders Månsson, Thord Johansson, Kenneth Rittbo och Stefan Andersson gjorde som vanligt ett kanonjobb och jag själv ställde inte till någon större oreda. Borta på mållinjen jobbade Kurt Andersson och Ronny Isacsson som fick klockrena instruktioner om hur tidtagningen funkade av Roger ”Turbo” Thuresson.

*

Blev en lång blogg idag och därför måste jag lämna en del som normalt skulle varit med som till exempel STCC. Där jag ändå får plats med ett stort grattis till Mikaela Åhlin Kottulinsky som tog sitt livs allra första STCC-seger på Gelleråsen, hon blev dessutom första tjej att vinna ”Kunga-klassen”. Samtidigt beklagar jag tragedin i lördags. Med ingen annan information än den som stått att läsa i media går jag inte närmare in på olyckan som krävde en rutinerad fuktionärsliv. Allas tankar går till familjen och övriga inblandade.