Tom K. klar för Rally Sweden, Rådström blir favorit i JWRC, behövs mer anmälda till Torsby, bröderna Storm för 29:e gången i Värmland och Skandinavisk Polo R5-premiär!

Blogg

Det blir start i första deltävlingen av Junior-WRC, Rally Sweden för SMK Hörby Tom Kristensson och Henrik Appelskog. Detta berättar Tom idag och riktar samtidigt ett stort tack till alla som gör detta möjligt.

Vi är våra nya och gamla partners evigt tacksamma för ett vidare samarbete under ytterligare ett helt magiskt år, säger Tom
Det är inte 100% klart med säsongen, för tiden är för kort, men vi kommer jobba vidare med detta och ser positivt på utmaningarna som kommer! 

I J-WRC ingår fem deltävlingar och där äventyret startar i Värmland. Därefter väntar den tuffa asfaltutmaningen ”Tour de Corse” eller ”De 1000 kurvornas rally”. Sedan blir det återigen grus under hjulen på R2-Fiestan  Sardinien innan den kanske allra största utmaningen väntar,  Rally Finland.  Finalen har man i år smart nog flyttat från bilkrossar-rallyt i Turkiet till mer klassisk rallymark, Rally Wales.

Tom blir inte ensam svensk i J-WRC där då Dennis Rådström gör sin tredje säsong och som jag utan tvekan utser till storfavorit till VM-guldet. I år missade värmlänningen det på grund av ett par oturliga punkteringar i finalen men med två års rutin i ryggen lär Dennis och Johan Johansson bli svårstoppade.

Några som säkerligen kommer att försöka stoppa dom är årets ERC-vinnare Martins Sesks och likaså hans landsman Ken Torn som förväntas dyka upp i serien. 

*

I dag går MK Ratten i Torsby ut med en uppmaning att fylla på anmälningslistan till årets Finnskosgsvals den 12 januari. Med fem dagar kvar av ordinarie anmälningstid finns där endast 39 förare anmälda, helt klart allt för få nu när snön och kylan har landat i Torsby. MK Ratten bjuder på samma upplägg som i år där halva tävlingen avgörs i mörker.
Vi börjar med tre sträckor i dagsljus, sedan landar vi för ett serviceuppehåll i Torsby innan vi ger oss ut på dagens två sista sträckor som kommer att köras helt i mörker, en utmaning för både förare och kartläsare, säger tävlingsledare Sven Täppers. 

Precis som senast finns en ”Öppen klass” för förare som vill ”köra  rek” och sedan skriva egna noter.

*

Redan före jul berättades  det att F1-föraren Valtteri Bottas var anmäld till finska Arctic Lappland Rally med en M-Sport anmäld WRC-Fiesta. I dag kom anmälan från nästa F1-åkare, Mika Salo som sätter Peter Flythström i en Skoda Fabia R5. Därmed får Lars Stugemo/Kalle Lexe chans att köra mot en F1-legend, inte varje dag detta inträffar…

*

Amerikanske rallycross-åkaren Travis Pastrana jobbade hårt för att få över Hayden Paddon till USA och köra Oregon Trail Rally framåt sommaren.

Än så länge vet ingen om han lyckas men Paddon verkar inte ha så mycket på sin agenda framöver, så vem vet. Men Pastrana nöjer sig inte med ”The Kiwi” utan vill gärna se även andra WRC-åkare i Oregon. Lär dock bli svårt då tävlingen krockar med Portugals WRC-bidrag. Blir nog lättare att få över en annan drömduo, Petter och Oliver Solberg kan jag tänka…

*

Normalt sett brukar Joakim Roman vara först med anmälan till Rally Sweden men i år blåstes han på detta av Anders Karlsson. Idag är bara fem förare anmälda och bland dom de verkliga Rally Sweden-veteranerna, bröderna Lars och Ulf Storm.

Det blir vår 29:e start, berättar Ulf och tillägger.

Kunde ha varit 31 starter, dessutom på rad men på grund av sjukdom i år och tekniska skäl 2017 så kom vi inte till start. 

Bröderna Storm har dessutom mer nyheter att berätta.

2019 blir det dessutom full SM säsong i en Peugeot 208 R2!

*

I morgon blir det officiell tävlingspremiär för nya Volkswagen Polo R5 i Skandinavien och det är så klart Johan Kristofferson som sitter bakom ratten medan Stig Rune Skjaermoen sköter notläsningen i norska Romjulsrally. Runt 80 startande kan NMK Elverum glädjas åt,  som plockat ihop sex vintriga sträckor på dryga åtta milen totalt.

Intressant start gör f.d Asia Pacific-åkaren Robert Blomberg, som vanligt med Lars Andersson till höger. Weng-Mitsubishin är nu utbytt och Trollhätteparet sitter i f.d Fredrik Alsdals Skoda R5. 

Frågan är om ”di svenske” orkar matcha hemmaföraren Frank Tore Larsen i sin R5-Fiesta? Numera WRC-rutinerade Torstein Eriksen sköter kontoret som före Mads Østberg hade en permanent plats hos Larsen. Han och Kristoffersson går ut först i fältet som ger sig iväg 12.00. 

*

Med detta trevlig helg och på lördag återkommer Joakim Sjöberg mer om sitt liv som co-driver.