Tips inför WRC på Sardinien, Tom K. näst snabbast på Shake down", STCC-trio gör upp om titeln på Ring Knutsorp, Ling kan mer än köra rallybil och Bror D. gör comeback i RAC-Rallyt!

Blogg

Medan majoriteten av rallypubliken har egna favoriter till att bli världsmästare så är egentligen teamen åtminstone utåt mindre intresserade av detta. Istället är det Märkes-VM som är det viktiga för dom och de titeln är också mer värd när det ska begäras budget för kommande säsonger. En som inte hymlar med detta är Toyota Gazoo Racings Tommi Mäkinen på frågan vad som händer om det är två Toyota-förare i fajt om seger?

Viktigast är ”the manufacturer title” och då kan man självklart inte riskera att två av våra  egna utmanar varandra och någon kanske kraschar!

Mäkinen är känd för att ogilla teamorder och vill absolut inte tvingas till något sådant i helgen. Men med en så här här tajt topp som i årets serie, är det kanske ändå bäst att inte vara tvärsäker på att några sådana inte kommer att komma från Mäkinen. Inför Sardinien skiljer bara nio poäng mena ledande Toyota och tvåan Hyundai. Som väntat har M-Sport Ford med sina mindre muskler inget att sätta emot, 73 poäng skiljer till Toyota. Drömmen är så klart att göra en dubbel, att vinna både Förar och Märkes-VM och så här långt är det absolut fördel Toyota. Elfyn Evans leder med Sebastien Ogier som tvåa och så regerande mästaren Ott Tänak som delad trea med Kalle Rovanperä. Först på femte plats den som av många pekats ut som förste utmanare, Thierry Neuville. Alltså tre Toyota och två Hyundai i topp-fem och alla fullt kapabla att vinna på Sardinien.

    *

    Rallyt är utan tvekan ett av de allra mest svårtippade i hela serien vilket inte minst Dani Sordos knallseger i fjol är bevis på. Därför blir jag inte alls förvånad om det återigen blir ett otippat namn i topp och jag varnar för M-Sport Fords Teemu Sunninen och Esapekka Lappi. Första dagen av rallyt är fjärran från till exempel Estland med sina ”high speed stages” nu är det mer ”tricky” och tekniska sträckor som väntar.

    Foto: Tommy Svensson

    Med detta är inte heller exakt set-up på bilen lika avgörande som när det går ”fullt på femman”. Med detta utfärdar jag en varning för just Sunninen som haft så förtvivlat svårt att få till det. I fjol lvar det dock ytterst nära då han slutade tvåa på Sardinien och detta första rallyt i par med rutinerade co-drivern Jarmo Lethinen. Dessförinnan hade han vunnit två gånger följd i R5-klassen så nog har Sunninen möjligheter i helgen. 

    Jag har alltid levererat bra här och en tävling jag alltid ser framemot, berättar 26-åringen i #3 Ford Fiesta WRC.

    Nu är han dock lite oroad över att tävlingen körs så sent på året vilket kan göra vägarna lite annorlunda. Men taktiken är som vanligt.

      Jag måste vara riktigt fokuserad och så gäller det att ha en bra set up så att bilen inte tar stryk efter som vi kör två varv utan service…

    *

    Precis som senast i Rally Fafe blev shake down dramatisk och den här gången var det Toyotas Kalle Rovanperä som svarade för detta. Fullt över mållinjen och därmed bästa tid första åket men sedan gick det överstyr. 

    Foto: Toyota Gazzo Racing

    Lite ”ooups” när jag hade för hög fart över mållinjen och lyckades inte få ner farten inför kurvan efteråt, förklarade Kalle efteråt.

    – Vi rullade sakta och inga större skador, men ändå ber jag om ursäkt för det extra jobb jag gett teamet så att de blir okej för i morgon…

    Oliver Solberg var blixtsnabbt ute på Twitter och gav Kalle stöd.

    – Been there, done that, twittrade Fafe-krascharen som tröst. 

    Därmed fick Kalle bara en körning på 3,7 kilometer långa ”Olmedo” vilket innebar en elfte tid. Bäst fart visade istället Ott Tänak och Elfyn Evans som kom i mål på exakt samma tiondel. Trea var Sebastien Ogier att tiondelar efter och fyra fjolårsvinnaren Dani Sordo. Överraskade femma var Hyundais ”rising star” Piere-Loius Loubet, tre tiondelar snabbare än Thierry Neuville. Nu blev inte Teemu Sunninen bästa Ford utan för detta svarade Esapekka Lappi, en tiondel före Ford-kollegan Gus Greensmith och som tia då Sunninen, nästan tre sekunder efter Tänak.

    Foto: Hyundai MSG

    Tid för årets näst sista tips.

