Tankar kring "Svenska", Lönnström först, Jonna/Julia i R5:a, varför inte lagtävlan, Gill oskyldig i svår rallyolycka, V8:a gänget byter och hemmaseger i Monte!

Blogg

Är fullt medveten om att detta kanske är fel, men just nu står allt snack, tjafs och kommentarer kring Rally Sweden och den akuta bristen på vinter, mig upp i halsen. Inte en enda dj-el kan påverka vädret, inte ens en Greta T. i högform fixar detta utan vädret blir som det blir. Nu har Glenn Olsson och hans extremt stryktålig stab av lojala medarbetare gjort allt man överhuvdtaget kan begära för att rädda vad som räddas kan. Det blir ett Rally Sweden, det blir med fulla VM-poäng, det blir en ny folkfest i skogarna nordväst om Torsby, vad är problemet undrar jag? Visst vore det kanon med meterhöga snövallar, blå himmel och isgnistrande sträckor men så blev det inte 2020, bara att gilla läget. 

Foto. Tommy Svensson

Har också getts förslag på att rallyt borde ha en reservplan när vintrarna nu för tiden ofta är lite darriga. Ofta har då duktiga Lima MS nämnts som lite av att ”kalla in kavalleriet” när vädret krisar. Ingen skugga över Sune Rickardsson, hans kompisar, kompetens och sträckor, lika lite skugga ska falla på alla andra rallyfunkisar runt om i de norra delarna av landet, men hur skulle en sådan ”Plan B” fungera rent praktiskt, jag förstår det inte? Är tanken att det skulle skissas för två parallella tävlingar med allt vad det betyder i form av tillstånd och annat. Sedan någon vecka före tävling, bestämma vilken av de två som hade bäst förutsättningar? Eller det kanske är för tidig, räcker kanske att man skickar ett SMS dagen före och berättar vad som gäller, vad vet jag…

    Foto. Tommy Svensson

    Självklart går det att flytta Rally Sweden, men var i landet finns någon som kan garantera att vädret år efter år är exakt som på ett julkort av Jenny Lindström? Om nu detta ändå finns och denna någon träder fram och har detta så skall där dessutom finnas X-antal motorklubbar i samma område som i sin tur ska skaka fram flera hundra funktionärer för att ro ett VM-rally i land. Detta är dock bara ett av hindren, sedan bör där även finnas hotellmöjligheter, flygplatser inom något så när räckhåll plus andra smågrejor som krävs för en tävling på den här nivån. Vet att många snackar om alla hotell som finns i Åre, Sälen och andra vintersportorter, men dessa är ju alltid fullbelagda i februari och detta utan rallyfolk. Att tro att hotellen skulle neka skidåkare för att ge rallypublik en plats att sova som dessutom inte lägger en enda krona i backen, är bara naivt…

    Nu ser det dock lite positivt ut med kylan och för Torsbyområdet är det i stort sett minusgrader, ner till minus sju under själva rallyt. Detta lär även göra sitt till för att sträckorna inte blir så spåriga som många kritiker redan idag (?) bestämt att dom blir. I dag släpptes även nya tidsplanen för de elva sträckorna som kommer att köras. Båda fredagen och lördagen får identiskt upplägg med exakt samma starttider på sträckorna. Hof-Finnskog 1 startar 08.42, Finnskogen 1 går igång klockan 10.08 medan SS4 Nyckelvattnet släpper iväg första bil klockan 11.08. Dagarna avslutas med 2,8 kilometer långa Sprinten i Torsby med början klockan 15.00. På söndagen körs Likenäs två gånger klockan 10.08 och som power stage  12.18. Sedan om jag förstår rätt, blir det transport ner till Torsby för sedvanlig målgång i anslutning till serviceplatsen runt 15.00. Då har de strax över 50 tävlande kört 42 mil varav 17 mil är specialsträcka. Let´s get this show on the road!

