Blogg

Tidemand försvarar WRC2-guldet, fem förare i Skoda 2018, blir det WRC i SM även efter 2020?, dyra 911:or får egen cup och dystert för Kubica.

Det blir en fortsättning för Pontus Tidemand och Jonas Andersson hos Skoda Motorsport och därmed även en chans att försvara årets WRC2-guld. Detta avslöjades i eftermiddags vid Skodas presskonferens och jag tror inte att någon som är någorlunda insatt i ämnet blev särskilt förvånad. Möjligtvis alla dom som trott att Pontus skulle få en plats i något av de fyra WRC-teamen känner besvikelse. Men uppriktigt sagt, var chansen speciellt stor att Pontus skulle kunna peta bort någon av dagens WRC-förare även om han besitter förarkapaciteten?
Än en gång bevisas det nämligen att Sverige är som Nalle Puh beskriver sin hjärna, ett väldigt litet land och då tänker jag inte speciellt som rallyland utan mer på antalet villiga sponsorer. Erik Veiby hos Even Management har ju hela tiden varit väldigt tydlig med att man inte är beredd att betala för att Pontus skulle få köra WRC, vilket jag tycker är väldigt klokt. Samma nyktra syn på WRC finns inte överallt och det är också det jag tror är orsaken till att norrmannen inte nappade på möjligheten att ge Pontus en plats hos M-Sport.
Nu sitter Pontus istället säkert i ett av VM:s allra stabilaste team och kan i lugn och ro vänta på sin chans. Betänk att han fyllde 27 år i söndags och borde därför rimligtvis ha många WRC-möjligheter framöver. Med detta säger jag grattis till honom och Jonas och jag ser framemot många spännande WRC2-fajter under 2018. 
Pontus verkade också nöjd med att allt löst sig och sa på presskonferensen.
Skoda Motorsport är professionella ut i fingerspetsarna och att få kontrakt med dem var en milstolpe som tog mig till nästa nivå i karriären, Vi har haft ett fantastiskt teamwork de senaste tre åren där vi alltid har fått de bästa möjliga förutsättningarna, vilket har gjort att vi har kunnat leverera resultat samtidigt som vi har utvecklats.
Han tillade.
Jag är glad och tacksam att få fortsätta som fabriksförare för dem lite längre och ser verkligen fram emot att starta ett nytt år med nya mål.
Pontus berörde också WRC även om det nu inte ser ut att bli någon start under 2018 (skulle vara om någon köper loss en WRC Polo R 2017)…
Att nå en permanent plats i WRC är såklart målet men inför 2018 är det så enkelt som att det inte finns några lediga platser. Jag vet att jag är redo och det bästa sättet att ta mig dit är definitivt att fortsätta etablera mig som någon att räkna med i VM tillsammans med ett vinnarteam som Skoda.
Vi jobbar hårt på uppföljningen så får vi se vad som händer under det kommande året, men just nu är det full fokus på vintersäsongen.

*
Om beskedet att Pontus blir kvar hos Skoda inte kändes överraskande så var det en desto större knall att promotorn Timo Jouhki byter bil för Kalle Rovanperä. Ut åker R5-Fiestan och istället kommer Kalle att bli teamkompis med Pontus och köra en Skoda Fabia R5 i fabriksteamet. En överraskning då det kändes som Malcolm Wilson hos M-Sport och Jouhki verkade väldigt tajta i sina framtidsplaner för Kalle, så var det uppenbart inte. Nu kommer Harris pojk dessutom att ingå i Toni Gardemeisters team vid sidan av och med deras R5-Fabia göra WRC2-debut redan i Rally Monte Carlo. Skoda Motorsport och Pontus däremot lär vänta till Rally Sweden medan Kalle gör sin debut i teamet i Mexiko. Han lär även ersätta Veiby i APRC och där köra fyra tävlingar.
Lite kul är också att se vilken skillnad det är hos media vad gäller rally mellan Sverige och Finland. Medan det här hemma bara var de värmländska tidningarna som tyckte detta var het med Pontus hos Skoda, så toppade finska kollegan Ilta-Sanomat med nyheten om Kalle hos Skoda.
I år har Skoda kört med två bilar och där den andre haft nationalidolen i Tjeckien Jan Kopecky som förare. Trots bara fem starter lyckades han ändå bli fyra i WRC 2 och med seger Italien. Nu väntar ett mindre VM-program på honom och i stället ska han försvara sitt tjeckiska mästerskapsguld. Detta då i en Skoda med helt ny design och vad jag kan se utan en gnutta grönt…
Att Ole Christian Veiby som körde WRC2 för Even Management och slutade sexa plus tvåa i Asia Pacific Championship också han får plats i fabriksteamet var inte heller detta oväntat. Lite mer förvånande att tjeckerna även utökade med en femte bil och i denna satte i sammanhanget den mindre kände Jusso Nordgren. Tre WRC2-starter har han i sitt CW så här långt. Med denna tunga uppställning är det nog ingen risk utan att man återigen kan tippa Skoda i topp i WRC2.

