Tidemand bröt, Ogier i ledning efter SS7, Kalle "katastrofi", Flodin mitt tips till Ludvika, ingen Slottsprint och "Duracellkaninen" kommunprisades!

Blogg

Då drogs rullgardinen ner för Pontus Tidemand och Ola Fløene i WRC-premiären Rally Monte Carlo och detta på SS6 när han låg på tionde plats. 

Olyckligtvis kommer vi inte längre än så här för dagen ett trasigt fjäderben sätter stop, berättar en besviken Pontus.

På den positiva sidan så hade vi faktiskt bra ”pace” på första halvan av sträckan!

Att inte värmlänningen överlev är klart när han hade en splittid som var i höjd med Sebastien Ogiers som faktiskt också vann sträckan. Nu blir det omstart i morgon och bara att hålla tummarna att resten av rallyt går bättre…

*

Annars började ”Monte” som det brukar med dramatik direkt på sträcka ett. Strax före mål här vågar jag lova att orden ”Katstrofi, viten paska, myö helvetti och satanan jaapaskka” hördes högt över franskan. Detta är finska för katastrof, djävla skit, helvete också plus satans isfläck. Orden yttrades först i Ford-föraren Teemu Suninens bil som kanade rakt fram på nämnda isfläck och parkerade i diket. Några bilar senare fullbordade Kalle Rovanperä ”katastrofi” genom att göra likadant. Bara det att diket redan var upptaget av en blå WRC-Fiesta…

Båda försvann snabbare från toppstriderna än dagens avlöning men har startat om.

*

Med en sträcka kvar att åka i dag så har dramatiken fortsatt men som vanligt är det Sebastien Ogier, Citroën som är skickligast på att undvika alla blindskär. Leder med 14 sekunder före Thierry Neuville och det är de här två som står i en klass för sig. Dryga minuten efter kommer så Sebastien Loeb som funnit sig väl tillrätta i Hyundaien. Att man verkar ha gjort läxan i Alzeanu vittnar Andreas Mikkelsen om som inledde tamt men nu klättrat upp som fyra, bara 4,5 sekunder bak Loeb.

Bästa Toyota körs av Jari-Matti Latvala, femma medan bästa Ford är Elfyn Evans som sexa. Ott Tänak ledde ett tag men föll tillbaka tack vare punktering under de förrädiska förhållandena som råder, sjua och Kris Meeke åtta. Försvunnit har Esapekka Lappi gjort under dagen med samma fel som Tidemand.

*

Är faktiskt litet stolt över att jag plockade fram fransmannen Yoann Bonato som slutlig tvåa i WRC2. Visserligen är det långt kvar men när Rovanperä försvann klev Citroën-åkaren fram och leder klassen. Gjorde igår avbön angående Gus Greensmith och därför gläds jag åt hans andra plats med Fiestan, bara dryga 20 sekunder skiljer upp till Bonato. Hade även Hyundais Stephane Sarrazin med i tipset som femma, ligger nu trea. Ole Christian Veiby/Jonas Andersson ligger  sexa med nya Polo R5 medan Rally Sweden-vinnaren 2018 Takamoto Katsuta håller placeringen efter. Rallyt fortsätter med två sträckor som körs två gånger i morgon.

*

Någon blir kanske lite sur när jag skriver att klassen Trimmat 4WD (R5) ändå är lite av Rally-SM:s huvudklass. Inte klassen med de allra häftigaste bilarna för dom finns i Trimmat 4WD Övriga där de mer hästkraftstinna WRC-bilarna hör hemma. Inte heller är det klassen med flesta anmälda för där dominerar Trimmat 2WD totalt med tre gånger så många anmälda i Mekonomen Bergslagsrallyt. Nej istället är Trimmat 4WD det som är det närmaste vi kommer WRC2/ERC där det inte är tillåtet med WRC-bilar utan enbart godkänt samma R5:or som i Trimmat 4WD. Dessutom moderna rallybilar i jämförelse med sina kompisar i den andra 4WD-klassen där de nyaste ändå har runt 15 år på nacken. Kollar man sedan utomlands så är det samma sak, R5-bilar är det som används i de allra flesta nationella mästerskapen. Ska jag vara helt ärlig förstår jag inte riktigt varför man delat upp 4WD-klassen i två, då bilarna i mångt och mycket ändå är ganska likvärdiga. Med samma tänk borde även Trimmat 2WD kanske också delats upp i två, fram och bakhjulsdrivet om man för över samma tänk hit…