    *

    Foto. Junior-WRC

    Först ut av de blågula förarna att visa hur hans ”vapen” ser ut till Rally Sweden blev Pontus Lönnström och Stefan Gustavsson. Nora-åkaren tror jag blir ett av Tom Kristensson/Joakim Sjöbergs tuffaste hinder att runda i Junior-WRC. Fiestan har Team Ramuddens karakteristiska gula färg som redan har blivit välkänd i Rallysverige. 

    Det blev en riktigt snygg design som passar bra ihop med Junior-VM:s egen design och sponsorer. Ett stort plus är att den gula färgen syns riktigt bra i skogen, säger Pontus.

    *

    􏰏􏰎􏰍􏰌􏰋􏰊 􏰈􏰇􏰆􏰅􏰅􏰆􏰄􏰃􏰃􏰅􏰂􏰁 􏰀􏰧􏰦􏰌 􏰥􏰤􏰣Klagas ofta på Rally-SM och då främst för att det är alldeles för klena startfält. Då jämförs ofta dagens 60-80 bilar mot startfälten på förra århundradet då en SM-tävling kunde locka uppemot 200 startande. I ljuset av detta är det så klart klent med runt hälften så många bilar idag men vad säger man då om startfälten i Brittiska Mästerskapet, BRC? Till premiären ”Visit Conwy Cambrian Rally” 􏰢􏰧är bara 17 ekipage anmälda till BRC, alltså sjutton bilar. Som tur är fyller de andra 14 supportklasserna ut fältet som omfattar totalt runt hundra anmälda.  Vad det är som gör att intresset för mästerskapet är så lågt vet inte jag men med så få anmälda  måste detta klassas som superflopp!􏰟􏰋􏰍􏰋􏰠􏰞 􏰋􏰍 􏰢􏰞􏰎

    *

    􏰢􏰧􏰝 􏰜􏰛􏰚 􏰙􏰎 􏰘􏰥􏰍 􏰠􏰥􏰀 􏰢􏰞􏰥􏰢 􏰀􏰧􏰦 􏰟􏰦􏰗􏰟􏰋􏰗􏰗􏰎􏰖 􏰢􏰞􏰎 􏰘􏰧􏰍􏰢􏰌􏰥􏰘􏰢􏰕 􏰔􏰎􏰠􏰁 􏰢􏰞􏰎 􏰘􏰧􏰍􏰢􏰌􏰥􏰘􏰢 􏰋􏰠 􏰟􏰦􏰗􏰟􏰋􏰗􏰗􏰎􏰖􏰚 􏰑􏰐􏰤 􏰯􏰦􏰠􏰢 􏰓􏰎􏰌􏰀 􏰞􏰥􏰝􏰝􏰀 􏰥􏰍􏰖 􏰥 􏰣􏰋􏰢 􏰠􏰦􏰌􏰝􏰌􏰋􏰠􏰎􏰖 􏰢􏰧􏰧􏰁 􏰣􏰎􏰘􏰥􏰦􏰠􏰎 􏰡􏰎 􏰤􏰥􏰖􏰎 􏰥 􏰠􏰤􏰥􏰗􏰗 􏰤􏰋􏰠􏰢􏰥􏰊􏰎 􏰋􏰍 􏰠􏰢􏰥􏰒􏰎 􏰭􏰺 􏰥􏰍􏰖 􏰡􏰎 􏰢􏰞􏰧􏰦􏰒􏰞􏰢􏰁 􏰠􏰋􏰍􏰘􏰎 􏰢􏰞􏰎 􏰟􏰋􏰒􏰞􏰢 􏰡􏰥􏰠 􏰓􏰎􏰌􏰀 􏰘􏰗􏰧􏰠􏰎􏰁 􏰋􏰢 􏰡􏰥􏰠 􏰧􏰓􏰎􏰌 􏰟􏰧􏰌 􏰦􏰠􏰚 􏰙􏰎 􏰳􏰦􏰋􏰘􏰊􏰗􏰀 􏰒􏰧􏰢 􏰣􏰥􏰘􏰊 􏰋􏰍 􏰥􏰟􏰢􏰎􏰌 􏰢􏰞􏰥􏰢 􏰥􏰍􏰖 􏰢􏰞􏰎 􏰌􏰎􏰠􏰢 􏰧􏰟 􏰢􏰞􏰎 􏰠􏰢􏰥􏰒􏰎 􏰡􏰎􏰍􏰢 􏰝􏰌􏰎􏰢􏰢􏰀 􏰡􏰎􏰗􏰗􏰚 􏰃􏰠 􏰟􏰧􏰌 􏰢􏰞􏰎 􏰅􏰬 􏰭􏰜􏰁 􏰋􏰢 􏰡􏰥􏰠 􏰥 􏰒􏰧􏰧􏰖 􏰧􏰍􏰎􏰚 􏰈􏰦􏰢 􏰋􏰢 􏰡􏰥􏰠 􏰌􏰎􏰥􏰗􏰗􏰀 􏰥 􏰣􏰋􏰒 􏰠􏰦􏰌􏰝􏰌􏰋􏰠􏰎 􏰢􏰧 􏰘􏰧􏰤􏰎 􏰣􏰥􏰘􏰊 􏰋􏰍 􏰫􏰧􏰍􏰥􏰘􏰧 􏰥􏰍􏰖 􏰠􏰎􏰎 􏰢􏰞􏰥􏰢 􏰡􏰎 􏰞􏰥􏰖 􏰡􏰧􏰍􏰚

