Blogg

Tidemand hårdtestad Polon, fyra AUDI RX i Riga men sedan verkar det vara över, Turkiet blir "key race" i guldstriden, över 200 i Eskilstuna och infekterad P-strid...

Min ”franska källa” hade fel när det gällde föraren i den Volkswagen R5 Polo som ”tappade” bakaxeln vid test i södra Frankrike. Det var faktiskt Pontus Tidemand som satt bakom ratten och idag förklarar Volkswagen vad som hände. Låter konstigt, men det var enligt dom faktiskt meningen att detta skulle ske för att få se hur mycket stryk nya R5-Polon kunde ta innan den föll i bitar. Teststräckan var en som normalt används för att testa Dakar-bilar och som är mycket sämre än ens det värsta en vanliga rallybil kan komma att möta. Under fyra dagar plågades Polon på sträckan för att verkligen kunna utröna var dess svaga punkter fanns (bakaxeln verkar vara en sådan…) och allt för att kunna leverera en vinnare direkt efter premiären i Spanien i slutet av oktober. Kan också dra slutsatsen att Volkswagen inte gjorde vågen över bilderna på den kraschade Polon som cirkulerat på sociala medier world wide,..

En som troligen inte skakas av bilden på den tvåhjuliga Polon är paraguayanen Gustavo Saba. 39-årige Saba  verkar vara förste privatförare att få köra R5 Polo och hoppas inleda den Sydamerikanska 2019-säsongen med ny bil. Sedan 2012 kör Saba framgångsrikt i Campeón Sudamericano med R5-Skoda och blivit mästare både 2016 och -17.

*

Nu dubblar EKS Audi Sport World Rallycrossteam när World RX drar till Riga i Lettland i nästa månad. Från två till fyra Audi S1 RX och i de två kompletterande bilarna sitter DTM-föraren Nico Muller och EM-vinnaren i Super 1600, Kristianz Szabo. Muller har redan hunnit med att antal tester med Mattias Ekström som är fylld av förtroende för sin gamle DTM-kollega.

Ifjol både i Riga och Loheac körde han väldigt bra och jag är säker på att det blir samma sak i nästa månad, menade Ekström.

Samtidigt kommer nu uppgifter att Audi inte kommer att stödja EKS i World RX till nästa år.  Uppgifterna kommer efter att Audi presenterat sina planer för 2019 och där inte rallycrossen nämns överhuvdtaget, istället är det på DTM och Formula E som blir spåret från Ingolstadt. Styrkta av mästerskapssegern för elbilar går nu Audi in med än mer euro här och så hjärtebarnet DTM. Redan för några dagar sedan nämndes att Mattias Ekström också lämnar rallycross för att bli teamchef i ett av Audis DTM-team. Verkar som att Audi surar över beslutet att låta ”ERX” vänta till 2021…

*

Närmast i WRC-kalendern är helt nya Rally Turkey 13-16 september och dit kommer troligen Toyota Gazoo Racing med lite fjärilar i magen. Anledningen till detta är att det förväntas höga temperaturer i området kring Marmaris där sträckorna körs och experterna menar att det påminner väldigt mycket om förhållandena i Rally Mexico. Här mådde inte Mäkinens tre Yaris WRC alls bra på grund av hettan och frågan är nu om man kommit tillrätta med detta?

Som bekant hade vi lite ”problem” i Mexiko men dessa hoppas vi nu är lösta, menar Tommi Mäkinen.

Tror personligen att Turkiet blir lite av ”key race” och den av trion Thierry Neuville, Sebastien Ogier och Ott Tänak som lyckas bäst här också blir den som står som världsmästare 2018. Efter två raka segrar känns onekligen Tänak som hetast men då krävs att inte samma hetta fortplantar sig ända ner i motorrummet på hans Yaris.

Har ingen som helst aning om flytten för Toyota från Finland till helt nya anläggningen i Estland påverkat förberedelserna men skulle bli förvånad om inte Mäkinen tagit höjd för detta. Åtta kilometer utanför Tallin har TGR byggt en helt ny anläggning för att hantera WRC-utmaningen och här landade bilarna efter senaste tävlingen i Tyskland.

Enigt Mäkinen är placeringen helt perfekt och framöver kan man åka med lastbilar direkt till samtliga europeiska tävlingar. Tidigare var man tvungen att även använda båt till alla utom hemmatävlingen Rally Finland.  Stor tidsbesparing var ett av skälen till flytten men även att TGR var alltför trångbodda i Finland och en utbyggnad var nödvändig. Då blev det inte här utan i Tallinn vilket inte betyder att man lägger ner den gamla anläggningen vid Puuppola. Även framöver blir Finland en viktig del av TGR.

Utveckling, test och högkvarteret blir kvar i Puuppola, berättar Mäkinen.

I Tallin blir det huvudsakligen service av rallybilarna och detta med nyanställd personal, den gamla stannar kvar i Finland.

*

Inte bara TV-Svängen och Sydsvenska Rallycupen som körs på lördag utan i Eskilstuna är det Svenska RallyCupen och EMK Kannan. Att intresset är större i Mälardalen än i Skåne är solklart, i TV-Svängen cirka 140 anmälda medan man i EMK Kannan kan räkna in 212 ekipage.

