Tidemand till Rally Sweden, Veiby och Gryazin Hyundais namn i WRC2, Tom och Pontus får 13 konkurrenter i J-WRC, vinter finns i Vännäs men var mer, Johan K. värmer i Sigdal och Gundersen kör Euro RX i Supercar.

Blogg

När detta skrivs har anmälan stängt för Rally Sweden med 50 namn i ”entry list”. Behöver dock inte vara den slutgiltiga listan då där ändå brukar komma till ytterligare namn efter stängning. Noterbart är att det är väldigt tunt i Historic Rally Sweden där det bara är drygt 20 bilar anmälda och där garanterat mildvädret spelar in. Det ryktas dock om att förlänga anmälningstiden. En som anmält sig i god tid är äkta paret Ted och Katharina Malm från Veberöd som nu fått de flesta pusselbitarna på plats.

Foto: Malms Motorsport

Egentligen är det bara däckfrågan som ännu inte är löst enligt Ted som parallellt med detta även kämpar mot sin cancer och att få allt på plats inför Volvo Euro Cup.

    Jag har hela tiden vetat om att på ett  eller annat sätt skall vi ta detta projektet i mål, men jag har inte vetat riktigt hur. Därför är det extra roligt att vi lyckats med pressad tid att få ihop budget och bil!

    *

    En riktig knall och en kul sådan kom just före stängningen i Karlstad, när Pontus Tidemands namn plötsligt dök upp i listan. Med Patrik Barth i högerstolen på R5 Skodan är paret anmälda av tyska ERC-mästarna TOK Sport WRTsom även lotsade Chris Ingram till EM-guld. Måste erkänna att jag inte såg denna riktigt komma även om Pontus vid flera tillfällen menat att R5 i WRC2/3 är det mest naturliga steget med tanke på hur WRC-världen ser ut i år. Även om det är ointressant vad jag tycker i sammanhanget så menar jag att Pontus gör helt rätt i att skifta fokus till ändå något mer jordnära R5-klassen.

    Vi börjar säsongen med Rally Sweden på hemmaplan, som är min absoluta favorittävling. Toksport är ett väldigt professionellt team, säger Pontus.

    Foto: Tommy Svensson

    Senast Pontus körde i R5-klassen var 2018 med Skoda MOTORSPORT och där det blev en andra plats i Värmland.

    Vi har kört i WRC2-klassen i 4,5 säsonger och kände till 2019 att det var dags att ta ett steg upp och prova på WRC. Så vi körde fyra tävlingar ihop med M-Sport Ford, men det var inte lätt att komma in i dagens bilar och kunna utnyttja de till max med sin avancerade aerodynamik. Det krävs mycket mer tid bakom ratten i de bilarna, säger Pontus.

    Ser man på rallysporten nu så är det mycket spännande på gång till 2022, och det gäller att hålla sig kvar i sporten och visa upp sig. Att gå tillbaka och köra en R5-bil ger möjlighet att köra mer och att utmana om segrar. Därför väljer vi R5 under 2020.

    Foto: Hyundai Motorsport

    I går var jag lite konfunderad över att Ole Christian Veiby och Nikolay Gryazins framtid med Hyundai i WRC2 syntes först i anmälningslistan till Rally Monte Carlo innan mediaavdelningen i Alzenau vaknade och skickade ut information. Nu är paret även anmälda med i20R5 till Rally Sweden och Hyundai Motorsport berättar,” Hyundai Motorsport will enter two Hyundai i20 R5 ’20 cars into the 2020 FIA World Rally Championship, WRC 2 category. Norwegian Ole Christian Veiby and Russian Nikolay Gryazin will compete in at least eight rounds of the championship”.

    Nu blir det genom estniska ”RedGrey team” som drivs av Markko Märtin och Ott Tänak som Hyundai siktar mot guld i såväl WRC som i WRC2. Så klart är Ole Christian Veiby nöjd och som även i år kommer att ha Jonas Andersson vid sin sida.