    Foto: Team RallyJonna

    􏰙􏰎 􏰞􏰥􏰖 􏰘􏰥􏰗􏰘􏰦􏰗􏰥􏰢􏰎􏰖 􏰍􏰧􏰢􏰞􏰋􏰍I fjol körde Jonna Eson Brådhe i Otrimmat i RallySM med en R2-Peugeot och där målsättningen var hög efter bronset 2018. Nu visade det sig att året inte blev Jonnas av olika anledningar. Några planer på att sluta med rally fanns dock inte utan nu laddar hon om med grövre hagel. Med en Mitsubishi Mirage R5 för SM-klassen ”Trimmat 4WD” siktar hon och SMK Hörby-co-drivern Julia Thulin på full säsong i Rally-SM. Ett samarbete som började i SM-finalen East Sweden Rally 2019 och varade då fram till att växellådan rasade. Nu är det nya tag för Jonna och Julia som i fjol utsågs till ”Årets Co-driver i SMK Hörby”. 

    Senaste månaderna har inneburit mycket jobb för att kunna göra denna satsning, och det känns väldigt skönt att äntligen kunna avslöja vad vi jobbat för, berättar SMK Nyköping-tjejen.

    Att få denna möjlighet nu känns riktigt roligt, jag ser på uppgiften väldigt ödmjukt. Vi har mycket och lära men med ett starkt team bakom oss ska vi försöka göra vårt absolut bästa! 

    Premiär för tjejduon blir i Rally Vännäs som även är första deltävling i RallySM.

    *

    När vi ändå är inne på RallySM så är ju en av de stora nyheterna i år att man infört ett Teammästerskap. Så här långt är fyra team anmälda EKS, Team Nybe, Team Ramudden och Tractive för att tävla om den preliminära prispotten på 30 000 kronor. Jag kan redan i dag med tämligen stor säkerhet meddela att det blir åtminstone ytterligare ett team i mästerskapet innan Rally Vännäs inleder i slutet av månaden. Vilket team ber jag att få återkomma till när de sista pusselbitarna kommit på plats.

    Kan inte utan att fundera lite på MAS försök att uppmuntra ”lagkänslan” i rally vilket självklart enbart är positivt. Varför inte dra detta ett snäpp ytterligare och även införa ett SM för klubbar? Samma förutsättningar som teammästerskapet men där då även förarnas klubbar skulle få lite positiv feedback.

