Tidemand kan säkra WRC2-guld, Emil B på Hyundais talanglista, Hägg testade Ford, Emelie A. visade grabbarna och meckig STCC-helg för Brink

Blogg

Ska Pontus Tidemand mer eller mindre lyckas knyta ihop WRC2-säcken redan i helgen när det återigen är asfalt på programmet i ADAC Rallye Deutschland? Pontus och Jonas Andersson i Skodan känner nog rejäl guldvittring trots att två tävlingar återstår och då Tyskland kanske är den allra mest svårkörda. Resultatraden i år med 1-1-1-1-2 imponerar onekligen och skulle man sätta dit ytterligare en ”etta” så är guldet klart redan nu på söndag.

FIA WORLD RALLY CHAMPIONSHIP 2016 -WRC Deutschland (GER) -  WRC 18/08/2016 to 21/08/2016 - PHOTO :  @World

Vi är förstås medvetna om vilken möjlighet vi har här, men det är inget jag varken vill eller kommer att tänka på. Vi ser på den här tävlingen på samma sätt som vi ser på alla tävlingar och när vi står på startlinjen är vi som vanligt redo att göra vårt yttersta för seger, oavsett vad som står på spel, menar Pontus.

    Det gäller att ha full fokus på vår uppgift och lyckas vi med det utan oförutsedda problem, ja då håller vi konkurrenterna borta!
    Nytt i årets  ”tre-rallyn-i-ett”-upplägget är att serviceplatsen har flyttat från Trier till den välbesökta turistorten Bostalsee medan ceremoniella starten och öppningssträckan sker i hjärtat av Saarbrücken. Även flera av specialsträckorna är helt nya, bland annat har flera av ”vinfält-sträckorna ”plockats bort, återstår gör bara två sådana sträckor. Kanske blev det för dyrt för arrangören att ersätta alla nerkörda vinstockar, vad vet jag…
    Men lördagens klassiska sträckor i militärområdet Baumholder med den fruktade Panzerplatte och de snabba sträckorna på Saarlands landsbygd finns kvar.
    Jag gillar utmaningar och det här är höstens svåraste tävling, men också en av de häftigaste, berättar Pontus.
    Det gäller att vara kvick i omställningen mellan de olika vägtyperna och vara beredd på att vädret snabbt skiftar, vilket påverkar greppet.
    Lite eftertänksamt avslutar han med
    Det finns inget utrymme för en andra chans i Tyskland, du måste spela dina kort rätt från början…BloggSunninen
    När Ole Christian Veiby rullade bort sig i Rally Finland försvann även hans chans att köra hem guldet även om han fortfarande ligger tvåa bak Pontus. Istället är det Ford-åkaren Teemu Suninen, som ligger trea med 54 poäng och har fyra deltävlingar kvar som är värsta hotet mot svenskt VM-guld.

    *
    BloggEmil kopia 5Efterlyste häromdagen listan på de lyckliga som får komma till Alzenau och Hyundai för att testa inför en framtid som R5-åkare hos Michele Nandan. De tre britterna hade jag lite koll på men glädjande nog fanns även Emil Bergkvist (bilden) och Ole Christian Veibys namn på Hyundais lista. Likaså finska talangerna Kalle Rovanperä, Jari Huttunen och Emil Lindholm. Även ledaren i Junior-VM, Nil Solans finns med på listan. Efter att ha studerat namnen är det bara att konstatera, det är ett tufft gäng att slå för Emil och Ole Christian…

    *
    Ett intressant namn kom till i Rally-SM efter att anmälan stängt för Kolsvarundan nämligen ukrainaren Oleksii Tamrazov med en del internationella starter i bagaget. I helgens SM-tävling kör han en Ford Fiesta Super 2000 och så mycket kan jag säga om hans meriter, han kommer inte att finnas med i mitt tips på fredag…

    *
    BlogghäggInför Koslvarundan aviserade Niklas Hägg att det inte blev någon start för honom efter den våldsamma kraschen i Slottssprinten som omformade hans nybyggda Skoda rejält. Nu är inte Niklas som ligger trea i Trimmat 4 WD, sämre karl än att han kan ändra uppfattning och i helgen testade han därför Fredrik Alsdals R5-Fiesta. Niklas och Göran Bergsten är anmälda och detta med ”TBA” som bil,vilket kanske då ändras till Ford Fiesta.
    Samtidigt med att Niklas plågade Fiestan gjorde bilägaren Alsdal samma sak med nya R5-Skodan som han och Ida Bood är anmälda med till Kolsvarundan.

