Tom K. har fortsatt chans på seger, många R5-bilar igång, Berthling ny SBF-ordförande, svenskt i topp på Nysumbanen, 95:a med bucklor, Albin Belgien-fyra, Green kämpar för Sandviken och WRC-vinnare i Simrishamn.

Blogg

Efter en sådan här helg som senast känner man sig nästan helt utpumpad med både WRC, Rally-SM, mästerskapsrally i övriga grannländer, rallycross i Danmark, Historisk RacingKinnekulle, SBF:s Förbundsmöte plus även lite andra smårallyn. Är då konstigt att man känner att man inte riktigt räcker till? Ska försöka äta i kapp lite grann och börjar med Tom Kristenssons tråkigheter i Rally Estonia. Har fått en del frågor om detta innebär att Tom och Joakim Sjöbergs segerchanser i J-WRC nu är borta? På detta kan jag bara svara nej, men så klart var det inte positivt att bara få med sig en enda VM-poäng från Tartu. Fyra deltävlingar ingår i serien och av dessa räknas tre plus att i finalen Renties Ypres Rally Belgium räknas poängen upp med 1,5.

Foto: Junior-WRC

Alltså är det jätteviktigt att ta sig i mål de båda återstående för Tom och görs bara detta så lever fortsatt drömmen om den R5-Fiesta som är första pris.Tom konstaterar också.

    Det är bara att använda, det sportsammanhang klassiska uttrycket, bara att bryta ihop och komma igen. Om någon dag så ser vi fram mot nästa deltävling på Sardinien i början av oktober!

    Däremot ser det mörkare ut för Pontus Lönnström som ligger på tionde plats med bara sex inkörda poäng. För honom och kartläsare Stefan Gustafsson gäller det nog att istället fokusera på SM-guld genom att vinna finalen i Sandviken. 

    *

    Lite kul fakta kring helgen där 229 R5-bilar var igång samtidigt på 23 tävlingar i 13 länder. Bilarna fördelades så här , 115 Skoda, 32 Ford, 29 Citroën, 25 Polo och så Hyundai med bara 15 exemplar av R5 i20 där Ole Christian Veiby/Jonas Anderson använde en i Estland.

    Foto:: Hyundai Motorsport GmbH

    Dessutom fanns där några udda bilar som till exempel de danska Peugeot R5 som kördes i Cimbern Rallye. 

    *

    Årets stora snackis i vår bilsportvärld har varit den kritik som restes från SBF:s revisor angående bland annat den omdiskuterade USA-resan 2019. Kritik som gjorde att ordförande avgick med omedelbar verkan och det blev lite hela havet stormar innan saker och ting lugnade ner sig framåt sommaren. Men när det på grund av Corona framflyttade Förbundsmötet nu skulle hållas i helgen var det en del som hoppades på ”revolution” med en helt ny styrelse. Andra hoppades på ett något lugnare möte och om jag förstått rätt, så gick det nog mer den sistnämnda gruppens väg i söndags. Förbundsmötet föregicks av ett förberedande mötet under lördagen och när det så blev ”show time” dagen efter, betades Verksamhetsberättelsens punkter snabbt av. Ett stopp blev det på frågan om styrelsen skulle beviljas ansvarsfrihet vilket krävde omröstning. Denna slutade i 25 röster för att inte bevilja ansvarsfrihet mot elva som ställde sig bakom styrelsen. Den stora frågan om att minska ner distrikten till bara fyra drogs tillbaka för fortsatt diskussion.  

    Foto: SBF

    Efter detta röstades en delvis ny styrelse fram  och en ny ordförande Magnus Berthling som röstades i enhälligt. Lämnar från tidigare styrelse gör Daniel Nyman, Örjan Eriksson och Anna Elgtorp som efter förslag från sittande Förbundsmöte ersätts av Fredrik Wakman. Förslagen från valberedningen Maria Björk Svensson och Roger Engström röstades enhälligt in som ledamöter i Förbundsstyrelsen.  Tillträdande ordförande Berthling är en van styrelseordförande där han bland annat har rollen inom Lekia-koncernen innan han kommer nu in i bilsportens värld. 

    Först ett jättetack för förtroendet. Jag brukar säga att jag har ett mantra som säger att det som är enkelt är tråkigt och det som är svårt roligt och detta kommer bli svårt och med det kommer det även att bli riktigt roligt, förklarade Berthling. 

    Vi har helt klart en del svåra men även akuta frågor framför oss vilket gör att vi verkligen måste vara på tå nu.

    Efter detta vädjade han om sakliga diskussioner och inte minst viktigt, att hålla god ton i dessa diskussioner.

    – Jag ser fram mot att komma igång och arbeta med Anna och övrig personal på kansliet och försöka lära känna dem. 

    Även om Berthling inte är någon bilsportprofil har han ändå besökt åtskilliga tävlingar un der 40 år och då även noterat en märkligt sak.

    Jag har aldrig fått frågan om jag vill börja med bilsport eller om jag är intresserad av att bli medlem i en förening. Frågor jag fått från andra idrotter och något jag saknar i bilsporten. 

    Han avslutade med ett gott mål för framtiden. 

    Vi måste bli fler och vi måste alla hjälpa till att vi blir fler. Den frågan kommer jag att driva! 

    *

    Rallycross är inte någon dominerade sport i Danmark men kanske kan det bli bättre när nu Rally X Nordic i helgen körde finalen på Nysumbanen. Så klart ett smolk i den danska glädjebägaren att det blev svensk seger genom Oliver Eriksson.

