Tänak ute efter jättekrasch, Ogier leder i Monte, Østberg och även så Camilli, SBF:s landslag presenterat, V8 kör final på Hockenheim och Motorlördag i KB.

Blogg

Att inleda dagens Motorbloggen med någonting annat än Ott Tänak/Martin Järveojas jättekrasch i Rallye Monte Carlo känns helt omöjligt. Som ni kanske minns så hade jag inte med ”2019 WRC-champ” i mitt tips och det dröjde bara till gårdagens besök på motorklubben innan jag idiotförklarats för detta. Men tråkigt nog fick jag mer än rätt i mina tankar att Tänak inte skulle komma in på topp-fem, men att det  skulle bli en så här våldsam sorti ur Monte kunde jag inte ens fantisera om. 

Foto:Okänd

9,2 kilometer in på sträcka fyra, Saint-Clément – Freissinières var det med eftertryck, ”game over” för Hyundai #8. I ett snabbt parti med lite knixiga kurvor gick det åt h-e för fort, enligt dataloggen 115m/h eller 185,8 km/t när Ott lämnade vägen.  Han och Martin blev ”airborne, fell a tree and plunge down the arrowed rock face” innan det blev landning 14 sekunder senare på en väg som gick nedanför specialsträckan. Mirakulöst eller kanske mer rättvist, tack vare duktiga ingenjörer med utpräglat säkerhetstänk i Alzenau kunde de båda öppna dörrarna och kliva ur vraket. Men bilen var faktiskt inte så illa skadad som man skulle kunna tro av filmerna från kraschen, hela kupén var i stort sett intakt men resten…

    Ott och Martin togs till sjukhus för rutinmässig kontroll men hade inga större skador. Blåmärken är nog ofrånkomligt kan jag misstänka och för säkerhets skull stannar de kvar på sjukhus för observation över natten. 

    Viktigast är att båda ”are fine” efter kraschen, förklarar Hyundai-chefen Andrea Adamo.

    Högsta prioritet för oss är alltid hur besättningen mår!

    Bilen har nu transporterats tillbaka til Gap och årets mest onödig kommentar finns i ”Hyundais Media Statement”.

    Vi har dragit tillbaka ”the crew” från tävlingen!

    Nu vill jag inte alls påstå att jag är någon expert men detta kände jag på mig redan den dagen när Adamo stolt presenterade Tänak som ny i ”The Hyundai line up 2020”.  Min skepsis grundade sig på att det inte alltid är så att det som ser ut som en lysande idé på ett papper, är det samma i verkligheten. Hyundai hade redan en guldutmanare i Thierry Neuville och att skaffa ytterligare en ”målgörare” innebär inte alltid att laget gör dubbelt så många mål. Vill det sig illa blir det inga mål alls är istället min erfarenhet.

    Som jag påpekade igår med Tänak, både ny bil och press att hålla Neuville efter sig kan vara svårt att hantera även om man är världsmästare. När hans så startade på sträcka fyra var han ”bara” fyra medan Neuville ledde, tio sekunder framför. Ingen ska slå i mig att detta var något som inte irriterade och jag kan så klart inte garantera att det är så. Men av resultatet att döma så lättade kanske inte Ott det där lilla extra i det kurviga partiet soma hade krävts för att gå mål i allra första Hyundaistarten…

    *

    Foto: Toyota Gazoo Racing

    Efter dag två av Monte ser mitt tips inte helt tokigt ut med ”min vinnare” Sebastien Ogier på väg mot en åttonde triumf i Alperna. Dock har det skiftat i toppen och länge såg nya Toyota-åkaren Elfyn Evans ut som en vinnare men på sträcka åtta tappades ledningen.

    Ändå ingen dum dag men med mer lera på vägen än jag räknat med, konstaterade Evans.

    Blott 1,2 sekunder skiljer mellan honom och Ogier så att säga att något är klart är en riktig överdrift.

    En tuff  dag och vi har haft problem med däcken så vi är riktigt glada över att vara här, menade Ogier vid målset på sträcka åtta. 

    Trea är Thierry Neuville, 6,4 efter Ogier och Hyundai-åkaren var lite besviken.

    Ingen lätt dag för oss och vi har fått jobba en hel del med att korrigera information från vår ”gravel crew”! 

    Foto:Okänd

    Sämsta tänkbara start fick hela M-Sport Ford-gänget när man i går kväll kom i mål på sträcka ett med den röda lampan som indikerar ”overheating” flammande i ögonen. Alla tre hade dammsugit sträckan på löv vilket proppat igen fronten med påföljd att motorerna gick varma. Trots detta kom Fiesta -trion vidare men på sträcka två rasade Teemu Sunninens drivning ihop medan Gus Greensmith råkade ut för turbohaveri. Esapekka Lappi klarade sig bäst och kämpar på med en femte plats så här långt. Dock har han två minuter upp till Ogier och nästan minute till fyran Sebastien Loeb. Sexa är Kalle Rovanperä  och sjua Takamoto Katsuta.

    *

    Foto: Mads Östberg

    WRC2 är så här långt en helnorsk affär där Mads Østberg/Torstein Eriksen är i topp före Ole Christian Veiby/Jonas Andersson eller Citroën mot Hyundai. Utan punkteringen för Veiby där han fick stanna på sträckan och byta hjul hade dock placeringarna varit skiftade. Østberg analyserade vid målet på dagens sista sträcka.

    Foto: Hyundai motorsport

    Känns hela tiden som jag kan köra lite snabbare men nu måste vi tänka på att komma i mål!

    Bara 14 sekunder skiljer mellan de båda medan trean Nikolay Gryazin är 1.21 efter. Inledande ledaren Adrien Formaux med Fiestan är efter stora problem på torsdagen fyra och Rhys Yates femma.

    *

    Foto: Citorën Racing

    Foto: Citorën Racing

    Även i WRC3 är tipset korrekt med Eric Camilli i topp, knappa minuten före Nicolas Ciamin och så Yohan Rossel som trea. Ska man döma av resultaten så här långt är det Citroën som äger Monte. Østberg toppar i WRC2 och i WRC3 är det fyra Citroën längst upp innan första Skoda som femma dyker upp. Min femma Gregoire Munster är den som gör allt för att man tips ska hålla…

    *

    Foto: Oliver Solberg

    Ingen tvekan utan att Oliver Solberg/Aaron Johnston imponerar i sin allra första Monte-start. 15:e totalt efter de första åtta sträckorna och åtta i R5-klassen måste göra pappa Petter stolt. Visserligen knappt tre minuter efter extremt R5 och asfaltrutinerade Camilli men ändå inget att snacka om när man som Oliver är här enbart för att skaffa erfarenhet.

    I morgon går det att följa SS9 St-Léger-les-Mélèzes – La Bâtie-Neuve 1 – 16.87 km direkt via SVT med start klockan 09.38, ”don´t miss the action”.

    *

    Allt är inte nattsvart vad gäller vinterrally i vår del av världen och i morgon körs ”Lyngnasprinten” i regi av NMK Hadeland. Över åttio bilar är anmälda och det utlovas fina vintervägar. Tävlingen körs utanför NM men är ändå väldigt populär med sina tre sträckor som alla går två gånger. Även om där finns två WRC-bilar anmälda, Erik Engen i en Toyota Corolla WRC medan Andreas Wiik kör lite modernare  WRC Mini John Cooper Works. Tror dock inte att de här två rår på superheta Anders Grøndal som kommer med sin mycket modernare R5-Fiesta MK2. Även Trond Sveinsvoll i Citroën C3 R5 inbillar jag mig är starkare än WRC-duon.

    Finns även svensk i startfältet där Rally Sweden-erfarne Joakim Roman/Alexander Glavsjö slipar bort rattrost inför årets upplaga. Roman kör precis som ifjol med Skoda och här utmanas han av Citroën-åkaren Ulf Backlund/Ola Persson i kampen att bli bäste svensk.  Saab-åkaren Johan Eriksson med Emil Persson i högerstolen bildar ihop med Jan ”Janjan” Johansson, Nissan den blågula utmaningen.

    *

    Jag kan inte vara tvärsäker men ifrågasätter ändå om SBF någon gång tidigare presenterat namnen på de som ingår i ”Landslaget” men nu gör man så. Har alltid tyckt det vara en märklig ordning att hålla detta lite hemligt och jag vet även utövare som inte själva vetat om att de varit uttagna. I mina ögon måste där då vara fel på upplägget, eller?  Nu har dock nya förbundskaptenen Pier Steffansson valt ett annat upplägg och presenterar laget på SBF:s hemsida.

    Det har varit mycket jobb på kort tid fram till nu, men också mycket intressant och givande med många kreativa och utvecklande samtal om hur vi tillsammans ska fortsätta bygga ett framgångsrikt landslag och hur de yngre nya ska kunna ta del av de erfarenheter som de mer etablerade besitter, säger Pier Steffansson. 

    Felix Rosenquist har varit medlem i det blågula laget länge och Indycar-föraren kommentar detta med att det är viktigt att hjälpa nya talanger.

    Landslaget är en viktig del och det känns kul att även kunna ge tillbaka till de som är där jag var för 10 år sedan. 

