Blogg

Thed Björk tog guld i WTCC, "Mäster" bäste svensk i Safari och "bara" en VOC-SverigeSerien i Sydsverige 2018.

Svensk motorsport står sig stark, kanske starkare än någonsin åtminstone i modern tid eller vad sägs om tre världsmästare samma år. Först körde Pontus Tidemand och Jonas Andersson hem guldet för Skoda Motorsport i WRC2. Kort därefter var det Johan Kristofferssons tur att guldjubla när han tog hem VM-titeln i Rallycross för PSRX Volkswagen Sweden. Till detta ska så klart även tilläggas att Marcus Ericsson fått nytt kontrakt med Alfa Romeo/Sauber i Formel 1, Felix Rosenquist tillhör toppen i Formel E, Joel Eriksson vann F3-EM och Anton Marklund Euro RX, Mattias Ekström tvåa i DTM och jag har säkert glömt några.
I går var det tid igen och den här gången var det i WTCC som det skrevs svensk motorhistoria när Thed Björk vann en rafflande final på Losail International Circuit, Qatar. Med fyra STCC guld i ryggen slår så klart lördagens seger dessa med marginal och Björk blir även den allra första svenska världsmästaren i racing (undrar om detta räcker till en nominering till nästa års Idrottsgala…). Att även Volvo Cars, Polestar och Cyan Racing säkrar sitt första VM-guld är så klart även det jättestort.
Att bli den första svenska världsmästaren i racing är något jag drömt om sedan jag började tävla, berättar han.
Jag kan inte sätta ord på mina känslor just nu. Detta är utan tvekan den största händelsen i min karriär. Säsongsfinalen gick enligt våra planer och ett stort tack till alla i teamet, de är lika mycket världsmästare som jag!
En väldigt besviken förste utmanare var ungraren Norbert Michelisz, Honda som fick se sig slagen i båda heaten i finalen och till slut skilde 28,5 poäng till svenskens favör
Vi började tävla i mästerskapet förra året med en femårsplan på att bli världsmästare. Vi lyckades med det på bara två år. Thed Björk har gjort ett fantastiskt jobb i år och är en värdig mästare, säger Alexander Murdzevski Schedvin, Head of Motorsport på Polestar.
En lite trist eftersmak fick finalen då de ungerska Hondafansen till och med mordhotade extra inkallade Volvo-föraren Yvan Muller innan start.

*
Det blev inte någon svensk seger i East Africa Safari Historic Rally sedan Stig Blomquist och Mattias Adielsson fick tekniska problem på Tuthill-Porschen ungefär mitt i tävlingen. Bland annat fick man backa över en mil sedan växellådan låst sig.
Safarirallyt har flera gånger genom åren präglats av märkliga vinnare och även årets upplaga blev konstig när ett översvämmat dike gjorde att segern delades. Kenyanen Carl Tundo har varit i ledning sedan Blomquist bröt men fick till slut dela segern med Richard Jackson på grund av diket som domarna inte ansåg skulle få lov att avgöra rallyt. Kan visst förstå detta om man betänker att man tävlat i 166 mil och kört i runt 15 timmar, då är det trist att någon mot slutet fastnar i ett dike…
Efter allt strul lyckades ändå Blomquist/Adielsson ta sig i mål som sjua totalt. Placeringen precis bakom togs av Roger Samuelsson/Robin Friberg som inte alls har samma Afrikanska erfarenhet som 1984-års världsmästare.
Sämst gick det för Jan Hagman/Christer Carlsson som fick bryta sista dagen sedan en stor trädgren gått in genom Porsche-vindrutan. Dessvärre träffade grenen Jannes hand så illa att det blev sjukhusbesök istället för målgång. Här konstaterades att ett finger var brutet.
Trots att man fick bryta blev man ändå inklassad som 23:a i resultatlistan.

*

När VOC Mekonomen Rally presenterar sin tävlingskalender för 2018 ser man att det bara körs en enda tävling i Sydsverige och det är tredje deltävlingen (egentligen fjärde då premiären Finnskogsvalsens räknas som två) Wäxjö MS klassiker Dackefejden den 16 juni.
Så här ser kallendern för 2018 ut.
SverigeSerien.
13 januari Rally Finnskogsvalsen – Fryksdalens Brunnsborrningsrallyt. MK Ratten.
13 januari Rally Finnskogsvalsen – Fryksdalens Brunnsborrningsrallyt. MK Ratten.
3 februari Rally Vännäs, VOC. Vännäs MK.
19 maj Violen Rallyt. Flens MS.
16 juni Dackefejden. Wäxjö MS.
11 augusti Killingen. Kils MK Bil.
6 oktober Rikspokalen. SMK Örebro.
VinterSerien
13 januari Rally Finnskogsvalsen / Fryksdalens Brunnsborrningsrallyt. MK Ratten.
13 januari Rally Finnskogsvalsen / Fryksdalens Brunnsborrningsrallyt. MK Ratten.
3 februari Rally Vännäs, VOC. Vännäs MK.
4 februari Z-Trofén. Stuguns MK.SommarSerien
19 maj Violen Rallyt. Flens MS.
16 juni Dackefejden. Wäxjö MS.
11 augusti Killingen. Kils MK Bil.
1 september EMK-Kannan. Eskilstuna MK.

*

En kort och inte särskilt fyllig Motorblogg men ett pressat (stressat) arbetschema gör att det får bli så här. Än värre blir det på söndag då det är ännu mer fotojobb (tar aldrig julmarknader och julkonserter slut?) gör att det inte finns någon tid över för bloggskrivande.

Trevlig första advent.