    WRC.

    1. Sebastien Ogier Toyota

    2. Thierry Neuville Hyundai

    3. Teemu Sunninen Ford

    4. Ott Tänak Hyundai

    5. Elfyn Evans Toyota

    Fioto: Toyota GR

    Hur har jag kommit fram till detta kanske någon undrar? Kanske så enkelt som när man spelar bingo, ner med näven och dra en lapp med ett namn på. Men jag säger inte att det är så…

    WRC2.

    1. Mads Østberg Citroën

    2. Ole C. Veiby Hyundai

    3. Pontus Tidemand Skoda

    4. Adrien Forumaux Ford

    5. Eyvind Brynildsen Skoda

    Østbergs stabila körning under 2020 parat med sin stora erfarenhet av Sardinien kommer att innebära fjärde raka segern för honom och Torstein Eriksen. Inte minst tiden på shake down visar att paret är heta och de två sekunders marginal till näst bästa. Veiby och Jonas Andersson har haft mycket oflyt i år, men i helgen vänder det och man går förbi Tidemand/Patrik Barth här, men inte i VM-tabellen.

    WRC3.

    1. Jari Huttunen Hyundai

    2. Eric Camilli Citroën

    3. Oliver Solberg Skoda

    4. Umberto Scandola Hyundai

    5. Kajetan Kaejtanowicz Skoda

    Foto: Hyundai MSG

    Svårtippat ”EVO2” men känns som att Huttunen” är på G”. Inte minst sedan dörren gläntats för WRC-styrning hos Hyundai ger finnen extra ”speed” i helgen. På shake down var italienaren Scandola snabbast och många varnar för hemmaförarna så kanske borde han vara tvåa, men så är jag förtjust i Camilli och det fällde avgörandet. Solberg på pallen? Absolut och kanske är längst ner för lågt,  överst vore kanske mer rättvist… 

    Foto: Oliver Solberg

    Junior-WRC.

    1. Tom Kristensson Ford

    2. Marco Pollara Ford

    3. Martins Sesks Ford

    4. Ruari Bell Ford

    5. Sami Pajari Ford

    Foto: Mats Andersson

    Brukar inte vilja tippa Tom och ”Jocke” (Sjöberg) överst men gör ett undantag den här gången. Paret visade hur snabba man är på den enda riktiga sträckan som hanns med i Estland innan motorn rasade. Om talesättet ”blixten slår aldrig ner två gånger på samma ställe” fortfarande gäller så borde SMK Hörby-föraren precis få den odramatiska resa på Sardinien som han så väl behöver. På shake down gick Tom även ifrån sin vanliga taktik med att bara köra en enda gång för att spara både bil/däck och nu blev det två repor. Samma sak för mästerskapsledaren Sesks som var 0,7 sekunder snabbare. Betydligt mer respekt mot öns underlag visade Pajari med 7,4 sekunder upp till Sesks.

    *

    Rallyt inleds i morgon med sex sträckor där de fyra första körs utan service så det gäller att spara på materialet. Under lördagen är det också sex sträckor med samma upplägg, fyra och sedan service, för att avsluta med två sträckor. Söndagen är kortast med bara fyra sträckor på totalt cirka fyra mil.  SVT är återigen på tå och sänder rejält från Rally Italia di Sardegna. På lördag klockan 08.30- 09.30 på SVT2 och 15.00-16.00. Senare fortsätter sändningarna kl 16.50 till 17.50 på SVT1. Söndag, klockan 09.00-10.00 på SVT2 sedan  Powerstage klockan 12.00- 13.30 på SVT1. Som vanligt sammandrag  på SVT1, 17.00 -17.55.

    *

     Lördagen ser ut att bli blöt över Ring Knustorp vilket kan göra STCC-finalen ännu mer spännande och oviss. Som SMK Hörby-medlem hoppas jag att jag ursäktas om mina tummar hålls för Tobias Brink när det ska avgöras om han, Rob Huff eller Robert Dahlgren ska kröna året med en SM-titel. Brink har fördelen av en succéhelg i ryggen som ger honom 153 poäng och ledning.

    Foto: Anders Helgesson

    – Helgen på Mantorp var en av de bästa jag någonsin haft och jag tar med mig den känslan till finalen. Vi har goda förutsättningar, men det kommer att bli sjukt tufft. Nu är det all in som gäller!Tack vare succén får den nyblivna pappan 60 kilo extra i sin Audi.

    – Det kommer självklart att bli tufft när konkurrenterna är så lätta. Men vi vet att vi ändå har en väldigt bra bil och ett starkt team, menar Tobias och skickar även ut en varning..

    -Vi kommer inte att ge någon något gratis! 