    Känns riktigt bra att bli en del av Hyundai Motorsport och jag tror att vi kommer att bilda ett framgångsrikt team ihop.

    Under hösten körde Veiby några tävlingar med Hyundai i Belgien och känner därmed sin nya bil hyggligt. Men med erfarenhet av både Skoda, Citroën och Polon hoppas han kunna hjälpa till att göra i20 R5 ännu bättre.

    Tror min erfarenhet kan vara värdefull i det arbetet, menar Veiby. 

    I fjol vann norrmannen WRC2-klassen i Rally Sweden medan Johan Kristoffersson/Stig Rune Skjaermoen slutade trea, båda i Volkswagen Dealer Team BAUHAUS. Nu är även Johan och Stig Rune anmälda till Rally Sweden men väljer att köra i R5-klassen utanför WRC-poäng med sin Volkswagen Polo GTI. Här får man tuffa utmanare i finske talangen Eerik Pietarinen, Skoda och Jari Huttunen som återigen tar plats i en Hyundai R5.

    *

    Foto: Tommy Svensson

    Som skåning är naturligtvis Junior-WRC högintressant med Tom Kristensson och Joakim Sjöberg i den rödgula huvudrollen (skånska flaggan). Klassen är i Värmland större än i fjol med 15 stycken Ford Fiesta R2T från M-Sport Poland anmälda. Flera välkända namn där nykomlingen Pontus Lönnström/Stefan Gustavsson kan bli en svår nöt för SMK Hörby-föraren att knäcka.

    Foto: Tommy Svensson

    Men där finns flera andra och totalt är där fyra mer än Tom som även körde i klassen i fjol.  I mina ögon är estländaren Ken Torn och lettländaren Marstin Sesks förste utmanare om VM-guldet.

    Foto: Tommy Svensson

    En annan som kan bli tuff och som jag inte hade en aning om siktade på J-WRC, är finländaren Emil Lindholm. Vid sidan av full satsning på Finska  Mästerskapet med Toni Gaardemeisters nya Skoda Evo ska nu även f.d WRC-åkaren Sebastian Lindholms son köra Fiesta i J-WRC. Ett annat namn som dyker upp är rumänen Raul Badiu som i fjol blev känd för sin våldsamma rullning i Rally Finland, något som samtidigt innebar säsongsavslut. Bara vid en snabb blick på de anmälda juniorerna tycker jag mig kunna konstatera att motståndet för Tom och Pontus blir tufft, faktiskt ännu tuffare än 2019…

    Foto: Tommy Svensson

    Även Dennis  Rådström/Johan Johansson är anmäld till sin ”hemmatävling” med R2 Fiesta men utanför Junior-WRC då han står satsar på ERC.

    Foto: Tommy Svensson

    *

    En riktig överraskning kom från M-Sport Ford när man presenterade teamets förare i den tredje WRC-Fiestan, tämligen okände 39-årige litauern Jocius Deividas. Hans cv imponerar inte med fem totalt starter sedan premiären i Wales Rally GB 2008 och den senaste för två år sedan på Korsika med en R2-Peugeot. Vet inte om Lotto i Litauen har haft någon storvinst på senaste tiden men faktum är att Deividas även är anmäld till Rallye Monte Carlo med samma Fiesta som även ska nyttjas i Värmland

    *

    Långtifrån Rally Sweden och en titt mot framtiden (?) så börjar det nu nämnas förare som tänker köra nya el-Corsan i nya ”ADAC Opel eRallye Cup”. En av de första att göra klart för start är finländaren Aki Sahila som efter tre år i franska 208 Rally Cup känner för något nytt. 

    – Det verkar som om att rallyvärlden förändras, åtminstone delvis i den elektroniska riktningen och vii vill också vara involverade i dess utveckling från början, motiverar Aki klassbytet.

    Cupen kommer att köras med tio deltävlingar och där Saarland-Pfalz Rally i augusti blir premiär.

    *

    Vädret till Rally Sweden är som vanligt ständigt aktuellt och än ås länge ser det inte så kul ut men Vd Glenn Olsson är fortsatt lugn och räknar med att kylan kommer inom kort. I ett inslag i SVT Värmland menar Glenn.

     Jag är inte orolig för vädret, bara det inte blir plusgrader in i tävlingsveckan så är det lugnt.

    Vinterläget i Värmland skiftar från ett bitvis grönt Hagfors till mer vinterlikt i Likenäs och på sträckorna in i Norge. Kan inte utan att fortsatt förvånas över de nästan ”Bagdad Bob” likande åsikterna att rallyt måste flyttas från Värmland till mer snösäkra områden som Lima eller Östersund. Kollade SMHI:s snödjups observation och enligt dessa var det noll centimeter snö i Lima och sex centimeter kring Östersund. Även 10-dygnsprognosen såg tämligen lika ut för Torsby och de båda ”utmanarna”, kring nollan plus minus två-tre grader på båda hållen. Inte så vinterlikt där heller alltså. 

    Foto: Nils Östgård

    Ska man hitta vinter så krävs nog att ta sig till Vännäs med omnejd där Nils Östgård rapporterar, ”Skickar med en bild på hur vägarna ser ut kring Vännäs inför Vännäs Plåtrally som körs den 1 Februari och som blir premiär för VOC SverigeSerien. Istäcket är upp till en decimeter tjockt, och minusgrader som är här för att stanna. Banchefen till SM-rallyt säger att det kan bli aktuellt att hyvla av vissa ställen inför SM för att inte få för djupa spår 🙂 Lite mer snöfall så blir det magiskt bra Vännäs Plåtrally!”. Onekligen en ljusglimt i den hitintills så grå vintern 2020…

    *

    Men allra först innan Vännäs och Rally Sweden är det i helgen NM-premiär med Sigdalsrally där Johan Kristoffersson/Stig Rune Skjaermoen får första värdemätaren på hur man står sig mot hemmafavoriterna Mads Østberg, Anders Grøndal och Frank Tore Larsen. Men även för Mattias Ekström utropas en skarp varning till Volkswagen Dealerteam BAUHAUS-föraren. 

    Foto: Christian Gustavsson

    Kul att få tävla igen och mot bra motstånd dessutom. Østberg bör väl vara i en klass för sig, men Ekström ska vi ta en fajt med.

    Den milda och snöfria vintern oroar Johan men han räknar kallt med start även i Rally Sweden..

    – Vi är optimister och hoppas att vintern kommer!

    Redan nu har Polon luftats på vinterväg i Antilla där Anders Hedström bjöd på perfekta förhållanden. En del uppgraderingar har gjorts på bilen och teamet kunde testa många olika inställningar. Förhållandena i Nordvärmland var helt enkelt överraskande bra under testdagarna, sett till de vädermässiga förutsättningarna.

    Tjock, hård is på vägen. Snö hade vi också där vi körde, men det är väldigt lokalt.

    *

    Foto: JC Raceteknik

    Från rally till rallycross och idag presterar JC Raceteknik att Ben Philip Gundersen kör Euro RX i Supercar-klassen med teamets Audi S1 RX.

    Vi har länge jobbat med målet att ha Ben-Philip i Supercar, så att kunna ta steget upp till Euro RX tillsammans är kul. Han har helt klart den rätta farten, menar teamchef Joel Christoffersson.

    Ben Philip är nöjd med att kunna klättra från Supercar Lites till ”värstingklassen”.

    Det här känns riktigt bra att få den här chansen. Sen jag började med folkrace som femtonåring har jag drömt om att köra Supercar på den här nivån, och det är mot det målet jag jobbat sen dess. Nu är jag här, och är väldigt taggad!

    *

    Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson.