Tidemand håller sig till Monte-planen, Ogier i fortsatt topp före Neuville, Polo-seger i minus 27, Stugemo/Lexe kämpade bra, ryss blir Norsk Mästare, Kristoffersson tog sin och Polons första SM-seger!

Blogg

Ingen kan påstå att Pontus Tidemand och Ola Fløene haft någon större lycka med sig i Rally Monte Carlo. I går genade Pontus lite väl optimistiskt vilket slutade med krökt fjäderben och ”game over” för dagen. I dag startade WRC-Fiesta #7 om och trots bakslaget valde Pontus att hålla sig till planen att först och främst skaffa mil i ”The Beast”. En plan som höll fram till sträcka nio då det blev punktering cirka sex kilometer in på sträckan och där man valde att stanna och byta hjul. Utan reservhjul vågade sedan inte Pontus åka på utan valde klokt nog ”safety first”. Med dubb i däcken fick han sedan köra sträcka tio där torr asfalt dominerade, ingen optimal kombo.

Med dubbdäck fick jag ta det extremt försiktigt och jag vill fortsätta lära mig bilen, kommenterade Pontus.

Utan mer drama kom så Pontus och Ola i mål på sträcka 12 som var lördagens sista. Är nu sist av förarna som kör om WRC-poäng och tyvärr utan någon som helst möjlighet att av egen kraft att avancera. Poängplats åtta men över elva minuter efter sjuan också han en olycksfågel, M-Sport-kollegan Teemu Suninen. 

Nu tar Pontus ändå motgångarna med ro väl medveten om hur svårt det är att WRC-debutera och dessutom i seriens absolut mest svårkörda rally. 

Bilen är fantastiskt att köra och så vill jag passa på att tacka min ”ice and gravel crew”, dom har gjort ett fantastiskt jobb, konstaterar Pontus i väntan på omstart i morgon.

*

Fortsatt så leder Sebastien Ogier men inte mer än en stoppsladd före Thierry Neuville, alltså Citroën vs. Hyundai i toppen.

Under dagen menar Ogier att han inte haft den perfekta mixen av bil och däck, istället tycker han att Toyotorna varit bättre, trots att han ”pushed hard”.

I morgon tror jag sträckorna passar  C3:an bättre och visst, det är väldigt tätt med Thierry så nära som han är ”we will see”, konstaterade fransmannen vid sträckmålet på SS12.

På den avslutande sträckan körde de två väldigt jämnt med bara tiondelar av en sekunds skillnad. Allra snabbast var precis som Ogier sa Toyota-förarna Ott Tänak och Kris Meeke. Men tidigare strul gör att dom ändå inte kan utmana dom två överst och nu är man placerade som femma och sexa. Bäst av ”the Mäkinen- boys” är istället Jari-Mattia Latvala som fyra. Kan också klättra till pallen då Sebastien Loeb (mycket imponerande med minimala förberedelser i Hyundai-debuten) bara är runt tre sekunder före. Loeb är sparsam med kommentarer och nöjer sig med.

– I enjoy the race!

Latvala däremot försöker hitta rätt känsla men säger samtidigt att han inte trivs med de mixade däcken på sin Yaris, dubbat och torr däck.

Kämpar med understyrning…

*

Bästa R5-bil är nu Gus Greensmith med Fiestan och leder så klart då även den stympade WRC2 Pro-klassen efter att Kalle Rovanperä hade sin ”katastrofi” på sträcka ett. I WRC2 är det Yoann Bonato, Citroën som toppar och detta med bred marginal, runt en och en halv minut före belgaren Guillaume de Mevius även han i en Citroën.

Ole Christian Veiby med Tidemands f.d co-driver Jonas Andersson har det jobbigt i debuten för Volkswagen Dealer Team BAUHAUS och fick bland annat stoppa och byta ett Polo-hjul på dagens sista sträcka. Ligger fyra men med över fyra minuter upp till Bonato.