    Tvåan Rob Huff skrattar gott åt att Brink nu får 60 kilon mer i Audin än där finns i hans Golf.

    Bra jobbat av Brink, det kommer inte att hjälpa honom direkt…

    Trean Robert Dahlgren har inte på något sätt get upp drömmen om ännu en STCC-titel.

    Vi ligger lite bakom i poängen, men vi har testat på Knutstorp och jag vet att vi är snabba i såväl torrt som blött där, menar Dahlgren som har hög målsättning.

    – Vi har en riktigt bra bil och siktet är inställt på totalsegern!

    Brink Motorsport leder alla tre mästerskapen där Hannes Morin toppar bland juniorerna och teamet i Teammästerskapet.

    *

    Foto: PWR

    En som inte har möjlighet att köra hem mästerskapet men ändå har något att köra för är Mikael Åhlin-Kottulinsky. I fjol stod värmländskan överst på pallen och vill garanterat återuppleva detta…

    *

    Foto: STCC

    Två nya namn  dyker upp på Söderåsen, kartingmästaren Kevin Engman gör debut i klassen med den Audi som Magnus Gustavsen tvingats lämna över på grund av hål i budgeten på grund av Corona. Även PWRC-basen Daniel Haglöf hoppar in och  kör ”Poker” Wallenbergs Cupra. 

    *

    Men det är inte bara STCC TCR Scandinavia som gäller på lördag utan även Porsche Carrera Cup Scandinavia och V8 Thundercars. I Porsche-gänget är redan Lukas Sundahl klar segrare och detta för tredje året i rad. För tredje gång hoppar även Johan Kristoffersson in som ”Gästförare” i Fragus Motorsports bil. Han blir inte ensam ”gäst” utan även norske Red Bull-junioren Dennis Hauger är tillbaka i Carrera Cup efter ett fint gästspel i Anderstorp tidigare i år där han bokfördes för tre tredjeplatser. Även Rasmus Lindh kommer in som gäst och detta direkt från USA och IMSA Prototype Challenge som han kört i väntan på att Indy Lights ska återstarta våren 2021. 

    *

    Foto. Torsten Haappala

    Ring Knustorp kommer även Torsten Haappala att dyka upp med sin filmkamera i syfte att få till en utbildningsfilm för Racingtekniker. 

    – Filmen blir en Racing-version av den ”Besiktingstekniker-film” som vi gjorde för Rally i våras, berättar Torsten.

    Detta för att skapa intresse  för nya förare och besiktningstekniker som sporten så väl behöver.

    Torsten kommer att följa både Brink Motorsport och Lestrup Racing under helgen men även något av V8-teamen kommer att synas på filmen.

    Vi vill visa att det inte är jättesvårt att komma in i sporten den här vägen och alla vet hur viktigt det är med nya frivilliga, avslutar Torsten. 

    *

    Ber att få gratulera f.d Opel-föraren och rörmokaren Karl-Bertil Ling från Kolsva som fått ta emot utmärkelsen ”Årets Kolsva-företagare 2019”. Med detta är Karl-Bertil även med i slutstriden att bli ”Årets Företagare i Västra Mälardalen”. Där hoppas vi det inte slutar som det gjorde med den svarta Opel Rekorden…

    Foto: Tommy Svensson

    *

    Välkände rallyprofilen Bror Danielsson ska den 16-1 8 oktober göra comeback i ”RAC-Rallyt” och detta med en Audi quattro. Via inbjudan från rallyledningens Tim Nash får Bror full uppbackning i den historiska klassen. 

    Foto: privat

    -Jag trodde först att jag drömde när jag fick inbjudan och var tvungen att dubbelkolla med mina vänner i England, men när även RAC-rallyts topptjänsteman Tim Nash bekräftade förstod jag att det var på allvar, berättar Bror.

    Det var några år sedan jag körde RAC-rallyt i England som jag kört tio gånger och vann grupp 1 1973 och var då totalt topp 10.

    Söndagen den 18 ktober ger sig Bror iväg från Bath med #9 på sin Audi som en av de 150 startade. Tävlingen kommer att vara Corona-anpassad och följer de guidelines som UK har för sin folkhälsa.

    Jag körde RAC-rallyt 1983 senast och det skall bli en sann glädje att få medverka igen. Mina ambitioner är få göra ett riktigt bra rally och även att få ta del av gamla bekanta på plats.

    Audin han ska köra är en replika av Walter Röhrls bil från Monte Carlo-segern 1982. Inte riktigt  lika vass version körde annars Bror i hemamtävlingen ”Svensk Rallyt” i slutet av 80-talet och hade en jätte fajt med Lars-Erik Thorp.

    Detta känns helt enormt då Röhrl och jag körde i samma team (Opel) under 70-talet, avslutar Bror.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se