Tom K. fick bryta med Adam, tätt och tufft i tyskt WRC, SM-tipset till Kolsva och mycket om Kullings test med "Standarddäck"!

Blogg

Tyvärr fick Hörbyföraren Tom Kristensson och kartläsare Henrik Appelskog sämsta tänkbara start ADAC WRC Rallye Deutschland i delen för ”Opel Adam Cup” när man åkte av och bröt redan på tredje sträckan.
Vi är okej och tror inte det är så farligt med bilen heller, berättade Tom direkt från sträckan ”Mitelmosel 1”.
Vi hoppas på omstart i morgon!BloggTom kopia 17
Efter de två första sträckorna där Tom tog det lite lugnt för att inte riskera något låg Audex-Adam #201 fyra, fem sekunder bak ledande dansken Jacob Madsen/Line Lykke Jensen. Så på den tredje sträckan slog oturen till med full kraft.
Vi slog i lite vänster bak i början av sträckan och tyckte sedan att något kändes fel, berättar Tom.
Efter det satte sig inte bilen riktigt vid inbromsning och så…
I en skarp vänsterkurva gick det rakt fram för Hörby-Adam och nerför en liten slänt där det tog stopp. För ögat inga dramatiska skador och nu hoppas man alltså på omstart.
Absolut, när väl bilen kom upp på vägen körde vi ut från sträckan!
Efter de första fem sträckorna tre återstår av dagen, leder fortfarande Jacob Madsen och som i händelse av seger i ”tävling 1” knaprar in kraftigt på Toms ledning. Tvåa är tysken Julian Wagner 21,5 sekunder efter och som trea belgaren Romain Delhez. Cuptvåan, Calvin Beattie har det jobbigt och ligger braa femma, 39 sekunder efter den snabbe dansken.

*
Så fick då Kris Meeke uppleva ett rent skräckscenario när han inledde ADAC WRC Rallye Deutschland genom att redan på första publiksträckan träffa ett cementblock med höger framhjul. BloggMeekeStyrningen på hans Citroën knäcktes och det blev bärgningsbil ut från Saarbrücken för Meeke och co-driver Paul Nagle. Med den här starten är han så klart helt väck från allt vad toppstrid heter och frågan är om detta även var inträdesbiljetten till Arbetsförmedlingen, kategorin ”arbetslösa rallyförare”. Det enda som kan rädda honom kvar i WRC nu, är att Yves Matton trots allt ser hans kvaliteter som förare (stabilitet är inget av dom) och ger honom nytt kontrakt innan säsongen är över. Detta skulle kanske som Ari Vatanen menade ge honom lite självförtroende och lugn inför avslutningen av årets Rally-VM.

*
BloggMikkelsenSom ytterligare salt i såren så ledde ”gökungen” hos Citroën, Andreas Mikkelsen rallyt efter sex körda sträckor. Om ”daten” med betongklumpen var skräcken för Meeke så vore en seger för Mikkelsen i den ”utdömda” C3 WRC att spika fast kistlocket för nordirländaren.
Nu har norrmannens visserligen halkat ner till andra plats efter sträcka sju men bara med 4,5 sekunder upp till ledaren Ott Tänak, var Mikkelsen nöjd vid målet.
Tycker vi gjorde en riktigt bra sträcka och jag är mycket glad över att vara i den här positionen så här tidigt.
Mikkelsen som startar långt bak har haft stora problem med all lera och sten som konkurrenterna före drar upp när man genar. Att trots detta vara med i toppstriden imponerar och nu ser Andreas bara framemot lördagen.
Då får vi bättre startpostion och slipper mycket av det hala…Bloggtänak
Nye ledaren Ott Tänak upplever sträckorna som ”very tricky” och till detta bidrar så klart det häftiga regnen som dra fram över tävlingsområdet. Som en följd av detta menar Tänak att han tagit det lugnt, kanske lite för lugnt.
Kanske är det så och jag borde ”pushed more” men vill så gärna ha ”clean run” utan dumma misstag…
Trea så här långt är Sebastien Ogier och detta bara nio sekunder efter Mikkelsen. Sedan hopp till fyran Thierry Neuville som även haft lite strul med avåkningar och hit skiljer nästan halv minuten.BloggSordo
Värre är det för teamkompisen Dani Sordo som tog en sträckseger och sedan direkt efter detta flög 40 meter ner i en ravin, ”game over” för dagen åtminstone.
Försvann gjorde även Toyotas Esapekka Lappi men inte så långt ner men ändå utan att lyckas få upp Yarisen ur diket för egen maskin. Jari-Matti Latvala fick uppleva konstiga motorproblem, kan det vara samma som i Finland kanske? Därmed ligger han nu bara åtta och knappt två minuter efter.