Hur som helst så talar mycket för att det i Trimmat 4WD också finns vinnaren i morgondagens SM-premiär. Så klart knyts stort intresse till att Volkswagen Dealer Team BAUHAUS nu gör intåg i SM och höjer därmed statusen väsentligt. Men att det skulle räcka för Johan Kristoffersson att ”ställa ut skorna på banan” med sina två VM-guld i rallycross är nog att ha allt för höga förväntningar  Arvikas Finest´t. Inför morgondagens start låg också Johan väldigt lågt och menade.

Vet faktiskt inte om vi har fart för seger eller kanske en sjunde plats, det ger sig i morgon!

Tryck på sig har också regerande mästaren i hårdsatsande Team Ramudden, Martin Berglund/Joakim Gefvert med fjolårets guldbil, Skoda Fabia R5.

Årets konkurrens i R5-klassen verkar bli minst lika hård som förra året med flera nya förare, bland annat ska vi ju kämpa mot  Kristoffersson, konstaterar Berglund med respekt.

Vi ska göra vårt bästa för att försvara titeln och undvika onödiga avåkningar som exempelvis den vi gjorde i Östersund förra året…

Nu handlar det inte bara om Johan vs. Martin där fins åtminstone minst fyra-fem riktigt heta segerkandidater till. Räcker att skriva Patrik Flodin så börjar nog benen darra lite hos de flesta. Att gå ut med målsättningen att köra ifrån ”Ilsboexpressen” är nämligen få förunnat. Nu sitter han och co-driver Göran Bergsten i en för dom helt ny bil, fjolårets vassa BMW M3 är såld och nu är det R5-Skoda som gäller. Men jag har även ett gäng outsiders i min skalle där två kör Skoda, Anton Eriksson/Lars Andersson och Mattias Monelius/Nicklas Edvardsson. I Ford Fiesta sitter Jacob Jansson/Stefan Gustafsson medan Thomas Thunström med småländske co-drivern Jörgen Lindahl kör franskt, Citroën DS3 R5.

*

Största klass med över 40 anmälda är alltså Trimmat 2WD eller GruppH som man säger i folkmun. Massor av intressanta namn till exempel hälsingen Niklas Hägg som med Toni Sundkvist tagit motsatt väg mot de flesta, från 4WD och Skoda till 2WD och Golf. Samma väg har fjolårets SM-tvåa från Gotland Johan Holmberg/Christoffer Bäck slagit in på. R5-Fiestan finns nu hos Mattis Olsson och i Holmbergs garage står nu en Toyota parkerad. 

Att köra Toyota är han inte ensam om i klassen, utan att ha räknat så dominerar japanen vid sidan av Volvo. Övriga som visat sig snabba med Corolla är Team Nybes Robin Sandberg/Mattias Bengtsson och Jonas Åkesson/Martin Holmdal. Samma visa med hässleholmarna Johan Green/Kevin Athley och Johannes Haraldsson/Kenny Andersson.

När nu Flodin gått över till Skoda ser fjolårets guldaspirant Kristian Johansson/Fredrik Livh en ny chans och laddar med ny bil, Renault Clio R3. Se upp ni övriga, tror redan Kristian känner guldsmaken i munnen!

Men det kan också bli Opel i topp i helgen för vem vågar räkna bort Daniel Röjsel/Mikael Johansson eller Elias Lundberg/Daniel Arhusiander? Redan när man sätter sig en bil från Rüsselsheim har man som bekant även ett klart psykologiskt övertag på konkurenterna…

Länge sedan man kunde räkna upp BMW som vinnar-bil i rally men det ändrade ju Flodin som bekant på.  I morgon är där två snabba ”Bayrare” på plats och då är den ena nu är hemmastadd i Flodins fjolårsbil, Johan Axelsson/Stefan Ottosson. Tuff utmanare i att bli bästa BMW blir Oskar Sundell/Håkan Jakobsson som dock kör en Compact.