    Foto. Tommy Svensson

    Lagtävling fanns alltid i alla tävlingar när jag började tävla men försvann någon gång på 80-talet och nu är det i princip helt borta. Väldigt synd då detta är ett bra sätt att stärka sammanhållningen i klubben. Fortfarande är SMK Hörbys seger i Kristinehamns SM-tävling 1970 en av klubbens största framgångar. Grabbarna som stod för detta var längst fram och från vänster Hans-Lennart Hansen-Stig Kristiansson. Bakom dessa Bengt Olsson-Rolf Boström och på taket till Boströms Saab,  Larry Svensson-Fred Roswall.  

    *

    Utgår från att de flesta av er läsare har som jag, tämligen dålig koll på rally i Indien. Ende indiske föraren jag känner till är flerfaldige Asia Pacific-vinnaren Gaurav Gill som ifjol även anmälde sig i spridda delar av WRC2 med Ford Fiesta. Han och co-driver Musa Sheriff var även anmälda till Rally Wales GB men där han drog sig tillbaka utan att ange orsak. Nu väljer Gill att berätta anledningen till beslutet, bara någon vecka före var han inblandad i en fruktansvärd olycka i ”Rally of Jodhpur” där tre människor omkom. Även om Gill var helt oskyldig till det som hände, väckte tragedin stor oro i trakterna där den inträffade och speciellt byborna där de omkomna bodde, var av naturliga skäl upprörda. Skuldfrågan visade sig inte vara så enkel för myndigheterna som man skulle kunna tro då de tre personerna på motorcykel trotsat både förbud och funktionärer som försökt stoppa när trion körde mot färdriktningen på specialsträckan. Därför ställs Gill inom kort inför en rättegång där åtalet gäller ”död genom oaktsamhet”. En rättegång som kan  sluta hur som helst.

    Motorsport i Indien anses av många som ”a rich mans sport” och dom som utövar denna är oförsiktiga och vårdslösa, konstaterar 39-årige Gill.

    Självklart tog händelsen hårt på honom men har ändå valt att fortsätta med sin framgångsrika rallykarriär. Klart för 2020 är WRC3-start i både Mexiko och Argentina.

    Jag är en hängiven tävlingsmänniska som älskar motorsport, avslutar Gill en långa och känslosamma intervjun i ”Overdrive” och lägger till.

    Som professionell är detta vad jag både kan och måste fortsätta med!

    Vad han ska köra i WRC3 är oklart, han lär välja mellan Skoda och Ford medan det är enklare på hemmaplan. Hör kör han med stöd av inhemska biltillverkaren Mahindra som satsar hårt på INRC. 

    *

    Händer mycket kring V8 Thunder Cars och igår presenterades att Tony Bryntesson/Performance Automotive AB och Åhusboende Rickard Bergren som i tio år drivit klassen lämnar över ansvaret till Anders Conradzon.

