Blogg

Tom bjöd meckarna på pizza och är ny i "VSHH", skillnad mellan Gävlemål vs. skånska och gnäll i WRC!

I går firades det med bjudpizza när Opelmekanikerna dragit i sista bulten i Tom Kristensson och Henrik Appelskogs ”nya” R2 Opel Adam. Efter pizzorna som Tom och Henrik bjöd på väntar reken i helgens Barum Czech Rally Zlin innan det drar i gång med ”Q-stage” tidigt fredag. Att det blev rally i helgen var inget Tom trodde på själv avslöjar han för ”ERC News”. Killarna hos Holzer Motorsport som bygger bilarna gjorde en fantastisk insats, började direkt på en tom kaross (lite kul, tom kaross) och efter att antal timmar var en ny R2 Opel Adam ”race ready”.

När det konstaterades att bilen var helt förstörd gick det upp för mig att det nog inte blir något start i Tjeckien. Mitt team lugnade mig direkt och sa ” ”will fix it”. 

Man höll vad man lovade och nu är nya bilen på plats i Tjeckien.

Precis som det ryktats saknas portugisen och tidigare rallyledaren Diogo Gago och därmed klassar ERC:s ”media office” Toms teamkompis och ledaren i Junior u.27, Martins Sesks som lite favorit. Själv väljer dock Opel-åkaren att hålla en lägre profil.

Motståndet är tufft och allt kan hända, menar den unge lettländaren.

”Träningspasset” i Rallye Deutschland där han hade problem med bränslematningen gav ändå positiva känslor och visade än en gång att Opel Adam är en bil med stor potential i R2-klassen, menar Sesks.

Nu är det upp till mig och min co-driver Renars Francis att få ut max av paketet och detta på varje sträcka…

För Tom och Henrik blir de tjeckiska asfaltvägarna en ny upplevelse som man än så länge enbart studerat via olika in-car-filmer.

Sträckorna verkar både krokiga och snabba, helt annorlunda mot de andra asfaltrallyna vi kört tidigare, menar Tom.

Rallyintresset i Tjeckien är stort och att det kommer att bli storpublik som väntar i helgen är ingen överdrift.

Hört detta och att det ska vara fantastisk stämning så jag ser verkligen framemot att komma dit, menar Tom.

Det som hände i Tyskland (bild från Håkan Bercic) är glömt sånär som det positiva fram till kraschen. Istället tänker Tom hellre på andra platsen senast i Rom och ERC.

Som vanligt blir det häftigt motstånd för att köra för seger, det krävs ”a perfect job” för att komma på pallen och det är detta vi siktar på att göra, avslutar Tom.

*

I Rom gjorde Sindre Furuseth och Jim Hjerpe ERC-debut med sin norska R2 Opel Adam. Tråkigt nog  packade motorn ihop när man var på väg in i toppstriden.

Nu måste vi hitta helt ny set up på bilen då sträckorna skiljer sig helt från de utanför Rom, menar Furuseth.

Noggranna förberedelser är helt nödvändiga om vi ska vara med i toppstriden…

Furuseth är dock inte blygsam inför Barum,  stärkt av insatsen i Rom.

Seger är ett realistisk mål för oss så vi går ”all in” för att det ska bli så! 

*

Noterbart är också att av de runt 20ERC- anmälda R2-bilarna är det enbart Opel Adam och Peugeot 208 som används. Lite märkligt med tanke på hur hårt M-Sport Poland ändå satsar på att få ut R2-Fiestan på marknaden. Dessutom en bil som borde ha draghjälp av att även vara den som körs i Junior-WRC.

I klassen finns även två tjejer, spanjorska Emma Falcon och brittiskan Catie Munnings. Falcon fick en tung start då motorn rasade i hennes R3-Citroën under gårdagens test. Goda råd var dyra och till spanjorskans hjälp kom hemmaföraren Ondrĕj Bisaha som lånade ut sin  reservmotor. Schyst gjort så klart även om han inte själv skulle köra i rallyt så ändå. Därmed har Falcon möjlighet att försvara sin 27 poängs ledning över Munnings i ”ERC Ladies”.

Udda och exotisk är sista föraren i startlistan. Med nummer 81på bakre sidorutan kör  Ragnar Bjorngaroson från Island som dessutom är ensam med R1-bil, Citroén.  Än mer exotiskt är att det i listan även finns trea anmälda ekipage från Taiwan, två kör Peugeot 208 och den tredje en Renault Clio R3T.

*

Till Tjeckien tar sig även Eyvind Brynildsen med i Mads Østbergs Citroën asfaltuppvärmda Torstein Eriksen. Dock saknas fyran i ”Junior U.28”,  Fredrik Åhlin och Joakim Sjöberg i listan som omfattar totalt 30 R5-bilar inklusive Dani Sordo som gör ERC-debut med Hyundai i20 R5. ERC-delen innehåller 82 bilar som kompletteras med den nationella delen med mestadels tjecker och ungrare vilket ger totalt 136 anmälda.