    *
    BloggTidemandI WRC2 är det Jan Kopecky som faktiskt totaledde rallyt efter sträcka ett som är snabbast med R5-Skodan. Det svenska guldhoppet Pontus Tidemand/Jonas Andersson håller stabilt andra platsen, 14,5 sekunder efter. Trea är Eric Camilli, Ford och fyra Pontus värste guldutmanare Teemu Sunninen.
    Emil Bergkvist och Ola Fløene har det jobbigt med sin Citroën och ligger precis utanför ”topp-tio”.

    *
    När PG Andersson och Trafikverket råkade i kollisionskurs med papperna på hans nya WRC Skoda blev plötsligt Kolsvarundan en helt öppen affär när det kommer till seger i Trimmat 4WD och så klart även totalsegern. Kul är att klassen faktiskt är tävlingens största med över tjugo ”fyrkrafsare” anmälda. Något som så klart gör veckans SM-tips än svårare än vanligt.
    Trimmat 4 WD.
    1. Mattias Adielssson Mitsubishi
    2. Tobias Johansson Mitsubishi
    3. Jörgen Jonasson Skoda
    Tror på en stenhård fajt mellan de bägge Mitsubishi-åkarna där dagsformen på bilarna troligen kommer att avgöra. Vad gäller ”skillsen” bakom ratten är nog de båda jämbördiga så den Mitusibshi som krånglar minst under helgen blir den som först rullar över målrampen
    Trimmat 2 WD.
    1. Pelle Willén Toyota
    2. Robin Sandberg Toyota
    3. Kristian Johansson Golf
    Nu fick inte Pelle gehör från SBF över sin protest i SSR där hans Toyota blev trehjulig och nu söker han full revansch vilket jag faktiskt också tror han får.

    Anders Åberg och Björn johnsson, hässleholms mK i South Swedsih Rally
    Otrimmat 2WD.
    1. Anders Åberg Peugeot
    2. Mikael Jirvelius Ford
    3. Johnny Andersson Peugeot
    Håller mitt tips så kan på söndag Åberg och Björn Johnsson titulera sig Svenska Mästare…
    J-SM Otrimmat.
    1. Daniel Röjsel Ford
    2. Elias Lundberg Peugeot
    3. Sebastian Johansson Ford
    En jättefajt att vänta mellan två av de allra största talangerna i svensk rallysport. Måste välja en av de två och det får blir Röjsel som absolut behöver full pott om inte Lundberg ska knipa guldet redan i helgen.
    J-SM Trimmat.
    1. Pontus Åhman Opel
    2. Marcus Theorin Suzuki
    3. Andreas Persson Renault
    Tyvärr Marcus en Suzuki kan i mitt huvud aldrig placeras före en Opel