    Foto: Bäckmans

    Ny för året är Jessica Bäckman som under fjolåret hade framgångar i racing både ute i Europamästerskapet för TCR-bilar, men även under inhopp hemma i Sverige.

    – Det är jätteroligt att landslaget vill satsa på mig, säger en glad Jessica Bäckman.

    Landslag finns i Racing, Crosskart, Rally, Rallycross och Karting. Än så länge har inte Pier funderat färdigt på hur kartinglaget ska se ut men resten är klart. Tyvärr är listan inte vad jag skulle kalla komplett då där saknas både vilken sport respektive medlem utövar, plus även bostadsort. Saker som alltid höjer värdet för media.

    Foto: Tommy Svensson

    Plockade lite skåningar i listan och har säkert missat någon som jag inte vet vad dom sysslar med: Klara Andersson, rallycross, Joel Ericsson, racing, Jimmy Ericsson, racing, Tom Kristensson, rally, Alfred Nilsson, racing.

    Övriga är; Charlie Agerheim , Viktor Andersson, Oskar Andersson, Mattias Adielsson, Isac Blomqvist, Andreas Bäckman, Jessica Bäckman, Sebastian Enholm, Marcus Ericsson, Oliver Eriksson, Kevin Eriksson, Philip Gehrman, Patrik Hallberg, Algot Hammarqvist, Timmy Hansen, Kevin Hansen, Johan Kristoffersson, Jari Liiten, Linus Lundqvist, Pontus Lönnström / Stefan Gustavsson,Anton Marklund, Felix Rosenqvist, Isak Reiersen, Denis Rådström / Johan Johansson, Oliver Solberg, Emil Skärås, Tommie Svärd, Pontus Tidemand, Adam Westlund, Mikaela Åhlin-Kottulinsky, Linus Östlund.

    Fortfarande är jag nyfiken på vad det rent konkret betyder att vara med i landslaget. Får medlemmarna ekonomiska bidrag, hjälp att jaga sponsorer är något jag undrar över eller är det bara att vara ett namn på en lista?

    *

    V8 Thunder Cars brummar på och till årets säsong fins flera nyheter. Prispengar, sponsringsprogram för deltagare och nystart för reservdelshantering och administration av mästerskapet är något som presenterades i Bromma vid klassens upptaktsträff. Den största nyheten var ändå att årets final körs den 17-18 oktober på Hockenheim tillsammans med NASCAR Whelen Euro Series.

    Foto: V8 Thunder Cars

    Det är en perfekt avslutning på säsongen för V8 Thunder Cars, släktskapet med NASCAR i de amerikanska bilarna finns där och vi delar också tanken om att racing ska vara kul och underhållande för både publik och deltagare, säger Richard Berggren som höll i presentationen för Performance Automotive AB.

    Kalendern för 2020 ser ut så här.

     6-7 juni Kymiring, Finland

    11-12 juli Västkustloppet – Falkenberg

    7-8 augusti Ljungbyhed Drivers Club

    2-3 oktober Mantorp Park

    17-18 oktober Hockenheim, Tyskland – NASCAR Whelen Euro Series

    Det återstår en tävling att presentera, vilket sker kommande vecka. Då kommer även ytterligare nyheter om V8 Thunder Cars säsong 2020 att presenteras.

    *

    Som skåning är det snudd på den ultimata äran att få medverka i värmländsk media. Så när legenden Lars-Erik Olsson tog kontakt och undrade om jag kunde tänka mig att medverka i podden ”Hagfors Kanalen” och snacka rally, var jag inte svårövertalad. Inte alltför ofta som jag känner mig som en ”rookie” i detta sammanhang men när 83-år fyllda Lars-Erik undrade vilket år som var mitt första i Värmland och jag svarade 1975 kontrade Hagforsaren direkt.

    Så sent, mitt första rally var 1959!

    Inspelningen tror jag gick bra och vi snackade så klart Rally Sweden men även lite andra rallytankar hanns med under kvarten som inspelningen tog. I morgon  lördag är det Pontus Tidemands tur att medverka i Hagfors Kanalen och det han har att säga är säkerligen milsvitt mycket intressantare än mina skånska röst, som kommer att höras på måndag den 27 januari. Stay tuned!  

    *

    I morgon kan Kristianstadsbladets läsare njuta av ännu en Motorlördag, den här gången med ett reportage från SMK Kristianstads motocrossbana ute i Ripa. Men så klart finns även Motorlistan med, Pontus Tidemand, Rally Sweden och STCC TCR Scandinavia är de tre heta på listan. Motorstoppet den här lördagen står Svenska Bilsportförbundet för.

    *

    Trevlig helg. 

    Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson.