Testförbud i WRC, Solberg vill bli teamchef, två RM-tävlingar -21 klara, SWC nytt från Oliver, trevlig repp från Tom K. och tung Motorlördag.

Blogg

Ett tecken som kan tydas på olika sätt kom idag när FIA informerade om omedelbart teststopp för WRC-teamen. Anledningen är som vanligt i dessa tider Corona och FIA har uppmärksammat att det finns olika regler i länderna som reglerar möjligheten att testa. Varken M-Sport Ford eller Hyundai har möjlighet att testa på hemmaplan vilket dock det finska regelverket gör möjligt för Toyota att göra.För att det inte ska bli orättvist så införs därför samma regler för alla fram till den 31 maj. 

Syftet med detta kortvariga testförbud är att förhindra eventuell obalanserad konkurrens mellan teamen, förklarar FIA i en bulletin.

Enligt samma bulletin hoppas man kunna komma igång med WRC i Rally Finland i mitten av augusti. Samtidigt med detta dras rullgardinen allt längre ner för Safarirallyt i juli. Källor i Kenya hävdar att hälsoläget i landet gör det omöjligt att köra VM-rally i  sommar och nu inväntas ny datum i höst för WRC-comebacken.

    *

    I en intervju med Eurosport förklarar Petter Solberg att en framtid för honom gärna skulle få handla om att vara teamchef i WRC. Men för att detta ska bli verklighet har världsmästaren 2003 vissa krav.

    Foto: Tommy Svensson

    Ett av dessa är att Petter vill bestämma och forma teamet efter sitt eget huvud och absolut utan ”politik”.

    Fokus måste vara på att vinna och inte som en del gör, fokuserar på flera saker, menar Petter i intervjun.

    Att han vet vad han snackar om är tämligen klart efter sina framgångsrika år i World RX där han till stor de skötte det mesta efter eget tänk. I samma intervju berättar han att det finns två tillverkare som han jobbar mot och målet att få ihop paketet var före Corona vill säga, sattes till 2022. Nu säger han istället.

    Situationen är just nu fryst vilket vi måste respektera men kanske det händer 2022, -23 eller -24, jag stressar inte. Jag vet hur mycket tid som krävs men allt jag behöver göra nu är att trycka på knappen så börjar hjulen snurra. 

    Om någon skulle tro att planerna med automatik skulle innebära lite guldsits för Oliver så blir det inte så menar pappa.

    Oliver måste fixa en plats själv och om jag får ett team i framtiden så måste han visa att han är tillräckligt bra för att platsa i detta!

    *

    Det är inte bara årets upplaga av ”Gruvrundan” den 30 maj som sysselsätter Åtvidabergs MK utan i går blev man även klara som RM-arrangör 2021. Redan innan har man gjort klart med deltävling i Bilsport Rallycup och engagemanget värmde rallyhjärtat hos ansvariga för bägge serierna, Roger Rooth.

    Det är en rätt bra början för 2021 att ha två deltävlingar klara.

    Före östgötarna att ansöka har Nybro AC varit både vad gäller BRC och RM. Till nästa år kommer det att skilja tre veckor mellan tävlingarna då ”Gruvrundan” körs den 29 maj.

    Åtvidaberg är kända för sina mycket roliga och krokiga sträckor och kommer precis som Nybro AC köra en helt onotad tävling, förklarar Rooth.

    *

    Inte bara människor som kan drabbas av virus utan även hos datorer är detta välkänt. Om det nu är detta som hänt med SM i Virtuellt rally är okänt. Känt är däremot att tävlingen är framflyttad en vecka på grund av tekniska problem hos speltillverkaren Codemasters.

    *

    Samma virtuellaproblem har inte Oliver Solberg vars premiär med ”Solberg RACE” blev en riktig succé. Nu följer han upp detta med ett samarbete med nya stormakten i WRC, DirtFish och drar igång Solberg World Cup. Sex deltävlingar ska köras med start den 13 april och där första pris är en rallykurs på DirtFishs-anläggning i USA. Allt är dessutom betalt och som extra bonus får vinnaren även ta med sig en ”kartläsare” helt gratis. Premiär för SWC precis som för Oliver i år, blir med Monte Carlo 13-19 april.

    Stödet för The Solberg RACE var helt otroligt och större än jag någonsin kunnat trott, jag måste också erkänna att medan jag körde det loppet tänkte jag på möjligheterna att få till ett mästerskap, säger Oliver.

    Efter Monte har han valt ut fem favorittävlingar. 

    När det gäller att välja tävlingar i serien kollade jag noga igenom det DiRT Rally 2.0 har att erbjuda, och jag ville ha tävlingar så lika som möjligt de jag redan har verklig erfarenhet av. Grekland är som Mexiko och Finland liknar Lettland.

    Kalendern ser ut så här. 

    1: Monte Carlo, Monaco (13-19 april)

    2: Värmland, Sverige (20 april-3 maj)

    3: Argolis, Grekland (4-10 maj) 

    4: New England, USA (11-24 maj)

    5: Jämsä, Finland (25-31 maj)

    6: Powys, Wales (1-14 juni)

    Bilarna blir R5:or man kommer att belöna de 500 bästa förarna i varje omgång. Full poängöversikt kommer att finnas tillgängligt i DiRT Rally 2.0 SWC-klubben.

    Detta är det optimala sättet att förmedla rally till fansen under denna svår tid som nu råder över hela världen, avslutar Oliver.

    *

    Det är onekligen konstiga tider och saker som man aldrig sett förut, duggar nu tätt. Till exempel alla olika digitala utmaningar för att underlätta ”motorsport-abstinens”. Alltifrån omröstningar om vem är väldens bästa rallyförare till att lista sina tio bästa/ sämsta bilar genom åren, uppfinningsrikedomen är enorm. En som jag tycker verkligen gör ett positiv grej, är Tom Kristensson som inte kört en rallymeter efter J-WRC-segern i Rally Sweden. Nu passar han på att presentera alla sina samarbetspartners på sin Facebook-sida, Tom Kristensson Motorsport. Faktiskt riktigt trevlig och lärorikt för oss som normalt bara ser en logga med ett företagsnamn svischa förbi. Här berättar Tom om både sin egen relation till företagen som stöttar hans tävlande samtidigt som han berättar om företagens inriktning. Enkelt men väldig trevlig skulle jag vilja säga…

    *

    I morgondagens Kristianstadsbladet är det trots allt ”Motorlördag” och där sportchef Nilsson intervjuat hårt prövade GN Motorsport i Åhuskärr. Dels om regerande svenske mästaren Joachim Grahns omvändning från time out till att nu försöka försvara SM-guldet i årets resterande SM-tävlingar, men även om den totala stillheten vad gäller uthyrning av rallybilar plus försäljningen av rallydäck. Tung läsning kan jag utlova och då är min egen Motorlistan lite lättare. De tre heta är ”Virtuell Motorsport”, ”STCC TCR Scandianvia” och för första gången ”Motorbloggen” som trots allt dagligen fortsätter leverera. Rubriken Motorstopp handlar om, ja gissa…

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se Tommy Svensson