    *
    I Kullingstrofén genomfördes mig veterligen den allra första mer omfattande testen av ”Standarddäck” med eldsjälen Conny Hansson som pådrivare. Skälet är enkelt, dagens ”värstingdäck” hotar mer eller mindre att döda sporten då fler och fler väghållare intar en negativ attityd mot att låna ut sina vägar till specialsträcka. Med den inställningen behöver man inte vara Nobelpristagare för att räkna ut att något måste göras och det relativt snabbt. Om inte, finns risken att rally som vi tänker oss det idag att i framtiden istället enbart handla om korta sprinttävlingar, kanske med folkrace/rallycrossbanor som grund. En framtid som åtminstone inte jag tycker känns så kul, eller? På bilden är det en 940 Grupp H som släppte upp kopplingen dessutom BloggDäckutan att ge full gas och detta på en stenhård väg i Snapphanerallyt. Resultat två  centimer djupt spår…
    Tänker klippa lite ur slutrapporten från testen och börjar med,”Testförutsättningar. 139,6 km totalt, 47 km SS. Sol, ca +20 grader, delvis blåst, mestadels torr och hård väg. Ca 4 km SS-väg av ”sämre kvalitet”.
    Alla däck, utom Radar, rund skuldra, dubbfria vinterdäck. Däckkostnad: Knappt 500:- inkl. moms. Vikt på däck ca 8,5 kg”.
    Däckfabrikaten som testades var Radar, Nankang, Tigar och Westlake dessa monterades på allt från Suzuki, Grupp H 940 och Mitsubishi.
    Conny har ”kokat ner” testpiloternas omdöme vilket enbart kan beskriva som positivt.”Förvånansvärt bra. Känner förtroende för däcken. Möjligen om man kommer ur spår så kan sidogrepp vara något sämre.
    Slitaget gick ej mäta ens med mikrometer, Ser mycket positivt på detta. Går utmärkt åka på lite sämre sidofäste, som det är när det är lerigt. Slitaget inga problem alls. Utmärkta för en motorsvag bil. Absolut något att satsa på. Positiv känsla överlag. Mycket litet rullmotstånd”.
    De fem som testade skriver, ” Vi som deltagit i denna däcktest, och många fler, ser ingen som helst anledning att inte införa denna form av däck i rallysporten. Som om någon form av Messias ska komma och lösa däckproblemet. Nej det går inte längre blunda/gömma sig/sticka huvudet i sanden/låtsas det regnar.
    Vad skulle hända om vi ändrar till standarddäck? Jo att vissa beklagar sig å det grövsta, några kommer sluta. Det är dom med mycket god ekonomi som investerat i svindyra bilar och tror att dessa inte är körbara på andra däck än modell WRC. Men, är det dessa vi ska värna om i framtiden?”.
    Även Conny gjorde en ”fältstudie” och berättar.
    Jag har studerat i samma kurva, samma position på tre 940 Grupp H och kan konstatera att bil 901 hade mindre/kortare grussprut. Stänkskydden viker sig inte bakåt som på de andra två med ”vanliga rallydäck”. Dessa tre startade i närhet av varandra.
    Noterbart var även att i starten ”sprätte” en Grupp H 940 med dagens däck längre än vad bilen med standarddäck gjorde.
    En så klart icke helt vetenskaplig slutsats var även att standarddäcken på Grupp H-bilen beräknades ha en livslängd på cirka tio SS-mil under förutsättning att man skiftar fram och bak.
    Conny har summerat testen som han nu skickat till Rallyutskottet med (lite kortat) slutklämmen, ”Dessa däck som vi testat, liksom den test som gjordes 2016 i Varvloppet/Marknadsnatta och i april 2017 har visat sig vara alldeles ypperliga i det mesta, förutom sämre sidogrepp. Det är väl också där vi har en önskan om lägre kurvhastigheter.
    Vi har ju idag samma däck som WRC åkte på för ett antal år sedan som är utvecklade att klara t.ex Grekland och Cyperns dåliga/steniga vägar. Att GruppE kör på samma däck som WRC-bilar är ju verkligen konstigt. Att sedan AppK också tillåts åka på ett däck som är utvecklat för WR när allt annat ska vara tidstypiskt är ju verkligen förvånande. Hur tänktes det här? Troligtvis inte alls. ” .Avslutningen innehåller även synpunkter på ”gening” som kanske kan komma att minska med standarddäck. ”Denna gening är ju kostsam både för den tävlande genom mer punkteringar och arrangören genom en ökad kostnad genom högre startavgift. En uppskattad kostnad på gening per dike är ca 1000-1500:- för grävarbete, tillkommer grus, brunnar, fiberledning, fiberskåp, och rörledningar som kan ha skadats. På SS 1 i Kullingstrofèn var där cirka 25 dike det genats, många runt 1,5 meter in. Blir en nätt liten summa för arrangören och detta på bara en enda SS!!
    Nu har testet hamnat på Rallyutskottets bord och onekligen blir det spännande att följa fortsättningen, för det blir väl en sådan…

    *
    Därmed avslutar jag dagens långa Motorbloggen. I morgon lördag kan ni hämta andan för då blir det ingen, späckat jobbschema sätter stopp. Trevlig helg.