    Foto: V8 Thunder Cars

      􏰎􏰍􏰢􏰥􏰗􏰋􏰢􏰀 􏰋􏰠 􏰟􏰥􏰍􏰢􏰥􏰠􏰢􏰋􏰘 􏰡􏰞􏰎􏰍 􏰋􏰢 􏰘􏰧􏰤􏰎􏰠 􏰢􏰧 􏰎􏰍􏰘􏰧􏰦􏰌􏰥􏰒􏰋􏰍􏰒 􏰥􏰍􏰖 􏰥􏰖􏰤􏰋􏰌􏰋􏰍􏰒 􏰢􏰞􏰎􏰠􏰎 􏰧􏰗􏰖 􏰘􏰥􏰌􏰠􏰚 􏰑 􏰖􏰧􏰍􏰐􏰢 􏰢􏰞􏰋􏰍􏰊􏰥􏰚􏰙􏰆􏰓􏰲 􏰀􏰟􏰡􏰌􏰌􏰡􏰭􏰞􏰞􏰌􏰯􏰐 􏰊􏰗􏰎􏰆 􏰕􏰄􏰃􏰓􏰝􏰓􏰗􏰙 􏰢􏰕􏰍 􏰝􏰗 􏰖􏰓􏰙􏰓􏰍􏰛 􏰓􏰙 􏰝􏰛􏰚 􏰝􏰗􏰔 􏰸􏰁􏰧 􏰷􏰚 􏰒􏰕􏰙 􏰍􏰕􏰊 􏰝􏰛􏰕􏰝 􏰊􏰗􏰎 􏰖􏰎􏰋􏰖􏰓􏰋􏰋􏰚􏰘 􏰝􏰛􏰚 􏰒􏰗􏰙􏰝􏰆􏰕􏰒􏰝􏱃 􏰴􏰚􏰍􏰐 􏰝􏰛􏰚 􏰒􏰗􏰙􏰝􏰆􏰕􏰒􏰝 􏰓􏰍 􏰖􏰎􏰋􏰖􏰓􏰋􏰋􏰚􏰘􏰧 􏰬􏰵􏰄 􏰏􏰎􏰍􏰝 􏰅􏰚􏰆􏰊 􏰛􏰕􏰔􏰔􏰊 􏰕􏰙􏰘 􏰕 􏰃􏰓􏰝 􏰍􏰎􏰆􏰔􏰆􏰓􏰍􏰚􏰘 􏰝􏰗􏰗􏰐 􏰃􏰚􏰒

    Jag har letat efter en lösning som möjliggör för V8 Thunder Cars att inte bara leva vidare, utan också utvecklas i framtiden, säger Tony. 

    I höstas hittade jag, med hjälp av Richard Berggren, den lösningen i Anders och jag vet att V8 Thunder Cars och Performance Automotive är i trygga händer.

    Bryntesson lämnar dock inte helt utan finns med i bakgrunden plus att hans bilar även i år ska ut på banan.

    Vi är oerhört tacksamma för det stöd vi har i Tony, säger Anders Conradzon. 

    Tonys hjärta för V8 Thunder Cars kommer vi att ta vara på, vi är honom ett stort tack skyldiga för allt det han har gjort för klassen och det kommer vi att bygga vidare på.

    Även förarföreningen V8 Thunder Cars är nöjda förklarar ordförande Joakim Tärnström.

    Vi är väldigt nöjda med den här lösningen och för deltagarna innebär detta trygghet och tillförsikt om en ljus framtid. 􏰬􏰝􏰵􏰍

    *􏰝􏰆􏰎􏰚􏰐 􏰬 􏰋􏰓􏰅􏰚 􏰓􏰙 􏰉􏰗􏰙􏰕􏰒􏰗􏰧 􏰬 􏰘􏰓􏰘 􏰢􏰚􏰋􏰋

    Foto: AMC

    Det blev dansk men även lite av hemmaseger när Henrik Bjerregaard körde hem Rallye Monte Carlo Historique. Hemmaseger då han är bosatt i Monaco och de två sista sträckorna avgjordes lite på hans bakgård så att säga. Trots detta var det här som #110 Ford Escort gjorde ett av sina få misstag under rallyt. Att vinna rallyt fanns inte med i planen men att nu blev så var en glad överraskning menar Bjerrregaard.

    Trodde vi skulle tappa segern på misstaget på sträcka 14 då det var så tätt i toppen men det klarade sig.  􏰗􏰙 

    Detta var hans och tjeckiske kartläsare Jaromir Svecs första tävling i hop, dessutom Svecs första i Regularity. Normalt sitter han i landsmannen Patrik Rujbrs R5-Skoda med betydligt högre medelhastigheter än de i historiska Monte.

    *

    Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson.

