Tar pulsen i J-WRC inför Sardinien, Opel-Elias kör Volvo i Nyköping, inga Appendix K i GruppH säger HU och fyra ledare i SSM!

Blogg

Nu är reccen i full gång på Sardinien och redan har Tom Kristensson och Henrik Appelskog fått en föraning om vad som väntar genom att köra punktering på rekbilen. Mats Andersson, Eslöv är på plats för att stötta SMK Hörby-paret med all sin erfarenhet från att i par med världsberömde notskrivaren Arne ”Jemba” Johansson gjort noter till de flesta europeiska WRC-tävlingar och då även Sardinien . Att det blir tufft i helgen är helt klart konstaterar Mats.

 Vi har väl sett en 4-5 recce bilar som stått på sträckorna med punka, hål i sumpen och dylikt.  Även Tom och Henrik drabbades av punktering men en blixt insats av Christer ”Krabba” Håkansson som på ”sveitalia” värvade två lokala däckproffs fixades det på nolltid, berättar ”Asfaltkungen” och lägger till.

  SS2, ”Tula” med sina drygt två mil är  klart värst så det blir en tuff start på rallyt!

För mig som lite vän av av Opel är det även värt att notera Tom och Henriks bilval, man valde såklart en Opel. Ryktet om de tuffa sträckorna hade redan nått deras öron när det var dags att hyra rek-bil och då var valet lätt… 

Får fortfarande ståpäls över hela kroppen när jag ser SMK Hörby-förare (eller kartläsare) uppmärksammas utanför lokalmedia. Som när Tom intervjuas i Maria Wahlberg och Jonas Kruses utmärkta rallymagasin i SVT eller när Victor Hansen får både bild och text på en rysk rallysajt. Nytt tillfälle i går då wrc.com toppade sin sida med bild på J-WRC-ledaren och kopplar till rubriken, ”Ice-Cool Tom ready for Italy´s heat”. Ett ställe på Rally-VM:s egen hemsida där man är mer van vid att se Tänak, Ogier och Neuville än ”KK´s påg från Hörby”. Till bilden hör också text om J-WRC-läget inför tredje deltävlingen och där det också för Toms del konstateras.

Kristensson är ovan vid temperaturer över 30 grader och nödvändigheten att skydda sin bil från både hettan och steniga sträckor!

Om man ska tro Mats rapport är han åtminstone med punkan redan på reken,  förberedd på de steniga sträckorna…

*

Lätt att tro att J-WRC är en helt och hållet svensk affär med så mycket fokus på Tom och tredje placerade Dennis Rådström. Men där finns fler segerkandidater och då både till vinst på Sardinien och även i J-WRC-totalt. Så klart ligger Tom och Dennis väldigt bra till, men än har inte den tjocka damen klivit upp på scen. En som jag tror blir vädligt svår i helgen är spanjoren och Korsikavinnaren Jan Solans. Vägarna som nu möter honom i deltävling tre är väldigt lika dom han och storebror Nil är uppfödda med.

Detta ger mig en bra möjlighet för ny plats på pallen, slår Jan fast.

Inte nog med att han är van vid den här typen av sträckor med mycket lös grus, kombinerat med spår och stenar. Han och kartläsare Mauro Barreiro har dessutom värmt upp med tävling på samma typ av vägar hemma i Spanien. Tabelltvåan kickar även med en varning till Tom och Dennis.

Sanningen är att jag nu känner mig både väldigt bekväm och säker inför helgen! 

Skulle Solans som även har familjehedern att kämpa för då brorsan Nil vann J-WRC 2017 ändå misslyckas, finns där minst två andra lika tuffa namn i klassen. Tänker då först på Toms gamle ERC-rival, Martins Sesks men även tysken Julius Tannert, båda med bakgrund i Opel Adam.

Sesks har haft en tung ineldning i J-WRC medan det gick betydligt bättre när han körde sin ”ERC-vinst 2018”, Skoda Fabia R5 på hemmaplan i Rally Liepaja. Åkte stenhårt i Rally Sweden men var även mycket vid sidan av vägen, vilket bara gav en sjätte plats och elva poäng. På Korsika blev det en så kallade ”generalkrasch” och noll poäng.

Nu ska vi visa att att vi både har ”pace” men även köra mjukt, exakt och stabilt, lovar den 20-årige lettländaren.

De två tidigare tävlingarna har varit katastrofala för oss men efter pallplatsen i Liepaja känns det som att självförtroendet är tillbaka.

För fjärde placerade Tannert var Värmland inget lyckat ställe med noll poäng med sig hem till Tyskland. Betydligt bättre på Korsika där han och Tom hade en jättefajt som till slut, med 1,9 sekunder gick i tysk favör.

Efter den segern känner vi oss både otroligt motiverade och att vi verkligen kan vara med och slåss om hela mästerskapet, menar Tannert.

Ett litet trumfkort har Tannert när han precis som Rådström även körde rallyt 2017. Han vill ändå tona ner detta, då asfalt egentligen är hans favoritunderlag.

Finns så många grusspecialister i serien så det kommer att bli en tuff utmaning att komma på pallen!

Totalt elva förare och även kartläsare så klart gör upp i J-WRC-klassen. En som inte lär utmana om pallen är den entusiastiske och åttonde placerade amerikanen Sean Johnston. Femte platsen i Rally Sweden är årsbäst men nu ser sympatiske och mustachprydde Sean framsteg i sin körning.

I vårt senaste grusrally passerades en tung gräns, vi var där mindre än en sekund långsammare per kilometer än ”the top guys”…

*

ERC-satsande Elias Lundberg tvingades som bekant att avanmäla sig till South Swedish Rally på grund av ansträngd budget. Men till helgens SM-tävling ”Gästabudstrofén” finns han och David Arhusiander återigen med i leken. Den här gången väljer dock Sala-paret en lite oortodox uppvärmning inför superviktiga ERC-tävlingen Rally Poland i slutet av månaden, man sätter sig i en Grupp H Volvo 240. Senast Elias körde ”RWD” var för åtta månader sedan i Örebros ”Rikspokalen” vilket slutade med vinst. Nu lånar än en gång Elias mentor från Västerås, Ola Axelsson ut sin 240:a som nu prepareras inför fredagens start.

Det ska bli så otroligt kul att åka i Olas Volvo 242 igen, jag har nog aldrig haft så roligt i en bil som när vi körde i Rikspokalen, berättar Elias.

Vi möter troligtvis det tuffaste motståndet på väldigt länge i trimmat tvåhjulsdrivet och blir inte enklare när första sträckan blir våra första meter i bilen på låta månader…

Fortfarande brottas ”STAR-stipendiaten” med ekonomin vilket tråkigt nog innebär att ”SM-bilen” Opel Astra Kit Car är till salu.

På grund av ekonomiska svårigheter har vi insett att vi inte kommer kunna köra hela SM-serien i år. Därför kommer bilen inom snar framtid vara till salu, konstaterar Elias.

Allt för att öka chanserna att kunna köra fler SM-tävlingar i år och så har Ola Axelsson valt att hjälpa oss vilket jag är evigt tacksam för!

Året har varit tufft för paret som kör i ERC för Opel Motorsport men en ljusglimt kom i Säffle där Elias i lördags fick ta emot stipendium från Lars-Erik Torph Memorial. En minnesfond som vartannat år delar ut stipendium till en ung talang.

Vi har haft en tid med lite motgångar nu så det var verkligen kul att få ta emot pris för det jag åstadkommit som rallyförare. 

Målsättningen i stora och tuffa ”Trimmat 2WD” är inte alltför hög. Inte mer än bygga upp självförtroende, ha roligt och vända motgångarna menar Elias och konstaterar leende. 

Man kan inte ha annat än roligt i en klassisk Volvo 242 med H-mönstrad växellåda! 

*

Fick igår en återkoppling i ämnet att blanda in Appendix K-bilar med andra klasser i rally. Något jag inte trodde var tillåtet och som nu Historiska Utskottets ledamot Roger Rooth också bekräftar. Det är icke tillåtet att blanda Appendix K med någon annan rallyklass, slår  han en gång för alla fast.

  En Appendix K bil får ej gå i någon annan klass än i Appendix K. Detta står klart och tydligt i Appendix K reglerna.  

-Skälet till detta är är enkelt, Appendix K är en egen sportgren vilket betyder att man med en Appendix K bil kan välja att köra Rally, Racing eller Backe.

Rooth förtydligar vidare.

Problemet är att majoriteten av rallyfolket tror att Appendix K är en ”Rallyklass”, det är den inte. 

Om Säffle haft rätt kunde jag även tagit en gatreggad Driftingbil och åka RS DM i Södra utan problem. Visst en annan sportgren men vadå, det är ju en bil? Men så är det ju inte såklart men med samma Appendix K-bil som du kör i RS-DM i  kan du även åka Historic EM i Racing.

Det finns inga andra bilar i en rallytävling som du även kan köra racing med, än just Appendix K bilar. Alla andra  rallybilar är bara just rallybilar, plättlätt!

Då var detta utrett, alltså aldrig flytta en Appendix K-bil till annan klass och framöver borde därför sådant här enkelt kunna undvikas. 

*

Lätt att nu glida över till helgens ”historic megashow” när det kommer till racing med just Appendix-bilar och med olika bokstäver efter, ”Velodromloppet”Gelleråesen. Drygt 200 anmälda förare gör detta till landets största tävling inom historisk racing. Återigen dominerar ”1000-cupen” i anmälningslistan med 32 anmälda förare. Här den stora frågan om någon av alla Cooper S och Saab Sport orkar med att utmana Dan Henningsson, Laholm i klassens enda Opel Kadett. Har dom en bra dag, så är det inte helt omöjligt…

*

När Sydsvenska Mästerskapet drog i gång sin andra säsong blev det tvärstopp direkt eftersom Älmhults MK tvingades ställa in ”Silverratten” med detta blev istället South Swedish Rally första deltävling. SSR följs nu av ytterligare tre tävlingar innan årets fyra SSM-vinnare är korade. Nästa anhalt för det här gänget som tävlar om mästerskapet mellan Sydsvenska Rallycupen och Rally-SM blir i Växjö och ”Dackefejden”. Hässleholms MK tar sedan i augusti vid och då ingår även SSRC och DM innan sista tävlingen, ”Rally Blekinge” i mitten av september som även är final i SM. Lite annorlunda klassindelning i SSM och det körs fyra klasser ”4WD-Trimmat FWD- Trimmat RWD-R2” och för alla som följde SSR är ledarna i respektive klasser väl känt. 4WD leds av Patrik Flodin, framhjulsdrivet trimmat toppas av Robin Sandberg medan Daniel Wall har hand om ledningen när det kommer till bakhjulsdrivet.

SSR:s om inte kung så åtminstone prins, Victor Hansen, Hörby leder R2 före överraskningen med nyss fyllda 18 år  Adam Westlund.

*

Avslutar med lite kortisar. Anders Grøndal var på plats i Cumbria för att testköra nya R5-Fiestan.

Ryktet om Fernando Alonzos inträde i Toyota Gazoo Racing och en plats i en fjärde Yaris WRC till Spaniens WRC-tävling dementeras med kraft av Tommi Mäkinen.

*

I morgon blir det tips inför både WRC och Rally-SM plus lite annat på programmet.