Blogg

Tidemand laddar för Wales, Østberg avslutar, Poulsen tvåa i "Legends" och Tom K. hyllas av FIA-ERC!

När det på torsdag är dags för Dayinsure Wales Rally GB så kan Pontus Tidemand och Jonas Andersson mer eller mindre starta i kostym under föraroverallen då WRC2-guldet redan är säkrat. Nu är detta nog inte Skoda-åkarens melodi utan han vill säkerligen avsluta med seger och revanscherna sig från fjolårets andra plats.
Det ska bli riktigt kul att komma tillbaka till Wales och med alla på plats lär det bli tufft, precis som det ska vara, berättar Pontus.
Vi känner oss 100% redo efter ett bra test och noggranna förberedelser. Förra året hade vi en tight kamp om andraplatsen med Teemu Suninen ända till den allra sista sträckan där vi lyckades knäcka honom. I år hoppas jag på en minst lika spännande fajt…
Det oberäkneliga vädret, ofta med regn och dimma ser så här långt ser ut att bli annorlunda i år med istället uppehållsväder och tvåsiffriga plusgrader. 21 sträckor på drygt 300 kilometer körs torsdag till söndaglunch och med en ny första sträcka på Tir Prince travbana på torsdag kväll.
Vi siktar på att göra en bra avslutning på en fantastisk säsong och utmana våra konkurrenter, säger Pontus.
Det gäller att snabbt hitta rytmen och vara med från början även i svåra förhållanden.
Pontus som är knuten till EVEN Management har i Wales sällskap av Ole Christian Veiby som satsar på att ta en pallplats.

*

I Spanien visade Mads Østberg att han verkligen tillhör de allra snabbaste när allting stämmer och efter en fin inledning blev det till slut en femteplats. I Wales är målsättningen toppstrid från första metern och helgens tävling blir också Mads sista för 2017 då han hoppar över Rally Australia. Nu vill han och Emil Axelsson avsluta med stil berättar Mads.
I Wales har jag en riktig möjlighet att kämpa om seger eller minst en pallplats. Ett rally jag gillar på klassiska grusvägar och där jag hamnat på pallen två gånger tidigare.
Att det gick bra på de spanska grussträckorna stärker norrmannens självförtroende berättar han.
Ledde efter de fyra första sträckorna plus att inhoppet i Rally Hedemarken gjorde att vi fick till bra ”set up” för sträckor som inte är helt olika de i Wales.
Mads avslöjar också att co-driver stolen 2018 nu står enbart mellan Emil och landsmannen Torsten Eriksen. Han berömmer Eriksen som läste noterna i Finland och Spanien men nu vill han känna på Axelsson i en WRC-tävling. Tidigare har han bara läst i Rally Hedemarken.
Nu vet jag att jag har två mycket duktiga kandidater att välja mellan och det känns bra inför nästa år, menar Mads.
Även om han räknar med att köra WRC även 2018 är fortfarande inget helt klart och helst vill han inte ännu snacka mer om detta, men erkänner ändå.
Det finns flera alternativ, både att köra med eget team eller en plats i ett mera officiellt team. Efter Wales startar processen för fullt…

*
Med den avslutningen glider man lätt in på ”WRC-silly season” och om mina källor är fortsatt trovärdiga verkar Elfyn Evans ta över Ott Tänaks plats hos M-Sport. Därmed står DMACK utan förare för sin Fiesta och då passar det onekligen bra in med Mads avslutning
köra med eget team eller en plats i ett mera officiellt team”. För DMACK är just det som Mads menar med ”mera officiellt team” och faktiskt också det enda med samma status i årets WRC.
I sista stund beslöt även Hyundai att köra med fyra bilar i Wales och därmed blev där även en ratt för Dani Sordo. Men faktum kvarstår, chansen att det blir en fortsättning med en ljusblå bil för spanjoren efter helgen är nog minimal. Tror inte heller att M-Sport är sugen på att ge honom en chans utan tyvärr, tack för allt Dani.
Samtidigt slår en källa nära högkvarteret i Alzenau fast att möjligheten att se Sebastien Ogier i en Hyundai försvann med automatik när Andreas Mikkelsen skrev på Nandans kontrakt. Därmed återstår bara två möjligheter för den blivande världsmästaren, stanna kvar hos Malcolm Wilson och veta vad han har. Eller byta till ett mer osäkert kort hos Citroën och om jag får gissa efter att ha kokat ner de senaste ryktena, så stannar Ogier kvar hos M-Sport.

*
I helgen kördes Rallylegend i San Marino och detta som en enda lång parad av klassiska förare och rallybilar. Men inte bara f.d rallyförare utan även några av dagens stjärnor fanns på plats och bland dom Sebastien Ogier. Inför runt 70 000 åskådare körde Ogier med sin vinnarbil 2013-16 Volkswagen Polo R WRC. Han var inte heller ensam stjärna då även Sebastien Loeb, Juha Kankkunen, Ari Vatanen, Stig Blomquist, Petter Solberg, Didier Auriol, Miki Biasion och Marcus Grönholm alla deltog i paraden till minne av Colin McRae.
Den fyrfaldige VW-världsmätaren beklagade att han aldrig fick möjlighet att träffa McRae personligen men som ändå är en ikon för honom.
Colin inspirerade mig till att börja köra rally och det var en stor ära för mig att få lov att hedra hans minne, menade Ogierr och tillade.
Plus, det var trevligt att återse min WRC-vinnande Polo efter så här lång tid…

*
Men det var inte enbart en parad utan det var även en vanlig tävling i San Marino och där storfavoriten Kris Meeke bromsade sig av i ett tidigt skede med den WRC-Xsara han körde. Startade dock om men blev av förståeliga skäl sist i klassen.
Istället var det Cobbe Luciano som med en WRC Focus -03 vann och som glädjande tvåa slutade dansken Kristian Poulsen/Niels Jörgen Iversen, WRC-Corolla, 51,9 sekunder efter. Trea och bara 2,9 sekunder efter slutade Nico Signorini, Renault Clio Maxi.
Den andre broder Poulsen, Roland med co-driver Ole Frederiksen var lite långsammare och slutade sjua. Men på allra sista sträckan var han snabbast och tvålade till Kristian som var tvåa, med fem sekunder.
Det føles ekstra godt at slå brormand på dagens sidste prøve, så ved man hvem der skal give øl i aften konstaterade Roland nöjt.
I den andra klassen med äldre bilar hade Ole Paulsen/Viggo Hansen det tuffare och körde in som som 30.e bil med Toyota Celican. Vann gjorde hemmaföraren Simone Romagna, Lancia och detta minuten före Loris Baldacci, Renault.

*
Om dryg tre vekor är det avslutning för World RX med tävlingen i Sydafrika. I morgon ska kalendern för 2018 presenteras och här blir det med minst en spännande nykomling, en deltävling körs för första gången i USA. Det blir F1-banan Circuit of the Americas i Austin, Texas som får förtroendet och det lär ha skrivits långtidskontrakt med promotorn. Global Rallycross har tidigare använt banan så det blir inte något helt nytt för Austin-borna
När USA blir nytt land försvinner Hockenheim från kalendern och därmed får Tyskland bara en deltävling, den i Estering kvarstår.

*
Idag hälsades Tom Kristensson och Henrik Appelskog välkomna till ”FIA ERC Junior Under 27 Championship campaign in 2018″ på EM-seriens officiella hemsida. Med start i ERC till nästa år förklaras det att ”The Swede” därmed fullföljer det succesfyllda samarbetet mellan ADAC, Opel,och ERC-promotorn Eurosport Events som pågått sedan 2014 och gett talanger som Emil Bergkvist och Marijan Griebel. Man berättar också att Tom i helgen demonstrerade sin potential för topplaceringar 2018 och då nämns även att han vann klassen i Rallye Liepaja.
ADAC Sport President Hermann Tomczyk kommneterar också Toms seger.
The European championship titles by Emil Bergkvist and Marijan Griebel, as well as the vice-championship by Jari Huttunen in this year’s FIA ERC Junior U27, underlines the consistency of the joint support concept of ADAC and Opel. I am convinced that Tom Kristensson has the ability to continue this success story.
Även promotorn Eurosports koordinator Jean Baptiste-Ley vill hälsa Tom och Henrik välkoman till ERC.
Vi är mycket glada att få välkomna Tom Kristensson FIA ERC Junior Under 27 till hans första internationella säsong. Insatsen i Rally Liepaja var mycket imponerande och gör oss alla ännu mer förväntansfulla inför nästa säsong.
Första pris i Junior-ERC u. 27 är 100 000 euro och som då är tänkta att vara startkapital för att året efter gå över till Junior-ERC med R5-bilar. En väg som Toms företrädare och årets vinnare Chris Ingram ska försöka sig på. Men innan Tom når lika långt är där en bit att vandra vilket han ödmjukt konstaterar.
Att jag lyckats uppfylla min dröm gör mig lycklig men jag är mycket medveten om vilket otroligt förtroende som Opel och ADAC gett mig. Jag kommer att göra allt jag för att motsvara det förtroendet!

*
Från tysk asfalt och Walesisk grus är steget långt till snö i Värmland men faktum är att planeringen inför Finnskogsvalsen 2018 i full gång. Den 13 januari körs klassikern som nu återgår till en vanlig en-dagars tävling
Vi går tillbaka till att hålla endagarstävling i år fast med en liten tvist Vad tvisten innebär kommer vi att återkomma med när allt fallit på plats, berättar tävlingsledare Sven Täppers.
Nio mil specialsträcka och med flera nya sträckor planeras kommer att möta VOC Mekonomen Rally och Supercupen-förarna som båda har Torsby som premiärort.
Då shakedown varit uppskattad tidigare, så planerar vi för det även i år. Eftersom vi är bland de första vintertävlingarna på året, så vill vi ge alla chansen att testa sina bilar på vinterföre innan tävlingen, säger Sven Täppers.

*
Avslutar med att rätta mig själv från gårdagens Motorbloggen. Börjar med att Erik Engen hörde av sig och berättade att det var Jari-Mattti Latvalas egen Toyota som han körde i hop med Juho Hännninen. Däremot stämde det att han framöver ska ingå i norrmanens historiska Toyota-team.
Latvala kommer att ingå i teamet vilket jag är väldigt stolt över, förklarar Engen.
Han berättar också en hel del spännande saker som väntar 2018 men vill vänta med att offentliggöra till allt är klart. En sak gläder dock Toyota-fantasten lite extra.
Kul är att vi i dagarna kompletterat samlingen med alla TTE-modellerna från 1973 till 2000…
Nästa rättelse var Hannu Mikkola och vem som åkte med honom i Mazdan, där jag skrev Bruno Berglund. Men efter att jag publicerat kom jag själv på samma sak som även andra gjorde, att det var Mats Jonssons ständige bisittare Johnny Johansson som assisterade Mikkola. Vill till och med dra mig till minnes att paret även körde förbil i South Swedish Rally i början av 90-talet med då helt nya Mazda 323 GTR. Någon påstod även att Per Carlsson som var hårt knuten till Mazda Team Europe även han åkte med Mikkola. Detta har jag dock inget minne av utan det enda jag minns är att han åkte med Ingvar Carlsson under hans Mazda-tid.