    􏰔􏰚􏰒􏰓 􏰂􏰶 􏰕􏰙􏰘 􏰂􏰸􏰐 􏰬 􏰘􏰓􏰘􏰙􏰵􏰝 􏰖􏰚􏰕􏰆 􏰝􏰗􏰗 􏰄􏰎􏰒􏰛 􏰝􏰛􏰓􏰍 􏰨􏰎􏰆􏰓􏰙􏰓 􏰙􏰓􏰑􏰛􏰝􏰧 􏰬 􏰲􏰙􏰚􏰢 􏰝􏰛􏰚􏰆􏰚 􏰢􏰚􏰆􏰚 􏰍􏰗􏰄􏰚 􏰑􏰗􏰗􏰘 􏰘􏰆􏰓􏰅􏰚􏰆􏰍 􏰓􏰙 􏰝􏰛􏰚 􏰒􏰗􏰄􏰔􏰚􏰝􏰓􏰝􏰓􏰗􏰙􏰐 􏰘􏰆􏰓􏰅􏰚􏰆􏰍 􏰢􏰛􏰗 􏰕􏰋􏰆􏰚􏰕􏰘􏰊 􏰛􏰕􏰘 􏰄􏰗􏰆􏰚 􏰆􏰕􏰋􏰋􏰓􏰚􏰍 􏰝􏰛􏰕􏰙 􏰬 􏰛􏰕􏰘􏰧 􏰬 􏰘􏰓􏰘􏰙􏰵􏰝 􏰛􏰕􏰅􏰚 􏰕􏰋􏰋 􏰝􏰛􏰕􏰝 􏰚􏰹􏰔􏰚􏰆􏰓􏰚􏰙􏰒􏰚 􏰕􏰙􏰘 􏰬 􏰲􏰙􏰚􏰢 􏰓􏰝 􏰢􏰗􏰎􏰋􏰘 􏰃􏰚 􏰒􏰛􏰕􏰋􏰋􏰚􏰙􏰑􏰓􏰙􏰑 􏰝􏰗 􏰲􏰚􏰚􏰔 􏰎􏰔 􏰢􏰓􏰝􏰛 􏰝􏰛􏰚􏰓􏰆 􏰔􏰕􏰒􏰚􏰧 􏰀􏰎􏰝 􏰓􏰙 􏰝􏰛􏰓􏰍 􏰝􏰊􏰔􏰚 􏰗􏰖 􏰆􏰕􏰋􏰋􏰊 􏰢􏰓􏰝􏰛 􏰝􏰛􏰚 􏰆􏰓􏰑􏰛􏰝 􏰒􏰛􏰗􏰓􏰒􏰚 􏰗􏰖 􏰔􏰕􏰆􏰝􏰙􏰚􏰆􏰐 􏰓􏰝 􏰢􏰗􏰆􏰲􏰚􏰘 􏰗􏰎􏰝 􏰖􏰗􏰆 􏰎􏰍􏰧􏰧􏰧 

    􏰥􏰗􏰢 􏰢􏰗􏰎􏰋􏰘 􏰊􏰗􏰎 􏰘􏰚􏰍􏰒􏰆􏰓􏰃􏰚 􏰝􏰛􏰚 􏰢􏰗􏰆􏰲 􏰘􏰗􏰙􏰚 􏰃􏰊 􏰝􏰛􏰚 􏰞􏰇􏰉 􏰕􏰙􏰘 􏰕􏰋􏰋 􏰝􏰛􏰚 􏰅􏰗􏰋􏰎􏰙􏰝􏰚􏰚􏰆􏰍 􏰗􏰙 􏰝􏰛􏰚 􏰆􏰕􏰋􏰋􏰊􏱃 􏰬 􏰛􏰕􏰅􏰚 􏰕􏰋􏰆􏰚􏰕􏰘􏰊 􏰔􏰕􏰆􏰝􏰓􏰒􏰓􏰔􏰕􏰝􏰚􏰘