Detta är fjärde deltävlingen i cupen och det bjuds på sex mil special uppdelat på fem sträckor. Bland dom som ska ta sig an dessa är topptrion i 4WD, Anton Eriksson, Stig Andervang och Roland Eliasson. Utmanare är bland annat hemmaföraren Per Göthberg i Skoda Fabia WRC men också östgöten Jari Saarinen i Ford Fiesta Super 2000.

I Trimmat 2WD (totalt 75 anmälda) är det östgötska Volvo-friskusen Daniel Wall som leder före Fredrik Eriksson och med Emil Karlsson som trea.

I täta VOC/Grupp F hålls det en slant på Isac Nordström och samma sak i Appendix K men där är det Arne Bäckström som är favorit. 

Nu blandas Rally-SM även in i valrörelsen om än inte i själva politiken utan det är Rallybanketten efter SM-finalen East Sweden Rally den 8 september som plötsligt befinner sig i hetluften. Rallybanketten där SM-medaljerna delas ut (som bekant krockar SBF:s egen galakväll med SM-premiären 2019 varför inte rallyåkarna kan närvara) delar Linköpings Konsert & Kongress med den TV-sända valduellen mellan Stefan Löfven och Ulf Kristersson vilket föranlett SÄPO att agera. Av säkerhetsskäl måste därför alla deltagare på banketten  kunna legitimera sig. Likaså har man även en enda entré på Vasavägen för att komma in i huset.

*

När jag läste detta måste jag berätta om ett liknande fall i Kristianstad under måndagen. Minister Morgan Johansson var på Stora Torg för att ingjuta extra mod i S-styrkorna som höll till vid sin valstuga. Som vanligt hade han SÄPO i släptåg men även den lokala polisen var utkommenderad för att stötta upp. Själv skulle jag också till torget men av helt annan anledning när jag noterade att en P-vakt stod och snackade med två uniformerade poliser vid deras tjänstebil. Bakom stod SÄPO:s svarta Volvo S80 inget konstigt alls, men när jag gick fram för att hälsa på poliserna märktes direkt att där rådde extremt dålig stämning. Skälet till detta upptäckte jag också direkt, en orange parkeringsbot satt virad runt vindrutetorkaren på S80:an.

När jag kom dit var den nitiske P-vakten just i färd med att även ”lappa” den tjänstebil som de lokala poliserna använde vilket inte uppskattades. En tung diskussion pågick där P-vakten hävdade att bilarna var felparkerade och skulle bötfällas. Poliserna i sin tur hävdade sin rätt att under pågående tjänsteutövning ha rätt att parkera som man gjort. När ordväxlingen var som mest intensiv backade plötsligt den nitiske ett par steg tillbaka för att knappa in även polisbil tvås regnummer i sin handdator. Placerade sedan demonstrativt den orange boten kring vindrutetorkaren. Konstaplarna var nu lätt uppgivna och förklarade än en gång det meningslösa i att lappa bilarna då det aldrig skulle ske någon betalning av böterna med hänvisning till tjänsteutövningen. Allt skulle bara vara slöseri med tid och resurser hos de olika myndigheterna.  Då när ”ärendet höll på att avslutas”, kastade sig plötsligt ”vän av ordning” i det här fallet en dam i 75-års åldern in i diskussionen och gav P-vakten hundra procentigt stöd.

Stå på dig, tror dom kan bete sig hur som helst bara för att dom är poliser, skrek damen i falsett.

Tilläggas kan att polisbilarna stod parkerade på sådant sätt att dom inte utgjorde hinder varken för biltrafik eller gående. Min egen reflektion är först och främst att jag är full av beundran över poliserna som trots den nitiske P-vakten inte tappade humöret. Men även att jag inte hoppas att ”vän av ordning” framöver behöver hjälp av polis. Att då dessa poliser kommer för sent på grund av att man inte hittade någon parkeringsplats. Dessutom tänker jag att det inte är ett dugg konstigt att världen ser ut som den gör…

*

Till sist måste jag rätta mig själv. När jag igår skrev om att skånske Volvo/Renault-handlaren Bilmånsson satt upp sträckpris på första sträckan i TV-Svängen utgick jag ifrån att man ville premiera Volvo-åkarna lite extra. Helt fel meddelade igår Erik Harrysson från Bilmånsson.

Priset går till bästa Trimmat 2WD-åkare respektive bästa Standard-förare oavsett bilmärke, förtydligar Erik.

Ett positivt drag, att alla kan kämpa om de 1500 kronorna i respektive klass men jag kunde ändå inte undvika att påpeka.

Känns så klart skönt att ge Opel-åkarna lite extra…

Tänkte på att Tom Kristensson i R2-Opeln rankas lite som favorit i klassen och Erik kontrade direkt.

Priserna lär väl ändå gå till Volvoförare men klart att även dom med Opel ska ha en chans!

*

Vem var det som tyckte att det inte behövs kofångare på en rallybil? Den här brittiska Ford-föraren håller nog inte med när han fick möte med en ko på en specialsträcka….