    *
    BloggNygrenDet blev som ”Generalen” Roger Fransson förutspådde att André Nygren skulle vara snabbast av VOC-åkarna när SvergieSerien stannade till i Kil för att köra ”Killingen”. Men bara 2,8 sekunder efter rullade Daniel Thorp i mål och därefter Oskar Larsson.
    I B-klassen behövdes nästan mikroskop för att skilja ettan Emil Andersson och tvåan Isac Nordström åt. Med marginalen 0,8 sekunder kan man utan tvekan beskriva det som tajt mellan de bägge VOC:arna.
    I C-klassen var det tvärtom där Gustav Johansson hade nästan minuten tillgodo på tvåan Linus Thorsson.
    Allra mest bråttom i Kil hade Eddie Hörbing som tog sin R5-Fiesta runt de sex sträckorna till totalseger , 17, 3 sekunder före Kristoffer Karlsson, Mitsubishi och med märkeskompisen Andreas Thealus som trea.
    Dagens knall i mina ögon svarade än en gång Säffles Emelie Axelsson för när hon med Pierre Ellison i högerstolen på Grupp H-940:an vann B-klassen. Dessutom på en tid som räckte till tionde plats totalt, de ni grabbar…
    Annars var det A-föraren Stefan Alenmalm, även han i en 940 som var bästa Grupp H-bil följd av Magnus Engelbrektsson.
    Tom Thomasson har tagit time out från VOC och sitter istället i en Appendix K-Volvo. Av första platsen i Kil att döma har miljöombytet fallit väl ut för MK Ratten-åkaren med Dan Levin i högerstolen. 48 sekunder efter kom ännu en 240-App. K med Stefan Ryberg, Forshaga bakom ratten.

    *
    Vet inte riktigt hur känt det är att det i samband med Kullingstrofén genomfördes en test med ”standarddäck” på utvalda bilar av arrangören Kulings MS? Själv vet jag inte heller så mycket men nu börjar det sippra ut lite uppgifter och om hur utfallet blev. Vet till exempel att Ola Strömberg testade någon form av sådant däck på Suzukin men tyvärr nådde Ola aldrig målet då växellådan rasade. Det lilla från testet som nått mina öron pekar på enbart positiva reaktioner både vad gäller väggrepp och däckslitage. Skulle dessutom vägarna må bättre av att det tävlas med sådana däck vore mycket vunnit i kontakten med de väghållare som satt ner foten vad gäller att låna ut sträckor…

    *
    BloggBrinkNoterade som hastigast lite om gårdagens STCC på Gelleråsen där Robert Dahlgren, Seat stärkte sin ledning inför de avslutande racen. För skånska Brink Motorsport blev det en tung och ”meckig helg” där en sjätte plats för Tobias Brink var enda ljuspunkten. Resten av helgen bestod av tekniska problem och avåkningar m.m.
    Vi hade fart för att va med i topp fem under alla tre racen men detta var inte min helg, kommenterar Tobias dystert på vägen hem till Eslöv.
    Teamkompisen Micke Olsson hade det ännu tyngre med sin Audi som inte alls var samarbetsvillig
    Detta var en av mina tyngsta helger i karriären, vi hade farten i början av racen men det höll aldrig hela vägen till poäng tyvärr. Med lite stolpe in så  kunde vi fått med oss topp 6 placeringar i alla racen men tekniska problem blandat med förarmisstag satte stopp, summerade Micke.
    I mästerskapet ligger Tobias kvar på en sjätteplats medan Micke håller 13:e platsen med bara några poäng upp till tionde.

    *
    BloggSpeedVolkswagens Scott Speed dominerade sjätte racehelgen för Global Rallycross Championship i USA med i sin VW Beetle GRC som vann båda heaten. Sämre gick det för teamkamraten Tanner Foust som kom till Atlantic City som ledare men kraschade direkt på lördagen och fick bara med sig en nionde plats hem. Nu leder Speed med sju poäng till Foust inför nästa stopp i Seattle.