*

Igår fick Esapekka Lappi bryta med trasigt fjäderben men startade om men bara för att komma till sträcka nio innan det blev ”engine” som orsak till att han nu finns i kolumnen för brutna. Mer handfasta orsaker kunde Andreas Mikkelsen, Hyundai och Elfyn Evans, Ford referera till för sina ”game over”. Mikkelsen låg fyra när hans i20 WRC nästan lite löjligt bara gled av vägen i målet på sträcka tio. Farten var dock hög och smällen var allt annat än löjlig och hela vänster bak försvann på Hyundai #89. 

Jag hade sista svängen som ”flat” i noterna för att ha farten med mig över mållinjen…

Surt, men nu har vi farten i kroppen  och den tar vi med oss till Rally Sweden, lovade Mikkelsen.

Än värre gick det för Evans som försökte låta Fiestan agera lite skogsmaskin i en snabb höger. Inte bra och någon omstart är nog tveksam för walesaren…

Fyra sträckor återstår av WRC-premiären med sista sträckan på knappt 14 kilometer SS16, La Cabanette-Col de Braus 2 är rallyts power stage med start klockan 12.18.

*

I Rovaniemi har första deltävlingen i Finska Mästerskapet Arctic Lappland Rally precis avslutats med en Polo-seger där finska jättelöftet Emil Lindholm skötte ratten. Bilen från Printsport förde Lindhlm till seger och detta med 49 sekunders marginal till Teemu Asunmaa, Skoda. 

Allra mest ljus på sig i den 27-gradiga kylan hade ändå Formel1-föraren Valteri Bottas som också var ensam om att köra WRC-bil i toppen. Fiestan bar honom till femte plats totalt, två minuter bak Lindholm.

Enda svenskar köldhålet var Lars Stugemo och Kalle Lexe, även dom i en R5-Polo från finska Printsport. Med tanke på Lars långa frånvaro från rally i skarpt läge så var 14:e platsen totalt och tionde i klassen ändå fullt godkänd.

*

Mycket talar för att de blir en ryss som kan titulera sig Norsk Rallymästare 2019Nikolay Gryazin även dagens deltävling Rally Finnskog. Sex sträckor kördes och för att förenkla tidräkningen så vann Gryazin varje sträcka med en minut. Tvåan Stian Brönderud, även han med en R5-Skoda var nämligen exakt 6.55,0 efter si ryske märkeskollega. Vem var det som hävdat att toppförarna i ERC är bara folk med allt för stora plånböcker, jag bara undrar alltså?

Bästa 2WD åkare blev även trea totalt och det var Lars Martin Stensbøl med en R2-Peugeot, bara 14 sekunder bak Skodan med 4WD, bra kört. Än bättre kanske man kan säga om fyran totalt Ole Morten Korsmo som körde knappast optimala vinterrally-bilen Volvo 240. Låt vara tio minuter efter Gryazin men ändå.

Klasseger och sexa totalt blev resultatet av att värmlänningen Jan ”Janjan” Johansson och Alexander Glavsjö valde bort Ludvika och istället tog sig över gränsen till Norge med sin Nissan Sunny. Upp till 240:an hade man bara futtiga 16 sekunder.

Sämre gick det för den andre svenske Nissan-åkaren Reine Nyberg med Sune Elofsson vid noterna. ”Avkjøring” på sträcka tre där man missade flera stora träd med bara millimeter tillgodo. Bröt på SS4 gjorde även den som på pappret skulle kunnat ge Gryazin en fajt, Frank Tore Larsen som den här gången valde svenskt i högerstolen, Anders Fredriksson. Nu var man inte ensamma om detta och faktiskt bröt fler än vad som kom i mål, 18 i mål medan 21 bröt. Tufft i Finnskog…

*

När jag ska avsluta dagens blogg är det fortfarande inte målgång för alla i Mekonomen Bergslagsrallyt så den rapporten får vänta till söndag. Men Johan Kristoffersson har kommit i  mål och är därmed också klar segrare före Patrik Flodin och Martin Berglund. Mer om SM-premiären i morgon…