*

När Tom och Henrik drog i en av de otaliga ”hinkelsteins” på ”Panzerplatte” blev man samtidigt medlem i klubben ”Vi som hatar hinkelstein”. En av de senaste mera namnkunniga i klubben ”VSHH” är Citroëns Stephane Lefevbre som mer eller mindre delade en C3 WRC här för två år sedan. Men kanske allra mest känd är Petter Solberg och Phil Mils som 2004 verkligen fick anledning att gå med i VSHH. Med  WRC-Subarun gjorde Petter det som han utan tvekan själv beskriver som sin värsta krasch någonsin. Att både han och Mils dessutom kunde gå ifrån vraket helt oskadda är helt obegripligt. För Tom och Henriks skull kan man även hoppas att dom följer upp sin biljett till VHSS på samma vis som Petter, då han vann Rally Japan som kördes efter hinkelstein-daten…

*

Om nu Solberg fortsatt köra i WRC hade han haft chans att upprepa sin seger i Japan då det nu är mer eller mindre helt klart att Rally Japan återkommer i WRC-kalendern redan 2019. Bara ett formellt godkännande av FIA återstår och i oktober lär alt vara klart. Skillnaden mot när Solberg vann är att japanerna väljer att köra på asfalt när man flyttar till Honshu några timmars resväg från Tokyo. Lite mer osäkert är det om Chile får plats i kalendern redan till nästa år. Oavsett vilket så kommer man troligen att utöka till 14 deltävlingar och den som lever farligt är precis som jag tidigare meddelat Tour de Corse.

0.gif

En trolig förklaring till att jag missuppfattade Martin Berglund vid målgången av Rally-SM i lördags måste vara skillnaden mellan för en skåning, svårförståeligt Gävlemål och klockren tydlig och välljudande skånska. Jag hävdade nämligen att Martin sagt att Hovdala hade exakt samma sträckning 2018 som för två år sedan när PG Andersson vann både sträckan och Snapphanerally. Helt fel rättar Snapphanerallytvåan.

Sträckan ”Algustorp” (SS3/6) var lika lång i år som då, 12 540 meter och där PG körde på 6,58 minuter medan jag i år hade tiden 6,57…

Berglund vill även kommentera helgen i övrigt.

Jag förstod att folk skulle säga att Johan (Holmberg, min anm.) vann för att Adielsson haft ”problem”och vill bara belysa att jag tyckte Johan gjort en heroisk insats!

*

Brukar försöka hänga med vad en av mina lite konstiga favoriter estländaren Karl ”Kalle” Kruuda håller på med. En annan som satt sig i skallen är tysken Albert von Thurn und Taxis som körde i Rallye Deustchland och bröt. Kör även i Barum med en från Raimund Baumschlagers BRR-team hyrd Skoda R5. Tror inte hyrkostanden är något större problem för mångmiljardär Albert. Men Kalle Kruuda är ingen som drar till Tjeckien, han väljer istället Kina och Rally Baofeng China där han ska köra en Prodrive-byggd Volkswagen Golf.

*

Alltid kul att få lite synpunkter på saker och ting och en som delger sina om ”gnällande WRC-chaufförer” är Leif Persson. Han skriver: ”Efter att ha följt WRC i Tyskland , så kan jag INTE låta bli att reagera på Förarnas ”gnäll” när förardörren öppnas efter att ha kommit i mål på en ss , är det inte det ena så det ngt annat , diffen , bakvagnen , dubbla reservhjul osv , osv . Dubbla reservhjul , du kör transport + en ss , så har man gjort av med bränsle motsvarande vikten av ett xtra hjul . Gnället över att vägen är skitig är ju självvållat genom att dom genar som tokar när dom kör på sträckorna.

Det är ju även svårt att köra in tid när vägkaraktären är så som den är dvs det är väldigt få riktiga vinklar och tvära böjar som gör att man kan göra små misstag och därför både tjäna tid och tappa tid .Det   som gjorde också förvånad var att det inte gjorts mer från arrangörshåll för att förhindra att det genades så som det gjordes. Går det inte att gena så sjunker ju snitthastigheten automatiskt.

Så nu har jag klagat färdigt , det är inte omöjligt att det blir en runda till ”TV-Svängen”.

*

Då passar det bra att avsluta med att det för tillfället är 139 förare som anmält sig till TV-Svängen nästa lördag. Återstår fortfarande runt sex timmar innan snöret dras, så än kan det bli några namn till som vill åka klassikern i Hörby.

.