Tidemand har fått egen fan club, önskan om regn över Värmland, Ogier testar men var, Hirvonen Escort-vann, bröderna Hansen kör i gult och Kragh med ny Skoda.

Blogg

Nu får alla möjlighet att vara med på resan mot att få en svensk förare med permanent plats i WRC när det har bildats en fan club för Pontus Tidemand. I syfte att säkra en fortsättning i WRC efter Rally Sweden har ”Pontus Tidemand Fan Club” startats och biljetten för att få följa med på resan är i sammanhanget ganska hanterbara 750 kronor för medlemskap. Detta gäller för privatpersoner och vill man som företagare vara med och stötta kostar det några kronor mer.

För pengarna får man både en ”Limited edition Team Pontus Tidemand-mössa” och att du även bjuds in till ett fanclub-event i Värmland i slutet av året. Där får du och alla andra medlemmar möjlighet att träffa varandra, Pontus och prata rally. Det enda som fick mig att tveka lite innan jag tryckte iväg de 750 kronorna var det sista erbjudandet från Pontus,Bland medlemmarna lottar vi ut en möjlighet att åka med Pontus på en rallysträcka i hans Skoda R5 WRC2-bil.”. Inte direkt ”my cup of tea” men jag hoppas på flyt och att jag inte vinner lottdragningen (har samma problem med stödet till Tom Kristensson, även där figurerar någon sorts skräckupplevelse i en rallybil).

*

Rally Sweden har ju sin slogan ”Closer to rally” och nu börjar det verkligen komma lite ”closer”, bara en dryg vecka kvar innan Torsby förvandlas till världens rally-Mecka. Vintern håller inte bara Värmland i ett järngrepp utan även stora delar av Sverige, Skåne undantaget där det är mest grått och lite snöblandat regn för dagen. Ändå lite kul när ”Top dog” i Rally Sweden, Glenn Olsson går omkring och önskar regn och lite plusgrader framöver.

Vi hoppas på några dagar med plusgrader nu i helgen, skulle göra gott för vägarna då vi har mycket torr snö i år, konstaterar Glenn.

Kollar man på vad meteorologerna har att säga så lyser regnet med sin frånvaro, istället mer snö men bara två futtiga plusgrader på söndag. Snödjupet är stabilt kring Torsby, 30-50 centimeter smälter definitivt inte bort innan rallyt drar igång.

*

Har ju skrivit en hel del om de olika teamens förberedelser/tester inför Rally Sweden men där jag gick bet var Citroën med Sebastien Ogier och Esapekka Lappi testade. Vet att man ofta anlitat f.d Citroën-piloten Thomas Rådströms vägnät kring Vännäs men om så även var fallet i år var lite tveksamt. Att Ogier och Julien Ingrassia åtminstone befinner sig ”Någonstans i Sverige” är tämligen klart då värmländska golfproffset och tillika store rallyentusiasten Fredrik Gustavsson i dag la ut följande.

The eagle has landed! Hämtade upp dessa två herrar på flygplatsen…

Svårt att gissa var Ogier fick känna på svensk snö men mycket av de vita varan fanns där åtminstone.

*

Super happy to win the Leende Boucles de Bastogne!

Så sammanfattade Mikko Hirvonen sin seger i den med över 300 startade belgiska stortävlingen för klassiska rallybilar.

Hittade många spännande ögonblick och att  jag definitivt inte är alls så rattrostig som befarat, menade den f.d WRC-åkaren som i Bastogne körde en Ford Escort RS 1800.

Tuffa förhållanden, men bilen har varit perfekt trots underlaget som mixades med is, snö, slask, våt asfalt plus dimman!

Gamle Citroën-bossen Yves Matton är inte alls oäven bakom en rallyratt och tog sin Porsche 911 till en femte plats. Sämre gick det för Thierry Neuville som trots att han körde sin debutrallybil, Opel Corsa fick bryta med tekniskt fel. Inledningsvis ledde Neuville men sedan blev där något mankemang med maskinen. Känns nästan som sabotage, jag menar en Opel som bryter med ”technische fout” hur trovärdigt är detta?

*

Hirvonen har nu fått blodad tand med att åka rally med Escort och redan om en månad drar finnen till Irland och Cork för att köra West Cork Rally. Med sina 163 WRC-starter och 15 segrar blir han en given publikdragare den 16-17 mars. Tävlingen i Cork är andra deltävlingen i Brittiska Mästerskapet och  Irish Tarmac Rally Championship.

*

Man kan kanske inte säga att rallycrossbröderna Timmy och Kevin Hansen sadlar om från förare till lärare men ändå inte helt fel. Med nystartade ”Yellow Squad by Hansens” drar man igång ett program för att få in nya talanger i ”off-road racing” dit rallycrossen räknas.Vägen dit tas med hjälp av helt nya ”Cross Cars” utvecklade för att få fram unga förare. XC-bilarna kommer att köras i samband med RallyX Nordic-serien berättar Kevin.

Vi kommer att köra i hop med cross kart där vi börjar med Speedcar som var snabbast under 2018 sedan byter vi till TN5XC som utvecklats av Thierry Neuvilles eget team.

Att bröderna går inför sitt nya projekt är inget att betvivla och likaså att målet är att vaska fram nya rallycross-talanger.

En ny och kul utmaning för mig och min bror, menar Timmy

*

Det var inte länge där var tomt i garaget i Juelsminde hos danske rallymästaren Ib Kragh efter att han sålt den segerrika Citroën DS3 R5 till Hässleholms egen asfalts kung, Rolf Grybb. Nu har Ib och hans servicemanskap varit nere i Tjeckien och Mlada Boleslav där en helt ny Skoda Fabia R5 stod och väntade för leverans till Danmark.

Lite av en dröm för Kragh som säger.

– I de seneste år har jeg stort set kun set bagkofangeren af den, for Fabia R5’eren er en model, som har været overlegen i forhold til Citroën i udlandet, og jeg er overbevist om, at den også vil kunne klare sig i Danmark!

Kraghs bil är försedd med de allra senaste uppdateringarna och är en av fem byggda med dessa.