*
Har fått lite återkopplingar på beslutet att inte längre godkänna WRC-bilar i Rally-SM efter år 2020. Verkar inte heller helt glasklart vems idé förbudet är från början, vissa hävdar att det är SM-promotorn MAS som står bakom medan andra ”skyller” på Rallyutskottet. Vilka som är rätt har jag inte lyckats utröna men att de som kör WRC-bilar inte är glada över beslutet är tämligen klart.

Enligt uppgift lär det finnas mindre än dussinet sådana bilar i landet varav flera står och samlar damm i garagen och inte är i närheten av Rally-SM. På rak arm kan jag bara komma på de här WRC-åken och då har vi först Skoda-trion Mats Jonsson, Johan Rudengren (bilden) och PG Andersson kompletterande med Nils Jensen som har en äldre Octavia. WRC-Focus körs av Mikael Wickström, Joachim Grahn medan Emådalens Åke Jacobssons äldre variant inte luftats på något år. Ensam med Subaru WRC vad jag vet, är Stig Andervang, åtminstone som tävlas regelbundet. I den här uppräkningen saknas säkert flera bilar men dessa var de som poppade upp i skallen.
Till saken hör också att de nyaste WRC-bilarna är i dag tolv år gamla och kanske inte riktigt lika konkurrenskraftiga som de var när tiden begav sig. Kritikerna mot beslutet hävdar också att det är FIA-klassade bilar som förbjuds medan hembyggda ”4WD Övriga” fortfarande får tävla om SM även efter 2020. Flera av dessa lär dessutom vara både nyare och även i vissa minst lika vassa som gamla WRC-bilar. Dessutom med mer sofistikerade drivlinor i alla fall enligt experterna och dom får man väl tro på, eller? Skrev det tidigare, undrar om sista ordet är sagt i den här saken…

*
Ingen har väl missat att prislappen på en ”classic 911” alltså Porsches ikon stuckit iväg uppåt som en månraket från från Kennedy Space Center. I och med att bilarna börjar bli olösliga detta verkar det också som att man i racingkretsar anser det vara dags att dra igång en hel racingserie vikt för just dessa Porschar. Det är franska Peter Auto som specialiserat sig på att promota olika klassiska motorevent och nu drar igång detta. Serien bli endast öppen för 911:or från 1966 och tidigare under namnet ”2.0L Cup”.
Cuptävlingarna kommer bland annat att köras på Spa, Dijon och Paul Ricard och redan 2019 ska man expandera med tävlingar även i England. Målsättningen är inte dålig då man räknar med 40 bilar/race.

*
Ser tungt ut för Robert Kubica att få uppleva drömmen om come back i Formel 1 efter sin svåra rallyolycka för några år sedan. Allt verkade klart för en sits hos Williams men efter tester i Abu Dahbi ratas han troligen till förmån för ryssen Sergej Sirotkin. Även den f.d testföraren hos Sauber testade bilen och visade bättre tider än polacken och när han dessutom bidrar med 170 miljoner i sponsorpengar ser det dystert ut för polacken och WRC:s stora kraschkung.