    Foto: Lukasz Szweda

    Trots punktering i finalen och en tredje plats där räckte det till seger.

    Vi har varit så nära de två senaste åren och jag har analyserat vad vi kunnat göra bättre och den här gången fungerade allt perfekt, förklarade Oliver efter vinsten.

    Tvåa slutade finländaren Jesse Kallio och efter honom följde en trio svenskar, Simon Olofsson, Linus Östund och Jimmie Walfridsson. 

    Foto: Yellow Squad

    I Supercar Lites-klassen blev det norsk seger för teamchef Kevin Hansen och Yellow Squad när Henriks Krogstad tog hem titeln. Bäste svensk här blev Jimmie Walfridsson som fyra.

    Foto: Jakub Nitka

    Foto: Jakub nitka

    Blott 13-årige Alex Gustafsson vann CrossCar Junior medan Isak Reiersen tog brons i CrossCar, både för JC Raceteknik.

    *

    Racerhistoriska Cupen intog i helgen Kinnekulle Ring med runt 100 bilar. Hoppas jag blir förlåten, men Formel-racing är inte min grej så detta hoppar jag över, däremot gillar jag Standardvagnsracing mer. ”1000-Cupen” är i mina ögon hetast men här kom bara 14 bilar till start. Vann gjorde blekingen Per Skårner med sin Abarth före Per-Ola Persson och med Ulf Svensson som trea.

    Foto: Racehistoriska Klubben

    Fast mest bucklor om än inte av finare valör fick Mats Berglind som hade härlig fart i sin udda Saab 95. Tyvärr blev farten lite väl bra och det blev en tre-varvs rullning med ”95:an” men lyckligtvis kunde han själv ta sig ur vraket.

    Jag fick några sprickor i revbenen, men annars mår jag bra. Bilen ser illa ut, men jag skall göra ett ordentligt försök att få den raceklar igen, förklarade Berglind efter kraschen.

    Foto: Racehistoriska Klubben

    I den större ”65:e-klasen” blev det även här seger för Skårner. I GT-klassen gjorde Tomelilla-ikonen Rolf ”Myggan” Nilsson comeback då han skulle hjälpa Tommy Bencsik, Yngsjö  att sortera ut hans nya Lotus Elan. Tydligen var det inget fel på bilen, för ”Myggan” vann före Bengt-Åke Bengtsson och Bencsik. Tyvärr inträffade en tråkig och ganska onödig incident i samband med att Mikael Frieberg skulle bli varvad. Han fick en touch som gjorde att han körde in i Anders Schildt. Både Frieberg och Schildt tvingades bryta med skador på sina bilar. ”Myggan” vann även andra racet. I det nyaste standardbilsheatet var Anders Berger fullkomligt överlägsen i kvalet och även när det blev racedags. Claes Andersson i den för racing udda Opel Kadett GT/E var lika säker tvåa i båda racen. Nästa tävling cupen körs på Falkenberg den 18-20 september och även där är det utan publik.

    *

    Det var inte bara Viktor Gustavssons EM-guld som Kristianstad Kartingklubb kunde glädja sig åt i helgen.

    Foto: Tommy Svensson

    I Genk körde även Albin Stureson i klassen ”Academy” där han slutade som fin fyra av 26 startande. Före sig hade Albin en amerikan, en engelsman och en fransk förare.

    *

    Nu är anmälan stängd för finalen i Rally-SM 2020, Rally Bilmetro i Sandviken den 18-19 september. Återigen ett endags-rally och som de tidigare efter Coronans intåg blir det publikfritt. Inte så konstigt att det är med lite färre startande än i Hässleholm och Linköping då en del förare redan insett att året är förlorat. Nu är där 75 anmälda i SM-klasserna och den här gången var det inga problem att få in R1-klassen som är 24 bilar stor. Noterbart är att R5-klassen innehåller bara åtta bilar men där topptrion PG Andersson, Mattias Adielsson och Stig Andervang alla är anmälda.

    Foto: Johan Green Motorsport

    Tidigare SM-tvåan i Trimmat 2WD, Johan Green från Hässleholm föll ner till tredje plats efter sin avåkning i helgen. Nu hälsar ”Kalle” dock att jobbet är i full gång för att få Toyotan på hjulen igen till Sandviken. Främsta målet är att hålla Vimmerbys Viktor Karlsson bakom sig och därmed rädda en bronsmedalj.

    *

    När vi ändå är inne på SM så reagerade en av domarna i Linköping, Lars Mattsson starkt på att jag igår skrev om Thomas Thunströms uteslutning på grund av för låg vikt på Skodan. Han gjorde mig uppmärksam på att det inte var domartrion som uteslöt Thunström utan tävlingsledningen och la även till.

    Dessutom såg han själv när bilen vägdes och borde förstå vad som händer om bilen är för lätt under tävling…

    Motorbloggen ber om ursäkt för den lite klumpiga formuleringen.

    Foto. privat

    Betydligt trevligare är att kunna berätta att Kristian Lindberg från Simrishamn är lite av ”WRC-vinnare”.

    Jag svarade på en tips-tävling på www.wrc.com om Toyota Gazoo Racing, berättar Kristian.

    Det var frågor om teamet sedan de började tävla med Yarisen och första pris var en fälg som Elfyn Evans vann Rally Sweden med.

    Att det blev en Simrishamnare som skulle vinna är nästan otroligt med tanke på att tävlingen gick ”world wide”, men så blev det konstaterar en väldigt glad Kristian.

    Idag anlände den till Simrishamn, med autografer på framsidan och lite grus kvar på insidan av fälgen!

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se