Lite självbevarelsedrift finns hos mig och glömmer så klart inte bort Volvo-gänget. Att plocka ut någon av dessa om vinnare är inte lätt men ingen i gänget Niklas Karlsson/Mikale Ståhl, Daniel Wall/Jim Hjerpe, Simon Karlsson/Tobias Steen, Emil Karlsson/Jessica Larsson tar några fångar!

Varför inte ha en Ford-åkare överst? I isåfall är det lätt att plocka ut honom och hoppas Ryd-familjen Holgersson ursäktar men Tomas ”Lången” Pettersson/Thomas Nilsson från Grangärde har ett ännu större vinnar-cw än Peter och Danny.

*

Med detta som bakgrund är det dags för första SM-tipset för 2019. Vill även påpeka att inte heller jag delar upp klasserna i Juniorer respektive ”gubbar” utan här är det lika för alla.

Trimmat 4WD R5.

1. Patrik Flodin Skoda

2. Johan Kristoffersson VW

3. Martin Berglund Skoda

4. Thomas Thunström Citroën

5. Anton Eriksson Skoda

Trimmat 4WD Övriga.

1. Michael Wikström Ford

2. Fredrik Grahn Ford

3. Stig Andervang Mitsubishi

4. Joachim Grahn Ford

5. Per Göthberg Skoda

Otrimmat 2WD.

1. Dennis Rådström Ford

2. Jari Liiten Peugeot

3. Tom Kristensson Opel

4. Sebastian Johansson Peugeot

5. Victor Hansen Peugeot

Trimmat 2WD.

1. Kristian Johansson Renault

2. Daniel Röjsel Opel

3. Robin Sandberg Toyota

4. Elias Lundberg Opel

5. Niklas Hägg Golf

Då var det klart, bara att dra på sig tomtemasken igen…

*

Det är inte landets ur mästerskapssynpunkt mest statusfyllda rally men ändå ett av de absolut populäraste och mest publikdragande, Katrineholms MK:s ”Slottssprinten”. Med sin ”rallyaction” och ”After Rally” är det något av sommarens höjdpunkt för många men så icke denna sommar. KMK har tagit beslutet att ställa in sedan man nåtts av beskedet från MSR att det inte blev något sammanbete som förra gången rallyt drog fram i Södermanland. Besvikelsen över detta går lätt att läsa fram när KMK skriver.

De huvudsakliga delarna är dels det sena beskedet från MSR, som ändå kommer köra i Sörmland och så nära som en sträcka i Vingåker, knappt 4 mil ifrån Ericsberg den 13 juli.

Nu är det inte enbart MSR som ska ha dåligt samvete. 

En osäkerhet från SBF/RU huruvida arrangörerna framöver får behålla rätten att hantera klasser/startordning efter egna förutsättningar.

Dessutom meddelar KMK har en i organisationen drabbats av en olyckshändelse vilket så klart får återverkningar. Sammantaget blev det för mycket ”strul” för att det skulle kunna gå att genomföra Slottssprinten.

Vi inser att vi inte har rätt förutsättningar för ett så stort event och åtagande 2019. När vi arrangerar, vill vi göra det på ett så bra sätt som möjligt och det känner vi att vi inte kan uppnå detta år.

Tråkigt tycker jag, men bara att ta nya tag och så får vi hoppas att förutsättningarna ser bättre ut 2020!

*

Motorbloggen ber även att få gratulera Älmhults egen ”Durracellkanin”, oförtröttlige entreprenören och rallyprofilen Anders Martinsson. Vid en stor högtid i kommunen tilldelades Anders utmärkelsen ”Årets Eldsjäl i Älmhults Kommun”. Sällan en kommunal utmärkelse hamnar så rätt som den här gången. Dessutom, i euforin över detta har Anders också lovat att inte skälla på mig förrän tidigast i nästa månad…

*

I morgon är det tid för ny Motorlördag i Kristianstadsbladet och den här gången med nästan allt ljus på Volkswagen Dealer Team  BAUHAUS efter sitt intåg i Rally-SM. Trevlig helg!